Hop til indhold

Et Ægte gadekryds


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Fint nok at bruge de græske, spanske eller polske hunde som eksempler på Ægte Gadekryds.

Men jeg sidder bare lidt med følelsen af "snyd" :oops:

 

Findes der slet ikke hunde af racen Ægte Gadekryds med oprindelse i Danmark ??? eller er alle vore dansk fødte hunde så kontrollerede, at man altid kan sige hvilke stambogsførte racehunde de stammer fra ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Fint nok at bruge de græske, spanske eller polske hunde som eksempler på Ægte Gadekryds.

Men jeg sidder bare lidt med følelsen af "snyd" :oops:

 

Findes der slet ikke hunde af racen Ægte Gadekryds med oprindelse i Danmark ??? eller er alle vore dansk fødte hunde så kontrollerede, at man altid kan sige hvilke stambogsførte racehunde de stammer fra ??

 

Møder du ikke nogen på dine gåture?

 

Jeg har da mødt et par stykker, hvor de ikke kunne sige, hvad hunden var blandet af :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser da mange hunde herhjemme og danskfødte, hvor evt race er umulig at gætte. Vor egen dansk /svenske er jo da en, der BARE var en type, gennem mange århundrede . Så kom der alle disse terrieracer til Danmark efter 2den verdenskrig og så besluttede nogle avlerer gennem DKK at redde disse pinscherer fra terrierindblanding og de fik X papirer , skulle avlgodkendes som type, osv.

Med hul i hækkenparringer skal der nok mange mange generationer til , før hunde bliver ensartede i størrelse og exteriør ala dingoen. Tror de har for mange kromosomer til ikke at lave mangfoldighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror (desværre) denne tråd bekræfter min fornemmelse, at der stort set ikke findes Ægte Gadekryds af dansk oprindelse.

Det kan nogle så synes er godt og fornuftigt mens andre sikkert vil beklage dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo an på havd definitionen på et gradekryds er :vedikke: I mine øjne har det intet at gøre med om ophavet er ukent, men vel nærmere at gøre med, at der er mixet flere racer sammen...

 

Fx. :mrgreen:

2 racer = blanding

3 racer= t-kryds

4 racer = gadekryds

5+ = rundkørsel

 

:lol::lol::lol:

 

Jeg kalder Karla for et gadekryds, for selvom hendes mor skulle have været ren DSG - så var moderen uden tavle og havde stritører (så helt ren er hun næppe), faderen var en lab-blanding af en art, men hvad der var i ham ud over lab ved jeg ikke...

 

Karlas mor med en af Karlas søskende

[media]http://lh3.ggpht.com/_W0jJnRto32Y/SG-QfbkaMVI/AAAAAAAAAMw/Mk8Fe_KMwZQ/s640/050708Karla%20003.jpg[/media]

 

Karla og far

[media]http://lh3.ggpht.com/_W0jJnRto32Y/SIoq5BNQtNI/AAAAAAAAASk/tuQXO_uYgjk/s912/210708Karla%20057.jpg[/media]

 

Karla som voksen, ved siden af Smilla cavalier - for at bedømme størrelsen ;-)

[media]http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs603.snc3/31743_405236013376_38821563376_3938927_5466964_n.jpg[/media]

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo an på havd definitionen på et gradekryds er :vedikke: I mine øjne har det intet at gøre med om ophavet er ukent, men vel nærmere at gøre med, at der er mixet flere racer sammen...

 

Fx. :mrgreen:

2 racer = blanding

3 racer= t-kryds

4 racer = gadekryds

5+ = rundkørsel

 

:lol::lol::lol:

 

Jeg kalder Karla for et gadekryds, for selvom hendes mor skulle have været ren DSG - så var moderen uden tavle og havde stritører (så helt ren er hun næppe), faderen var en lab-blanding af en art, men hvad der var i ham ud over lab ved jeg ikke...

 

 

Jamen selvfølgelig kan man da definere som man har lyst, der findes mig bekendt ingen officiel definition.

 

Men jeg undres nu alligevel over, at der findes så få hunde af helt ukendt herkomst.

Er det fordi vi her i landet er så gode til at passe på vor hunde, at uønskede parringer ikke sker,

eller bliver sådanne parringer fjernet via abortsprøjter

eller bliver hvalpene aflivet efter fødsel ??

 

Eller er det måske fordi, at hvalpene sælges med race betegnelser som ikke er korrekte ??

 

Vi kender alle begrebet "ægte hund uden papirer". Du skriver jo også i dit indlæg, at du ikke var sikker på at moderen til din hund var en ren DSG.

 

Så min påstand må blive, at blandingshunde ofte sælges med racebetegnelser på forældrene, uden at opdrætteren er helt sikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes ikke det giver mening at bruge begrebet ægte gadekryds. Gadekryds er jo det der er forskelligt fra stamtavle racehund.Det der er tilbage er et gadekryds-og de er jo da alle levende, og ægte;-)

 

at der så findes race hunde som ikke har stamtavle, er jo en anden sag, de vil så efter et par generationer blive til gadekryds

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes ikke det giver mening at bruge begrebet ægte gadekryds. Gadekryds er jo det der er forskelligt fra stamtavle racehund.Det der er tilbage er et gadekryds-og de er jo da alle levende, og ægte;-)

 

at der så findes race hunde som ikke har stamtavle, er jo en anden sag, de vil så efter et par generationer blive til gadekryds

 

Man kan jo bruge ordene som man har lyst, det er for mig ikke det væsentlige.

Det der forbavser mig er, at der åbenbart ikke findes hunde her fra landet som er af helt ukendt oprindelse :hmm: Mon det virkelig er sandheden ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes IKKE det er beklageligt, at der (måske) ikke findes så mange "ægte" gadekryds, hvor man altså ikke har tjek på forældredyrenes oprindelse. Det må vel betyde at hundeejere har rimelig kontrol med, hvem og hvad deres hunde parrer sig med.

Ikke at jeg på nogen måde har noget imod gadekryds... absolut ikke, snarere tværtom, de er nøjagtig lige så pragtfulde som alle rene racer, men der fødes i det hele taget alt for mange hvalpe og der er simpelthen ikke hjem nok til dem alle.. og da slet ikke, når der OGSÅ skal findes nye ejere til de mange der senere bliver kasseret :megaked:

Uheld kan forekomme, men jeg kan blive så harm, når jeg støder på folk som lader deres hund få hvalpe bare fordi det ville være så "kært".

STOP med alt det hvalpeproduktion... der er allerede ALT for mange som aldrig får en chance for at få et trygt og blivende hjem. :vuf:

Redigeret af helema
Og det gælder både racerene og gadekryds.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror simpelthen at det er fordi man ikke ved hvad der er i dem. :vedikke:

 

Naaa... jeg ved årsagen er den, at man vil sikre sig der ikke fødes flere hvalpe, som måske vil ende på et internat som uønskede og kasserede.

Der er allerede RIGELIGT!!! :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min barndomshund var en 100 % rundkørsel.

Moderen var efter sigende en blanding af grå mellempuddel og golden retriever. Hun lignede en lille golden med puddelkrøller.

 

Faderen var ukendt.

 

Krølle fik sit navn fordi han havde små krøller som hvalp. Da han blev voksen havde han kort glat sort pels og halen var krøllet op over ryggen som en gris.

Størrelsesmæssigt var han en smule større end en d/s gårdhund.

 

Det må da være en ÆGTE rundkørsel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft nogle stykker i træning da jeg boede på samsø

 

Flere generations samsøhund:lol: Det var dog nemt at se labrador andelen, men den træder som regel også tydeligt igennem, men derud over kunne der være hvad som helst i og hvalpe fra samme kuld kunne falde meget forskelligt ud;-)

 

Det bedste var dog at de alle have et meget dejligt temperament:5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...