Dinah Skrevet Oktober 1, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2010 gøer den så eller sveder med tungen ude:confused: Altså jeg har altid ment, at den gøer og troede at alle mente det samme. Da min veninde så i sommers sagde, at hendes hund halsede hele natten, så troede jeg, at den var gø-monster om natten:stupid: Men hun mente jo netop, at hun svedte hele natten:genert: Så læste jeg en tråd herinde, hvor der også blev skrevet halse/svede. ERGO jeg måtte google, og kan se at det bliver brugt i begge sammenhænge. Hvornår bruger I ordet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Oktober 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2010 I dagligdagen ville halse for mig være gispe efter vejret/svede. Jeg bruger kun ordet halse om at gø, når det er kommandoen, jeg giver. Hvis Luna stod og gøede, ville jeg sige, hun gøede, ikke halsede Det er sgi svært at forklare:mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Oktober 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2010 I dagligdagen ville halse for mig være gispe efter vejret/svede. Jeg bruger kun ordet halse om at gø, når det er kommandoen, jeg giver. Hvis Luna stod og gøede, ville jeg sige, hun gøede, ikke halsede Det er sgi svært at forklare:mrgreen: hvorfor bruger du så ordet halse, når hun skal gø, hvis hun ikke halser, når hun gøer?:slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Oktober 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2010 hvorfor bruger du så ordet halse, når hun skal gø, hvis hun ikke halser, når hun gøer?:slem: Fordi at i DcH hed kommandoen "halse":mrgreen: Så det er det, hun har lært:lol: Men ellers siger jeg også "Hvad siger hunden":lol: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Oktober 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2010 for mig er at halse at gispe / svede med tungen ude af kæften... Jeg har aldrig helt forstået hvorfor det ord bliver brugt som et gø-signal :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Oktober 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2010 For mig er halse = gi' hals, altså sige vovov. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Kahlia Besvaret Oktober 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2010 Gø og gispe - så slipper man for misforståelser. Ej, jeg har også altid ment, at halse er at give hals, altså at gø. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Oktober 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2010 Man bruger jo ordet halse, når man taler om at gispe eller have tungen ud af munden i den sammenhæng, at man kommer halsende efter... Så jeg har altid brugt det, når hunden har tungen ud af munden og trækker vejret hurtigt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2010 I dagligdagen ville halse for mig være gispe efter vejret/svede. Jeg bruger kun ordet halse om at gø, når det er kommandoen, jeg giver. Hvis Luna stod og gøede, ville jeg sige, hun gøede, ikke halsede Det er sgi svært at forklare:mrgreen: Det forklarede du fint, og det har præcist den samme betydning for mig :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Oktober 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2010 For mig er halse = gi' hals, altså sige vovov. Gø og gispe - så slipper man for misforståelser. Ej, jeg har også altid ment, at halse er at give hals, altså at gø. Tak I to:banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret Oktober 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2010 Har altid ment at "halse" er gøen efter en kommando... at gø uden kommando= at gø(eller larme) Plejer at sige at hundene "hyperventilerer" om sommeren...selvom det sikkert er forkert... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Oktober 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2010 At halse = at gø på kommando. Når Bassen gør bare for at gø, så siger jeg, at kræet galper op. Om sommeren har han det bare for varmt...han puster og stønner... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Oktober 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2010 Man bruger jo ordet halse, når man taler om at gispe eller have tungen ud af munden i den sammenhæng, at man kommer halsende efter... Så jeg har altid brugt det, når hunden har tungen ud af munden og trækker vejret hurtigt Jeg er enig med Malene! Men hva' faen - jeg er jo svensker, så det tæller vel ikke... MVH Korvis Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
noerby Besvaret Oktober 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2010 Jeg bruger faktisk halse til begge dele. Kommando til at gø = halse Når han er stresset, syg eller har det varmt, så halser han også = tungen ud af munden og hurtig vejrtrækning. Hmmmm forvirret ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Kahlia Besvaret Oktober 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2010 Tegn på overvægt kan være nedsat kondition og halsen. For meget fedt belaster kredsløbet, og hunden bliver hurtigere træt i forbindelse med motion. Stofskiftet øges ligeledes, og da hunde ikke kan komme af med deres overskudsvarme ved at svede, er de i stedet henvist til at halse.For alle hunde er det naturligt at halse efter motion, men for overvægtige hunde er det ganske almindeligt, at de uden forudgående årsag pludselig begynder at halse. Fra Hunde-info, Overvægt og slankekur (Cached på google) Så man jo nok give sig og indrømme, at halse nok betyder at gispe efter vejret. Så kan man så spørge sig selv, hvorfor kommandoen "Halse"/"Giv hals" skal få hunden til at gø. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Kahlia Besvaret Oktober 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2010 Fra Hunde-info, Overvægt og slankekur(Cached på google) Så man jo nok give sig og indrømme, at halse nok betyder at gispe efter vejret. Så kan man så spørge sig selv, hvorfor kommandoen "Halse"/"Giv hals" skal få hunden til at gø. Haha, så fandt jeg lige bagefter dette link: Jagtsprog - jægerlatin - Skov- og Naturstyrelsen (også cached med google) Halse: Hundens gøen Så halse er, på jægerlatin, gøen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Oktober 2, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2010 Fra Hunde-info, Overvægt og slankekur(Cached på google) Så man jo nok give sig og indrømme, at halse nok betyder at gispe efter vejret. Så kan man så spørge sig selv, hvorfor kommandoen "Halse"/"Giv hals" skal få hunden til at gø. Haha, så fandt jeg lige bagefter dette link: Jagtsprog - jægerlatin - Skov- og Naturstyrelsen (også cached med google) Så halse er, på jægerlatin, gøen. Konklussion: Jagthunde halser, når de gøer:mrgreen: Andre hunde gøer, når de gøer:mrgreen: Alle halser på kommando, når de skal gø Så alle os, hvis ikke-jagthunde halser, når de gøer . . . . :hmm:hmm Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Oktober 2, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2010 For mig er halse den vejrtrækning, som hunde benytter for at komme af med overskudsvarmen i kroppen. At give hals = gø på kommendo.- Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret Oktober 2, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2010 Brugshunde giver hals = halser uden kommando, når de på rundering finder en figurant. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts