Zaz-zaz Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Nok mig der bruger et forkert ord har oplevet med hyrdehunde generelt (især border), rottweilere etc at de kan miste fokus på den træning, de har gang i og pludsligt kaste sig over en tilfældig hund / genstand i nærheden, at de efter en opgave har svært ved at indse at NU er det slut og så retter de energien mod noget 'forkert'. Accelerationen fra 0 til max ydelse hos en brugshund er meget hurtigere end hos en hyggehund. Men jeg tilstår, min opfattelse er klart præget af min antipati overfor hyrdehunde (de er garanteret pragtfulde, jeg er bare for dum til at forstå dem ) Lonny - er det du efterlyse en opskrift på forskellen? For så er det at Luna kan tage en slapper-dag eller en slapper-uge, hvor en brugshund skal underholdes hver dag (og ihvertfald ikke kan tage en hel uge som slapper-hund)...sagt udfra alle mine fordomme. Vores LP træner har Border. Hun siger, at der f.eks. ikke er noget problem, hvis hun ligger syg en uges tid...ja, vi har jo en aussie på ønskesedlen, så jeg er meget belastende med alle mine spørgsmål om dit og dat til hende. Nå men altså igen, så er det nok også et spørgsmål om behovet fra individ til individ.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret August 27, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Nok mig der bruger et forkert ord har oplevet med hyrdehunde generelt (især border), rottweilere etc at de kan miste fokus på den træning, de har gang i og pludsligt kaste sig over en tilfældig hund / genstand i nærheden, at de efter en opgave har svært ved at indse at NU er det slut og så retter de energien mod noget 'forkert'. Accelerationen fra 0 til max ydelse hos en brugshund er meget hurtigere end hos en hyggehund. Det har jeg også hørt, men jeg aner rent faktisk ikke om det er rigtigt, jeg færdes jo ikke i brugshunde kredse... Lonny - er det du efterlyse en opskrift på forskellen? For så er det at Luna kan tage en slapper-dag eller en slapper-uge, hvor en brugshund skal underholdes hver dag (og ihvertfald ikke kan tage en hel uge som slapper-hund)...sagt udfra alle mine fordomme. Ja, her er der nok en forskel, Luna kan godt tage 2-3 dages afslapning uden at flippe ud Dog skal der ikke gå længere tid end 2-3 dage, så begynder hun at blive rastløs, går rundt og piver, driller kattene og skriger på vores gåture Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
a9 Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Nok mig der bruger et forkert ord har oplevet med hyrdehunde generelt (især border), rottweilere etc at de kan miste fokus på den træning, de har gang i og pludsligt kaste sig over en tilfældig hund / genstand i nærheden, at de efter en opgave har svært ved at indse at NU er det slut og så retter de energien mod noget 'forkert'. Accelerationen fra 0 til max ydelse hos en brugshund er meget hurtigere end hos en hyggehund. Derfor er et vel indlært stop ord/signal guld værd Men jeg tilstår, min opfattelse er klart præget af min antipati overfor hyrdehunde (de er garanteret pragtfulde, jeg er bare for dum til at forstå dem ) Lonny - er det du efterlyse en opskrift på forskellen? For så er det at Luna kan tage en slapper-dag eller en slapper-uge, hvor en brugshund skal underholdes hver dag (og ihvertfald ikke kan tage en hel uge som slapper-hund)...sagt udfra alle mine fordomme. Jacki kan sagtens tage en lille uge på sofaen uden anden aktivering end et par korte tisseture i haven uden at gå på vægge og lofter og hænge i gardinerne - selvom hun er hyrdehund af brugslinier :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret August 27, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Jacki kan sagtens tage en lille uge på sofaen uden anden aktivering end et par korte tisseture i haven uden at gå på vægge og lofter og hænge i gardinerne - selvom hun er hyrdehund af brugslinier :blink: Jeg bliver mere og mere overbevist om at Luna er en brugshund, enten af gener, eller fordi jeg har gjort hende til det, fordi hun lyder slet ikke anderledes end alle jeres beskrivelser Min egen lille brugshund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Derfor er et vel indlært stop ord/signal guld værd Helt klart og nok ikke verdensmestre jeg har set - har bare så mange fordomme, at jeg måtte lufte dem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Jeg spørger så igen, hvad er kravene? Jeg siger altid det samme som dig, men egentlig så ved jeg ikke hvad kravene er Jeg ved jo heller ikke, hvad kravene er - derfor jeg ikke ved, om jeg kan opfylde dem. :blink: Jeg går jo 1 1/2 - 2 timers tur med Tyson om dagen, næsten altid med mulighed for at løbe løs på mindst én af turene. Og så tager vi jævnligt nogle længere ture i weekenderne, f.eks. til stranden. Vi træner eller laver problemløsning hver dag (ca. 15-20 minutter, dog kun én træningssession om dagen), og vi går til træning 1-2 gange om ugen (agility og HTM). Derudover tager vi jævnligt ned i klubben og selvtræner lidt, for det meste også 1-2 gange om ugen. Derudover får han sin mad serveret som fodersøg i lejligheden eller i aktiveringslegetøj, og engang imellem får han et længere fodersøg (25-30 minutter) i parken. Vi har jo ikke have, så når vi er hjemme, og vi ikke træner, er der helt ro på, og han ligger bare og slapper af. Jeg ved ikke, om det ville være nok til en brugshund? Jeg forestiller mig, at jeg med en brugshund enten ville skulle gå længere ture (noget i retning af 3 timer om dagen) eller træne mere (måske en time om dagen - det gør vi jo også de dage, hvor vi er til træning eller selvtræner, men slet ikke hver dag). Og så vil jeg gerne have en hund, der kan klare, at der indimellem slet ikke sker noget, altså at vi kan have en dag med kun moderate ture og ingen træning. Ikke at det sker tit, men det sker da engang imellem. Tyson ville godt kunne klare sig med mindre aktivitet, end han får (men han er lykkelig for den og ville sikkert ikke have noget imod at få mere ). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret August 27, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Jeg ved jo heller ikke, hvad kravene er - derfor jeg ikke ved, om jeg kan opfylde dem. :blink: Jeg går jo 1 1/2 - 2 timers tur med Tyson om dagen, næsten altid med mulighed for at løbe løs på mindst én af turene. Og så tager vi jævnligt nogle længere ture i weekenderne, f.eks. til stranden. Vi træner eller laver problemløsning hver dag (ca. 15-20 minutter, dog kun én træningssession om dagen), og vi går til træning 1-2 gange om ugen (agility og HTM). Derudover tager vi jævnligt ned i klubben og selvtræner lidt, for det meste også 1-2 gange om ugen. Derudover får han sin mad serveret som fodersøg i lejligheden eller i aktiveringslegetøj, og engang imellem får han et længere fodersøg (25-30 minutter) i parken. Vi har jo ikke have, så når vi er hjemme, og vi ikke træner, er der helt ro på, og han ligger bare og slapper af. Jeg ved ikke, om det ville være nok til en brugshund? Jeg forestiller mig, at jeg med en brugshund enten ville skulle gå længere ture (noget i retning af 3 timer om dagen) eller træne mere (måske en time om dagen - det gør vi jo også de dage, hvor vi er til træning eller selvtræner, men slet ikke hver dag). Og så vil jeg gerne have en hund, der kan klare, at der indimellem slet ikke sker noget, altså at vi kan have en dag med kun moderate ture og ingen træning. Ikke at det sker tit, men det sker da engang imellem. Tyson ville godt kunne klare sig med mindre aktivitet, end han får (men han er lykkelig for den og ville sikkert ikke have noget imod at få mere ). Men som jeg forstår denne tråd, så ville en brugshund jo ikke kræve mere end det du allerede giver Tyson, eller jeg giver Luna, og det er nok det der forvirrer mig, for jeg havde en opfattelse af at brugshunde krævede et eller andet helt vildt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Motors mor træner de lydighed med, Motors far trækker - så vidt jeg ved - okay meget vogn. Motor ser jeg helt klart som mere brugshund end udstilling. Man kan vist også roligt sige, at han accelererer fra 0 til 100 pænt hurtigt.. Hos os betyder "bruges" faktisk ikke hver dag. Men han skal helt sikkert krudtes af jævnligt. Jævnligt vil sige 1-2 gange om ugen pt (men husk også på, at han stadig kun er 11 måneder, så vi passer stadig meget på ham), og det vil sige en ekstra lang tur. Han elsker at løbe, i hundeskove løber han frit og andre steder løber han i lang line. Hvis han hmm, bliver kørt træt kan man vel godt sige, er han sød, mild, glad og rolig de næste par dage - men jeg synes fysisk træthed virker meget bedre på ham end mental træthed, ikke træning, men nye oplevelser for eksempel - ja ringtræning bare, det er en heftig omgang, han er også rigtig, rigtig træt bagefter, men han er ikke mild i sindet dagende efter på samme måde, som når han har været 1 1/2 time i skoven. Jeg glæder mig usigeligt meget til at han er udvokset og skal i gang med at trække jævnligt. Jeg tænker vi skal ende omkring en gang om ugen, hvis hans motion osv er til det, og resten af ugen er det bare normal motion og gerne et hold vi kan gå på, rally, agillity, spor - hvad end han nu viser sig at være god til Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Men der er vel også forskel på hvilken brugshund i snakker om? Altså om den "kræver" mest fysisk eller psykisk motion? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret August 27, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Men der er vel også forskel på hvilken brugshund i snakker om? Altså om den "kræver" mest fysisk eller psykisk motion? Det tror jeg bestemt at der er Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Og så vil jeg gerne have en hund, der kan klare, at der indimellem slet ikke sker noget, altså at vi kan have en dag med kun moderate ture og ingen træning. Ikke at det sker tit, men det sker da engang imellem. Jeg er af den opfattelse at det 99% af tiden er ejerens skyld hvis en hund ikke kan klare en eller to dage med "ingenting". Sally er kun lige ved at lære det, hold fast hvor hun bare har brug for sine løbeture! Ikke engang mental stimulering er nok til hende, hun SKAL ud at løbe krudt af. Men hun har jo heller ikke været vant til andet indtil hun kom her.. (hun plejede vist nærmest selv at bestemme hvor og hvor langt hun løb hver dag ). Jeg synes ikke det er sundt hvis en hund ikke kan slappe af en dag eller to, og med mine egne har jeg altid som en helt naturlig ting lavet ingenting dagen efter de har lavet meget, så er det ligesom kommet af sig selv. Nu har jeg ikke ligefrem hunde af brugslinjer eller noget, dog.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Jeg syntes det er så´en pænt jævnt trælst med alle de foredomme der er mht de forskellige racer og brugs/ikke brugshunde... og ja jeg har helt sikkert selv en masse Da vi havde Whippets var kommentaren altid 'De skal jo ud og løbe stærkt hver dag og lang tid' - 'De kan ikke lære at komme ved indkald' - 'Ser de noget vildt, så går de på jagt' - 'De kan ikke være sammen med mindre hunde eller katte, da de vil løbe hen og baske dem med forpoterne' osv osv osv. Facts var, at de helst lå i sofaen 24/7 - ja de ville gerne ud og løbe en tur...på 200 meter - de havde begge et perfekt indkald - de har aldrig jagtet så meget som en edderkop - deres bedste kammerater var kattene, som var en del mindre end dem. Det samme er nu med Border collierne 'De stresser altid' - 'De skal aktiveres 23 timer i døgnet' - 'De skal hyrde, ellers er de ulykkelige' - 'De går på væggene, hvis de skal holde en uge fri' osv.. Facts er, at de er tændte når de arbejder, men de er nogle rigtige 'sofa hunde', når de har fri - de kræver ikke mere end en alm labber, forskellen er måske bare, at mange labber finder sig i inaktivitet, hvor nogle BC´ere selv finder på - laver du noget med din BC´er, så er den lykkelig, uanset om det er gåtur hvor den kan snuse, agility eller lydighed hvor den kan bruge hoved og krop - og jo, normalt trænede BC´ere kan sagtens holde en uge fri, uden den bliver tov´li i hovedet... .... alle hunde er jo forskellige, men det er de mennesker også, der ejer dem - og det er der jeg mener den største forskel er at finde. Jeg tror på at man i de fleste tilfælde selv bestemmer hvordan man vil 'lave' sin hund - hvis man vel at mærke evner det og gider gøre arbejdet og ellers sætte sig ind i den race man køber. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Jeg er af den opfattelse at det 99% af tiden er ejerens skyld hvis en hund ikke kan klare en eller to dage med "ingenting". Sally er kun lige ved at lære det, hold fast hvor hun bare har brug for sine løbeture! Ikke engang mental stimulering er nok til hende, hun SKAL ud at løbe krudt af. Men hun har jo heller ikke været vant til andet indtil hun kom her.. (hun plejede vist nærmest selv at bestemme hvor og hvor langt hum løb hver dag ). Jeg synes ikke det er sundt hvis en hund ikke kan slappe af en dag eller to, og med mine egne har jeg altid som en helt naturlig ting lavet ingenting dagen efter de har lavet meget, så er det igesom kommet af sig selv. Nu har jeg ikke ligefrem hunde af brugslinjer eller noget, dog.. Jeg er fuldstændig enig! Du står med det samme, som jeg stod med mht Zacho - en omplaceringshund, som i en tidlig alder har fået indlært en ting og det kan være svært at omkode den. Men står man med en sund 8 ugers hvalp, så tror jeg på at man (næsten) selv er herre over hvordan den vil blive som voksen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Men som jeg forstår denne tråd, så ville en brugshund jo ikke kræve mere end det du allerede giver Tyson, eller jeg giver Luna, og det er nok det der forvirrer mig, for jeg havde en opfattelse af at brugshunde krævede et eller andet helt vildt Tja, det forvirrer egentlig også mig, for jeg har også altid haft opfattelsen af, at en brugshund kræver meget mere. Derfor har jeg altid tænkt, at en brugshund ikke er for mig (ville nok blive en BC eller aussie, hvis jeg skulle have en), for jeg kan ikke honorere dens krav. Og det ér altså svært for mig at forstå, at en brugsaussie ikke skulle kræve mere end lille Tyson. :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Og Sally er endda en dame med meget højlydte meninger -men vi er stædige og skal nok få hende knækket .... øhh jeg mener omskolet :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Og det ér altså svært for mig at forstå, at en brugsaussie ikke skulle kræve mere end lille Tyson. :hmm: Hvorfor? Du bruger jo Tyson meget mere end den almindelige familiehundeejer? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Og Sally er endda en dame med meget højlydte meninger -men vi er stædige og skal nok få hende knækket .... øhh jeg mener omskolet :klap: Pøj pøj med det :5up: Zacho blev aldrig helt normal - han var et skoleeksempel på hvad mange tror er en BC... bindegal, men yderst smuk og charmerende :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Hvorfor? Du bruger jo Tyson meget mere end den almindelige familiehundeejer? Tjo... det gør jeg måske? :hmm: Egentlig ved jeg vist ikke, hvad den almindelige familiehundeejer tilbyder sin hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Pøj pøj med det :5up: Zacho blev aldrig helt normal - han var et skoleeksempel på hvad mange tror er en BC... bindegal, men yderst smuk og charmerende :hjerte: bindegal men smuk og charmerende? -der er vi også nået til indtil videre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Tja, det forvirrer egentlig også mig, for jeg har også altid haft opfattelsen af, at en brugshund kræver meget mere. Og det ér altså svært for mig at forstå, at en brugsaussie ikke skulle kræve mere end lille Tyson. :hmm: Vi er i samme båd, jeg forstår det heller ikke helt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Jeg syntes det er så´en pænt jævnt trælst med alle de foredomme der er mht de forskellige racer og brugs/ikke brugshunde... og ja jeg har helt sikkert selv en masse Da vi havde Whippets var kommentaren altid 'De skal jo ud og løbe stærkt hver dag og lang tid' - 'De kan ikke lære at komme ved indkald' - 'Ser de noget vildt, så går de på jagt' - 'De kan ikke være sammen med mindre hunde eller katte, da de vil løbe hen og baske dem med forpoterne' osv osv osv. Facts var, at de helst lå i sofaen 24/7 - ja de ville gerne ud og løbe en tur...på 200 meter - de havde begge et perfekt indkald - de har aldrig jagtet så meget som en edderkop - deres bedste kammerater var kattene, som var en del mindre end dem. Det samme er nu med Border collierne 'De stresser altid' - 'De skal aktiveres 23 timer i døgnet' - 'De skal hyrde, ellers er de ulykkelige' - 'De går på væggene, hvis de skal holde en uge fri' osv.. Facts er, at de er tændte når de arbejder, men de er nogle rigtige 'sofa hunde', når de har fri - de kræver ikke mere end en alm labber, forskellen er måske bare, at mange labber finder sig i inaktivitet, hvor nogle BC´ere selv finder på - laver du noget med din BC´er, så er den lykkelig, uanset om det er gåtur hvor den kan snuse, agility eller lydighed hvor den kan bruge hoved og krop - og jo, normalt trænede BC´ere kan sagtens holde en uge fri, uden den bliver tov´li i hovedet... .... alle hunde er jo forskellige, men det er de mennesker også, der ejer dem - og det er der jeg mener den største forskel er at finde. Jeg tror på at man i de fleste tilfælde selv bestemmer hvordan man vil 'lave' sin hund - hvis man vel at mærke evner det og gider gøre arbejdet og ellers sætte sig ind i den race man køber. Lige netop! Det er rigtig ærgerligt. Læste for nylig en artikel i Vimedhund.dk om overvægtige hunde. Der stod at vi motionerede vores hunde for lidt og havde man eks. en border - ja, så skulle den løbe mindst 10km. dagligt. Det er altså voldsomt misforstået og en skam for racen. En border kræver nemlig ikke mere end en almindelig labrador, men er man nu hr. og fru jensen, der har købt en lab som en hyggehund (læs: havehund) - ja, så får man et problem med en border. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Tjo... det gør jeg måske? :hmm: Egentlig ved jeg vist ikke, hvad den almindelige familiehundeejer tilbyder sin hund. Du repræsenterer bestemt ikke den almindelige familiehundeejer - det kan jeg love dig. Jeg ser rigtig mange hunde på træningspladsen og disse tilhører jo "den gode ende" - de går trods alt til træning. Alligevel kan jeg gang på gang blive forundret over hvor lidt hundene rent faktisk finder sig i at lave. En gang gav jeg mit hold til opgave at tælle sammen hvor lang tid om dagen hunden rent faktisk var aktiv. Det talte ikke med hvis hunden bare lå og stenede i haven eller gnavede i et ben. Flere af dem var faktisk kun aktive under 1 time dagligt! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Du repræsenterer bestemt ikke den almindelige familiehundeejer - det kan jeg love dig. Jeg ser rigtig mange hunde på træningspladsen og disse tilhører jo "den gode ende" - de går trods alt til træning. Alligevel kan jeg gang på gang blive forundret over hvor lidt hundene rent faktisk finder sig i at lave. En gang gav jeg mit hold til opgave at tælle sammen hvor lang tid om dagen hunden rent faktisk var aktiv. Det talte ikke med hvis hunden bare lå og stenede i haven eller gnavede i et ben. Flere af dem var faktisk kun aktive under 1 time dagligt! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Ja - jeg ved det! Men hvis man har travlt med arbejde 8 timer om dagen, børn og hus - så er det for mange svært at finde tid til ret meget mere end 1 times aktivering af hunden om dagen. Så går der ikke ret lang tid før de fleste hunde "giver op" og bliver enormt passive. Det er tit de hunde som folk beskriver som "enormt rolige og velopdragne". Dem der ikke ender i den kategori og "giver op" - det er så dem der ender som problemhunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret August 27, 2010 Rapporter Share Besvaret August 27, 2010 Siri, nu skriver du jo, at du derhjemme træner med din border en time om dagen (20+40 minutter) udover holdtræningen nogle gange om ugen. Ville han kunne klare sig med, at du f.eks. kun trænede de 20 minutter om morgenen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts