Hop til indhold

Kastration eller ikke-kastration, det er spørgsmålet :-)

Gæst maian889
 Share

Recommended Posts

Gæst maian889

Lufter lige mine overvejelser med jer andre.

Min ellers dejlige hanhund er ved at blive en rigtig herre - synes han.

Han markerer en millard gange på gåturene, og vores have er simpelthen ikke til at holde ud at sidde i på en varm sommeraften. Han STINKER!! Ved godt at hanhunde lugter mere eller mindre kraftigt, men Carlos tis lugter direkte fælt. Han er begyndt for nylig at skrabe efter at have tisset eller des lignende (giver ham dog ikke lov)

Han ELSKER andre hunde, og er så glad når han får lov at lege, han har bare ikke helt fanget ideen i, at han ikke nødvendigvis er guds gave til andre hunde. Er der tæver følger han dem rundt i tykt og tyndt hvis han får lov. Han humper andre hanhunde hvis han ser sit snit til det, til trods for at han ALTID bliver pillet ned, med et NEJ. Jeg vil simpelthen ikke ha' det. Han er ikke territorial af nogen art, elsker når der kommer nogen, men han vil gerne dominere en hver form for leg. :vuf:

Han er aldrig stukket af fra haven og han hyler ikke specielt meget ved løbske tæver, det største problem er faktisk med de andre hanhunde og hans fæle lugt.

Jeg skal ikke bruge ham til avl. Han er nu 14mdr.

Katration eller ikke-kastration ??? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

ikke :genert:

sikker på han ikke humper hanhunde pga. stress?

jeg har selv hanhund og hans tis har aldrig lugtet i haven :vedikke:

hvorfor må han ikke skrabe? det er jo en naturlig adfærd for at afsætte sit "visitkort"?

Husk han er unghund, der "skal" være krudt bagi :lol:

Men for mig lyder det ikke til at der er "nok" legitime grunde, sagt på en anden måde, som du beskriver det ville jeg ikke gøre det hvis det var min hund :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I ligefrem ikke kan sidde ude i haven om sommeren, så lyder det jo ikke særlig optimalt. Jeg ved ikke med hunde, men med de fleste andre dyr, så lugter hannerne ikke, så snart de bliver kastreret, så hvis det betyder, at haven er ubrugelig, så ville jeg klart gøre det.

Laki blev kastreret af andre årsager, men jeg vil helt ærligt indrømme, at det er en nydelse, at vi ikke skal stoppe for hver 30 cm. på gåturene og lige markere området, som vi skulle inden. Han skraber dog stadig som en sindssyg, men det har jeg nu heller aldrig sagt nej til, så det vil han nok fortsætte med i al evighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sophus blev kastreret for et par måneders tid siden.

Vi har kun set positive ændringer, men vores problem var tæverne og deres duft og ikke aggression. (Han har aldrig været aggressiv over for nogen og er det heller ikke nu).

Den adfærd han havde i forbindelse med løbetid er helt væk nu, han er fuldstændig uinteresseret. Men han synes da stadig tæver er søde og vil gerne lege præcis lige som før.

Han er også holdt næsten op med at tisse territorium, så i den forbindelse kunne det være, at det var en hjælp for jer. Men hunde reagerer jo forskelligt.

Men det jeg kan sige til dig er, at vi fik at vide, at hvis det udelukkende gik på en aggressiv adfærd overfor andre hanhunde, så kunne man ikke være sikker på at en kastration løste problemet.

Jeg læste simpelthen så meget for og imod kastration inden jeg besluttede mig. I USA feks (og feks. Victoria Stillwell mener også sådan) er det mest normalt at kastrere alle hanhunde med mindre de skal bruges til avl.

Min endelige beslutning gik på, at eftersom Sophus åbenbart havde en ret udviklet kønsdrift (der var både hylen og klynken og stikken af) og eftersom han er en byhund med en milliard-million tæver i løbetid konstant, så syntes jeg, at det var mere synd, at han skulle gå et helt liv og have lyst til noget, han ikke kunne gøre for og som han ikke måtte, end at han ikke havde sine "naturlige" drifter i behold, som han så i øvrigt jo overhovedet ikke er bevidst om, at han mangler.

Så når folk siger, at det er synd, siger jeg "for hvem?" Jeg tror ofte det drejer sig om at projicere menneskelige følelser over på hunden.

Jeps, det var min mening. Ved ikke om du kan bruge det til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 3 hanhunde. Den mindste er dog ikke kønsmoden endnu - men på vej dertil.

Ingen af mine hunde skal kastreres med mindre der opstår noget sygdom som betyder at det er en nødvendighed.

Jeg har tit og ofte fået på hatten fordi jeg har den mening -(på andre forums) - men jeg mener man fratager hunden en del af dens naturlige væremåde.

Mine hanhunde skraber også i jorden - men det har jeg aldrig set som et problem, men blot tænkt at Charlie gør det på sin måde og Oscar på sin, Darwin vil sikkert have en anden teknik når den tid kommer. Vi har heller ikke oplevet at deres tis lugter grimt.

Det med at humpe tror jeg er stress betonet - og det er noget man stopper i opløbet. Ingen af mine humper på hinanden, eller andre, for det får de ikke lov til. Den lille kan gøre det hvis han kører op i for højt et gear og så bliver han sat til afkøling i sit bur en 10 min. tid.

Jeg har for år tilbage fået min daværende dalmatiner kastreret og det fortrød jeg bittert. Han blev inaktiv og doven af det - men han lettede ligeså meget ben som han gjorde før det blev foretaget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 3 hanhunde. Den mindste er dog ikke kønsmoden endnu - men på vej dertil.

Ingen af mine hunde skal kastreres med mindre der opstår noget sygdom som betyder at det er en nødvendighed.

Jeg har tit og ofte fået på hatten fordi jeg har den mening -(på andre forums) - men jeg mener man fratager hunden en del af dens naturlige væremåde.

Mine hanhunde skraber også i jorden - men det har jeg aldrig set som et problem, men blot tænkt at Charlie gør det på sin måde og Oscar på sin, Darwin vil sikkert have en anden teknik når den tid kommer. Vi har heller ikke oplevet at deres tis lugter grimt.

Det med at humpe tror jeg er stress betonet - og det er noget man stopper i opløbet. Ingen af mine humper på hinanden, eller andre, for det får de ikke lov til. Den lille kan gøre det hvis han kører op i for højt et gear og så bliver han sat til afkøling i sit bur en 10 min. tid.

Jeg har for år tilbage fået min daværende dalmatiner kastreret og det fortrød jeg bittert. Han blev inaktiv og doven af det - men han lettede ligeså meget ben som han gjorde før det blev foretaget.

Ja, sådan er vi jo så forskellige og heldigvis for det :5up:.

Jeg synes feks. ikke der er noget som helst naturligt i at sætte sin hund ind i et bur :???:

Men jeg synes det er fint, at TS får flere vinkler på sin sag. Jeg kunne bare ikke dy mig for at kommentere det med buret, når du nu selv er inde på, at du gerne vil have at hunden skal følge sin naturlige væremåde :blink:

Jeg er enig med dig i at humpning kan være stressbetonet eller i nogle tilfælde er det ren og skær leg, som når Sophus er sammen med sin bedste veninde og de på skift hopper op på hinanden. Det kan de få en hel dag til at gå med, men de er glade og hygger sig begge to, så det er bare måden de leger på :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, sådan er vi jo så forskellige og heldigvis for det :5up:.

Jeg synes feks. ikke der er noget som helst naturligt i at sætte sin hund ind i et bur :???:

Fint du følger med - og ja jeg har fået for den pga. af buret - som denne tråd i øvrigt ikke handler om :evil: Det kan du starte en tråd med hvis du har et problem i den retning

Bur/kurv/være lukket ude i bryggers det kommer ud på et for mig - deri er der ingen som helst forskel.

Du har heller ikke prøvet at lige være ved at miste en hund pga. af kastration - for min dalmatiner var faktisk ved at dø af det

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligesom humpning kan skraberiet også være stress-betonet eller en stressfaktor, så vidt jeg har forstået...

Flipsedyret er kastreret og det var fordi at jeg synes at det tenderede til dyrplageri hvis han skulle sidde heroppe i lejligheden og hyle efter løbetids-tæver, han skal jo ikke bruges til avl, så derfor...

Men synes nu han letter ben konstant, skraber bagud ud som en galning, og fører sig frem på den der lidt for kække hanhunde-måde alligevel :stupid::mrgreen:

Tror såmænd ikke at han har mistet noget, tror nærmere har han fået mere ro end han ville have som intakt hanhund :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Jeg er ret sikker på at Carlo ikke er stresset. Vi havde en periode hvor han var overstimuleret, fordi vi ville gøre det hele så godt, men det er justeret ned nu til et niveau, der passer ham.

Jeg vil mene at hans humperi skyldes dominans, han vil rigtig gerne føre sig frem..

Haven lugter så grimt at selv naboen kommenterer det.. Hertil skal lige siges at han jo altså kommer ud på de daglige gåture, så det er ikke fordi han er en af de hunde som bliver lukket ud til luftning i haven..

Jeg talte med en dyrlæge igår, som fortalte at han nok ikke vil blive lugtfri, men meget mindre påfaldende lugt.

Det jeg egentlig er mest bekymret for ved en evt kastration er mere uld.. Han har jo en pæn sjat i forvejen.

Omvendt kunne jeg godt bruge noget mere koncentration/sværere at distrahere - for han er simpelthen så lærenem og god til at lære nye tricks/øvelser/kommandoer, men kommer der er anden vovse forbi, så forvandler Carlo sig til den andens bedste ven - tror han selv, så kan lever, hjerte og andet godt være det samme.

agrrrr, det er jo svært - HJÆLP...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. pelsen så er det vist kun andre med tilsvarende race, der kan svare. Jeg synes, at jeg på det seneste har læst, er at det er hunnernes pels, der ændrer sig og ikke hannernes?

Jeg har i hvert fald kun positivt at sige omkring kastration. På et tidspunkt var jeg meget påvirket af den( generelle?) holdning, at det er slemt at kastrere, hvilket ellers strider dybt imod mine egne etiske principper, men faldt så over nogle andre tråde, som bekræftede mig i mine egne holdninger, og nu vil jeg aldrig være i tvivl om, at mine hunde skal neutraliseres ligesom mine andre dyr bliver.

Jeg synes, at det er rart, at Laki kan lege med alle hunde uden problemer - intakte hanhunde, som tit har problemer med andre hanhunde, vil gerne lege med ham, og hunhunde i løbetid bliver heller ikke fjernet, så snart vi kommer. Det er et af de store plusser, når man har en meget social og legesyg hund, i hvert fald.

Men der er jo nogle ting, der gør, at du er imod, så kan du ikke sætte en liste op med for og imod og se hvad der vægter højest?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Jeg tror også bare jeg er præget af en holdning i min omgangskreds.. Specielt mænd grummer sig ved tanken om at vovsen skulle miste sin manddom, men jeg er bare ved at være overbevist om at det ville gøre det lidt lettere for ham at omgås andre, uden at skulle være smartass og høre mor sige nej :mrgreen:

For ellers er han simpelthen så nem, alle roser ham for hans rolige væsen. Men med hanhunde er han altså en farlig karl (de første 20min ihvertfald) - ingen aggressivitet ENDNU - men hvem ved...

Link til indlæg
Del på andre sites

Freya ved noget om det med pelsen :-)

Altså, ja, jeg ved det ikke, er ikke sikker på at man skal sætte sin lid til at kastration vil stoppe humpen hvis hunden allerede har vanen - men jeg ved ikke om det vil. Har i forsøgt time-out når nej ikke virker?

Jeg giver Motor nej inden han hopper op (nu er det så tæver der sådan er lidt for interessante for tiden), bliver han ved, så kommer han enten i snor og køler ned på afstand, eller vi går.

Duften, det kan ikke være noget med foderet? Sagde dyrlægen at det var normalt at det lugtede sådan?

hvorfor må han ikke skrabe? det er jo en naturlig adfærd for at afsætte sit "visitkort"?

Husk han er unghund, der "skal" være krudt bagi :lol:

Mange hunde kører sig selv op når de står og skraber, og kommer en anden hund hen mens de gør det, kan de faktisk være så opkørte, at mødet starter helt forkert.

Motor får ikke lov til det, men han har da gjort det er par gange med lyd og det hele på (opkørt knurren, ikke jeg-æder-dig-råt knurren).

Derudover synes jeg sgu han sætter nok visitkort, det jo hver anden meter nogle gange :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg egentlig er mest bekymret for ved en evt kastration er mere uld.. Han har jo en pæn sjat i forvejen.

Altså jeg tror da ikke Samson har fået hverken mere eller mindre pels fordi han blev kastreret - men jeg ved jo af gode grunde ikke om hans pels ville have været meget anderledes hvis vi ikke havde klippet bollerne.

Vi har ikke fortrudt at vi gjorde det

Link til indlæg
Del på andre sites

Fint du følger med - og ja jeg har fået for den pga. af buret - som denne tråd i øvrigt ikke handler om :evil: Det kan du starte en tråd med hvis du har et problem i den retning

Har jeg ikke :blink:

Bur/kurv/være lukket ude i bryggers det kommer ud på et for mig - deri er der ingen som helst forskel.

OK

Du har heller ikke prøvet at lige være ved at miste en hund pga. af kastration - for min dalmatiner var faktisk ved at dø af det

Nej det har jeg ikke. Det er jeg ked af, at du har været ude for :ae:

___

Sophus lugter ikke anderledes og hans pels ligner sig selv, men han fælder mere, meget mere :blink: Ved ikke om det er derfor eller af andre grunde :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Mht. pelsen så har jeg set et par samojeder før og efter en kastration/sterilisering... De har alle fået mere uld!.... dog kan en børste jo klare meget, så hvis du gider at børste to gange mere om ugen ud over den ene gang du gør nu... så tror jeg det er helt fint.:5up:.. du kan evt. købe en blower og så kommer du hurtigere igennem, og det er sundere for pelsen idet at den megen luft skiller pelsen.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

• 6 months later...

Nu sidder jeg os og overvejer at få kastreret min hanhund, men jeg ville høre om i har noget ærfaringer Omkring hvordan hunden bliver i hans overbeskyttede adfærd ? Min hund er meget oerbeskyttet dvs hvis vi går i mørke og der kommer en fremmed han ik

Kan se ordentlig blir hab utryk og går direkte i forsvar , indtil personen er kommet tæt nok på . Jeg ville egentlig bare høre om i ved om det ændre sig ? For det ku da være dejligt hvis han ik gjord det ? Og vil hunden stadig beskytte den hånd som giver ham mad ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu sidder jeg os og overvejer at få kastreret min hanhund, men jeg ville høre om i har noget ærfaringer Omkring hvordan hunden bliver i hans overbeskyttede adfærd ? Min hund er meget oerbeskyttet dvs hvis vi går i mørke og der kommer en fremmed han ik

Kan se ordentlig blir hab utryk og går direkte i forsvar , indtil personen er kommet tæt nok på . Jeg ville egentlig bare høre om i ved om det ændre sig ? For det ku da være dejligt hvis han ik gjord det ? Og vil hunden stadig beskytte den hånd som giver ham mad ?

mht. utryghed vil det ikke hjælpe, det kan gøre det værre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Hvorfor vil I have ham kastereret?? Jeg gik helt bort fra tanken igen, så min vovse er stadig intakt og træningen af hans adfærd er bare øget, så det er dejligt... :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor vil I have ham kastereret?? Jeg gik helt bort fra tanken igen, så min vovse er stadig intakt og træningen af hans adfærd er bare øget, så det er dejligt... :engel:

Jeg er overhoved ik sikker på at jeh vil gøre d, men jeg overvejer det grundet at eg bor et sted med tæver i løbetid konstant og han blir dybt forvirret af det . Og så tænker jeg os om det måske ik er lidt synd at han skal gå og have lyst til noget han ik må få ?? Og så blir han total umulig hvis hab kan lugte tæver i løbetid, jeg kan piske rundt efter ham flere timer :/ også vil han os prøve at humpe hanhunde og det føre tit til at de andre hanhunde bliver aggrasive og det ender med at de bider ham , her forleden blev han bidt helt ind til øjnæblet :/ og jeg sys bare det måske er synd han skal udsættes for det , hvis det er grundet han forviring omkring tæverne :/ men jeg ved ik om jeg skal eller ik ved bare ik hva jeg ellers skal gøre for ok at løbe efter ham flere timer , jeg ku lade ham være i snor men det sys jeg os er synftig han skal jo helts os lege :/ ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er overhoved ik sikker på at jeh vil gøre d, men jeg overvejer det grundet at eg bor et sted med tæver i løbetid konstant og han blir dybt forvirret af det . Og så tænker jeg os om det måske ik er lidt synd at han skal gå og have lyst til noget han ik må få ?? Og så blir han total umulig hvis hab kan lugte tæver i løbetid, jeg kan piske rundt efter ham flere timer :/ også vil han os prøve at humpe hanhunde og det føre tit til at de andre hanhunde bliver aggrasive og det ender med at de bider ham , her forleden blev han bidt helt ind til øjnæblet :/ og jeg sys bare det måske er synd han skal udsættes for det , hvis det er grundet han forviring omkring tæverne :/ men jeg ved ik om jeg skal eller ik ved bare ik hva jeg ellers skal gøre for ok at løbe efter ham flere timer , jeg ku lade ham være i snor men det sys jeg os er synftig han skal jo helts os lege :/ ..

Hold ham dog i snor? det er da bedre end han bliver kørt ned.

Hold ham væk fra andre hunde hvis han stresser så meget så han humper dem eller fjern ham fysisk.

Gå ture uden han skal hilse på hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke man har en hund med adfærdsproblemer, der bunder i angst - men i stedet en hund, der bliver påvirket negativt af hormoner, herunder især testosteron - så kan jeg på ingen måde se hvorfor man ikke skulle kastrere. Altså såfremt hunden ikke skal anvendes i avl.

Ærlig talt så forstår jeg ikke at så mange har problemer med at kastrere hunde. Jeg synes det er synd at så mange hunde skal lide under stress og forvirring, fordi vi mennesker tvinger dem til at lægge unaturlig bånd på deres drift. Der er rigtig mange hunderacer der har et højt testosteronindhold og som har en stærk kønsdrift. Når vi så ovenikøbet placerer hundene i villakvarterer, hvor der er løbske tæver året rundt. Det er i mine øjne næsten dyreplageri. Havde jeg en hanhund, der blev påvirket af hormoner, så kastrerede jeg med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites