Hop til indhold

Lagotto romagnolo


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Ja jeg ved ikke lige hvor denne tråd skulle ligge :vedikke:

 

Men er der nogen af jer der kender noget til racen? Jeg mødte en for noget tid siden og den var godt nok lækker :lun: jeg har prøvet at google men de beskrivelser jeg finder er enten opdrættere eller wikipedia og der ved jeg jo ikke lige hvem der har skrevet det. Men det lyder rigtig godt...

 

Det jeg er interesseret i er mest deres sind:

 

Hvordan er deres stress niveau?

Har de tendens til egetkønsaggression?

Hvordan er de ift børn og fremmede?

Hvor gode er de til lydighed/agility?

 

Og så sundheden:

Hvor store problemer er der med hd? Jeg kan se der er avlsrestriktioner på det.

Ellers andet sundhedsmæssigt man skal være opmærksom på?

 

Og til sidst:

Kender i nogle gode kenneler? Jeg har kun fundet 1 dansk, men sverige er også ok

 

Jeg ved godt det var mange spørgsmål, men alle input er velkomne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ledte den efter trøfler? :mrgreen:

 

Nej, det tror jeg ikke... Jeg tror nok han ledte efter mus. Han var ihvertfald dybt koncentret - så koncentrationeven fejler ikke noget :blink:

 

 

Jeg har nogle bekendte som har en han-hund på omkring et år, tror jeg nok, som jeg ser på fredag... Så kan godt spørge lidt til racen, hvis det skal være :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det tror jeg ikke... Jeg tror nok han ledte efter mus. Han var ihvertfald dybt koncentret - så koncentrationeven fejler ikke noget :blink:

 

 

Jeg har nogle bekendte som har en han-hund på omkring et år, tror jeg nok, som jeg ser på fredag... Så kan godt spørge lidt til racen, hvis det skal være :-D

 

Det må du meget gerne :-D det er ikke noget der haster, der går i hvert fald 1-1½ år inden vi skal have hund nr 2, men jeg har lidt et godt øje til racen :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal jeg nok så :-D

 

De ser også søde ud :lun:

 

Tusind tak! Ja og beskrivelsen lyder rigtig fin...

 

Begge lagottoens arbejdsområder har krævet en samarbejdsvillig og lydig hund, hvilket tydeligt mærkes idag. Lagottoen er meget nem at arbejde med og holder sig altid til sin fører. Den er ivrig efter at stille dig tilpas og fungerer godt som hobbyhund i de fleste sportsgrene. Vi har trænet lydighed, agility og spor med vores lagottoer, og de elsker det hele. Derudover er de fleste af vores lagottoer stadig vilde med vand, og de elsker at svømme om sommeren. Apportering falder selvfølgelig helt naturligt for, og lagottoen elsker at hente og bringe ting til sin ejer og at bære ting i munden. Det er en blid hund, som aldrig behøver hård hånd eller hævet stemme. Vi behøver kun sige tingene en gang, så forstår vores lagottoer det. De elsker mad, hvilket selvfølgelig også gør dem nemmere i en træningssituation. Alle vores lagottoer kan gå løs og kommer, når vi kalder, det har faktisk aldrig været noget vi behøvede at træne, de holder sig helt naturligt til os og løber aldrig langt væk. Vi har aldrig hørt om en lagotto, der strejfede. Racen er ideel som familiehund, da den netop er nem at opdrage, har en god størrelse og er venlig ved alle mennesker og dyr. Det er ingen supermodig hund så ønsker man sig en vagthund eller lignende skal man lede efter en anden race. Lagottoen er blød og tit lidt forsigtig når den møder nye ting første gang.

Men det er jo en opdrætter der skriver det så de har jo en interesse i kun at fremhæve det positive :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved heller ikke ret meget. Jeg kender én tæve på 4-5 år, som jeg godt kan fortælle lidt om.:-) Hun er rigtig dygtig til agility (er meget sikker på forhindringerne). Hun vil super gerne arbejde, kunne sikkert også være dygtig til lydighed og rally. Hun virker meget afbalanceret og tålmodig (når hun f.eks sidder bundet og venter). Det er ikke en hund, der 'larmer' ret meget (gør stort væsen ud af sig selv) eller er særlig opsøgende overfor andre mennesker/ hunde er mit indtryk. Hende her arbejder bedst for mad, er ikke så interesseret i legetøj. Ikke eget-køns aggressiv. Et nusse-hovede som lægger sit hovede i ens skød. :lun: Jeg ved ikke om det fortæller noget, men hende her er i hvert fald en dejlig hund. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved heller ikke ret meget. Jeg kender én tæve på 4-5 år, som jeg godt kan fortælle lidt om.:-) Hun er rigtig dygtig til agility (er meget sikker på forhindringerne). Hun vil super gerne arbejde, kunne sikkert også være dygtig til lydighed og rally. Hun virker meget afbalanceret og tålmodig (når hun f.eks sidder bundet og venter). Det er ikke en hund, der 'larmer' ret meget eller er særlig opsøgende overfor andre mennesker/ hunde er mit indtryk. Ikke eget-køns aggressiv. Et nusse-hovede som lægger sit hovede i ens skød. :lun: Jeg ved ikke om det fortæller noget, men hende her er i hvert fald en dejlig hund. :-)

 

Det bekræfter da i hvert fald mit indtryk af racen :-D og det lyder godt nok som en skøn hund den du kender :lun:

 

Jeg har jo også kun mødt 1 unghund så det er lidt lidt at bedømme ud fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 2 hvalpekøbere som har LR som første hund og valgte løverne fordi de ligner hinanden meget af sind..Men er mindre.. Pelsen er lidt mere besværlig end løvernes...

Deres er hvertfald ikke egetkønsaggressive.

 

Ja jeg var også kommet lidt frem til at de godt kunne minde om løverne. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg har et svagt punkt for løverne :lun: men jeg er kommet frem til at de nok er en tand for små for os/skipper.

 

Og det med egetkøn er meget vigtigt da vi ikke orker en tæve i løbetid sammen med skipper :genert: så vi vil have en hanhund til :-D

 

På hvilken måde er pelsen mere besværlig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg var også kommet lidt frem til at de godt kunne minde om løverne. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg har et svagt punkt for løverne :lun: men jeg er kommet frem til at de nok er en tand for små for os/skipper.

 

Og det med egetkøn er meget vigtigt da vi ikke orker en tæve i løbetid sammen med skipper :genert: så vi vil have en hanhund til :-D

 

På hvilken måde er pelsen mere besværlig?

Man kan da få store løver..NÅ!!! Danne er da nok 35 cm..og Obama 37-38 cm :mrgreen:

 

Aner ikke hvordan pelsen er mere besværlig.. Den skal hvertfald klippes... Og måske alle de der krøller filtrer, men jeg aner det ikke.. De sagde bare begge to at løverne er nemmere at holde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved heller ikke ret meget. Jeg kender én tæve på 4-5 år, som jeg godt kan fortælle lidt om.:-) Hun er rigtig dygtig til agility (er meget sikker på forhindringerne). Hun vil super gerne arbejde, kunne sikkert også være dygtig til lydighed og rally. Hun virker meget afbalanceret og tålmodig (når hun f.eks sidder bundet og venter). Det er ikke en hund, der 'larmer' ret meget (gør stort væsen ud af sig selv) eller er særlig opsøgende overfor andre mennesker/ hunde er mit indtryk. Hende her arbejder bedst for mad, er ikke så interesseret i legetøj. Ikke eget-køns aggressiv. Et nusse-hovede som lægger sit hovede i ens skød. :lun: Jeg ved ikke om det fortæller noget, men hende her er i hvert fald en dejlig hund. :-)

 

det var hende der skulle have stået her på skamlen med nr 1 på :mrgreen:

moz-screenshot.pnghttp://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs258.snc4/40247_423976864183_824604183_4585087_1767920_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved heller ikke ret meget. Jeg kender én tæve på 4-5 år, som jeg godt kan fortælle lidt om.:-) Hun er rigtig dygtig til agility (er meget sikker på forhindringerne). Hun vil super gerne arbejde, kunne sikkert også være dygtig til lydighed og rally. Hun virker meget afbalanceret og tålmodig (når hun f.eks sidder bundet og venter). Det er ikke en hund, der 'larmer' ret meget (gør stort væsen ud af sig selv) eller er særlig opsøgende overfor andre mennesker/ hunde er mit indtryk. Hende her arbejder bedst for mad, er ikke så interesseret i legetøj. Ikke eget-køns aggressiv. Et nusse-hovede som lægger sit hovede i ens skød. :lun: Jeg ved ikke om det fortæller noget, men hende her er i hvert fald en dejlig hund. :-)

 

det var hende der skulle have stået her på skamlen med nr 1 på :mrgreen:

[media]http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs258.snc4/40247_423976864183_824604183_4585087_1767920_n.jpg[/media]

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan da få store løver..NÅ!!! Danne er da nok 35 cm..og Obama 37-38 cm :mrgreen:

 

Aner ikke hvordan pelsen er mere besværlig.. Den skal hvertfald klippes... Og måske alle de der krøller filtrer, men jeg aner det ikke.. De sagde bare begge to at løverne er nemmere at holde...

 

hihi ja jeg har set billeder af Obama :mrgreen:

ja okay det kommer nok an på hvor lang man holder pelsen, ligesom løverne og vel alle palshunde :-D

Jeg havde nemlig også læst det som frk. smilla citerer med 1 gang pr måned.

Nå lidt pelspleje overlever vi nok ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en spændende tråd :klap:Skal den nye hund også være udstillingschamp?

 

Jeg kan huske at jeg også har tænkt at det lyder som en supergod race. Personligt foretrækker jeg de svenske opdrættere generelt, da avlsrestriktionerne i Sverige er skrappere for mange af racerne sammenlignet med i Danmark. Om det også gælder for din lagotto, ved jeg dog ikke, men et hurtigt tjek kan i hvert fald give dig svaret.

 

En af de ting, jeg har gjort meget i, er at kigge på mentalbeskrivelse af racen. Det er en meget god guideline.

EDIT: Her kan du se forskellen/ligheden mellem labrador og lagotto:

http://www.genetica.se/_mh_data/lagotto%20romagnolo.pdf

http://www.genetica.se/_mh_data/labrador.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en spændende tråd :klap:Skal den nye hund også være udstillingschamp?

 

Jeg kan huske at jeg også har tænkt at det lyder som en supergod race. Personligt foretrækker jeg de svenske opdrættere generelt, da avlsrestriktionerne i Sverige er skrappere for mange af racerne sammenlignet med i Danmark. Om det også gælder for din lagotto, ved jeg dog ikke, men et hurtigt tjek kan i hvert fald give dig svaret.

 

En af de ting, jeg har gjort meget i, er at kigge på mentalbeskrivelse af racen. Det er en meget god guideline.

EDIT: Her kan du se forskellen/ligheden mellem labrador og lagotto:

http://www.genetica.se/_mh_data/lagotto%20romagnolo.pdf

http://www.genetica.se/_mh_data/labrador.pdf

 

hmm det kommer vist an på hvor besværlig pelsplejen er :oops: eller om jeg bare nupper en trimmer :mrgreen:

 

Problemet med den her race er at der tilsyneladende kun er 1 seriøs opdrætter i dk :vedikke: det giver jo ikke så mange valgmuligheder og selvom det lyder rigtig godt det de skriver om deres avlsarbejde så er jeg lidt skræmt væk af at de opdrætter 3 forskellige racer :???: men til gengæld bor de i Søndersø det kunne da ikke være nemmere :blink:

 

Jeg har kigget på den svenske raceforeningsside og der er masser af opdrættere (sjovt den er så populær der) så hvis vi ender med den race så må vi nok til sverige...

 

Tusind tak for links dem vil jeg lige studere :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er SÅ vild med den race, savler altid over dem på udstilling :lun:

 

Jeg har altid tænkt at de minder lidt om en krøllet retriever, dog nok lidt mere afdæmpet måske.

 

Jeg kunne sagtens forestille mig at næste hund bliver sådan en.

 

Ja skipper legede simpelthen så godt med den vi mødte, hvis ellers den var racetypisk så tror jeg deres legemønster minder ret meget om hinanden :-D

 

Jeg har lige tjekket tilmeldingslisten til billund og der er desværre ikke nogen tilmeldt :???: men så har jeg en undskyldning for at hive kæresten med til herning i november :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm det kommer vist an på hvor besværlig pelsplejen er :oops: eller om jeg bare nupper en trimmer :mrgreen:

 

Problemet med den her race er at der tilsyneladende kun er 1 seriøs opdrætter i dk :vedikke: det giver jo ikke så mange valgmuligheder og selvom det lyder rigtig godt det de skriver om deres avlsarbejde så er jeg lidt skræmt væk af at de opdrætter 3 forskellige racer :???: men til gengæld bor de i Søndersø det kunne da ikke være nemmere :blink:

 

Jeg har kigget på den svenske raceforeningsside og der er masser af opdrættere (sjovt den er så populær der) så hvis vi ender med den race så må vi nok til sverige...

 

Tusind tak for links dem vil jeg lige studere :5up:

Måske også Tyskland var et bud?

 

Ja, 3 racer er også lidt for meget til min smag. Jeg foretrækker opdrættere med maks. 4-5 hunde og kun en race, men de er da klart et besøg værd, når de bor så tæt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Frigga ved du hvad skott betyder? :oops: Jeg har prøvet google translate og den siger det betyder shot på dansk :confused: er det skud? og giver det mening :vedikke:

Hehe, ja, jeg har også siddet med den danske mentalbeskrivelse ved siden af i starten for at forstå præcist hvad tabellen går ud på. Ja, det er skud...hvordan den reagerer på det.

 

Jeg ser lige om jeg ikke kan finde en forklaring på de forskellige punkter, så det giver mere mening, for sådan en har jeg selv haft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...