Hop til indhold

I dag-i går- sidste uge og i morgen - valg af hunde race!

KarinaG
 Share

Recommended Posts

Er jeg den eneste som ikke har en yndlings hunde race, hvor det er den og kun dén der dur ?

Jeg har en vis type hunde fysik som jeg fortrækker, det skal være en som er rimelig atletisk og i stand til at løbe 10-15 km. et par gange om ugen som udvokset og her forstiller jeg mig at lille-mellem til mellem-stor vil passe og dvs. fra en lille mellem puddel til labrador retriver eller en flatter-golden retriver :hmm:

Mentalt skal den kunne samarbejde bare en smule, så den kan lære at løbe løs og evne at lære impulskontrol inde for en år-række, på sin bytte drift :-D

Den må også meget gerne være social, eller i hvertfald uden general trang til at tage alle udfordringer og/eller provokationer.

Så lang så godt! :genert:

For er i klar over, hvor mange racer og blandinger der vil passe til dette :confused: :stupid:

Så den ene uge er jeg helt sikker på at jeg skal have en Gordon setter, den elsker jeg og finder på alle måder fantastisk - men måske dens jagt ikke vil kunne kontrolleres, på sigt :vedikke:

Så tænker jeg næste uge at en Flatcoated retriver lige er sagen, den er sød, social og den kan styres - men gider jeg dybest set pels der er længere end labbens :vedikke:

Men ugen før var der jo den Finske hyrdehund, sød, til at træne med men stadig med spidsens finurlige egenrådighed - men avlen og stamtavlerne er rimelig nye og vil jeg betale 7.500 for en tavle hvor der ikke kan tjekkes for ret meget mere end 1-2 individer bagud - om man vel at mærke er heldig :vedikke:

Meen så er der dage hvor mellem snauzere er i tankerne, skøn-skøn hund med masser af power og kanon at træne med hvis man kan tøjre pincherens stærke vilje - men gider jeg en hund der skal trimme-klippes jævnligt i 12-15 år :vedikke:

Godt så! :hmm:

Jeg har ofte sådan et blødt punkt over for schæferen, selv om den egentlig er lidt for stor, men for pokker den er fuld af krudt, dejlig at træne med og utrolig kærlig - men gider jeg en vogter hund der kan lide at bruge sin egen stemme til næsten alt og kan et, imø, rigtig sundt eksemplar efterhånden opdrives :vedikke:

Den Sibiriske Husky, mage til smukkere hund skal jeg lede længe efter. Fantastisk på alle måder og måske ikke den mest oplagte hund til samarbejde og "jagt-kontrol", men jeg har set det lykkedes hos andre, så hvorfor ikke hos mig der både har tiden og løsten - men gider jeg det kæmpe arbejde der måske - måske ikke vil lykkedes på sigt :vedikke:

UH og den Karelske Bjørnehund giver mig gåsehud hver gang jeg møder en, så smuk, så meget udstråling og så meget mental styrke. En rigtig ven for livet hvor man ikke får noget forærende, men til gengæld får mulighed for at vokse med opgaven - men kan den nogensinde lære at være løs og gider jeg virkelig det arbejde i længden og vil det give mig den glæde jeg ønsker mig af mit hundehold :vedikke:

Hmmmmm.... :hmm:

Og så er der alle de skønne blandinger, hvor af jeg lige pt. har den skønneste af dem alle :-D - men som jeg ved gud ikke kom sovende til og gider jeg alt det arbejde og bøvl, en gang til :vedikke:

Er jeg den eneste der synes dét med valg af hunde, nogen gange bare er så svært ? :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 103
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nej, du er ikke den eneste. Her svinger vi mellem Australsk Hyrdehund (det kunne være sjovt med en hund, der rent faktisk gerne ville træne), Samojede (til udstilling og dem vi kender er skønne hunde), Tibetansk Spaniel (fordi det bare er så stor en hund selvom den er i en lille krop) og en Berner igen, men de lever for kort tid statistisk set.

Så nej, du er ikke den eneste. Det er svært det der hund....:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

NEJ - du er bestemt ikke den eneste. Altså det giver vel også lidt sig selv når man ser på de to hunde jeg har.. det er et umage par:lol:

Jeg har en super lang liste med hunde jeg bare skal eje og de er dælme forskellige:

Picard

Beacueron

Pyrenæsik hyrdehund

Kongepuddel

Malinois

Tibetansk Spaniel

Mops

Griffon

Vastgötaspets

ACD

Og det er altså bare et lille udvalg...:oops:

Primært for mine valg er at det hovedsageligt er hunde med hyrdeinstinkt eller selskabshunde og det er hunde, der ikke er meget jagtinstinkt i.

Link til indlæg
Del på andre sites

PY-HA TAK! :lol:

Nogen gange sidder jeg der og føler mig dybt god-nat over at være overbevist om snart den ene race og snart den anden race.....de fleste i min nære nærhed har vist helt opgivet at følge med :oops::genert:

Jeg kan jo godt lide jagten i en hund, men den (byttedriften/jagt-iveren) skal heller ikke være af en sådan karakter at den ikke kan styres i en grad, så at hunden kan lære at være løs :hmm:

Men med hyrdehunden får man ofte så meget samarbejde og dermed også træning forærende og lige sådan med mange af pincherne, men så er der ofte en masse pels af en eller anden art og jeg har haft en pels-hund, det gider jeg altså nok ikke igen :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi det er svært for der er mange interessante racer.

Jeg vil nok altid have mindst 2 eller øh 3 bc af gangen, men på et tidspunkt skal jeg bestemt have en puddel, men da jeg ikke kan bestemme mig for hvilken en af det skal være, skal jeg jo nok prøve en af hver i løbet af livet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det også lige som dig. Jeg er rimelig sikker på hvilken hund nr. 2 engang skal være, men udover det så er der rigtig mange hunde af forskellige typer, jeg godt kunne tænke mig at have i fremtiden.

Hvilke racer det er kan også variere fra dag til dag :pift:

Alle de racer jeg er interesseret i har dog et par ting til fælles. De er alle mellem til stor af størrelse og de kan alle holde til at komme ud på nogle lange traveture.

Link til indlæg
Del på andre sites

Maria84 - som du skriver "Alle de racer jeg er interesseret i har dog et par ting til fælles. De er alle mellem til stor af størrelse og de kan alle holde til at komme ud på nogle lange traveture"

DET er der altså jo rigtig-rigtig mange racer der opfylder, du er vist ude på det lidt dybe vand lige som mig :lol:

Ja det er jo det der er problemet. Der er alt for mange dejlige hunde at vælge imellem :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, du er ikke den eneste :lol:

Jeg tænker så ikke rigtig i racer endnu (så langt er jeg slet ikke nået), men mere i typer. Og hvilke typer jeg tænker på, det afhænger meget af mit humør lige netop den dag.

Når Luna er besværligt på træningspladsen og ikke gider, så tænker jeg, næste gang, så skal jeg have en rigtig træningsivrig hund.

Og næste dag når jeg så er lidt doven og Luna tuller rundt ude i haven og passer sig selv, så tænker, arh, jeg skal nok ikke have en for træningsivrig hund, for det er jo egentlig meget rart at hun kan underholde sig selv.

Når vi går tur i området og Luna lige pludselig begynder at skrige og trække for at løbe efter en hare, så tænker jeg, næste gang, så skal jeg altså have en hund helt uden jagtinstinkt. Men når vi så leger med hendes fiskestang hjemme i haven, og jeg ser hendes enorme glæde ved at løbe efter noget, så vil jeg jo ikke leve uden.

Når hun fuldstændigt stædig og egenrådigt går i gang med en ikke ønsket opgave, og jeg fortvivlet er ved at trække håret ud af hovedet fordi hun overhovedet ikke hører jeg forsøger at stoppe hende, så siger jeg, jeg skal ALDRIG have en terrier igen. Men når hun så laver et eller andet fuldstændigt spontant og (mere eller mindre) livsfarligt som bare for mig til at skraldgrine, så tænker jeg samtidig, at jeg aldrig ville kunne leve uden disse daglige latteranfald.

Så der er plusser og minusser ved al adfærd, og nogle dage så passer det ene mig bedre end det andet, og andre dage, ja så er det fuldstændig omvendt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Melder mig også ind i klubben. :-D

Jeg ville SÅ gerne have styr på hvilken hund jeg skal have næste gang. Vil jo gerne gøre et ordentlig forarbejde, men det er ret umuligt indtil videre fordi der er flere racer jeg er forelsket i. Det er alt for svært altså!

Det er jo liiige præcis det med, at ville gøre sit forarbejde godt!

Jeg har i snart mange år været rundt på udstillinger, taget på træf, snakket og spurgt til folks valg, deres hund og snakket med forskellige opdrætter for at høre... Jeg er da blevet klogere, men skuette på hvilken race der vil være lige dén, for mig :genert:

Nej, du er ikke den eneste :lol:

Jeg tænker så ikke rigtig i racer endnu (så langt er jeg slet ikke nået), men mere i typer. Og hvilke typer jeg tænker på, det afhænger meget af mit humør lige netop den dag.

Når Luna er besværligt på træningspladsen og ikke gider, så tænker jeg, næste gang, så skal jeg have en rigtig træningsivrig hund.

Og næste dag når jeg så er lidt doven og Luna tuller rundt ude i haven og passer sig selv, så tænker, arh, jeg skal nok ikke have en for træningsivrig hund, for det er jo egentlig meget rart at hun kan underholde sig selv.

Når vi går tur i området og Luna lige pludselig begynder at skrige og trække for at løbe efter en hare, så tænker jeg, næste gang, så skal jeg altså have en hund helt uden jagtinstinkt. Men når vi så leger med hendes fiskestang hjemme i haven, og jeg ser hendes enorme glæde ved at løbe efter noget, så vil jeg jo ikke leve uden.

Når hun fuldstændigt stædig og egenrådigt går i gang med en ikke ønsket opgave, og jeg fortvivlet er ved at trække håret ud af hovedet fordi hun overhovedet ikke hører jeg forsøger at stoppe hende, så siger jeg, jeg skal ALDRIG have en terrier igen. Men når hun så laver et eller andet fuldstændigt spontant og (mere eller mindre) livsfarligt som bare for mig til at skraldgrine, så tænker jeg samtidig, at jeg aldrig ville kunne leve uden disse daglige latteranfald.

Så der er plusser og minusser ved al adfærd, og nogle dage så passer det ene mig bedre end det andet, og andre dage, ja så er det fuldstændig omvendt :vedikke:

Orv, måske er der flere personer inden i os der derfor gør at vi ikke kan finde lige dén race :shock: :hmm:

Spøg til side, er det fordi vi vil have det hele i én og ikke vil føle at vi undvære noget?

Eller er det mon en slags usikkerhed der gør, at det er for svært at lægge sig fast på en enkelt race?

Jeg regner med at have 4 år mere med Misja, før jeg skal beslutte mig. Men virkeligheden er jo nogen gange, at det kan ske når somhelst og så vil jeg nødigt stå der, og ikke have undersøgt og besluttet mig :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nok faktisk en fordel i at jeg er allergisk overfor hunde :lol::lol:

Det udvalg jeg kan vælge mellem er klart begrænset - men nøjjj hvor er jeg LYKKELIG over at der rent faktisk ER hunde jeg kan tåle :banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan: - kan simpelthen ikke undvære de fantastisk dejlige skabninger :hjerte:

De hunderacer jeg ved jeg kan vælge mellem er:

Kongepuddel

Mellempuddel

Dværgpuddel

Toypuddel

Bichon Frise

Havanese

Coton de Tulear

Bolognese

Löwchen

Hårløse hunde

Andre, I kender som er allergivenlige?

(har ikke underuld og fælder ikke)

Udover det, så skal hunden også være tilpas lille, så den kan sidde på minicrosseren mellem mine ben :mrgreen:

Jeg elsker jo bichon friséerne, og så er jeg ligesom så mange andre herinde blevet forelsket i løverne. Og er også blevet lidt forelsket i dværgpudlen :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

:rolleyes:Uhhh, hvor jeg kender det. :oops:

Jeg er vild med löwchen, og det bliver nok min næste race. Den indeholder faktisk alt, hvad jeg ønsker mig i en hund. Den er glad, samarbejdsvillig, kvik, adræt, elsker børn og andre hunde, elsker at nusse, fælder ikke. Eneste minus er størrelsen. Jeg har jo selv en hund af den størrelse (ca. 30 cm) og synes, at de små hunde nogle gange er lidt for sårbare, når en stor, tung unghund kommer tromlende og vil lege - eller hvis en stor hund rent faktisk ser sig sur på den. :shock: Og så ville det altså være lidt lettere at træne HTM-positioner, hvis man ikke skulle bukke sig så langt ned for at levere godbidderne. :blink:

Men jeg er også super vild med tanken om en dværg- eller mellempudel. Mange af de samme egenskaber som löwchen, og en mellempudel er så oven i købet lige det større (men er så måske tilsvarende mere besværlig at transportere rundt i cykelkurv :blink:). Udseendet er jeg dog ikke helt lige så vild med som löwchens, selvom jeg synes, at en pudel i terrierklipning er kær. :-)

Sååå er jeg jo lidt vild med spidsernes udseende, og også med arbejdsegenskaberne hos de mere samarbejdende af dem. Så både japansk spids, islandsk fårehund, finsk spids og sort spids har været med i overvejelserne. Jeg er vild med deres sind og arbejdsvilje, men til gengæld ikke med deres forkærlighed for at høre deres egen stemme. :rolleyes: Og så fælder de jo ret meget, gad godt have en hund, der ikke fælder så meget næste gang. :genert: Både islænderen, finnen og den sorte spids er desuden lidt for store for mig p.t., da jeg ikke har bil. Jeg skal helst have en størrelse, der kan sidde i cykelkurven og også gerne kan komme i en taske i offentlig transport.

Cavalieren har jeg været forelsket i i mange år. :lun: Er vild med dens blide sind og arbejdsglæde, og så er den jo så yndig at se på. :engel: Men med så mange hjerteproblemer i racen tør jeg nok ikke binde an med den. :neutral:

Chinese crested - har jeg med tiden fået lidt af et crush på, selvom jeg oprindeligt syntes, at de så lidt underlige ud. :mrgreen: Nu synes jeg faktisk, at de er rigtig kønne, og de er virkelig sjove hunde, der ikke kræver det store, men er friske på det meste. Kvikke og adrætte.

Kooikere er så smukke, og racestandarden opfylder mange af mine ønsker til en hund. Desværre oplever jeg, at der er blevet avlet på nogle virkelig skidte linjer, så mange kooikere i dag er sky, nervøse og skarpe over for andre hunde. :???: Jeg ved ikke, om jeg ville stole på, at jeg ville være dygtig nok til at finde frem til et af de gode eksemplarer. :vedikke: Og så er de måske dybest set også lidt for følsomme for min smag, i virkeligheden skal jeg nok have en lidt mere psykisk robust hund (jeg hár jo en meget følsom lille sag i forvejen og elsker ham højt :hjerte: - meeen det har da givet nogle problemer ind imellem).

Jeg er helt syg med tollere og har tit tænkt, at hvis jeg skulle have en decideret arbejdshund, skulle det være en toller. Men som med kooikerne synes jeg, at der er avlet på nogle skidte linjer, og jeg oplever en del tollere, der er nervøse og/eller skarpe og med tendens til at stresse meget op. Og så er der jo størrelsen, så det skulle kun være, hvis jeg havde bil.

Endelig er jeg det sidste stykke tid blevet ret lun på aussien, hvis jeg tænker i decideret arbejdshund - særligt den "strømlinede" brugsmodel. Men samtidig tænker jeg, om jeg nu også kan tilbyde den det, den har brug for. :vedikke: Og så er der igen det med størrelsen.

Ja, så som du nok kan høre, er du absolut ikke den eneste, der er helt skizofren på det område. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo liiige præcis det med, at ville gøre sit forarbejde godt!

Jeg har i snart mange år været rundt på udstillinger, taget på træf, snakket og spurgt til folks valg, deres hund og snakket med forskellige opdrætter for at høre... Jeg er da blevet klogere, men skuette på hvilken race der vil være lige dén, for mig :genert:

Orv, måske er der flere personer inden i os der derfor gør at vi ikke kan finde lige dén race :shock: :hmm:

Spøg til side, er det fordi vi vil have det hele i én og ikke vil føle at vi undvære noget?

Eller er det mon en slags usikkerhed der gør, at det er for svært at lægge sig fast på en enkelt race?

Jeg regner med at have 4 år mere med Misja, før jeg skal beslutte mig. Men virkeligheden er jo nogen gange, at det kan ske når somhelst og så vil jeg nødigt stå der, og ikke have undersøgt og besluttet mig :cry:

For mig, så er det nok mest usikkerhed, hvis jeg nu vælger lige netop denne har race, kan jeg så leve op til det den kræver, og hvad nu hvis jeg vælger forkert.

og samtidig, så er det jo ikke relevant endnu, og jeg er nok ikke god til at gøre sådan nogle overvejelser sådan helt seriøst før det rent faktisk er relevant.

Og til sidst, men ikke mindst, så tror jeg, at for mit vedkommende, så vil jeg højst sandsynlig bare tilpasse mig denne nye hund og tage den derfra, og så går det jo nok det hele :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nok faktisk en fordel i at jeg er allergisk overfor hunde :lol::lol:

Det udvalg jeg kan vælge mellem er klart begrænset - men nøjjj hvor er jeg LYKKELIG over at der rent faktisk ER hunde jeg kan tåle :banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan: - kan simpelthen ikke undvære de fantastisk dejlige skabninger :hjerte:

De hunderacer jeg ved jeg kan vælge mellem er:

Kongepuddel

Mellempuddel

Minipuddel

Toypuddel

Bichon Frise

Havanese

Coton de Tulear

Bolognese

Löwchen

Hårløse hunde

Andre, I kender som er allergivenlige?

(har ikke underuld og fælder ikke)

Udover det, så skal hunden også være tilpas lille, så den kan sidde på minicrosseren mellem mine ben :mrgreen:

Jeg elsker jo bichon friséerne, og så er jeg ligesom så mange andre herinde blevet forelsket i løverne. Og er også blevet lidt forelsket i minipudlen :hjerte:

Pst, det hedder en dværgpudel. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sku da helt glad over at jeg lavede denne tråd, for jeg har i så mange år været omgivet af mennesker der var rimelig sikker i deres næste valg - eller mennesker for hvem, den næste hund "bare skulle være en blanding" uden at skele til hvad der kunne tænkes at være i den blanding!

....og så har der været mig, der snart tænker det ene højt og snart det andet højt mht. race valg og næste hund :mrgreen:

For mig, så er det nok mest usikkerhed, hvis jeg nu vælger lige netop denne har race, kan jeg så leve op til det den kræver, og hvad nu hvis jeg vælger forkert.

og samtidig, så er det jo ikke relevant endnu, og jeg er nok ikke god til at gøre sådan nogle overvejelser sådan helt seriøst før det rent faktisk er relevant.

Og til sidst, men ikke mindst, så tror jeg, at for mit vedkommende, så vil jeg højst sandsynlig bare tilpasse mig denne nye hund og tage den derfra, og så går det jo nok det hele :mrgreen:

For mig ligger der også en god potion usikkerhed, tror jeg, af mange af de samme grunde som du nævner.

Men jeg ved også af erfaring, hvor meget jeg er villig til at tilpasse mig den hund jeg rent faktisk har fået mig og derfor burde jeg måske slet ikke tænke så meget over det :hmm:

Men kender i så ikke det, behovet for at føle en smule kontrol, forudsiglighed og vished ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sku da helt glad over at jeg lavede denne tråd, for jeg har i så mange år været omgivet af mennesker der var rimelig sikker i deres næste valg - eller mennesker for hvem, den næste hund "bare skulle være en blanding" uden at skele til hvad der kunne tænkes at være i den blanding!

....og så har der været mig, der snart tænker det ene højt og snart det andet højt mht. race valg og næste hund :mrgreen:

For mig ligger der også en god potion usikkerhed, tror jeg, af mange af de samme grunde som du nævner.

Men jeg ved også af erfaring, hvor meget jeg er villig til at tilpasse mig den hund jeg rent faktisk har fået mig og derfor burde jeg måske slet ikke tænke så meget over det :hmm:

Men kender i så ikke det, behovet for at føle en smule kontrol, forudsiglighed og vished ?

Jeg kan helt personligt ikke komme på ret mange racer, hvis behov du ikke kan imødekomme! Så engageret et hundemenneske som dig, der bruger så meget tid på sin firbenede partner!!

Det er nok mere et spørgsmål om hvad du ønsker i en hund. Og uanset hvor godt du gør dit forarbejde, så vil der jo altid være risikoen for at du ender med en hund, som ikke passer sammen med dig. Den risiko er der altid, når man køber hund.

Jeg er helt sikker på at du nok skal finde den rigtige race for dig;-) Fik du forresten set på Hollænderen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Bortset fra det....

Så er det virkelig skønt hvor meget energi og tanke I giver det med at vælge hund... :klap::hjerte:

Det er så trist, når folk bare vælger ud fra: "den ser sød ud" og så finder ud af at de ikke kan håndtere hunden/ikke kan give den nok motion/ikke kan stimulere den nok/der er for meget jagtinstinkt i den/osv. :cry:

Så klap jer selv på skulderen!! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan helt personligt ikke komme på ret mange racer, hvis behov du ikke kan imødekomme! Så engageret et hundemenneske som dig, der bruger så meget tid på sin firbenede partner!!

Det er nok mere et spørgsmål om hvad du ønsker i en hund. Og uanset hvor godt du gør dit forarbejde, så vil der jo altid være risikoen for at du ender med en hund, som ikke passer sammen med dig. Den risiko er der altid, når man køber hund.

Jeg er helt sikker på at du nok skal finde den rigtige race for dig;-) Fik du forresten set på Hollænderen?

Tak for dine ord, Siri :kys:

Jow jeg fik lige kort set på hollænderen, men dem jeg så synes jeg virkede store (?) - eller blander jeg nogen andre sammen med den ?

Det er disse du mener, ikke? Hunde og Hyrdehunde i Svenstrup - KHKG

Jeg tror nok jeg besluttede at de ligner de Belgiske for meget og dem er jeg egentlig slet ikke helt sikre på passer til mig :hmm:Arrgh hvor er det svært :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dine ord, Siri :kys:

Jow jeg fik lige kort set på hollænderen, men dem jeg så synes jeg virkede store (?) - eller blander jeg nogen andre sammen med den ?

Det er disse du mener, ikke? Hunde og Hyrdehunde i Svenstrup - KHKG

Jeg tror nok jeg besluttede at de ligner de Belgiske for meget og dem er jeg egentlig slet ikke helt sikre på passer til mig :hmm:Arrgh hvor er det svært :cry:

Det er ikke den på hovedbilledet, men jo den ligner lidt en belgier. Jeg er bare mere til de hollandske. Den ender på omkring 25-30 kilo.

Det er virkelig svært, men du har jo heldigvis god tid til at beslutte dig;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Samojede (til udstilling og dem vi kender er skønne hunde

Og træk! :klap:

Er det ikke mere fordi der er SÅ mange fantastiske hunde? Og de ikke er ens?

Ih jeg kan også liste riiiigtig mange racer op jeg er dybt forelskede i, lige fra fransk buller til schæfer henover kongepuddel og forbi chihuahua, måske med en afsniger henomkring mutte, men først en samojed mere :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites