Hop til indhold

Uden snor.


Gæst hundefreak
 Share

Recommended Posts

Izzie går uden snor i skove og ved stranden, hvis der ikke er ret mange mennesker :engel: heldigvis er min hund så lille at der yderst sjældent er nogen der blir gale over at hun er løs :blink: men jeg kan så vidt muligt godt kalde hende til mig. Vi øver os på det dagligt. :mrsgreen:

 

Ville afgjort ønske hun aldrig skulle have snor på, men vil aldrig stole nok på at hun ikke render over vejen fordi hun blir utålmodig :genert: men så er det godt at have en kæmpe lang flexi :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, alle sammen:banan:.

 

Jeg havde ikke rigtigt noget at tage mig til lige og tænkte på at starte et indlæg & jeg håber i vil svare på disse spørgsmål.

 

- Hvor mange gange om dagen går jeres hund uden snor (hvis den gør?);-)

 

- kan du/I godt kalde den til jer, hvis der er mennesker/hunde osv.?:-D

 

- kommer den hver gang i kalder?:roll:

 

- Vil i hellere have den i snor eller løs?:vedikke:

 

Ja, jeg interesser mig rigtig meget for indkald (; & det er derfor jeg stiller sådan nogen spørgsmål, men også for at høre jer andre :vinke::yeah:

 

- Aldrig, det er lissom ulovligt :vedikke:

 

- Øhm, inden forbuddet havde jeg lagt rigtig meget energi i min træning så hun var blevet så god at hendes indkald var næsten 100% sikkert.

Ugen inden forbuddet var vi f.eks i Bernstoffsparken, hvor hun gik hen mod nogle hunde for at hilse, og da hun var 1½ meter fra dem kaldte jeg og hun vendte pænt om :) Mor her var SÅ stolt!.. Basse bliver let distraheret af andre hunde da hun gerne vil lege, men ejerne er faktisk lige så tillokkende, og ofte bruger hun mere tid på at hilse på dem.

 

- Det gjorde/gør hun næsten 100%. Nu er hun ude af træning, så når hun er løs i naturen skal hun køres lidt træt før lydigheden sætter ind..

I haven hos venner eller mine forældre kommer hun rimelig sikkert :) ..

 

- Jeg bor i byzonen, så ville aldrig have hende løs her.. Det er ikke forsvarligt.. Men når jeg f.eks går tur hos mine forældre, lidt ude på landet, eller hos mine veninder hvor det er forsvarligt, gad jeg godt at hun måtte gå fri..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundefreak
- Aldrig, det er lissom ulovligt :vedikke:

 

- Øhm, inden forbuddet havde jeg lagt rigtig meget energi i min træning så hun var blevet så god at hendes indkald var næsten 100% sikkert.

Ugen inden forbuddet var vi f.eks i Bernstoffsparken, hvor hun gik hen mod nogle hunde for at hilse, og da hun var 1½ meter fra dem kaldte jeg og hun vendte pænt om :) Mor her var SÅ stolt!.. Basse bliver let distraheret af andre hunde da hun gerne vil lege, men ejerne er faktisk lige så tillokkende, og ofte bruger hun mere tid på at hilse på dem.

 

- Det gjorde/gør hun næsten 100%. Nu er hun ude af træning, så når hun er løs i naturen skal hun køres lidt træt før lydigheden sætter ind..

I haven hos venner eller mine forældre kommer hun rimelig sikkert :) ..

 

- Jeg bor i byzonen, så ville aldrig have hende løs her.. Det er ikke forsvarligt.. Men når jeg f.eks går tur hos mine forældre, lidt ude på landet, eller hos mine veninder hvor det er forsvarligt, gad jeg godt at hun måtte gå fri..

 

 

Men det er godt du holder loven, der er RIGTIG mange andre som slet ikke gør:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst WhoLetTheDogsOut

- Hvor mange gange om dagen går jeres hund uden snor (hvis den gør?)

Hm... Basse får cirka lov til at være uden snor en gang om dagen. Så får han brændt lidt krudt af.

 

- kan du/I godt kalde den til jer, hvis der er mennesker/hunde osv.?

Hvis der går mennesker 5 meter væk fra os eller noget i den stil, sker der ikke noget. Han er en flok hund, så han går i hvert fald ikke 3 meter længere end hvor vi er. Men hvis der kommer en hund, så tager vi ham altid i snor. For det første ved vi ikke om den anden hundeejer bryder sig om at han siger hej og så er jeg heller ikke så tryg ved at han bare løber hen til alle hunde.

 

- kommer den hver gang i kalder?

Han kommer altid når vi kalder. Det tager lige 5 sekunder at få opfattet at vi kalder, men han kommer og vi er bestemt ikke bange for at løber væk.

 

- Vil i hellere have den i snor eller løs?

Nu bor vi jo lige midt i København, så vi bliver nødt til at have ham i snor. Men jeg ville nok helst have ham i snor. Jeg stoler på Basse, men man kan aldrig sige "jeg er 100% sikker" . Såeh, men han er mest dejlig at gå med uden snor. :shock: . Tror jeg faktisk at det er sådan med mange hunde.

Redigeret af WhoLetTheDogsOut
Stavefejl.
Link til indlæg
Del på andre sites

- Hvor mange gange om dagen går jeres hund uden snor (hvis den gør?)

Et par gange om ugen. Når vi er i hundeskov (som ligger 1 times gåtur herfra) og når vi øver indkald nede ved havnen om aftenen, når der er helt tomt og øde. Vi er også begyndt at gå ned i en park og lege med andre hunde, hvor folk har hundene løs. Nu er det jo sådan set ulovligt at have hunde løs sådan nogle steder, så jeg er ikke helt glad for det, da jeg principielt er meget imod løse hunde, men vi gør det alligevel et 2-3 gange om ugen :oops:

 

kan du/I godt kalde den til jer, hvis der er mennesker/hunde osv.?
Mennesker altid, hunde nogle gange.
kommer den hver gang i kalder?
Ja, stort set - ikke altid lige med det samme dog.
Vil i hellere have den i snor eller løs?
Synes det er dejligt at han kan lege frit i hundeskoven, men det er også fint at have ham i snor. Snor-turene er jo gåture, hvor det er mig og ham, og uden snor foregår jo i hundeskov, hvor han leger med andre.
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er en schweiss snor?

 

Det er "bare" en lang snor man kan lade løbe på jorden - den kan være flad eller rundsyet - man kan også anvende en læderline. I busket terræn/skov holder man snoren i hænderne da man skal sørge for at den ikke hænger fast.

 

En god schweiss line er 10 meter - læder er at foretrække da den er mest behagelig at arbejde med.

 

Udtrykket "Schweiss" er det tyske ord for "vildtblod". En schweiss hund er en hund som er trænet til at opspore såret hjortevildt - dette bruges beaglen til. Men også andre typer hunde at støver gruppen anvendes til schweiss

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er "bare" en lang snor man kan lade løbe på jorden - den kan være flad eller rundsyet - man kan også anvende en læderline. I busket terræn/skov holder man snoren i hænderne da man skal sørge for at den ikke hænger fast.

 

En god schweiss line er 10 meter - læder er at foretrække da den er mest behagelig at arbejde med.

 

Udtrykket "Schweiss" er det tyske ord for "vildtblod". En schweiss hund er en hund som er trænet til at opspore såret hjortevildt - dette bruges beaglen til. Men også andre typer hunde at støver gruppen anvendes til schweiss

 

Er det "bare" det samme som en sporline så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo - man kan også kalde det en sporline :mrgreen:

 

 

Okay, tak så blev jeg lidt klogere :5up:

 

Så for at holde mig til tråden nu, så går Elvis næsten løs hver dag - een gang om dagen. Enten helt løs eller som oftest m/sporline (:blink:) på, så han er lidt nemmere at få fat i, hvis der kommer nogle. Sporlinen er 15 meter, men han render tit 40-50 meter foran mig.

 

Jeg lader ham kun gå løs, hvis jeg kan se langt omkring, så jeg er sikker på at få øje på folk/hunde/biler i rigtig god tid. Han kommer (som regel ...) når jeg kalder (nogle gange skal man godt nok liige snuse lidt her og der først på vejen hen til mig :drille:), men jeg ved ikke om han også gør, hvis folk er rigtig tæt på, derfor tager jeg ingen chancer. Til gengæld bruger jeg stort set altid sporlinen i skoven, på stranden og lign. så han stadig kan løbe rimelig frit alligevel. Så til spørgsmålet om jeg helst vil have ham i snor eller løs er det sådan lidt en mellemting: Jeg vil gerne give ham friheden til at løbe, som det passer ham, men kan godt lide den ekstra sikkerhed sporlinen giver mig, uanset om jeg har fat i den eller ej :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, alle sammen:banan:.

 

Jeg havde ikke rigtigt noget at tage mig til lige og tænkte på at starte et indlæg & jeg håber i vil svare på disse spørgsmål.

 

- Hvor mange gange om dagen går jeres hund uden snor (hvis den gør?);-)

 

- kan du/I godt kalde den til jer, hvis der er mennesker/hunde osv.?:-D

 

- kommer den hver gang i kalder?:roll:

 

- Vil i hellere have den i snor eller løs?:vedikke:

 

Ja, jeg interesser mig rigtig meget for indkald (; & det er derfor jeg stiller sådan nogen spørgsmål, men også for at høre jer andre :vinke::yeah:

 

Vi bor tilleje og SKAL være snorede i bebyggelsen.

Men vi bor i udkanten.

Så Silke får snor på inden vi går ud af døren. Så går vi 25 skridt og tager snoren af. Og så går vi tur en times tid. Hjemme igen tager vi snoren på til de sidste 25 skridt...

3 gange om dagen.

Silke kommer altid hvis jeg kalder hende til mig. Men for det meste behøver jeg ikke at kalde hende til mig. Hvis jeg kan se noget forude, som vi ikke skal hen til, så laver jeg en "opmærksomhedslyd", så hun kikker på mig, og så dirigerer jeg med håndtegn hvad hun skal gøre: Gå til en af siderne eller sitte/dække/stå...

 

Jeg ELSKER bare at gå med sådan en opmærksom og voksen hund, der forstår alt hvad jeg siger til hende..

 

ALDRIG, ALDRIG snor, hvis den kan undgås. Det kan da ikke være særlig rart at gå med en snor hæftet til et halsbånd --eller en sele, for den sags skyld... :shock:

Men okay, det generer nok mig mere end det generer Silke... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg slipper min golden/collie løs mindst én gang om dagen og sørger i det hele taget for, at den får tre ture om dagen. Jeg synes, de skal have lov at løbe frit rundt og snuse mindst en gang om dagen. Men jeg gør det kun de steder, hvor den ikke kan komme til skade. Fx store marker eller lignende.

 

For de fleste hunde kan der opstå situationer, hvor de ikke kommer ved indkald. Min bliver fx svær at styre, hvis den ser en kat. Men ellers kommer den ved indkald. Den har lært det ved at få masser af ros, når den kommer, efter jeg har fløjtet eller råbt dens navn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mysla er løs hver dag, ca 2 gange om dagen af længere varighed.

Sheila er løs en sjælden gang imellem, når jeg er helt sikker på der ikke er noget som helst jagtbart i sigte eller i snuden.

 

Mysla kommer 95 % af gangene med det samme, men engang imellem kan det godt tage lidt tid. Hun løber dog yderst sjældent helt over til mennesker eller hunde. Jeg skal ikke kalde hvis der kommer en kat eller hun jager noget andet, for der kommer hun ikke;-)

Sheila kommer hver gang hvis hun ikke har fået øje på noget jagtbart eller andet forstyrende (og det er en del) men det går som regel ret langsomt..

 

jeg er fint tilfreds med mysla men gad godt at sheila var nemmere at have løs, men af hensyn til alle andre, går det ikke;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Enzo (10 mdr schæferknejt) løber fri hver dag.

 

Syn's hans indkald fungerer rigtigt fint. Han har lige haft en periode, hvor ørerne skulle renses, men selv der var hans indkald ret godt. Pt intet problem at kalde ham hjem selvom han ser en anden hund eller står og taler med en anden løs hund, der er kommet løbende hen til os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Braarup

- Hvor mange gange om dagen går jeres hund uden snor (hvis den gør?)

Aldrig

- kan du/I godt kalde den til jer, hvis der er mennesker/hunde osv.?

Nej, det kan jeg ikke forestille mig..

 

- kommer den hver gang i kalder?

Nej, vi arbejder på det..

- Vil i hellere have den i snor eller løs?

Håber hunden og jeg på et tidspunkt kan lære at gå uden snor :mrgreen:

Tror det er noget lettere, at have hende med på mine løbeture uden snor

 

Håber også at alle andre, der ikke har fuld kontrol over deres hund, vil holde den i snor:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mille07

Mille går tit uden snor.

 

Det er faktisk kun i myldretiden, at jeg har snor på hende.

Mille bliver desværre stadig totalt døv, når der er andre hunde.

 

Jeg tør ikke lade hende løbe fri, hvis hun løber ud foran en bil i myldretiden. Men ellers så er især aftenturen uden snor et hit, og formiddagsturene uden snor er også gode. Jeg bor i en landsby, og vi har masser af lange øde landeveje vi kan gå på.

 

Hun kommer altid når jeg kalder. Hvis jeg ser andre hunde ( hvilke jeg hele tiden holder øje med), så kalder jeg hende tilbage, og så får hun snor på inden vi kommer i nærheden af den anden hund.

 

Jeg vil helst gå med hende uden snor. Det er det nemmeste, når man som regel har et barn/klapvon eller en barnevogn på slæb, og det er det sjoveste for Mille.

Link til indlæg
Del på andre sites

- Hvor mange gange om dagen går jeres hund uden snor

stort set aldrig.

 

- kan du/I godt kalde den til jer, hvis der er mennesker/hunde osv.?:-D

jeg udfordre ikke skæbnen ;b

 

- kommer den hver gang i kalder?:roll:

nej da man er vel teenager

 

- Vil i hellere have den i snor eller løs?:vedikke:

I snor

jeg bor inde i byen og der er faktisk ikke rigtig nogle steder her jeg syntes

hun skal være løs, jeg har en fleks line på 5 m som hun så for lov til at gå i som hun vil når vi er på grønne områder. men nej ser ingen grund til hun skal være mere løs end det og slet ikke her inde i byen.

boede jeg et roligere sted ville det være noget andet.

vi har kolonihaven hvor hun kan være løs også tager vi til træf i indhegnede områder selvom hun aldrig er rendt de gange det ikke har været rigtig lukket af.

jeg har hende mest løs vis vi er på stranden men der har jeg også altid en tenis bold med også der ikke noget der er mere spændende end 'mig':lol:

så kan andre hunde,mennesker eller fugle bare rende og hoppe:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene v.

Bella går løs 0-2 gange om dagen, det kommer an på om, der er andre hunde eller mennesker i nærheden.

Vi har en dejlig ø ved fjorden, hvor man kun kan komme væk fra, ved at gå over broen. Så her kommer Bella løs, hvis vi er helt alene eller, hvis der er en eller flere hunde, at lege med, men først når de har hilst.

 

Jeg kalder altid Bella til mig, når jeg på afstand ser andre hunde eller mennesker og jeg gør det før Bella ser dem.

Hun kommer altid, med mindre hun har fundet en pind, så bliver hun helt døv:mrgreen:

 

Elsker, at se Bella løbe løs, men kun på øen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella går løs 0-2 gange om dagen, det kommer an på om, der er andre hunde eller mennesker i nærheden.

Vi har en dejlig ø ved fjorden, hvor man kun kan komme væk fra, ved at gå over broen. Så her kommer Bella løs, hvis vi er helt alene eller, hvis der er en eller flere hunde, at lege med, men først når de har hilst.

 

Jeg kalder altid Bella til mig, når jeg på afstand ser andre hunde eller mennesker og jeg gør det før Bella ser dem.

Hun kommer altid, med mindre hun har fundet en pind, så bliver hun helt døv:mrgreen:

 

Elsker, at se Bella løbe løs, men kun på øen:-D

 

:lol::lol: Hunde kan da svømme... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde går uden snor hver dag. Hvis de ikke får lov til det et par dage, bliver de meget anstrengende.

Jeg slipper dem når jeg er sikker på at jeg kan kalde dem til mig (har en der meget gerne vil jage). Hvis der er meget vildt i den skov hvor de gerne må gå løs, finder jeg et andet sted, eller har lang line på "jagthunden".

Jeg ville være meget ked af at skulle lufte mine hunde i snor altid, det er bare for trist.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...