Hop til indhold

Omtanke og planlægning?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Normalt siges det at hunde lever i nuet, og ikke er gode til at tænke frem i tiden eller planlægge. Men nogle gange er jeg godt nok imponeret over den omhu Vinnie lægger for dagen når hun f.eks. reder seng. Der bliver gjort meget ud af at tæpper og især hovedpude ligger helt rigtigt :lol:

 

I går på vores aftentur viste hun en adfærd som jeg aldrig havde forventet at se :hmm: Hun elsker jo at rulle sig og der er især 2 ting, der er gode: Frisk blødt græs og lugtende ting som døde dyr og - ja - lort :badr:

En kombination af de to må vel være det rene rulle-paradis ;-)

 

I går ramte vi så ind i en flok hestepærer der lå på vejen. Hestepærer er ikke så slemme, synes jeg, så hun fik lov til at snuse og smage. Hun bed et stykke af en af pærerne, og vi troede at hun åd det - men nej, hun gik med det i mulen indtil vi kom til et sted med blødt halvlangt græs. Der smed hun det, rullede sig i det - og åd hun det :shock: Det så helt og aldeles ud som det var planlægning - hvad tror I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil sige, at jeg ganske ofte bliver udfordret på ideen om, at hunde kun lever i nuet...

 

Herhjemme synes jeg der ofte sker, hvad jeg mener er, planlægning for at udføre større operationer :lol: Så jo, jeg tror helt sikkert at Vinnie har haft en ide med at bære hestepæren indtil det helt rette sted indfandt sig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget apropos denne tråd, så jeg har netop modtaget dette link til et forsøg, der viser at hunde foretrak at "stjæle" en godbid fra en lydløs beholder, når en person befandt sig i rummet, men kikkede den anden vej.

Når personen kikkede på beholderne med godbidderne, gik hundene lige så ofte hen til den støjende beholder.

 

ScienceDirect - Applied Animal Behaviour Science : Domesticated dogs (Canis familiaris) react to what others can and cannot hear

 

Tyder det på at hunde er "luskede" og tænker over om de kan slippe afsted med at stjæle?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe :lol: Hun er sej er hun :cool:

 

Den undersøgelse tror jeg gerne på. Nova er jo som en anden kat, så snart vi kigger væk står hun på bordet og jeg er altså sikker på at hun ved og holder øje med hvornår vi kigger.

 

En fra klubben der ejer 3bordere kom tidligere hjem end han plejer den anden dag og fortalte, at da havde hans 9år gamle hanhund, der aldrig røre borde e.l. man ikke må, ligget på spisebordet og sovet. Nu undrer han sig så bare over om den har gjort det de sidste 9år :lol: men fordi den er ved at være lidt døv havde den ikke hørt ham komme ind og han kom jo tidligere hjem end han plejede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget apropos denne tråd, så jeg har netop modtaget dette link til et forsøg, der viser at hunde foretrak at "stjæle" en godbid fra en lydløs beholder, når en person befandt sig i rummet, men kikkede den anden vej.

Når personen kikkede på beholderne med godbidderne, gik hundene lige så ofte hen til den støjende beholder.

 

ScienceDirect - Applied Animal Behaviour Science : Domesticated dogs (Canis familiaris) react to what others can and cannot hear

 

Tyder det på at hunde er "luskede" og tænker over om de kan slippe afsted med at stjæle?

 

 

Det tror jeg helt bestemt de gør.

 

I sin bedste gravetid (sidste sommer) vidste vi at hvis Aslan stod og kiggede óp på havedøren, og han så os og lod som ingen ting, havde han planer om at grave i græsplænen.

Hvis vi så gik bag ud i stuen, så han ikke kunne se os igennem ruden, begyndte han at luske rundt, og jævnligt kigge op for at se om vi stod der.... og til sidst angreb han græsplænen. Hvor efter han så løb panisk rundt i haven, løb ind for at se om han fik skide balle (ergo han sladrede om sig selv :stupid: )

 

 

Desuden, hvorfor magt kampe og heaki snak hvis ikke hunden lagde op til at dette kunne være en mulighed?!?!?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tyder det på at hunde er "luskede" og tænker over om de kan slippe afsted med at stjæle?

 

Ja!

 

Det er en af de ting jeg har bemærket mest ved at Motor gik fra at være helt hvalpet til at have lidt der virkede i hovedet, han kunne pludselig huske hvor jeg lagde de ting jeg tog fra ham / ikke måtte stjæle, og hvordan søren han nogen gange har fået fat i dem, det fatter jeg ikke - men i hvert fald stjal han helt målbevidst visse ting, og det kunne være lang tid efter jeg havde gemt det væk.

 

Derudover, da han var lille, når han så stjal noget - alt fra min bh til kattens hømhøm, så i stedet for at blive der hvor han havde fundet det (og vi ikke var), så kom han med helt spidse bølleører forbi os for at komme ind i sofaen hvor han virkelig skulle hygge sig med sagerne, men vi opdagede det jo når han sådan målrettet kom løbende, altså vi er jo ikke blinde. Nogle gange sad vi også i sofaen..

Så tror jeg at han regnede den ud, og så blev han pludselig i soveværelset med sit ulovlige legetøj, så kunne han jo have det i meget længere tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe :lol: Hun er sej er hun :cool:

 

Den undersøgelse tror jeg gerne på. Nova er jo som en anden kat, så snart vi kigger væk står hun på bordet og jeg er altså sikker på at hun ved og holder øje med hvornår vi kigger.

 

En fra klubben der ejer 3bordere kom tidligere hjem end han plejer den anden dag og fortalte, at da havde hans 9år gamle hanhund, der aldrig røre borde e.l. man ikke må, ligget på spisebordet og sovet. Nu undrer han sig så bare over om den har gjort det de sidste 9år :lol: men fordi den er ved at være lidt døv havde den ikke hørt ham komme ind og han kom jo tidligere hjem end han plejede.

 

Karla rører aldrig ting på bordene og går heller ikke op på bordene. Men efter hun fik hele huset til rådighed kan jeg se (på mængden af hundehår) at hun af til ligger eller sidder på spisebordet og kigger ned i haverne under os...

 

Jeg har aldrig nogensinde set hende deroppe og hun har aldrig forsøgt at komme derop når vi er her :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Mimi har en pude til at ligge i hendes :mrgreen: sofa.

 

Når hun ligger der skifter hun med jævne mellemrum plads, sådan at først ligger hun måske i højre hjørne (der hvor puden lå) og bagefter i venstre hjørne uden pude.

 

For 3 mdr. siden har hun så fundet ud af, at slæbe puden med sig, således at når hun vil ligge i højre hjørne så tager hun puden med sig fra vestre hjørne og vise versa - Det er ufatteligt sjovt at se på, at hun sådan kommer slæbende med puden for at hun kan ligge blødt - Lille luxusdyr :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Rosie var en ufattelig klod hund, hvis jeg selv skal sige det....

 

Vi har et vægdrivhus i vores lille rækkehushave, hvor vi havde nogle tomatplanter forrige sommer og vi kunne ikke forstå hvorfor vores tomater ikke blev til noget.

 

Vi så dem, når de hang grønne og let røde på planten, men når vi var klar til at hente dem, så var de væk og kun de umodne tilbage.

 

En dag fangede jeg Rosie i haven, hvor hun havde skubbet drivhusdøren op med næsen og stod og plukkede de modne tomater - hun spiste naturligvis nogle selv, men hun gik også ud med nogle til Mollie, der ikke ville stjæle. Hun var meget specifik med hvilke hun valgte og hun kunne aldrig drømme om at vælge nogle, der ikke var helt spiseklare.

Når hun havde tømt planten for modne tomater, så lukkede kræet døren igen og kom indenfor......

 

Altså jeg er fuldt ud klar over, at hunde vil stjæle det, der smager godt, men ligefrem at lukke drivhusdøren efter sig, så ingen kunne se, at der havde været ubudne gæster? Det synes jeg alligevel var lidt smart.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Rosie var en ufattelig klod hund, hvis jeg selv skal sige det....

 

Vi har et vægdrivhus i vores lille rækkehushave, hvor vi havde nogle tomatplanter forrige sommer og vi kunne ikke forstå hvorfor vores tomater ikke blev til noget.

 

Vi så dem, når de hang grønne og let røde på planten, men når vi var klar til at hente dem, så var de væk og kun de umodne tilbage.

 

En dag fangede jeg Rosie i haven, hvor hun havde skubbet drivhusdøren op med næsen og stod og plukkede de modne tomater - hun spiste naturligvis nogle selv, men hun gik også ud med nogle til Mollie, der ikke ville stjæle. Hun var meget specifik med hvilke hun valgte og hun kunne aldrig drømme om at vælge nogle, der ikke var helt spiseklare.

Når hun havde tømt planten for modne tomater, så lukkede kræet døren igen og kom indenfor......

 

Altså jeg er fuldt ud klar over, at hunde vil stjæle det, der smager godt, men ligefrem at lukke drivhusdøren efter sig, så ingen kunne se, at der havde været ubudne gæster? Det synes jeg alligevel var lidt smart.

 

Det var da godt nok utroligt :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm... Når jeg læser om alle jeres hunde, føler jeg altså at min egen er lidt dum :P :hmm:

 

Hun kunne aldrig aldrig finde på sådan noget...

 

Til gengæld er min venindes mops, Zoe, vildt snedig!. Samtidig er hun en rottweiler i mopseforklædning og en rigtig ninja!..

 

Vi var i sommerhus med begge vuffer. Vi skal spise og de blir dækket af. Basse ligger allerede i kurven og blunder. Zoe derimod er noget mere flabet og stædig..

Mere end 20 gange skal Freja rejse sig, føre Zoe tilbage til sin plads, og sige bliv.. Kræet er en ninja og en flab!!!!

Jeg var så så dum at bede hende lægge sig da hun rejste sig, så jeg var lissom nødt til at følge den til døren og vise hende vejen tilbage til hvor hun skulle være...

Det gentog sig, men tilsidst blev hun stille og det lod til at det virkede.

Men pludselig bemærker en af os en snigende rullepølse, som bestemt ikke ligger og slapper af. Vi kigger hen, og der står den: En statue af en mops! Bomstille, og nærmest uden at trække vejret eller blinke med øjnene :blink:

Normalt kan man altså høre når den hund går, hun er aldrig aldrig lydløs, men når hun er ninja er hun stille som en, øhm, meget stille hund!...

Det gentog sig også en 5-6 gange indtil hun endelig gav op, og vi kunne spise vores mad!..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det mest intelligente Møffe har gjort, synes jeg faktisk var ret smart... Ellers virker han for det meste knap så intelligent? :hmm:

 

Men nød lærer nøgen kvinde at spinde og en berner er således også intelligent - når den føler for det! Hvilket desværre ikke er så ofte :engel:

 

Men altså, 17 uger gammel havde Møffe jo allerede udviklet en kæmpe aversion mod regnvejr - men tisse skulle han jo og ud blev han lukket. Vi holdt så ikke øje med ham denne gang, fordi det var morgen, vi var søvnige, sultne og gad faktisk ikke være våde :engel:

 

Senere på dagen går min mor så ud i haven og skal ud i drivhuset for at vande blomster. Og der er altså en underlig våd plet, et sted der burdevære ganske tørt...! Og døren var af én eller anden grund åben? Hmmmm. Jamen, nogen havde nok glemt at lukke den efter sig og så havde Møffe set sit snit til at lette sit nødtørft i tørvejr! Klart nok, kan sq godt forstå ham :mrgreen:

Men hun lukker så drivhusdøren, mens hun er derinde... Og hvem kommer spankulerende over... Og åbner døren ganske så voldsomt med poterne?! :shock: Jo, det gjorde Møffe...

 

Så han har altså simpelthen besluttet sig for, at nu skulle den der drivhusdør åbnes, så han kunne tisse i tørvejr - smart hund!

 

Jeg havde jo selvsagt svært ved at tro min mor på ordet og måtte selv prøve det af :engel: Men hun havde sq ret, den gamle!

 

[media]

[/media]

 

Samme dag præsterede han at åbne vores havelåge, for han ville da med mor om i forhaven :shock:

 

Jeg tror også, han har lukket en dør op den svære vej én, måske to gange. Eller også har jeg bare glemt at lukke den...

 

Men det er vist så også de mest intelligent ting, Møffe har præsteret! :mrgreen: Som jeg i hvert fald kan huske lige nu :lol:

 

PS. Vi skyndte os selvfølgelig at lære Møffe, at det ikke er ok at åbne drivhusdøre - det kunne ende grimt, hvis han gentog bare en måned efter, det ville lige være 5-6kg ekstra, der bankede mod glasruden... Og i dag :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har vist skrevet om det før herinde, men hvis der sidder nogen i en af sofaerne på en plads, som Sadie synes hun vil have, så går hun hen til havedøren og piver som om hun skal ud, og hvis man falder for det og går hen for at åbne døren, så spæner hun tilbage og snupper pladsen. Dobere har ry for at være nogen rigtig løgnhalse. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt kan man altså høre når den hund går, hun er aldrig aldrig lydløs, men når hun er ninja er hun stille som en, øhm, meget stille hund!...

Det gentog sig også en 5-6 gange indtil hun endelig gav op, og vi kunne spise vores mad!..

 

Jeg var engang på et kursus med trænerne fra min tidligere klub. Vi skulle bl.a. udføre nogle almindelige lydighedsøvelser, deriblandt afdækning.

En af trænerrne havde en ualmindelig morsyg Grand Danois :lun:

Ejeren beder hunden dække, vender ryggen til og går - og vi stod 10 mennesker og så GD'en l-i-s-t-e forsigtigt afsted lige bag hende. Hun opdagede ingenting før folk begyndte at grine :lol:

 

Men altså - hunde er jo strengt taget rovdyr, så lidt ninja skills må de vel have ;-)

 

Har vist skrevet om det før herinde, men hvis der sidder nogen i en af sofaerne på en plads, som Sadie synes hun vil have, så går hun hen til havedøren og piver som om hun skal ud, og hvis man falder for det og går hen for at åbne døren, så spæner hun tilbage og snupper pladsen. Dobere har ry for at være nogen rigtig løgnhalse. :mrgreen:

 

Det gjorde min gamle blandingshund også. Det samme hvis en anden hund havde et kødben eller lign. han gerne ville have fat i - så sprang han op og gøede. Væk var den anden hund, for at se hvad der skete, og straks lå Bo med benet :5up: Og der var ikke en dråbe Dober-blod i ham ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gjorde min gamle blandingshund også. Det samme hvis en anden hund havde et kødben eller lign. han gerne ville have fat i - så sprang han op og gøede. Væk var den anden hund, for at se hvad der skete, og straks lå Bo med benet :5up: Og der var ikke en dråbe Dober-blod i ham ;-)

 

Sadie gør præcist det samme. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har vist skrevet om det før herinde, men hvis der sidder nogen i en af sofaerne på en plads, som Sadie synes hun vil have, så går hun hen til havedøren og piver som om hun skal ud, og hvis man falder for det og går hen for at åbne døren, så spæner hun tilbage og snupper pladsen. Dobere har ry for at være nogen rigtig løgnhalse. :mrgreen:

 

haha, seje Sadie! Den kloge narrer den mindre kloge :klap:

 

Karla er også en mester løgnhals især overfor gamle "Tante Sif" (svigerforældrenes hund). Jeg tror aldrig Sif har formået at holde en bold eller ben eller lignende i mere end et par sekunder før Karla har gået bag hende, sprunget frem på stive ben og galpet... Sif farer op for at deltage og snups! Bolden / benet er Karlas :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...