Hop til indhold

Min indre dæmon "træning"

Gæst Chili Con Caia
 Share

Recommended Posts

Gæst Chili Con Caia

Caia er efterhånden ved at blive en ret så dygtig HTM hund. Det er primært HTM vi bruger al vores tid på her hjemme, og vi nyder det begge to rigtig meget!!!!

Caia rykker sig kontant i træningen, hvilket jo er alletiders, men men men, jeg derimod er tung at danse med.:stupid:

Anja og Sofie, vores undervisere, er efter mig når det gælder at rose, lege og snakke under træningen... :engel:

Jeg prøver VIRKELIG at tænke over det når jeg træner med hende, og jeg er da også blevet meget bedre til at snakke med hende undervejs, rose hende osv. Jeg er begyndt at sige nogen ting når jeg synes hun arbejder HELT fantastisk.. Noget jeg tydeligt kan mærke på hende har en positiv effekt.:5up:

Men der hvor jeg er ultra dårlig, er i forhold til at bryde ud i leg, slippe hæmningerne, og bare give slip på mig selv.

Igår til HTM træningen fik vi stor ros for vores positioner, og A og S er hårde på den gode og kærlige måde når de siger til mig at jeg altså skal lidt mere op i tempo.. Hehe!

Hvad gør I, når i træner? Jeg synes bl.a. at jeg kommer til at belønne på de samme steder i træningen, selvom jeg prøver at tænke over det, falder jeg i, og klikker nok lidt for ens hvis man kan sige det sådan.

Har i mange dårlige trænings vaner?

Jeg har lovet mig selv at min personlige mål er at give lidt slip, blive endnu mere sjov og spændende at træne med, og så prøve at tænke lidt anderledes i min måde at belønne på.

vi træner meget med træktorv/bold som belønning, men igen, kan dette godt blive meget meget bedre og mere effektfuldt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg kigger lige med, da jeg har samme problem :-D

juhuuuuuu - så er jeg slet slet ikke alene om det:-) Det gør mig faktisk lidt glad!

Det er vist godt at du og jeg skal på motivations kursus hva? Hehe:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg synes jo ikke, at jeg har noget problem med at være motiverende med mit kropssprog og stemme eller med at smide hæmningerne i den forbindelse.

Til gengæld tror jeg, at jeg er dårlig til at belønne forskelligt, alt efter hvor svært det er, eller hvor lang tid/hvor hårdt han har arbejdet. Jeg har nok en tendens til at belønne "stort" hver gang - men så bliver det jo så bare ikke ekstra stort, når han yder noget ekstra.

Og så har jeg også det der problem med altid at belønne på de samme tidspunkter og på de samme steder i en øvelse. :stupid: Jeg tror, at jeg har mange mønstre i min belønning, som jeg ikke er bevidst om, så jeg prøver at være mere uforudsigelig, men det er svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

haha, jeg har så det modsatte problem... jeg kommer aldrig til at kunne gå en lydighedsprøve - for jeg kan ikke holde min kæft (det er mig simpelthen umuligt :vedikke:)...

Jeg tror! (tror), at hvis man har gået meget lydighed, så er der en del gamle vaner der skal overvindes... Jeg kan se det på det rally-hold jeg lige er startet på... alle de andre på holdet er garvede lydighedsfolk fra DCH regi (det er første gang denne dch lokalforening tilbyder rally)... og de er stille som mus når de går en bane (lige bortset fra signalerne "dæk" "stå" osv.)

det er altså lidt skægt :lol:

Jeg har ikke noget råd til dig desværre... andet end "slap af og mor dig"... når du ser hvor glad hun bliver for den verbale ros, gør det dig så ikke endnu mere motiveret til at snakke?

Link til indlæg
Del på andre sites

juhuuuuuu - så er jeg slet slet ikke alene om det:-) Det gør mig faktisk lidt glad!

Det er vist godt at du og jeg skal på motivations kursus hva? Hehe:blink:

Ja, det kunne vi godt trænge til, os to :mrgreen:

Jeg tænker ihvertfald meget på det her for tiden, for det kan simpelthen ikke være rigtigt at Nana er så svingende i sin motivation.

Jeg har prøvet at surfe lidt rundt, for at finde noget om det på nettet og jeg fandt en udemærket artikel på canis om motivation - du kan måske få glæde af den, hvis du ellers forstår norsk :blink:

Motivasjonstrening - hvorfor er det (ikke) nødvendig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
haha, jeg har så det modsatte problem... jeg kommer aldrig til at kunne gå en lydighedsprøve - for jeg kan ikke holde min kæft (det er mig simpelthen umuligt :vedikke:)...

Jeg tror! (tror), at hvis man har gået meget lydighed, så er der en del gamle vaner der skal overvindes... Jeg kan se det på det rally-hold jeg lige er startet på... alle de andre på holdet er garvede lydighedsfolk fra DCH regi (det er første gang denne dch lokalforening tilbyder rally)... og de er stille som mus når de går en bane (lige bortset fra signalerne "dæk" "stå" osv.)

det er altså lidt skægt :lol:

Jeg har ikke noget råd til dig desværre... andet end "slap af og mor dig"... når du ser hvor glad hun bliver for den verbale ros, gør det dig så ikke endnu mere motiveret til at snakke?

Hehe, og jeg har jo kun gået til lydighed med hende:-) så jeg er også temmelig stille..

Dog er jeg blevet BEDRE, jeg er begyndt at snakke meget mere til hende, hvilket jeg i den grad elsker. Det er skønt, og jeg kan som sagt tydeligt mærke at hun lige giver lidt ekstra når jeg roser hende.

Det er nok det der med at slap af og mor mig der er mit problem. Altså at slippe hæmningerne når vi leger bl.a. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
CCC, ved du, hvorfor du holder igen og har svært ved at smide hæmningerne? Føles det pinligt for dig? Er det primært, når der er andre til stede, eller er det lige så svært for dig, når du er alene?

Når vi er hjemme er der meget mere lyd på mig, der er jeg en tosse :-)

Her snakker jeg MEGET med hende, og vi leger også rigtig meget.

Så det handler heeelt klart om at jeg bliver genert og tilbageholden når I andre kan se mig... Når A og S f.eks. står og kigger på os, føler jeg et lille press, altså det er mit eget press. Vil jo gerne vise dem at vi er seje til det her.. Så der kommer jeg automatisk til at holde lidt igen..

Men jeg synes så at jeg stadig kan blive endnu bedre her hjemme, bl.a. det med ikke at belønne de samme steder i træningen. lidt det du også er inde på selv :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Ja, det kunne vi godt trænge til, os to :mrgreen:

Jeg tænker ihvertfald meget på det her for tiden, for det kan simpelthen ikke være rigtigt at Nana er så svingende i sin motivation.

Jeg har prøvet at surfe lidt rundt, for at finde noget om det på nettet og jeg fandt en udemærket artikel på canis om motivation - du kan måske få glæde af den, hvis du ellers forstår norsk :blink:

Motivasjonstrening - hvorfor er det (ikke) nødvendig?

Super, den vil jeg få kigget på. må se om jeg kan forstå norsk... hahaha!

Vi skal nok få det lært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi er hjemme er der meget mere lyd på mig, der er jeg en tosse :-)

Her snakker jeg MEGET med hende, og vi leger også rigtig meget.

Så det handler heeelt klart om at jeg bliver genert og tilbageholden når I andre kan se mig... Når A og S f.eks. står og kigger på os, føler jeg et lille press, altså det er mit eget press. Vil jo gerne vise dem at vi er seje til det her.. Så der kommer jeg automatisk til at holde lidt igen..

Men jeg synes så at jeg stadig kan blive endnu bedre her hjemme, bl.a. det med ikke at belønne de samme steder i træningen. lidt det du også er inde på selv :-)

Det kan være, at du skal med mig rundt på Rådhuspladsen, på Flintholm station osv., når jeg træner bakke med distraktioner - så får du i hvert fald masser af træning i at ignorere de 1000 fremmede folk, mens du fjoller rundt og belønner din hund. :mrgreen:

Nu har jeg ikke sådan super mange hæmninger mht. at ligne en idiot offentligt :genert: - men altså, jeg plejer simpelthen at gøre det, at jeg fokuserer 100 pct. på Tyson og dermed blokerer omgivelserne ude så vidt muligt.

Jeg kan da sagtens forstå, at du føler dig sådan lidt hæmmet foran A og S - men du skal måske bare tænke på, at de netop vil blive glade og tilfredse, jo mere fjollet du er. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Det kan være, at du skal med mig rundt på Rådhuspladsen, på Flintholm station osv., når jeg træner bakke med distraktioner - så får du i hvert fald masser af træning i at ignorere de 1000 fremmede folk, mens du fjoller rundt og belønner din hund. :mrgreen:

Nu har jeg ikke sådan super mange hæmninger mht. at ligne en idiot offentligt :genert: - men altså, jeg plejer simpelthen at gøre det, at jeg fokuserer 100 pct. på Tyson og dermed blokerer omgivelserne ude så vidt muligt.

Jeg kan da sagtens forstå, at du føler dig sådan lidt hæmmet foran A og S - men du skal måske bare tænke på, at de netop vil blive glade og tilfredse, jo mere fjollet du er. :blink:

Hehe - Du har ret, det gælder om at lukke af for alt andet. Det er jo i bund og grund også 2tal ligegyldigt om alle og enhver tænker at jeg ligner en tosse, incl. A og S.

Næste gang giver jeg den gas med at lege. ( Så bør hun også være fit for fight med løbetiden) Derudover var jeg også lidt tilbageholden nu her igår, efter sidste træningsgangs uheldige epsiode. Det sad lige i baghovedet på mig.

Jeg vil prøve at øve mig på det når vi træner rundt omkring udenfor... :-)

Nu skal Chili og Caias mor sku lære at smide hæmningerne... Pas på alle sammen... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et af mine mine problemer, er så at jeg taler for meget, hele tiden, både når det er godt og skidt, hvilket vil sige at min konstante knævren nok mest er blevet til baggrundsstøj for hunden og derfor ikke helt har den positive effekt det ellers skulle have når jeg roser ;-) Og så belønner jeg genrelt for meget, også for ting der ikke er helt gode nok, virkelig dårlig vane der kun giver ris til min egen r*v, men alligevel har jeg ikke fået lagt den på hylden endnu :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Et af mine mine problemer, er så at jeg taler for meget, hele tiden, både når det er godt og skidt, hvilket vil sige at min konstante knævren nok mest er blevet til baggrundsstøj for hunden og derfor ikke helt har den positive effekt det ellers skulle have når jeg roser ;-) Og så belønner jeg genrelt for meget, også for ting der ikke er helt gode nok, virkelig dårlig vane der kun giver ris til min egen r*v, men alligevel har jeg ikke fået lagt den på hylden endnu :stupid:

:-) Det er svært at komme af med de dårlige vaner... Man er fuldt ud klar over det, men selvom man prøver at bryde de mønstre man har, falder man tilbage til basic og det "normale" efter meget kort tid... ´

Og den der med at belønne for noget der ikke er helt god nok, kender jeg godt selv. Tror også at jeg kommer til det. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites