Hop til indhold

Herreløse katte....

Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Har i dag lige haft en oplevelse, som i den grad viste mig, hvor slemt det faktisk står til med herreløse og forsvundne katte i DK.

Fandt en lille killing, der sad fast under en affalds container - den havde fået poten ned i et hul i det gitter, som gulvet bestod af og kunne ikke komme væk derfra.

En lille pige hjalp med at få den ud og fortalte at den havde strejfet rundt i området i nogle dage og havde siddet under containeren siden i går.

Jeg valgte af følgende grunde, sammen med pigen, at tage den med mig:

1. Den havde strejfet rundt på parkeringspladsen og hovedgaden, som er voldsomt befærdet, i byen hvor jeg arbejder - pga. alle turisterne

2. Den er mellem 8 og 12 uger gammel, gætter jeg på og sandsynligheden for at den lige havde skiftet hjem og var stukket af og ikke selv kunne finde hjem var ret stor

3. Den kunne jo være kommet til skade, så ville lige være sikker på den var OK.

Den var meget, meget skræmt og var derfor slet ikke til at holde eller undersøge, så fandt en stor papkasse, hvor jeg købte foder og satte vand ned i og så fik den ro nogle timer mens jeg var på arbejde.

På mit job ringede jeg rundt til følgende, jeg troede der kunne hjælpe mig:

1. dyrenes beskyttelse - De kunne ikke tage den uden at jeg betalte 500kr el. for det - Allerhelst ville de ikke have den fordi de er voldsomt overbebyrdet. den ville nok blive aflivet hvis de tog den.

2. Den lokale dyrlæge, som henviste til dyrenesbeskyttelse og sagde at politi ikke var en mulighed, da det jo kun er hunde der er "hittegods" ellers kunne de ikke gøre noget.

3 Min lokale dyrlæge for at høre om de ville scanne den for chip - Fik negativt svar og fik at vide jeg bare skulle slippe den løs igen uanset, at det var på et meget trafikeret område, at katten kunne være kommet til skade og at den kun lige var gammel nok til at komme fra dens mor. (behøver vel ikke sige, at jeg er glad for jeg allerede har besluttet at skifte dyrlæge, med den holdning de har til dyrs liv)

Ved et tilfælde snakkede jeg med en dyrlæge fra Horsens, der var meget behjælpelig og heller ikke mente det var en løsning at slippe katten løs igen, fordi den er så lille at den nok ikke ville kunne finde hjem.

Derudover er katten i teorien min og jeg har ansvaret for den, da jeg har taget den til mig - Men de kom med masser af gode råd og fordele/ulemper som vi overvejede sammen.

Beslutningen blev, at min søster passer killingen 14 dages tid og har ingen reageret på alle de plakater vi har hængt op i byen, fremlysninger på div. hjemmesider osv. så prøver vi om vi kan finde et permanent hjem til den.

Det kommer så meget bag på mig, at man bare har hele ansvaret for en kat, man samler op et sted og at ingen kan hjælpe i sådan en situation - Hvis man ikke lige har lyst til at bruge 500kr. på en tilfældig kat er der absolut intet at gøre, ud over at slippe den løs igen.

Vi har så valgt at tage ansvaret og håbe at ejeren reagere på alle de plakater vi har sat op, så den kan komme hjem igen og betale det det koster, hvis ingen henvender sig.

Men hvor mange vil det og hvad nu hvis man ikke kan finde pasningsmuligheder?

Det er dybt frustrerende at der bare intet er at gøre, ud over at lægge min. 500kr. hvis man vil hjælpe en kat - Nogen skal betale regningen, men synes det er frygteligt, at der ikke er andre muligheder, for nu forstår jeg bedre hvorfor der er så mange katte der aldrig finder hjem igen og bliver stillet i papkasser rundt omkring.

Og så lige en stor ros til Ikast dyrebutik, som donerede foder og legetøj til katten, da jeg var inde for at købe div. ting til den - FLOT!!! :5up:

Har fået en super hjælp deroppefra - Så håber det er ok, jeg laver lidt reklame for ægte dyrevenner, der hjælper dyr i en træls situation!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Har i dag lige haft en oplevelse, som i den grad viste mig, hvor slemt det faktisk står til med herreløse og forsvundne katte i DK.

Fandt en lille killing, der sad fast under en affalds container - den havde fået poten ned i et hul i det gitter, som gulvet bestod af og kunne ikke komme væk derfra.

En lille pige hjalp med at få den ud og fortalte at den havde strejfet rundt i området i nogle dage og havde siddet under containeren siden i går.

Jeg valgte af følgende grunde, sammen med pigen, at tage den med mig:

1. Den havde strejfet rundt på parkeringspladsen og hovedgaden, som er voldsomt befærdet, i byen hvor jeg arbejder - pga. alle turisterne

2. Den er mellem 8 og 12 uger gammel, gætter jeg på og sandsynligheden for at den lige havde skiftet hjem og var stukket af og ikke selv kunne finde hjem var ret stor

3. Den kunne jo være kommet til skade, så ville lige være sikker på den var OK.

Den var meget, meget skræmt og var derfor slet ikke til at holde eller undersøge, så fandt en stor papkasse, hvor jeg købte foder og satte vand ned i og så fik den ro nogle timer mens jeg var på arbejde.

På mit job ringede jeg rundt til følgende, jeg troede der kunne hjælpe mig:

1. dyrenes beskyttelse - De kunne ikke tage den uden at jeg betalte 500kr el. for det - Allerhelst ville de ikke have den fordi de er voldsomt overbebyrdet. den ville nok blive aflivet hvis de tog den.

2. Den lokale dyrlæge, som henviste til dyrenesbeskyttelse og sagde at politi ikke var en mulighed, da det jo kun er hunde der er "hittegods" ellers kunne de ikke gøre noget.

3 Min lokale dyrlæge for at høre om de ville scanne den for chip - Fik negativt svar og fik at vide jeg bare skulle slippe den løs igen uanset, at det var på et meget trafikeret område, at katten kunne være kommet til skade og at den kun lige var gammel nok til at komme fra dens mor. (behøver vel ikke sige, at jeg er glad for jeg allerede har besluttet at skifte dyrlæge, med den holdning de har til dyrs liv)

Ved et tilfælde snakkede jeg med en dyrlæge fra Horsens, der var meget behjælpelig og heller ikke mente det var en løsning at slippe katten løs igen, fordi den er så lille at den nok ikke ville kunne finde hjem.

Derudover er katten i teorien min og jeg har ansvaret for den, da jeg har taget den til mig - Men de kom med masser af gode råd og fordele/ulemper som vi overvejede sammen.

Beslutningen blev, at min søster passer killingen 14 dages tid og har ingen reageret på alle de plakater vi har hængt op i byen, fremlysninger på div. hjemmesider osv. så prøver vi om vi kan finde et permanent hjem til den.

Det kommer så meget bag på mig, at man bare har hele ansvaret for en kat, man samler op et sted og at ingen kan hjælpe i sådan en situation - Hvis man ikke lige har lyst til at bruge 500kr. på en tilfældig kat er der absolut intet at gøre, ud over at slippe den løs igen.

Vi har så valgt at tage ansvaret og håbe at ejeren reagere på alle de plakater vi har sat op, så den kan komme hjem igen og betale det det koster, hvis ingen henvender sig.

Men hvor mange vil det og hvad nu hvis man ikke kan finde pasningsmuligheder?

Det er dybt frustrerende at der bare intet er at gøre, ud over at lægge min. 500kr. hvis man vil hjælpe en kat - Nogen skal betale regningen, men synes det er frygteligt, at der ikke er andre muligheder, for nu forstår jeg bedre hvorfor der er så mange katte der aldrig finder hjem igen og bliver stillet i papkasser rundt omkring.

Og så lige en stor ros til Ikast dyrebutik, som donerede foder og legetøj til katten, da jeg var inde for at købe div. ting til den - FLOT!!! :5up:

Har fået en super hjælp deroppefra - Så håber det er ok, jeg laver lidt reklame for ægte dyrevenner, der hjælper dyr i en træls situation!!

Sikke en heldig killing at den er havnet hos dig... :5up:

Katte behandles som affald nogle gange - og jeg synes det er tragisk at ingen kan hjælpe dig.. Det er desværre et symptom af at alt for mange katteejere lader være med at neutralisere deres katte og vi derfor har en overflod af killinger.

Håber I finder er godt hjem til den...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Jeg er i samme situation pt. Jeg har længe set en herreløs kat her i nabolaget og nu har den også fået to killinger. Alle tre er utrolig forhutlede, og jeg har ondt af dem, så jeg kontaktede Kattens Værn.

Kattens Værn ville selvfølgelig ikke bruge tid og kræfter på det, men bad mig om at kontakte Odense Kommune. Inde på kommunens hjemmeside kunne jeg se, at ved hjemløse katte skal jeg kontakte Odense Renovation. Jo tak, hvad skal en skraldemand lige gøre? Jeg kan jo godt regne ud hvad skæbnen bliver for kattemor, og da vi ikke selv pt. kan tage hende og killingerne til sig, så har jeg undladt at kontakte skraldemændene og lade kattemor og killingerne leve videre. Jeg vil ikke være den ansvarlige for en aflivning.

Ikke optimalt.

Jeg håber, at der er nogen, er savner jeres missekat! Jeg tror mange her i sommerferieperioden har mistet deres katte, fordi andre passer dem. Forhåbentlig er det bare det der er sket for jeres kat, og ikke fordi nogle ikke gad den længere

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Sikke en heldig killing at den er havnet hos dig... :5up:

Katte behandles som affald nogle gange - og jeg synes det er tragisk at ingen kan hjælpe dig.. Det er desværre et symptom af at alt for mange katteejere lader være med at neutralisere deres katte og vi derfor har en overflod af killinger.

Håber I finder er godt hjem til den...

Håber i hvertfald vi har gjort det rigtige - Men det er jo svært at sige i sådan en situation.

Men gid folk tænkte sig om og tog bare nogle få forholdsregler, så der ikke var så mange kuld uønskede killinger.

Internaterne er jo ved at sige stop for tilgang af katte, så mange drejer det sig om :roll:

Jeg er i samme situation pt. Jeg har længe set en herreløs kat her i nabolaget og nu har den også fået to killinger. Alle tre er utrolig forhutlede, og jeg har ondt af dem, så jeg kontaktede Kattens Værn.

Kattens Værn ville selvfølgelig ikke bruge tid og kræfter på det, men bad mig om at kontakte Odense Kommune. Inde på kommunens hjemmeside kunne jeg se, at ved hjemløse katte skal jeg kontakte Odense Renovation. Jo tak, hvad skal en skraldemand lige gøre? Jeg kan jo godt regne ud hvad skæbnen bliver for kattemor, og da vi ikke selv pt. kan tage hende og killingerne til sig, så har jeg undladt at kontakte skraldemændene og lade kattemor og killingerne leve videre. Jeg vil ikke være den ansvarlige for en aflivning.

Ikke optimalt.

Jeg håber, at der er nogen, er savner jeres missekat! Jeg tror mange her i sommerferieperioden har mistet deres katte, fordi andre passer dem. Forhåbentlig er det bare det der er sket for jeres kat, og ikke fordi nogle ikke gad den længere

Der er et eller andet genudsætningsprogram for herreløse katte, hvor man betaler et "mindre" gebyr for at katten bliver steriliseret og tjekket for sygdomme, mod at man så fortsat fodre den - Odense kommune er vist med i den aftale.

Men det eneste andet alternativ er jo aflivning.. Og det kan jeg godt forstå du ikke føler du kan tage beslutningen om. Omend det ikke er dig der skal køre den til dyrlægen.

Håber også vores lille kat, bare er sluppet ud i et ubevogtet øjeblik.

Men den er ikke ret tryg ved mennesker og risikoen for at den er købt lidt tilfældigt (evt. vorbasse i weekenden) og så ikke har levet op til forventningerne om en sød kat til ungerne, er jo nærliggende.

Men håber der sidder en sød lille pige der mangler sin kat og ser opslagene - Det ville jo være det bedste!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Håber også vores lille kat, bare er sluppet ud i et ubevogtet øjeblik.

Men den er ikke ret tryg ved mennesker og risikoen for at den er købt lidt tilfældigt (evt. vorbasse i weekenden) og så ikke har levet op til forventningerne om en sød kat til ungerne, er jo nærliggende.

Men håber der sidder en sød lille pige der mangler sin kat og ser opslagene - Det ville jo være det bedste!

Hvem i alverden køber også dyr på et kræmmermarked! Øv, hvis vi havde plads, ville jeg gerne melde mig som kattemor til den lille bebs.

Hvorfor ville dyrlægen egentlig ikke scanne den? Hvad er så meningen med at få den chippet.

Katte lever virkelig nogle gange et ynkeligt liv i DK.

Hvis ejer ikke dukker op, så prøv at lave en annoncen for den på www.vildkat.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Hvem i alverden køber også dyr på et kræmmermarked! Øv, hvis vi havde plads, ville jeg gerne melde mig som kattemor til den lille bebs.

Hvorfor ville dyrlægen egentlig ikke scanne den? Hvad er så meningen med at få den chippet.

Katte lever virkelig nogle gange et ynkeligt liv i DK.

Hvis ejer ikke dukker op, så prøv at lave en annoncen for den på www.vildkat.dk

Uha... Der er rigtig, rigtig mange kæledyr der skiftede hænder på vorbasse i weekenden :damn:

Min dyrlæge tænker åbenbart mere på at tid er penge, end på at finde ud af om det lille pus har en familie der savner den :vedikke:

Må indrømme, at jeg ikke troede det stod helt så slemt til med kattene i Dk - Men jeg blev da klogere efter nogle opringninger :cry:

Kan først lægge en ny annonce ind på linket til september - Og mon ikke at enten min søster har forelsket sig i den og beholder den, en ejer dukker op eller vi har fundet et nyt hjem inden.

Det håber jeg i hvertfald!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kusine bor det meste af året i sommerhus på Mols.Så hver sensommer, når folk forlader sommerhuse og camping sidder stakkelt skrigende sultne , forhutlede ormebefængte killinger ved huset og tigger mad.

Så kommer kattens værn og fanger dem til aflivning.

Mine forældre har også prøvet det med en stor killing, der selv havde killinger.Da de i oktober ville hjem til byen, måtte de bede en skytte skyde dem, for klare vinteren ude kunne de jo ikke. og på nærmeste gård ville de blive smidt ud af deres faste katte.

Nogle kommuner har aftale med kattens Værn.

Katte er nærmest et dyr der behandles som rotter, når de bliver hjemløse.

Link til indlæg
Del på andre sites

I en hel del år efterhånden har det været kommunernes ansvar at holde bestanden af vilde katte nede, og meget få kommuner har gjort noget ved det.

På et tidspunkt bliver det så slemt at de bliver nødt til gøre hvad man efter min mening burde have gjort for længe siden: Indfange og aflive dem alle. Jo længere de venter, jo flere katte går det ud over. For ikke at tale om alle dem der lider fordi de bliver syge, kommer til skade og ikke får mad nok. Det er misforstået godhed at lade dem leve.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er synd og skam at det folk holder som kæledyr, har så lav status i samfundet og lovgivningen :cry: :damn:

jeg glæder mig til den dag at katte får bare noget nær samme status i lovgivning og samfund som hunden trods alt har fået sig...

hvis folk i det mindste ville starte med at overholde den nuværende lovgivning ville man måske se et fald i alle de aflivninger af sunde og raske katte på div. internater som intet hjem kan finde... og alle de katte der ligger i vejkanten :cry:

jeg nåede at ringe til Falck ikke mindre end 4 gange på turen fra Hurup Thy til Aalborg - det er 137 km! 4 døde katte! alle heldigvis med øretattoo eller mærkbar chip og alle så "nynedkørt" at jeg uden problemer kunne tage dem og flytte ind i grøften, så de ikke blev "ødelagt" af yderligere påkørsel...

utroligt! at folk bare kører fra en nedkørt kat! :damn: vildt, hunde osv. ringer folk jo til falck med, men katte får bare lov at ligge :cry:

falck ringede til mig i eftermiddag og fortalte at alle 4 nu var hentet og scannet, og ejerne fundet..

falck vil gerne!(i hvert fald i nordjylland!) de skal bare ringes op!

(egentlig utroligt at jeg kan ramme den samme telefondame ved falck 4 gange i streg :lol: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Men finder jeg et rådyr kommer der en og afliver - det gør der IKKE med en kat.

Men det er alle de idioter der ikke får snittet deres katte, der har en stor del af skylden :evil: og så alle de vilde skravl :cry:

hvis katten er kørt på så ringer du til falck ;-) de SKAL komme! ;-)

og er dyret i live, men svært skadet af påkørsel, så kommer der faktisk en dyreambulance!

men hvis ikke det er trafik relateret skade der er sket på en kat - så er der ingen hjælp at hente for en kat :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber alle folk der nægter at neutralisere deres kattedyr læser denne tråd og forstår vigtigheden af neutralisering af udekatte!

For ja, vilde katte er at betragte som rotter - end ikke helt så meget... for ved en rotteinfestation kommer kommunen med det samme og afliver. Det gør de ikke ved vilde katte...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber alle folk der nægter at neutralisere deres kattedyr læser denne tråd og forstår vigtigheden af neutralisering af udekatte!

For ja, vilde katte er at betragte som rotter - end ikke helt så meget... for ved en rotteinfestation kommer kommunen med det samme og afliver. Det gør de ikke ved vilde katte...

herreløse katte har lavere status end rotter... :stupid:

herreløse katte har kun frivillige organisationer at håbe på... og de har ikke midler til alle danske herreløse katte :vedikke:

det kunne være rart, om folk ku lære, at katte på lige fod med, hunde skal holdes på egen matrikel først og fremmest! (det siger mark og vejfreds loven nu en gang!)

Katten har bedst af at blive neutraliseret - jo før jo bedre...

og katte har brug for et varmt trygt hjem!

hvorfor er det så svært at forstå om et kæledyr :cry:

vi lader da heller ikke hunde rende løs og passe sig selv som herreløse hunde her i DK?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er såå trist med katte. De har åbenbart ikke nogen værdi for folk og bliver tit behandlet meget respektløst. :cry: Jeg har selv 5 katte, og flere af dem er nogle jeg har fundet samlet op og hjulpet.

Men tænk engang vores hjerte bløder når vi hører om forholdende hos sydlandske gadehunde, men mange danskere er desværre ikke et hak bedre med katte. :shock: De bliver smidt ud som skrald, får ikke mad osv. osv.

Meget meget skræmmende, synes jeg.. og meget meget trist i år 2010.

( er selv ejere af GH hunde, så det er ikk for at starte en tråd om dem ;-) )

Redigeret af Flaffy,Zozo,Luna
glemte
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Dybt skuffende at høre, Menelli. Men ja, sådan er kattelivet, it sucks...

Min søde mor arbejder efterhånden sammen med hendes dyrlæge, redder små katte, også vildkatte som så bliver neutraliserede og kurerede for diverse vildt ulækre sygdomme og så sat fri igen, med tilbud om mad dagligt på området :5up:

Derfor har min kat øremærke, halsbånd og hundetegn - for så MÅ folk da kunne regne ud at det er en værdsat lille sag hvis de finder den et helt forkert sted.

Jeg er helt ligeglad hvad jeg finder, jeg samler alt op og tager det med hjem, også duer og tudser som ser ud til at de er kommet til skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Ihh... Lille mis gav os en vældig forskrækkelse i går.

Min søster ringede grædefærdig og sagde at den var væk - Hun var sikker på, at den var kravlet ud af en vindue der stod en bitte smule åbent.

Kørte op og kiggede, for killinger kan jo gemme sig alverdens steder, så tænkte den nok bare havde gemt sig godt, fordi den var så utryg at jeg tvivlede på, den havde lyst til at tage på udflugt.

Men killingen var ingen steder at finde - Ud at lede, selvom det var svært for det regnede helt vildt, men ingen mis.

Vi lagde en slagplan for hvor der skulle stilles foder og hænges plakater op og så måtte vi ellers indstille eftersøgningen. :cry:

Nu har min søster så lige skrevet at lille mis render rundt og undersøger lejligheden derhjemme - Hvor pokker, den havde haft gemt sig aner vi stadig ikke, men den er stadig i et trygt og godt hjem.

Men den har i hvertfald en forkærlighed for meget, meget trange steder, ellers havde vi fundet den i går :mrgreen:

Puha.... Tror nok lige hun har lært at lukke alle vinduer, den kan komme i nærheden af ;-)

Tror også vi har fundet et navn til den - Houdini :klap:

Det er dog helt sikkert, at skal min søster beholde det lille kræ, så skal han/hun neutraliseres, så vi ikke er med til at øge bestanden af uønskede katte - Der er så rigeligt og mine egne hunde koster nok til, at jeg ikke har råd til at redde for mange forhutlede dyr, så svært som det er at finde hjælp nogen steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Fnis... JA det er det katte kan, gemme sig - og de kan altså have deres gemmested i meget lang tid før vi dødelige endelig finder det. Og så skifter de det ud med et andet :mrgreen:

Man kan sagtens lære sin kat at komme når man kalder, med godbidder og ved at kalde dens navn hver gang den får mad, mine er aldrig kommet sådan på sekundet, de tager sig god tid til at vågne og strække sig og fundere over om de nu er sultne, men som regel kommer de så luntende i løbet af et kvarters tid..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

What to dooo....?

Er lidt nervøs for at Houdini, som nok er en dreng, ikke er mere end 8 uger gammel.

Dvs. han mangler 4 uger hos sin mor.....

Vi vejer ham i morgen og så håber vi vægten svare til en 12 ugers killing.

Men hvis den ikke gør, så risikere vi at han får problemer når han bliver ældre.

Han lære jo ikke bidehæmning og alm. god katteopførsel, som andre killinger gør og har læst mig til, at mange katte bliver lidt småtossede hvis de bliver taget for tidligt fra deres mor.

Det ønsker jeg jo ikke og muligvis vil Inges kattehjem i Horsens aftage killingen, selvom vi ellers har fundet et hjem til den, hvor der er to andre voksne katte, hos én der helt sikkert vil kunne give et godt og trygt hjem, med ALT han nogensinde vil få brug for.

Men hvad nu hvis en eller anden savner Houdini og har hans mor?

Ville hun så tage ham tilbage, med alle de nye ting han lugter af?

Er meget i tvivl om hvad der er det rette at gøre, hvis han nu er meget ung.

- Skal vi beholde ham et par uger og hvis ingen ejer henvender sig, derefter give ham til hende der har de to katte i forvejen?

- Eller er det bedre at sende ham til kattehjemmet, til en uvis skæbne men hvor de har erfaringer med den her slags killinger og muligvis kan skaffe en plejefamilie?, med det resultat at han i hvertfald nok ikke kommer tilbage til tidligere ejer?

- Eller skal min søs beholde ham og så prøve at lære ham at bideri ikke er tilladt og at mennesker er hans nye bedste venner?

Er meget i tvivl. for har kun haft én kat og selvom den vist nok også kom for tidligt fra dens mor var det en super dejlig kat, men jeg kan jo bare have været heldig :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Fnis... JA det er det katte kan, gemme sig - og de kan altså have deres gemmested i meget lang tid før vi dødelige endelig finder det. Og så skifter de det ud med et andet :mrgreen:

Man kan sagtens lære sin kat at komme når man kalder, med godbidder og ved at kalde dens navn hver gang den får mad, mine er aldrig kommet sådan på sekundet, de tager sig god tid til at vågne og strække sig og fundere over om de nu er sultne, men som regel kommer de så luntende i løbet af et kvarters tid..

Hehe - det kunne godt være at lille mis kunne have godt af at lære at komme når man kalder.

Bare for at kunne lure hvor den nu har fundet et gemmested :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg ved er der også nogle der mener, at 8 uger er godt nok for kattekillinger? Jeg har flere kattebøger, nogle siger 8 uger og andre 12. Hermed ikke sagt at jeg synes 8 uger er i orden, men der er nok forskellige meninger omkring det :-D

Da jeg hentede min kat var hans mor der ikke, de havde eftersigende været nød til, at komme at med hende. Jeg tror, at han var højest 8 uger, på daværende tidspunkt. Det var et halvdumt sted, men vi tog ham med, og han er en velfungerende hankat i dag :-D Jeg kunne godt mærke på ham i starten, at det måske var lidt for tidligt, han var blevet taget fra sin mor. Han opførte sig lidt som om jeg var hans mor, men det gik over.

Held og lykke med lille Houdini!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad nu hvis en eller anden savner Houdini og har hans mor?

Så er de for langsomme! En killing som har været fra dens mor så længe nu har ikke "mor" bindingen med sin rigtige mor mere...

i 8-10 ugers alderen begynder mor-katten en langsom fravænning af killingerne frem til 12 ugers alderen, og derved vil morkatten bestemt ikke tage killingen til sig igen, nu hvor killingen har været "ude på egne ben" - morkat regner killingen for været "flyttet hjemmefra"...

De sidste 4 uger havde været essentielle for killingen at have derhjemme, men hvis I kan give killingen et godt blivende hjem med 2 voksne katte til at lære houdini kattesprog - så er det altså ideelt for den lille fyr i sin nuværende situation! :5up:

Og så sørg for at få fyldt noget godt "baby cat" på ham :5up:

royal canins "baby cat" er super mad til så små killinger, der har mistet morkat :-)

og så på "alm" killinge foder af f.eks. RC, Hills eller andet kvalitetsmærke, så han alle de bedste forudsætninger for at blive en stor stærk kat trods sine mulige "mangler" i opvæksten...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vores Skipper og Killer var jo vildkatte killinger, Killer blev indfanget omkring 9 ugers alderen, for der begyndte dem der boede omkring at have svært ved at få fat i dem. Skipper fik vi vist 2 uger senere, tror de er samme alder, men Skippers mor var væk og han gik og miavede og var meget bange og sky.

Killer har faktisk været den mest "normale" af de 2, mindst bange, vildt glad for mennesker og meget udadvendt og katteagtig. Eneste hun ikke har lært, er at skrabe I kattebakken, hun skraber kanten på kassen og tapet og gulv rundt om :roll::mrgreen:

Hun bor så ved min mor nu som har fået en kat mere, og det går helt fint. Killer render ude og fanger mus, kommer og bliver kælet om aftenen, leger nogle gange med den anden kat og når hun ikke gider den, så ligger hun sig bare et sted den ikke kan komme til.

Man kan jo godt socialisere en kat rigtig godt, vænne den til sele og snor og tage den med ud, finde andre med katte/killinger og lade dem lege... Har mødt en på en banegård med kat i snor på armen, den var helt rolig og bare interesseret i det hele.

Men, katte er altså også bare fantastiske til at indordne sig, Skipper har ikke været ude i 3 år og nu render han ude hver aften og virker vildt katteagtig. Endda har jeg set ham på tur med en anden kat, ikke noget hvæs eller ballade, de luntede bare afsted sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Så vidt jeg ved er der også nogle der mener, at 8 uger er godt nok for kattekillinger? Jeg har flere kattebøger, nogle siger 8 uger og andre 12. Hermed ikke sagt at jeg synes 8 uger er i orden, men der er nok forskellige meninger omkring det :-D

Da jeg hentede min kat var hans mor der ikke, de havde eftersigende været nød til, at komme at med hende. Jeg tror, at han var højest 8 uger, på daværende tidspunkt. Det var et halvdumt sted, men vi tog ham med, og han er en velfungerende hankat i dag :-D Jeg kunne godt mærke på ham i starten, at det måske var lidt for tidligt, han var blevet taget fra sin mor. Han opførte sig lidt som om jeg var hans mor, men det gik over.

Held og lykke med lille Houdini!

Da vi fik min gamle kat Vuk, så var det vist også mere reglen end undtagelsen, at de kom fra moderen når de fyldte 8 uger - Den eneste grund til at killinger kom fra moderen senere, var når de ikke kunne komme af med dem :damn:

Lillemanden er også ved at knytte sig til min søster nu, men virker ellers til at være en ret selvstændig lille herre, der nok har sine egne meninger om, hvordan tingene skal være - Så det er jo at håbe, at han vokser op og bliver en normalt fungerende kat

.

Så er de for langsomme! En killing som har været fra dens mor så længe nu har ikke "mor" bindingen med sin rigtige mor mere...

i 8-10 ugers alderen begynder mor-katten en langsom fravænning af killingerne frem til 12 ugers alderen, og derved vil morkatten bestemt ikke tage killingen til sig igen, nu hvor killingen har været "ude på egne ben" - morkat regner killingen for været "flyttet hjemmefra"...

De sidste 4 uger havde været essentielle for killingen at have derhjemme, men hvis I kan give killingen et godt blivende hjem med 2 voksne katte til at lære houdini kattesprog - så er det altså ideelt for den lille fyr i sin nuværende situation! :5up:

Og så sørg for at få fyldt noget godt "baby cat" på ham :5up:

royal canins "baby cat" er super mad til så små killinger, der har mistet morkat :-)

og så på "alm" killinge foder af f.eks. RC, Hills eller andet kvalitetsmærke, så han alle de bedste forudsætninger for at blive en stor stærk kat trods sine mulige "mangler" i opvæksten...

Tænker også at løsningen med at sende ham til hjemmet med de to andre katte er det bedste.

Og det så hurtigt som muligt.

Er bare så bange for, at der sidder en eller anden lille pige og savner sin kat.

Men omvendt... Det er Houdini nok pænt ligeglad med :engel:

Han får killingefoder fra Orijen pt. - Doneret af dyrenes butik i Ikast - men hvis han ikke er ældre end 8 uger, så kan det godt tænkes at han bør få noget vådt foder i stedet?

Link til indlæg
Del på andre sites