Hop til indhold

Udstillings-guldkorn

Gæst mosgaard
 Share

Recommended Posts

Gæst mosgaard

Menigen med denne tråd er at folk kan videregive alle de råd de har i forhold til udstilling af hund(e), og træning dertil. Så os nye kan lære af 'de gamle garvede' udstillers erfaring og viden.

Jeg er ret ny i udstillingsverdenen, og vil gerne have alle de råd jeg kan få. Her den anden dag lærte jeg at det kan være en fordel ikke at adskille alm. stå fra udstillingsstå, når man også dyrker lydighed. Havde jo slet ikke skænket det en tanke!!:stupid:

Så råd som virker heeeelt elementære er absolut også velkomne:blink:

Dernæst vil jeg gerne denne tråd ikke som sådan bliver en diskussion. Dvs. man gir råd, og fortæller fx. hvad det råd gør godt for... men er andre af en anden opfattelse så nævn blot dit råd (din måde at gøre det på) UDEN at rakke andres råd ned... Så kan jeg (og andre) nemlig godt selv tage stilling til om vi vil bruge det eller ej:blink:

Nå men nu vil jeg sætte mig ned og følge tråden - og så håbe jeg bliver klogere;0)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom i god tid og lad være med stresse.

Sørg for at være velforberedt og have trænet ringtræning med hunden og dig selv i forvejen.

Med til velforberedthed hører også at man ikke ligner en hængt kat på dagen og hunden er shinet op med vask, trim og klipning (hvis nødvendigt) dagen i forvejen, så det kun er en enkelt gennemredning og lidt upshining du skal bruge tid på på dagen.

Opfør dig ordentligt overfor dine medudstillere - der går ikke noget af dig ved at ønske tillykke med sejren, selvom du står flere pladser længere nede eller ved at hilse pænt på andre.

Der går heller ikke noget af dig ved at være hjælpsom overfor andre, der måske ikke har erfaringen med udstilling eller være flink og hjælpsom overfor tilskuerne, der måske er nysgerrige efter at høre mere om din race eller om udstilling.

Opfør dig ordentligt overfor din hund - sæt hunden i skygge på varme dage også selvom det betyder, at du må undvære at se på de andre i ringen. Sørg for at din hund har det varmt nok på kolde dage.

Sørg for vand til hunden og lufteture samt at hunden kan få ro fra andre hunde og mennesker - hertil bruger jeg bur til hunden og telt til os begge.

Husk også at behandle din hund pænt - ingen spark, slåen, hiven eller lign..

Din hund kommer først; er den træt eller uoplagt på dagen, så lad være med at deltage eller træk den fra konkurrencendelen sidst på dagen (hvis du kommer så langt), hvis den er træt eller uoplagt... Det er ikke sjovt at skulle tvinge hunden rundt i ringen; heller ikke for hunden.

Sørg altid for at det bliver en god oplevelser for jer begge; også selvom du ikke vandt - jeg har selv skulle starte forfra med ringtræningen af min yngste hund, fordi jeg glemte, at det skulle være en god oplevelse og at dommeren ikke altid kan se det lys i din hund som du kan.

En god oplevelse for jer begge er, at det er sjovt og hunden får ros, når den er færdig med ringen og så mens den er i ringen, hvis den ikke kører for meget op over det.

Jeg glemte mange af mine egne råd og har derfor holdt en udstillingspause på godt et års tid, hvor jeg har tænkt meget over hvad jeg vil med udstillingerne og hvorfor jeg deltager... Nu er jeg snart klar til at træde ind i ringen igen og med lidt held så bliver det i Ballerup men en helt ny indstilling til tingene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Dejligt med nogle råd. Tænkte at det kunne være fint at samle en masse herinde. Har givet alle tak/karma for jeres råd, da jeg synes det er så dejligt folk lige tager tiden til at lære fra sig:5up:

Der kommer forhåbentlig mange flere gode råd. Men tak til jer 3 som har lagt ud:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg absolut ingen forstand på udstilling, men har alligevel et par tanker omkring det.

Det handler vel i bund og grund om at få sin hund til at have så megen udstråling som muligt. Det er ikke hunden, der står og hænger som vinder, men hunden der er spændstig og "på".

Jeg tror det er enormt vigtigt at træne meget hjemmefra og motivere hunden korrekt. Det skal ikke være super kedeligt at stå, men i stedet være det fedeste i verden. Så beløn hunden efter en stå med godbid eller genstand. Når hun har forstået at den får belønning for at stå kan man hæve kravene, således at man belønner for en "intens" hund - altså en hund, der har god energi og som ikke hænger og slapper af.

Hvis man træner at stille sin hund korrekt, så husk at det jo skal være sjovt for hunden. Hvis ikke det bliver ved med at være sjovt, så får man altså heller ikke en engageret hund med stor udstråling.

Det er lidt det samme når jeg træner fri ved fod. Når energien er rigtig, så falder belønningen. Og man kan nærmest mærke det. Det føles som om at hunden lige bliver en halv centimeter højere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo selv ny i udstillingsverdenen. Men disse råd har hjulpet mig:

Gå til ringtræning. Du lærer at vise hunden, og hunden lærer at blive vist :-D. Og så er det en god måde at lure fif fra garvede udstillere (alle er jo ikke begyndere på holdet.)

Tilmeld dig gerne fx skue og/eller match inden de rigtige udstillinger. De er gode muligheder for at lære at tackle nerverne :-D

Pak alt habengut dagen inden udstilling. Jeg laver altid en liste over det, jeg skal huske. Og så bruger jeg den samme taske hver gang. Der ligger altid klude/børste, hundeposer, småpenge og reserveline/halsbånd i tasken. Så kan det ikke gå helt galt, selv hvis jeg glemmer noget i farten.

Nyd det! Kom i god tid og slå lejr, snak med de andre udstillere om racen og glæd dig på andres vegne. Synes lidt der mangler sportsånd nogle gange i min race, mens naboerne (andre racer) klapper og hujer. :oops:

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites