Hop til indhold

Brugshund kontra "alm." hund


Lonny
 Share

Recommended Posts

Siri, nu skriver du jo, at du derhjemme træner med din border en time om dagen (20+40 minutter) udover holdtræningen nogle gange om ugen. Ville han kunne klare sig med, at du f.eks. kun trænede de 20 minutter om morgenen?

 

Ork ja - sagtens! Jeg træner mest meget med ham fordi jeg synes det er skide sjovt:-D Nogle gange 10 minutter andre gange over 1 time sammenlagt (naturligvis ikke i træk). Han kan også sagtens være stille flere dage i træk, hvis jeg er syg.

Skrev jeg at jeg trænede så længe? Mente at jeg går tur så længe - så kommer der lidt træning oveni. Så cirka en times gåtur (nogle dage lidt mere) om dagen og 30 minutters træning. Så er der fodersøg, hygge i haven og andet oveni. Men altså - man kan godt have et helt almindeligt fuldtidsjob og border collie på samme tid:-D

 

Hvor lang tid bruger du på aktivitet med Tyson?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Det skal lige tilføjes at jeg var mildest talt rædselsslagen for at få en border i huset. Jeg var sikker på at huset ville stå på den anden ende og jeg virkelig ville få kam til mit hår. Jeg overvejede faktisk om det nu også skulle være en border i 2 år inden jeg besluttede mig. Og alle mine bange anelser og fordomme er blevet manet i jorden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork ja - sagtens! Jeg træner mest meget med ham fordi jeg synes det er skide sjovt:-D Nogle gange 10 minutter andre gange over 1 time sammenlagt (naturligvis ikke i træk). Han kan også sagtens være stille flere dage i træk, hvis jeg er syg.

Skrev jeg at jeg trænede så længe? Mente at jeg går tur så længe - så kommer der lidt træning oveni. Så cirka en times gåtur (nogle dage lidt mere) om dagen og 30 minutters træning. Så er der fodersøg, hygge i haven og andet oveni. Men altså - man kan godt have et helt almindeligt fuldtidsjob og border collie på samme tid:-D

 

Hvor lang tid bruger du på aktivitet med Tyson?

 

Se mit tidligere indlæg. :blink:

 

Jeg ved jo heller ikke, hvad kravene er - derfor jeg ikke ved, om jeg kan opfylde dem. :blink:

 

Jeg går jo 1 1/2 - 2 timers tur med Tyson om dagen, næsten altid med mulighed for at løbe løs på mindst én af turene. Og så tager vi jævnligt nogle længere ture i weekenderne, f.eks. til stranden. Vi træner eller laver problemløsning hver dag (ca. 15-20 minutter, dog kun én træningssession om dagen), og vi går til træning 1-2 gange om ugen (agility og HTM). Derudover tager vi jævnligt ned i klubben og selvtræner lidt, for det meste også 1-2 gange om ugen. Derudover får han sin mad serveret som fodersøg i lejligheden eller i aktiveringslegetøj, og engang imellem får han et længere fodersøg (25-30 minutter) i parken. Vi har jo ikke have, så når vi er hjemme, og vi ikke træner, er der helt ro på, og han ligger bare og slapper af.

 

Jeg ved ikke, om det ville være nok til en brugshund? :vedikke: Jeg forestiller mig, at jeg med en brugshund enten ville skulle gå længere ture (noget i retning af 3 timer om dagen) eller træne mere (måske en time om dagen - det gør vi jo også de dage, hvor vi er til træning eller selvtræner, men slet ikke hver dag).

 

Og så vil jeg gerne have en hund, der kan klare, at der indimellem slet ikke sker noget, altså at vi kan have en dag med kun moderate ture og ingen træning. Ikke at det sker tit, men det sker da engang imellem.

 

Tyson ville godt kunne klare sig med mindre aktivitet, end han får (men han er lykkelig for den og ville sikkert ikke have noget imod at få mere ;-)).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, jeg synes det er ærgeligt, at i møder så mange mennesker med fordomme :-) Det er ret sjældent jeg møder nogen der har typebestemt min hund på forhånd, tværtimod møder jeg mange som spørger ind til hvordan han er - og ofte sammenligner med deres egen hund (så sent som i dag mødte vi en jack russel hanhund, og grinede af, at den havde været nøjagtigt som Motor er nu, i den alder).

 

Ja da, ejeren af hunden har en heeelt masse at skulle have sagt i forhold til hvordan hunden bliver, og er sikker på, at folk ville korse sig, hvis de skulle overtage Motor i morgen. Men jeg har ikke så travlt og han må gerne være vild for min skyld (selvfølgelig med måde og ja, han skal være en sød hund samtidigt).

 

Har intet i mod, at han allerede nu lærer at give den max gas i visse situationer, og mindre gas i andre. Han kan jo sagtens tage med mig til et møde og både være stille og umådelig ordentlig i 3 timer, men så er der andre ting han er lidt.. elendig til ;-)

 

 

Og Sonja, jeg tror en border ville få et drømmeliv ved dig :hjerte:

Bordere (nu kommer jeg vist også med en fordom) elsker vel for det meste at arbejde og gerne sammen med en, på den måde er de da ikke så forskellige fra Tyson.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

En brugshund er åbenbart bare en...... border, iflg. H-F :hmm::blink:

 

Synes begrebet dækker over et lidt for stort spekter til at der kan defineres et generelt aktivitetsniveau :lol:

 

Jeg gad godt vide hvad (eller hvilke) i og Lonny definerer som "brugshund" for i mit land er der en noget anden defination... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

En brugshund er åbenbart bare en...... border, iflg. H-F :hmm::blink:

 

Synes begrebet dækker over et lidt for stort spekter til at der kan defineres et generelt aktivitetsniveau :lol:

 

Jeg gad godt vide hvad (eller hvilke) i og Lonny definerer som "brugshund" for i mit land er der en noget anden defination... :blink:

 

Nu har jeg jo ladet definationen af brugshund stå åben og op til HF at definere, netop fordi jeg ikke kender til brugshunde. Men f.eks. tænker jeg schæfer, rottweiler, aussie, tervueren, men der er garanteret mange flere jeg ikke kender.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo ladet definationen af brugshund stå åben og op til HF at definere, netop fordi jeg ikke kender til brugshunde. Men f.eks. tænker jeg schæfer, rottweiler, aussie, tervueren, men der er garanteret mange flere jeg ikke kender.

 

Da jeg læste dit startindlæg, tænkte jeg arbejdshunde af brugslinjer. Det kunne f.eks. være ovenstående eller FT spaniels, bordere af brugslinjer, maller og sikkert flere. Det var i hvert fald sådan, jeg læste det. :-)

Redigeret af sonja77
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo ladet definationen af brugshund stå åben og op til HF at definere, netop fordi jeg ikke kender til brugshunde. Men f.eks. tænker jeg schæfer, rottweiler, aussie, tervueren, men der er garanteret mange flere jeg ikke kender.

 

I min verden - og vist også i Lillefods - er schæfer, rottweiler, tervueren, malle, boxer m.fl. én type brugshunde - nemlig dem man træner brugshundeprogrammerne (BHP/IPO/PH)med

 

Aussie, BC'ere, div. jagthunderacer er en andre typer brugshunde ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
I know.. Det var bare lige BORDER der sprang mest i øjnene, når man bare skimmer siderne :blink:

 

Det er jo fordi det er den ultimative brugshund :mrgreen:

 

Det troede jeg du havde opdaget ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I min verden - og vist også i Lillefods - er schæfer, rottweiler, tervueren, malle, boxer m.fl. én type brugshunde - nemlig dem man træner brugshundeprogrammerne (BHP/IPO/PH)med

 

Aussie, BC'ere, div. jagthunderacer er en andre typer brugshunde ....

 

Jamen der kan du jo bare se hvor lidt jeg ved :oops:

 

Jeg indrømmer blankt, at jeg intet aner om brugshunde, jeg var bare nysgerrig med hensyn til det jeg hører vedr. at en brugshund ikke er for enhver. Man hører altid at en brugshund kræver mere af sin ejer, men jeg hører aldrig hvad det rent fatisk er den kræver, og derfor oprettede jeg denne tråd, så jeg kunne blive lidt klogere :-D

 

Men her støder jeg så ind i det problem, at de to (eller er der flere?) brugshundetyper slet ikke kan sammenlignes, og derfor kan det ikke opstilles så enkelt som jeg forsøger på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen der kan du jo bare se hvor lidt jeg ved :oops:

 

Jeg indrømmer blankt, at jeg intet aner om brugshunde, jeg var bare nysgerrig med hensyn til det jeg hører vedr. at en brugshund ikke er for enhver. Man hører altid at en brugshund kræver mere af sin ejer, men jeg hører aldrig hvad det rent fatisk er den kræver, og derfor oprettede jeg denne tråd, så jeg kunne blive lidt klogere :-D

 

Men her støder jeg så ind i det problem, at de to (eller er der flere?) brugshundetyper slet ikke kan sammenlignes, og derfor kan det ikke opstilles så enkelt som jeg forsøger på?

 

Jamen, det kan jo også bare være mig/os, der er miljøskadet af den type træning vi er engageret i :genert:

 

Selvom der selvfølgelig er mange generelle betragtning, man kan foretage på kryds og tværs af FCI grupperne omkring show versus brugslinier, så tror jeg, at det er nødvendigt at gå mere i detaljen i grupper og racer for at få det korrekte billede af forskellene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Det er jo fordi det er den ultimative brugshund :mrgreen:

 

Det troede jeg du havde opdaget ;-)

 

Jeg har skam eksperimenteret :mrgreen: Men til trods for tre umiddelbart forskellige BC'ere i huset har måttet lide under dette, må jeg konstatere at "Ultimativ Brugshund" aldrig bliver et prædikat jeg vil sætte på dem :blink:

Men dygtige er de :lun:

 

I min verden - og vist også i Lillefods - er schæfer, rottweiler, tervueren, malle, boxer m.fl. én type brugshunde - nemlig dem man træner brugshundeprogrammerne (BHP/IPO/PH)med

 

Aussie, BC'ere, div. jagthunderacer er en andre typer brugshunde ....

 

Præcis.. De andre er hyrdehunde eller jagthunde :blink:

Brugshund kommer af "Schutzhund" - Kender ikke mange der bruger den defination af deres bordere :cool:

 

Sorry det blev lidt OT, men synes bare det skulle defineres nærmere. Der er jo ret så store forskelle, trods alt :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg har skam eksperimenteret :mrgreen: Men til trods for tre umiddelbart forskellige BC'ere i huset har måttet lide under dette, må jeg konstatere at "Ultimativ Brugshund" aldrig bliver et prædikat jeg vil sætte på dem :blink:

Men dygtige er de :lun:

 

 

 

Præcis.. De andre er hyrdehunde eller jagthunde :blink:

Brugshund kommer af "Schutzhund" - Kender ikke mange der bruger den defination af deres bordere :cool:

 

Sorry det blev lidt OT, men synes bare det skulle defineres nærmere. Der er jo ret så store forskelle, trods alt :cool:

 

Er det ikke bare dig der skal spænde selerne lidt mht træning - du ved... hunden bliver jo aldrig bedre end træneren :blink:

 

Ups Undskyld Trine - den kunne godt misforståes :mrgreen:

 

Prøver lige at redde den... bliver aldrig god til IPO og så´en, hvis træneren ikke formår at vise hunden det :5up:

Verdens muligvis 1. IPO-border :hmm: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, nu synes jeg også det bliver lidt forvirrende.

 

Der er brugshundeprogrammet ja, men der er også hunde af brugslinier og så er der en del brugshunde certifikater - bl.a. mynder som Petrine også skriver, min hund skal bestemt også kastes efter sådan et fint stykke papir.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Er det ikke bare dig der skal spænde selerne lidt mht træning - du ved... hunden bliver jo aldrig bedre end træneren :blink:

 

Uenig... Jeg oplever faktisk meget tit at mange brugshunde er væsentlig bedre end deres trænere formår at fremvise... bare de får lov at bruge hjernen selv :blink: Har endda video af et nyligt eksempel :mrgreen:

 

Ups Undskyld Trine - den kunne godt misforståes :mrgreen:

 

Prøver lige at redde den... bliver aldrig god til IPO og så´en, hvis træneren ikke formår at vise hunden det :5up:

Verdens muligvis 1. IPO-border :hmm: :mrgreen:

 

En border kan lære mange ting. Og er ret så sikker på at der ikke skal googles meget for at finde "IPO1-bordere" :-D Mon ikke også der skulle være enkelte med en 3'er... Tror dog næppe mange bordere kan levere UDP i KMH i IPO3. Ikke uden at figuranten og/eller dommeren slækker på kravene ihvertfald...

Brugshundeprogrammet er for alle... Men fårene bliver altså skilt fra bukkene, i de rå selvstændige momenter i C-delen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Uenig... Jeg oplever faktisk meget tit at mange brugshunde er væsentlig bedre end deres trænere formår at fremvise... bare de får lov at bruge hjernen selv :blink: Har endda video af et nyligt eksempel :mrgreen:

 

 

 

En border kan lære mange ting. Og er ret så sikker på at der ikke skal googles meget for at finde "IPO1-bordere" :-D Mon ikke også der skulle være enkelte med en 3'er... Tror dog næppe mange bordere kan levere UDP i KMH i IPO3. Ikke uden at figuranten og/eller dommeren slækker på kravene ihvertfald...

Brugshundeprogrammet er for alle... Men fårene bliver altså skilt fra bukkene, i de rå selvstændige momenter i C-delen...

 

Så må du formå lidt bedre - Trines hunde har det hele :mrgreen:

 

....så´en helt seriøst, så er vi nok ret enige ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...