Gæst Ludwig Skrevet August 2, 2010 Rapporter Share Skrevet August 2, 2010 Hejsa. Vores lille hundefamilie består af en tysk langhåret hønsehund på 7 år, en fransk bulldog på 1½ år og en lille ny tysk langhåret hønsehund på 9½ uge. Alle hanhunde, den lille "ny" ankom for 2 dage siden. De problemer vi er løbet i ind er, at den gamle hanhund er meget beskyttende overfor hvalpen i forhold til den franske bulldog. Hvalpen og den franske kan virkelig give den gas og lege, men legen er jo ofte med forskellige lyde ( primært fra den franske) og det opfatter den gamle som noget han skal sætte en stopper for ved af blande sig. Første gang resulterede det i et bid (ikke noget alvorligt), men efterfølgende har han markeret sig i en enkel situation. Min mand "fortalt" ham at sådan en adfærd er uønskelig, vi er jo ikke interesseret i at der er nogen der kommer til skade. Det er fint at det er ham der bestemmer, men vi er selvfølgelig meget i tvivl om hvorvidt vi tør have dem sammen i sammen hundegård når vi er på arbejde. Er der nogen derude der sidder med noget erfaring de vil dele med os i det at have flere hanhunde sammen ?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ina Besvaret August 2, 2010 Rapporter Share Besvaret August 2, 2010 Jeg har selv 3 hanhunde - alle beagles - den ældste er 6 år, den mellemste er 3 år og den yngste er 17 uger. De første par uger hvor Darwin var 8 - 9 uger var en prøvelse for os. Ikke at hundene ikke kunne sammen - det havde det helt fint med hinanden fra start af. Men vi så nøjagtig det samme som I nu oplever hvor de to yngste havde deres "samtaler" og hvor den ældste ind i mellem gik i mellem når løjerne blev for meget. Den ældste hund i vores tilfælde var en slags peacemaker og kunne derfor godt dukke den mellemste hund - hvilket han bare ikke skulle gøre. Vi løste det sådan at den mellemste hund og hvalpen tog deres "ture" med hinanden og hvor den ældste blev sat i sit bur - eller var i huset og de andre to i haven. Dagen efter byttede de plads så den mellemste hund var i bur eller hus og den ældste sammen med hvalpen. I løbet af en uge gav det pote og i dag blander hverken den ældste eller den mellemste hund sig når der skal leges/sloges. Faktisk har vi nu 3 beagles som er helt i harmoni med hianden fordi de to ældste hver i sær har fået lov at sætte deres præg på den lille. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret August 6, 2010 Rapporter Share Besvaret August 6, 2010 Jeg har 3 intakte hanhunde - og en tæve der endda er i løbetid. Det går også. Dog har der været problemer mellem to af hannerne, ikke pga tæven, men ganske enkelt fordi de er for forskellige. Den ene er meget menneskeglad og tryg, men måske ikke videre intelligent og lidt voldsom i sin væremåde. Den anden er menneskeangst og utryg, men til gengæld intelligent, og desværre signalfølsom. Der opstår konflikter mellem de to fordi de har forskellige værdier, og misfortolker hinandens signaler. Det er jeg i gang med at løse, og gør fremskridt. Mens det står på er de to hunde ikke sammen uden opsyn. Der sker ikke noget i hvedagen, men der kan opstå fastlåste situationer som de ikke kan finde ud af. Alternativet ville være at en af dem skulle forlade flokken. I dit tilfælde kunne jeg forestille mig at den franske bulldog udsender nogle gryntelyde, fordi det gør de nu engang, og det misfortolker den ældste som aggression hvilket det ikke er. Jeg vil ikke begynde at anbefale dig at gøre noget bestemt uden at have set problemet opstå ved selvsyn. Men for at være sikker ville jeg nok foreslå at hundene holdes adskilt når de ikke er under opsyn, men evt gerne så de kan se og lugte hinanden, men bare ikke komme i berøring. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret August 6, 2010 Rapporter Share Besvaret August 6, 2010 Jeg har nu 4 intakte hanhunde af forskellig race og alder, den sidste kom for 14 dage siden. Jeg har på intet tidspunkt endnu, ladet dem være alene hjemme sammen, selv når jeg har været på toilettet, eller i bad har døren været åben. Eller hvis jeg lige ville have lidt fred, er de blevet skilt ad af et børnegitter. Jeg ville på ingen måde, lade jeres hanhunde være sammen uden opsyn, i rigtig lang tid, det er alt for risikabelt. Og som kim Skriver, kan bulldoggens lyde, godt misforståes af andre racer. Hvad med at lade dem lære hinanden at kende på hver sin side af et børnegitter, det er guld værd - gitteret altså -, det har jeg altid gjort, når nye hunde skulle introduceres, for resten af banden. Hundene kan se hinanden an, snuse, være i nærheden og alligevel i "sikkerhed". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts