Jane Besvaret Marts 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 15, 2011 Hvis ikke man har en hund med adfærdsproblemer, der bunder i angst - men i stedet en hund, der bliver påvirket negativt af hormoner, herunder især testosteron - så kan jeg på ingen måde se hvorfor man ikke skulle kastrere. Altså såfremt hunden ikke skal anvendes i avl. Ærlig talt så forstår jeg ikke at så mange har problemer med at kastrere hunde. Jeg synes det er synd at så mange hunde skal lide under stress og forvirring, fordi vi mennesker tvinger dem til at lægge unaturlig bånd på deres drift. Der er rigtig mange hunderacer der har et højt testosteronindhold og som har en stærk kønsdrift. Når vi så ovenikøbet placerer hundene i villakvarterer, hvor der er løbske tæver året rundt. Det er i mine øjne næsten dyreplageri. Havde jeg en hanhund, der blev påvirket af hormoner, så kastrerede jeg med det samme. Enig med dig.:5up: Oskars liv er helt sikker blevet nemmere og bedre efter at han blev kastereret. Han var en af dem med et højt testosteninindhold og dermed en stærk kønsdrift. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lskov7 Besvaret Marts 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 15, 2011 Hold ham dog i snor? det er da bedre end han bliver kørt ned. Hold ham væk fra andre hunde hvis han stresser så meget så han humper dem eller fjern ham fysisk. Gå ture uden han skal hilse på hunde. Jeg ville syntes at det var synd hvis han ik for muligheden for at lege og især når han finder det spænende at hilse på andre hunde , og os når han er så stor en hund som har brug for at røre sig gerne timevis om dagen så ville det da være synd at sætte ham i snor og ikke lade han løbe og lege bare min meningen , også syntes jeg os at det er synd at han skal gå rundt og have lyst til tæverne men ik må :- Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Marts 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 15, 2011 Jeg ville syntes at det var synd hvis han ik for muligheden for at lege og især når han finder det spænende at hilse på andre hunde , og os når han er så stor en hund som har brug for at røre sig gerne timevis om dagen så ville det da være synd at sætte ham i snor og ikke lade han løbe og lege bare min meningen , også syntes jeg os at det er synd at han skal gå rundt og have lyst til tæverne men ik må :- Ang. med at have ham løs, så ved jeg personligt ikke noget værre end netop en hund som din, der er løs (og nu håber jeg ikke, at du tager det personligt). Dette skyldes flere grunde: Jeg vil selv styre, hvilke hunde min hanhund møder. Og jeg undgår konsekvent potente hanhunde, da dette kun kan føre til en konflikt. Dette øger desuden risikoen for, at min egen hanhund bliver sådan. Derudover har min hund dårlige hofter (løse, og deraf større risiko for skader), så han bør faktisk slet ikke udsættes for at blive humpet af andre hunde - og jeg bliver eddertosset på hundeejere, der umotiveret lader deres hund løbe over til min. Tredje og sidste, så ved du aldrig, hvornår han støder ind i en egetkønsaggressiv hanhund, der kun tænker: Dø. Derudover siger vores lov, at hunde skal være under fuld kontrol. Dette kan løses ved, at du har ham i sele og en lang line - så kan han stadig komme ud og løbe og strække sig ud Og du har mulighed for reelt at træne hans indkald og kan styre hvilke hunde, han hilser på Dette benyttede jeg mig selv af i en periode med min hund, hvor han var helt til hest. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Marts 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 15, 2011 Ang. med at have ham løs, så ved jeg personligt ikke noget værre end netop en hund som din, der er løs (og nu håber jeg ikke, at du tager det personligt). Dette skyldes flere grunde: Jeg vil selv styre, hvilke hunde min hanhund møder. Og jeg undgår konsekvent potente hanhunde, da dette kun kan føre til en konflikt. Dette øger desuden risikoen for, at min egen hanhund bliver sådan. Derudover har min hund dårlige hofter (løse, og deraf større risiko for skader), så han bør faktisk slet ikke udsættes for at blive humpet af andre hunde - og jeg bliver eddertosset på hundeejere, der umotiveret lader deres hund løbe over til min. Tredje og sidste, så ved du aldrig, hvornår han støder ind i en egetkønsaggressiv hanhund, der kun tænker: Dø. Derudover siger vores lov, at hunde skal være under fuld kontrol. Dette kan løses ved, at du har ham i sele og en lang line - så kan han stadig komme ud og løbe og strække sig ud Og du har mulighed for reelt at træne hans indkald og kan styre hvilke hunde, han hilser på Dette benyttede jeg mig selv af i en periode med min hund, hvor han var helt til hest. enig :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret Marts 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 15, 2011 Smed også det her link i en anden tråd, kastrering er ikke den mest indlysende løsning, på alle problemer. Søk - manimal.no Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 15, 2011 Smed også det her link i en anden tråd, kastrering er ikke den mest indlysende løsning, på alle problemer. Søk - manimal.no Jeg er helt enig - det er ikke altid den optimale løsning. Men hvis du roder lidt i nogle af de undersøgelser, som ligger til grund for denne artikel, så er der klare studier der viser at adfærdsmæssige problemer er over 50 % reduceret ved kastration. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Muttley Besvaret Marts 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 15, 2011 Jeg havde en hanhund der blev kasteret fordi han fik betædelse i "den" og dyrlægen sagde det kunne behandles men at det ville komme igen og det var så slemt at han pev og han konstant slikkede sig, endda også på gåture. Men lidt efter kasteration blev han underlig og blev hyperaktiv, var ballademager og generelt slet ikke sig selv en dag bed han min kæreste i hoved. Jeg er overbevist om det er kasterationen der havde gjordt det, vi gav ham en chance til og det gik bedre med en masse træning men så efter vi havde flyttet i hus blev han super klæber! Han begyndte at opføre sig underligt igen men på den måde at han konstant skulle være tæt og en masse andet, han ville heller ikke snakke med vores anden hund mere. Det endte med en aflivning. Jeg tror sagtens den sidst beskrevne adfærd kunne have været pga. flytningen og en masse andet men tænk dig om vil jeg bare sige. Der er jo også hunde der lever bedre med det, min kærestes søsters hund har det godt han forandrede sig slet ikke da han blev kasteret, og han holdte op med at stikke af når han kunne lugte andre hunhunde så det var en rigtigt god løsning for ham. Og min hanhund markede stadig efter han var blevet kasteret skal det lige siges dog på nogle tidpunkter mere end andre. Han sprang da og på hunhunde i løbetid, selvom han ikke kunne levere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret Marts 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 15, 2011 Jeg havde på et tidspunkt, en hanhund der blev kastreret pga. at han faktisk overfaldt andre hanhunde, nok fordi at han var usikker (havde nok vidst bedre idag). Det blev faktisk værre, efter at han blev kastreret Jeg har nu en kastreret hanhund, der overhovedet ikke, har skiftet temperament, så man skal ihvertfald lige, finde kilden til problemet, før valget tages. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lskov7 Besvaret Marts 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 15, 2011 Ang. med at have ham løs, så ved jeg personligt ikke noget værre end netop en hund som din, der er løs (og nu håber jeg ikke, at du tager det personligt). Dette skyldes flere grunde: Jeg vil selv styre, hvilke hunde min hanhund møder. Og jeg undgår konsekvent potente hanhunde, da dette kun kan føre til en konflikt. Dette øger desuden risikoen for, at min egen hanhund bliver sådan. Tredje og sidste, så ved du aldrig, hvornår han støder ind i en egetkønsaggressiv hanhund, der kun tænker: Dø. . Han går ik løs hvor andre hunde hår i snor men løs der hvor andre os er løse og han for heller ik lov til at hilse på hvem som helst ! Men hvis jeg skal lege med ham i snor for han ok særlig meget uf af , han skal løbe og lege som alle andre hunde !! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Marts 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 16, 2011 Han går ik løs hvor andre hunde hår i snor men løs der hvor andre os er løse og han for heller ik lov til at hilse på hvem som helst ! Men hvis jeg skal lege med ham i snor for han ok særlig meget uf af , han skal løbe og lege som alle andre hunde !! er det vigtigere end at han bider en anden hund eller kommer i slåskamp! han kan tydeligvis ikke finde ud af at omgås løse hunden NU, så vis dog lidt ansvar! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lskov7 Besvaret Marts 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 16, 2011 er det vigtigere end at han bider en anden hund eller kommer i slåskamp!han kan tydeligvis ikke finde ud af at omgås løse hunden NU, så vis dog lidt ansvar! Han kan altså sagtens men andre hunde han blir bare dybt forvirret af tæverne , han har aldrig bidt en anden eller noget , det er de andre hunde som ik kan hvis han prøver at humpe ( forståeligt ) men altså hvis en hanhund humper min bider han stadig ikk , så hvad skal jeg vise der ! Og han skal helt kært lege med andre hunde og det kan han sagtens det bare ligeså snart en tæve der kommer som enten lige har været i løbe tid eller han en kan lugte en i løbe tid så blir han helt rundforvirretnog humper alt !! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Marts 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 16, 2011 Han kan altså sagtens men andre hunde han blir bare dybt forvirret af tæverne , han har aldrig bidt en anden eller noget , det er de andre hunde som ik kan hvis han prøver at humpe ( forståeligt ) men altså hvis en hanhund humper min bider han stadig ikk , så hvad skal jeg vise der ! Og han skal helt kært lege med andre hunde og det kan han sagtens det bare ligeså snart en tæve der kommer som enten lige har været i løbe tid eller han en kan lugte en i løbe tid så blir han helt rundforvirretnog humper alt !! I det tilfælde mener jeg, at det kan være en fordel at kastrere ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lskov7 Besvaret Marts 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 16, 2011 Nogen som har erfaringer med at deres hanhunde har skiftet personlighed efter ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 16, 2011 Nogen som har erfaringer med at deres hanhunde har skiftet personlighed efter ? Jeg tror ikke du kan undgå at din hund skifter personlighed i en eller anden grad. Den hormonelle balance har jo stor påvirkning på en hunds adfærd og personlighed, så der sker formodentlig ændringer. Men så længe din hund ikke er nervøs og bange - så ville jeg ikke være bekymret. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret April 1, 2011 Rapporter Share Besvaret April 1, 2011 Hvis ikke man har en hund med adfærdsproblemer, der bunder i angst - men i stedet en hund, der bliver påvirket negativt af hormoner, herunder især testosteron - så kan jeg på ingen måde se hvorfor man ikke skulle kastrere. Altså såfremt hunden ikke skal anvendes i avl. Ærlig talt så forstår jeg ikke at så mange har problemer med at kastrere hunde. Jeg synes det er synd at så mange hunde skal lide under stress og forvirring, fordi vi mennesker tvinger dem til at lægge unaturlig bånd på deres drift. Der er rigtig mange hunderacer der har et højt testosteronindhold og som har en stærk kønsdrift. Når vi så ovenikøbet placerer hundene i villakvarterer, hvor der er løbske tæver året rundt. Det er i mine øjne næsten dyreplageri. Havde jeg en hanhund, der blev påvirket af hormoner, så kastrerede jeg med det samme. Amen. Kloge ord. Det er nærmest blevet religion ikke at kastere, hellere adfærdsbehandle i lang tid. Jeg har er hundecenter der kommer ca 160 hunde herude. Nogle kastreret andre ikke, en har jeg mødt der har fortrudt. Resten har fået ny hund. Selv har jeg 8 hanhunde, som går sammen alle sammen, 2 kastreret, 6 intakte, jeg bevare dem helst intakte, men hvis de humper, strinter inden for, er aggressive og jeg har en mistanke om det skyldes for meget testestron, så må de til dr. Dyr. Hundeflok lederen her er neutraliseret, han har rigeligt pondus endnu, og jeg er meget glad for at jeg fik ham kastreret tidligt. Han har en del fine agility titler, så doven er han ikke. Begge mine kastrater var blevet aflivet ( begge omplacering hunde) hvis deres adfærd ikke have ændret sig, og i stedet for en masse adfærds problemløsning valgt jeg dyrlægen og så har jeg i stedet brugt tiden på træning og nusning af dyrene. Meget sjovere faktisk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts