Hop til indhold

Alt for ivrig til at træne godt med! ?


KarinaG
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Jeep!!!!

 

Du har vist nærmest lige beskrevet Misja :shock:

 

Shaping og fri shaping er fuldkommen ny for os, vi har haft en trænings sæson på 6 gange og så gået sammen med et par andre hen over sommeren og selv-trænet, that's it for mig!

 

Det er liiige den der med RO PÅ jeg ikke ved hvordan jeg skal opnå, når jeg samtidig skal klikke og belønne hurtigt og gerne der hvor hun står (såvidt jeg har forstået det).

 

Normalt er hendes tempo super, men her går det helt galt for os og jeg har lige nu slet ikke rigtig løst til at øve for jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal undgå at hun køre helt op med det samme :cry:

 

Som jeg oplever det, er det forståelsen for RO og SAMARBEJDE der skal være fokus på og dette skal slet ikke være i nye øvelser, det skal være basisforståelsen som skal grundlægges og det skal ikke blandes ind i anden nyindlæring.

 

Så: Det kan være i en situation uden klikker og med noget kendt du vil have frem.

 

Jeg ser en stor fordel i "belønningsfeltet" idet hundene konstant er bevidste om hvor belønningen befinder sig og derfor, efter noget tid, bevidstgøres om nødvendigheden af samarbejdet og lysten til at finde ud af hvad den skal yde for at komme hen til feltet.

 

Med politihunden gik der nok 15 - 20 minutter x 3 - 4 hvor vi bare stod passive og ventede på at han viste det vi ønskede. Når han lavede noget uønsket blev situationen afbrudt og han fik lige nogle sekunderes pause.

Han blev frustreret, men på et tidspunkt gjorde han det ønskede og så kom forståelsen efter disse 3 - 4 gentagelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg oplever det, er det forståelsen for RO og SAMARBEJDE der skal være fokus på og dette skal slet ikke være i nye øvelser, det skal være basisforståelsen som skal grundlægges og det skal ikke blandes ind i anden nyindlæring.

 

Så: Det kan være i en situation uden klikker og med noget kendt du vil have frem.

 

Jeg ser en stor fordel i "belønningsfeltet" idet hundene konstant er bevidste om hvor belønningen befinder sig og derfor, efter noget tid, bevidstgøres om nødvendigheden af samarbejdet og lysten til at finde ud af hvad den skal yde for at komme hen til feltet.

 

Med politihunden gik der nok 15 - 20 minutter x 3 - 4 hvor vi bare stod passive og ventede på at han viste det vi ønskede. Når han lavede noget uønsket blev situationen afbrudt og han fik lige nogle sekunderes pause.

Han blev frustreret, men på et tidspunkt gjorde han det ønskede og så kom forståelsen efter disse 3 - 4 gentagelser.

 

Jeg tror det lidt er det samme vi vil hen til:-D Altså at hunden ved hvor belønningen er og endda kan se den. Du behøver ikke at gemme dem væk. Hun skal lære at slippe belønningen og lære at det kan bare aldrig betale sig kun at fokusere på dem - for så får hun dem ikke! Hun får først en godbid efter en adfærd og et derpå følgende signal (eks. dygtig eller klik)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Er du sød at uddybe det fremhævede, jeg er ikke sikker på at jeg forstår helt hvad du mener ? :oops:

 

Belønningsfelt er et lille område hvor belønningen lægges synligt med hundens vidende. Er det godbidder lægges de i en skål, på en kegle eller andet som er synligt på afstand.

 

Jeg siger på intet tidspunkt "nej" hvis hunden vil derhen, men sørger i stedet for at give den en hurtig nem øvelse, f.eks. "sit" som straks udløser et "fri" eller hvad man bruger.

Dette foregår lige foran feltet og gradvis trækker vi væk derfra til man har den afstand man vil have.

 

Man kan også have flere belønningsfelter og fra gang til gang give tilladelse til at tage belønning fra et bestemt felt, hvis man vil det.

 

Det giver en stor grad af selvbeherskelse og nærvær. Med nærværet kommer forståelsen for øget lydhørhed overfor ejeren.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeep!!!!

 

Du har vist nærmest lige beskrevet Misja :shock:

 

Shaping og fri shaping er fuldkommen ny for os, vi har haft en trænings sæson på 6 gange og så gået sammen med et par andre hen over sommeren og selv-trænet, that's it for mig!

 

Det er liiige den der med RO PÅ jeg ikke ved hvordan jeg skal opnå, når jeg samtidig skal klikke og belønne hurtigt og gerne der hvor hun står (såvidt jeg har forstået det).

 

Normalt er hendes tempo super, men her går det helt galt for os og jeg har lige nu slet ikke rigtig løst til at øve for jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal undgå at hun køre helt op med det samme :cry:

 

Du kan vælge et bestemt ord, som du bruger istedet for klikkeren, hvis det forvirrer dig, at skulle huske at klikke, give godbidder på det rette tidspunkt. Det hjalp mig, da jeg ikke var for god til, at klikke præcis når jeg skulle, du skal blot huske, at det skal være et kort ord og et ord der ikke bruges i andre sammenhænge. Ordet skal udløse en godbid på samme måde som klikkeren.

 

Jeg starter altid træning med, at lave nogle kontaktøvelser, så hans fokus er på mig og han er faldet ned i 1. gear, da han også har ild i rumpen, når der skal trænes. Kontaktøvelserne hjælper os, så han efterfølgene kan koncentrerer sig.

 

Fri shaping fungere ikke for os, jeg gør det, at jeg guider ham.

 

Beløningen afhænger af hvad vi træner, skal der fart på er det bolden vi bruger og til de mere rolige øvelser er det godbidder.

 

Lad ikke belønningen komme samme sted fra hver gang, det vil også få Mitsja til at have fokus på dig, frem for godbidsposen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må du gerne beskrive den igen, eller smide et link :blink:

 

Hun stresser helt vildt/er dybt og inderligt opslugt og når hun tilbyder en adfærd, "karter" hun rundt ind til belønningen falder :damn:

 

Uha, når, følger altså ikke med i tråden lige nu, er temmelig højt oppe at køre mentalt negativt, derfor...

 

Men lige til det... Jeg er lidt forvirret hvad du mener med første sætning? Beskrive igen? Link? Har intet link, det var bare nogle tanker jeg havde mig :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hun stresser helt vildt/er dybt og inderligt opslugt og når hun tilbyder en adfærd, "karter" hun rundt ind til belønningen falder :damn:

 

Ovenstående havde jeg ikke lige set.

 

Det er denne "karten rundt" du får belønnet og ikke øvelsen inden, for når hun er så intens i sin godbidsiver overskygger dette helt øvelsesmomentet forinden.

Derfor lærer hun sikkert ikke meget af selve øvelsesmomentet, men hun lærer til gengæld at karte rundt!

Du får det, du belønner og her er det så at hun er urolig og overtændt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ovenstående havde jeg ikke lige set.

 

Det er denne "karten rundt" du får belønnet og ikke øvelsen inden, for når hun er så intens i sin godbidsiver overskygger dette helt øvelsesmomentet forinden.

Derfor lærer hun sikkert ikke meget af selve øvelsesmomentet, men hun lærer til gengæld at karte rundt!

Du får det, du belønner og her er det så at hun er urolig og overtændt.

I har alle skrevet meget og det er jeg dybt taknemlig for, jeg skal lige have jeres svar og input tænkt igennem og svare på det hele så godt som jeg kan :-D

 

Men lige denne her fra Ninjamor ramte, for jeg fornemmer selv at det netop er hvad der sker for os - at jeg ender med at belønne hendes "karteri" og godbids-fokus, frem for selve øvelsen :cry:

 

Er det her du/i mener at jeg skal flytte hendes belønninger over til en skål på den måde som bla. Siri og ninjamor (o.a.) forslår ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, når, følger altså ikke med i tråden lige nu, er temmelig højt oppe at køre mentalt negativt, derfor...

 

Men lige til det... Jeg er lidt forvirret hvad du mener med første sætning? Beskrive igen? Link? Har intet link, det var bare nogle tanker jeg havde mig :genert:

Helt okay og jeg har nok bare misforstået dig, jeg forstod det sådan at du har haft lavet en tråd om netop dette og det var det link jeg mente :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

I har alle skrevet meget og det er jeg dybt taknemlig for, jeg skal lige have jeres svar og input tænkt igennem og svare på det hele så godt som jeg kan :-D

 

Men lige denne her fra Ninjamor ramte, for jeg fornemmer selv at det netop er hvad der sker for os - at jeg ender med at belønne hendes "karteri" og godbids-fokus, frem for selve øvelsen :cry:

 

Er det her du/i mener at jeg skal flytte hendes belønninger over til en skål på den måde som bla. Siri og ninjamor (o.a.) forslår ???

 

Det mener jeg helt sikkert du skal. For hvis ikke hun lærer at slippe godbidderne, så kan hun ikke koncentrere sig om øvelsen og adfærden. Hvis hun hele tiden kigger på lomme/hånd, fordi hun venter godbidden, så fjerner det meget af hendes fokus fra øvelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bud vil være, at hun skal lære at slippe belønningen. Både fysisk og mentalt. Hun skal være 110% sikker på at hun aldrig aldrig før den belønning, før du har givet signal. Du kan træne " at slippe belønningen" på mange forskellige måder. Eksempelvis kan du sætte dig ned med en godbid i hånden lige foran hende. Når hun vil tage godbidden lukker du hånden. Så vil hun nok forsøge sig med at slikke/kradse eller andet. I samme sekund hun trækker sig, man kan faktisk se at de lige trækker hovedet 5-10 centimeter tilbage - så klikker du og belønner.

 

Når hun er sej til den, så rykker du videre til næste. Du sætter godbidderne i en skål foran dig og venter. Prøver hun at tage dem, lægger du hånden over. Trækker hun sig som hun skal, så tager du en godbid fra skålen og belønner. Når hun mestrer denne øvelse og kan sidde roligt imens du belønner fra skålen, så kan du begynde at bygge øvelser på.

Disse dele er indøvet fra tidligt af og sidder i skabet/på hendes rygrad, har bare brugt at lægge dem på jorden! :-D

 

Stadig med skålen med godbidder fremme. Det kan være små simple ting i starten. Beløn for ro og beløn for at hun "frigør" sig fra godbidderne. Afbryd hvis hun bliver for hektisk og vent til hun falder ned igen. Sørg for at succesraten er høj, men der altid er ro på.

Det med en skål, altså at flytte belønningen fysisk væk fra mig har jeg ikke prøvet før - ud fra hvad jeg forstår her, kan det være vores løsning sammen med andre ting!

 

Jeg har trænet det ret intensivt med Carla og nu bruger jeg belønninger i en skål som står på træningsbanen. Når hun så har gået en super fri ved fod, så giver jeg hende fri og hun går selv hen og belønner. Hun har lært at hun får bare aldrig, aldrig noget, medmindre jeg har givet signal.

 

Når det her er sagt, så betyder det selvfølgelig også, at du skal passe på med at lokke alt for meget - især hvis du bruger principperne bag klikkertræning. Sæt en grænse til 3 gentagelser, hvor du bruger godbidden i lokning. Derefter bruger du kun kropssprog til at hjælpe og godbidden kommer fra lomme/skål.

Jeg er nok slem til at forsætte for mange gang, træner siger 5 gange men jeg glemmer det for ofte - jeg skal blive bedre til det og stramme op på min egen disciplin her, kan jeg se!

 

Synes derimod ikke du skal skifte til dårligere belønning. Det er fint at hun lærer at arbejde med de gode - hun skal bare vide hvordan hun opnår dem.

 

Håber den lange smøre giver mening:blink:

Hey og i øvrigt: Skide fedt at hun er så glad for at arbejde!! Det er bare fantastisk med så motiveret en hund - hun skal bare lige lære at kanalisere motivationen rigtigt:-D

Det giver mening, tror jeg og ja det er fedt - bare ikke lige i øjeblikket fordi jeg ikke kan mestre hendes energi - men jeg vil gerne lære det :-)

 

Som jeg oplever det, er det forståelsen for RO og SAMARBEJDE der skal være fokus på og dette skal slet ikke være i nye øvelser, det skal være basisforståelsen som skal grundlægges og det skal ikke blandes ind i anden ny-indlæring.

Det er jeg faktisk lidt glad for at høre, jeg tror nemlig også at jeg selv forvirres og stresses over at det hele også er nyt for mig - oven i hendes meget intensive energi!

 

Så: Det kan være i en situation uden klikker og med noget kendt du vil have frem.

EDIT: jeg tror apport kan være øvelsen, som er noget af det vi synes er sjovest, eller simpel stilling skift...

 

Jeg ser en stor fordel i "belønningsfeltet" idet hundene konstant er bevidste om hvor belønningen befinder sig og derfor, efter noget tid, bevidstgøres om nødvendigheden af samarbejdet og lysten til at finde ud af hvad den skal yde for at komme hen til feltet.

 

Med politihunden gik der nok 15 - 20 minutter x 3 - 4 hvor vi bare stod passive og ventede på at han viste det vi ønskede. Når han lavede noget uønsket blev situationen afbrudt og han fik lige nogle sekunderes pause.

Han blev frustreret, men på et tidspunkt gjorde han det ønskede og så kom forståelsen efter disse 3 - 4 gentagelser.

Belønningsfelt er et lille område hvor belønningen lægges synligt med hundens vidende. Er det godbidder lægges de i en skål, på en kegle eller andet som er synligt på afstand.

 

Jeg siger på intet tidspunkt "nej" hvis hunden vil derhen, men sørger i stedet for at give den en hurtig nem øvelse, f.eks. "sit" som straks udløser et "fri" eller hvad man bruger.

Dette foregår lige foran feltet og gradvis trækker vi væk derfra til man har den afstand man vil have.

Jeg tager den til mig, opfatter også det Siri skriver som hen ad det samme og jeg kan se, synes jeg, fidusen i dette her!

 

Man kan også have flere belønningsfelter og fra gang til gang give tilladelse til at tage belønning fra et bestemt felt, hvis man vil det.

 

Det giver en stor grad af selvbeherskelse og nærvær. Med nærværet kommer forståelsen for øget lydhørhed overfor ejeren.

Det er bestemt hvad jeg håber at kunne opnå med denne, for os, nye trænings metode ligesom jeg har haft det/har det med vores "gamle" trænings oplevelser sammen.

 

Giver det mening?

 

Du kan vælge et bestemt ord, som du bruger istedet for klikkeren, hvis det forvirrer dig, at skulle huske at klikke, give godbidder på det rette tidspunkt. Det hjalp mig, da jeg ikke var for god til, at klikke præcis når jeg skulle, du skal blot huske, at det skal være et kort ord og et ord der ikke bruges i andre sammenhænge. Ordet skal udløse en godbid på samme måde som klikkeren.

 

Jeg starter altid træning med, at lave nogle kontaktøvelser, så hans fokus er på mig og han er faldet ned i 1. gear, da han også har ild i rumpen, når der skal trænes. Kontaktøvelserne hjælper os, så han efterfølgene kan koncentrerer sig.

Denne del er min egen gamle lærdom som jeg vist har haft glemt her med alt det nye :oops: - godt lige at blive mindet om det ;-)

 

Fri shaping fungere ikke for os, jeg gør det, at jeg guider ham.

Hånden på hjertet, vil jeg også fortrække guidning for det er kendt for os allerede... Men jeg prøver at se om shaping og fri-shaping ikke kan lykkedes for os også, det lyder som en metode der rummer så mange muligheder på andre planer end det jeg og Misja allerede kender.

 

Beløningen afhænger af hvad vi træner, skal der fart på er det bolden vi bruger og til de mere rolige øvelser er det godbidder.

 

Lad ikke belønningen komme samme sted fra hver gang, det vil også få Mitsja til at have fokus på dig, frem for godbidsposen.

Jeg skal bare have ro på, tempo hos Misja kommer helt af sig selv :blink: - det sidste er også et godt råd lagt sammen med ninjamors og Siris råd om at bruge en skål og helt tage belønningen væk fra mig

 

Mine svar ligger inde i de forskellige quotes og er med rød fremhævning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det mener jeg helt sikkert du skal. For hvis ikke hun lærer at slippe godbidderne, så kan hun ikke koncentrere sig om øvelsen og adfærden. Hvis hun hele tiden kigger på lomme/hånd, fordi hun venter godbidden, så fjerner det meget af hendes fokus fra øvelsen.

Og det er netop en del af vores problemer, tror jeg.

 

Jeg tager det til mig og sidder allerede og gennemtænker hvorledes jeg i praksis skal få det inkorporeret i daglig dagen.

 

Alt andet lige, er det jo så frygtelig nemt efter så mange års vaner, bare lige at putte dem i lommen eller i tasken :oops:

 

Så det er lige så meget mig der skal om-læres i vaner og tanke, det er jeg godt klar over.

 

Nu skal jeg - hvis jeg virkelig vil dette her med min gamle hund (og det vil jeg, har jo allerede brugt meget tid og mange penge på forhånd) - også få det omsat i en praksis der virker let og tilgængelig for mig selv :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er netop en del af vores problemer, tror jeg.

 

Jeg tager det til mig og sidder allerede og gennemtænker hvorledes jeg i praksis skal få det inkorporeret i daglig dagen.

 

Alt andet lige, er det jo så frygtelig nemt efter så mange års vaner, bare lige at putte dem i lommen eller i tasken :oops:

 

Så det er lige så meget mig der skal om-læres i vaner og tanke, det er jeg godt klar over.

 

Nu skal jeg - hvis jeg virkelig vil dette her med min gamle hund (og det vil jeg, har jo allerede brugt meget tid og mange penge på forhånd) - også få det omsat i en praksis der virker let og tilgængelig for mig selv :genert:

 

Det er sgu heller ikke ligetil - vi skal nemlig, som du siger, nærmest omprogrammeres og det skal hunden også. Men tænk engang hvad hun ikke kan lære, hvis du får kanaliseret al den en energi og arbejdsiver rigtigt!!:-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sgu heller ikke ligetil - vi skal nemlig, som du siger, nærmest omprogrammeres og det skal hunden også. Men tænk engang hvad hun ikke kan lære, hvis du får kanaliseret al den en energi og arbejdsiver rigtigt!!:-D

Taak Siri, den forståelse havde jeg sku også brug for :-D - var begyndt at føle mig lidt sårn gammel, tumbede og fiasko agtig de sidste par dage/uger :genert:

 

Men mit mål er jo at hun lære, men bestemt og ikke mindst - at jeg lære.... Selv om det kan være pænt svært at tilegne sig nyt, med den samme gamle hund man har groet/fået de samme gamle vaner med..

Link til indlæg
Del på andre sites

Taak Siri, den forståelse havde jeg sku også brug for :-D - var begyndt at føle mig lidt sårn gammel, tumbede og fiasko agtig de sidste par dage/uger :genert:

 

Men mit mål er jo at hun lære, men bestemt og ikke mindst - at jeg lære.... Selv om det kan være pænt svært at tilegne sig nyt, med den samme gamle hund man har groet/fået de samme gamle vaner med..

 

Sådan skal du bare overhovedet ikke føle dig! Hvis du vidste de fejl jeg har lavet med Carla!!:shock: Og ja, jeg er blevet klogere, men lur mig om jeg ikke også kommer til at lave et hav af fejl med Otto!

 

Klikkertræning er virkelig en helt ny måde at tænke træningen på og det kræver altså træning - især for os tobenede!:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
I har alle skrevet meget og det er jeg dybt taknemlig for, jeg skal lige have jeres svar og input tænkt igennem og svare på det hele så godt som jeg kan :-D

 

Men lige denne her fra Ninjamor ramte, for jeg fornemmer selv at det netop er hvad der sker for os - at jeg ender med at belønne hendes "karteri" og godbids-fokus, frem for selve øvelsen :cry:

 

Er det her du/i mener at jeg skal flytte hendes belønninger over til en skål på den måde som bla. Siri og ninjamor (o.a.) forslår ???

 

Jae, og så kun belønne for ro. Ikke for en øvelse i starten, KUN for ro :-D Vel at mærke ro hun selv skal finde uden ord fra dig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jae, og så kun belønne for ro. Ikke for en øvelse i starten, KUN for ro :-D Vel at mærke ro hun selv skal finde uden ord fra dig...

Ja okay :-D

 

Det i sig selv skal nok blive en udfordring for os til at starte med, for så snart hun ser godbidder er hendes puls helt oppe - så "skal vi nemlig noget"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt okay og jeg har nok bare misforstået dig, jeg forstod det sådan at du har haft lavet en tråd om netop dette og det var det link jeg mente :oops:

 

Wow, der er sket meget i den her tråd, siden jeg var her sidst! :lol: Tror bare, at jeg dropper at følge med, det går vist ikke med min læsehastighed :lol:

 

Ja, du misforstod mig vist - jeg har aldrig selv stået med problemet og aldrig oprettet en tråd om det. Min tanker var bare, at hvis fokus var på godbidderne, så ville den fri shaping nærmest fungere som lokning: Altså er hunden ikke rigtig bevidst om, hvad den egentlig har gang i. Og derfor ville jeg mene, at fokus skulle væk derfra og op på dig :-D

 

Og der skrev jeg så hurtigt en fremgangsmetode, som jeg mente, kunne være en mulighed :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...