Gæst Sigurd Skrevet Oktober 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2010 Når man taler om linier inden for hundeavl, bruger man som oftes betegnelsen brugslinie og udstillingslinie, men jeg savner en betegnelse for den gode familiehund. Hunden der måske ikke kan få fine røde og lilla bånd på udstillinger og måske aldrig kan/bliver trænet op til det store brugsarbejde. Den gode kærlige sunde hund, hvis største opgave her i livet er at gøre hverdagen behagelig for sine ejere. At sørge for at børn/børnebørn har en rigtig god legekammerat, at ejerne kommer ud at gå nogle gode lange ture, at give den tryghed, man, som menneske, får når man klapper en trofast hund. Derfor synes jeg ikke man skal sige KUN en familiehund, for sådanne hunde er nok i flertal og derfor helt klart en hundetype, som opdrættere bør producere rigtig mange af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret Oktober 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 14, 2010 Jeg går da ud fra, at største delen af alle hunde er familiehunde uanset om det er udstillingslinier, brugslinier eller andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Oktober 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 14, 2010 Jeg går da ud fra, at største delen af alle hunde er familiehunde uanset om det er udstillingslinier, brugslinier eller andet. Ja netop Det synes jeg så flere opdrættere skulle vægte lidt højere, når de udvælger avlsdyr, og købere, når de vælger hvor de vil købe en hvalp. Som oftes får købere forevist finde bånd og pokaler fra forældredyrene, selvom en journal fra dyrlægen måske var mere interessant. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Oktober 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 14, 2010 Ja netop Det synes jeg så flere opdrættere skulle vægte lidt højere, når de udvælger avlsdyr, og købere, når de vælger hvor de vil købe en hvalp. Som oftes får købere forevist finde bånd og pokaler fra forældredyrene, selvom en journal fra dyrlægen måske var mere interessant. Det er vist lidt racebestemt også. Vi så ikke så meget som skyggen af et bånd hos Simbas opdrætter og jeg har endnu til gode at høre om en Berneropdrætter, der sælger andet end familiehunde. Til gengæld ved jeg, at nogle Berneropdrættere i deres købskontrakt opfordrer deres købere på det allerkraftigste til at foretage sig noget med deres hund og i den forbindelse nævner træning efter hvalpestadiet, udstilling osv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Oktober 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 14, 2010 Jeg tror det er for at undgå samtaler om hvorfor hunden ikke bliver brugt til noget specielt Tror faktisk vi siger det er en familie hund, og et er nok egentlig for at sige "nej vi gør ikke alle de andre ting" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Oktober 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 14, 2010 Ja netop Det synes jeg så flere opdrættere skulle vægte lidt højere, når de udvælger avlsdyr, og købere, når de vælger hvor de vil købe en hvalp. Som oftes får købere forevist finde bånd og pokaler fra forældredyrene, selvom en journal fra dyrlægen måske var mere interessant. Selvom?,... er det ikke standart?, jeg har ihvertfald fået papirer med fra dyrlægen i begge de tilfælde hvor jeg har købt hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Oktober 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 14, 2010 Selvom?,... er det ikke standart?, jeg har ihvertfald fået papirer med fra dyrlægen i begge de tilfælde hvor jeg har købt hund. Det er vist standard, at få en sundhedsattest med på den hvalp man køber, men hvor mange ser dyrlægens journal på forældredyrene ?? Det kunne da f.eks. være meget interessant at se om forældrene er blevet behandler for allergi eller andre arvelige sygdomme. Selv for stamtavle hvalpe registrerer Hundeweb jo ikke alt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Oktober 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 14, 2010 Det er vist standard, at få en sundhedsattest med på den hvalp man køber, men hvor mange ser dyrlægens journal på forældredyrene ?? Det kunne da f.eks. være meget interessant at se om forældrene er blevet behandler for allergi eller andre arvelige sygdomme. Selv for stamtavle hvalpe registrerer Hundeweb jo ikke alt. Jo men så kan den jo køres ud i evigheder og kun Gud ved hvor mange led tilbage. Der er ting, der kan springe generationer over og så pludselig poppe op igen. Forældredyrene er vel næsten de mest uinteressante, hvis det endelig skulle være... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Oktober 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 14, 2010 Det er vist standard, at få en sundhedsattest med på den hvalp man køber, men hvor mange ser dyrlægens journal på forældredyrene ?? Det kunne da f.eks. være meget interessant at se om forældrene er blevet behandler for allergi eller andre arvelige sygdomme. Selv for stamtavle hvalpe registrerer Hundeweb jo ikke alt. Nå, på den måde. :stupid: Jamen, det synes jeg da lyder som en god idè som du måske burde tage op med dine DKK kollegaer. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret Oktober 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 14, 2010 Det er vist standard, at få en sundhedsattest med på den hvalp man køber, men hvor mange ser dyrlægens journal på forældredyrene ?? Det kunne da f.eks. være meget interessant at se om forældrene er blevet behandler for allergi eller andre arvelige sygdomme. Selv for stamtavle hvalpe registrerer Hundeweb jo ikke alt. Hmm hvis der nu ikke er sundhedsproblemer med forældrehundene ? Jeg håber da at de fleste hunde, der bliver brugt i opdræt, er sunde og raske. Jeg har en tæve, der kun nåede at få ét enkelt kuld, da jeg af omveje ( laang historie ), fandt ud af, at der var en arvelig lidelse i hendes linier. Men alt kan jo "skjules", hvis det ikke undersøges. Så det er jo op til den enkelte opdrætter hvad der vægtes. Jeg skal snart ud at have en ny bil, og mine krav til bilen, er milevidt fra min mands for eks. Så bånd og rosetter kan være fint for nogen, imens brugsprøver kan være det bedste for andre, og igen kan naboens "Delle´s" hvalpe være helt super for en 3. Men når det så er "sagt", burde ingen bruge hunde, der ikke er fysisk og psykisk iorden. Så kan det hedde familiehund, udstillingshund, brugshund eller noget helt andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Klüssendorf Besvaret Oktober 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 14, 2010 Vi laver en kopi at sundhedsresultaterne og mentalbeskrivelser fra hundeweb, for forælderne og lægger dem i hvalpemapperne. Men vi giver ikke ligefrem en kopi at deres lægejournal i mappen. Jeg tror heller ikke at vi kan, for jeg spurgte engang om, jeg kunne få udleveret, en af vores hunde journal hos vores dyrlæge, men beskeden lød på at vi gerne måtte se den og få afvide hvad der står i den, men de udleverede den ikke bare til kopiering. Når det så er sagt, så står der nu heller ikke så meget i den, som kan bruges til ret meget for en hvalpekøber. At min hund blev syet 4 sting på benet en søndag aften for 2 uger siden, kommer jo for så vidt heller ikke en hvalpekøber ved. Jeg kan godt følge, at hvalpekøber måske burde kunne se på skrift, at en opdrætter har fået sin hund undersøgt for allergi osv. men det betyder jo ikke at hunden har allergi, eller bare at den reagere allergisk, så jeg kan ikke helt se formålet med at udlevere hele læge journalen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
GRAND DANE Besvaret Oktober 15, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 15, 2010 når man taler om familihunde i avls øje med er det vel set ud fra foreksempel, en hund som har været i avlen men som nu er solt og som nu er familihund alsår den ikke bliver brugt i avlen og derved ikke er noget ver rent økonomisk og avlsmåssigt. kastreret hanhunde i avlen er jo hellerikke noget ver i avlen men alt det er jo kon set ud fra at der skal laves super gode hvalpe til alle di velbetalene hvalpekøbere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Oktober 16, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2010 Skriver opdrættere ikke også familiehund for at undgå at skulle betale penge tilbage hvis nu hvalpen viser sig at have fejl så den ikke kan bruges til udstilling? Ved ikke hvordan det er med brugshunde - kan man sælge en hund som brugshund? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Oktober 16, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2010 Skriver opdrættere ikke også familiehund for at undgå at skulle betale penge tilbage hvis nu hvalpen viser sig at have fejl så den ikke kan bruges til udstilling? Ved ikke hvordan det er med brugshunde - kan man sælge en hund som brugshund? Jo, det gør de netop! Hos brugshunde gælder det samme - altså, at fejlder gør at hunden ikke kan udstilles, ikke giver refusion. Hvis hunden så ikke kan arbejde, ved jeg sgu ikke hvad der sker.. har aldrig hørt om det:) På Ottos kontrakt står der at han er købt som "arbejdshund". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Oktober 16, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2010 Jo, det gør de netop!Hos brugshunde gælder det samme - altså, at fejlder gør at hunden ikke kan udstilles, ikke giver refusion. Hvis hunden så ikke kan arbejde, ved jeg sgu ikke hvad der sker.. har aldrig hørt om det:) På Ottos kontrakt står der at han er købt som "arbejdshund". Gad vide hvad der står på Motors kontrakt, højst sandsynligt familiehund :hmm: Der stod familiehund på Buddhas kontrakt (eller, det var jo MIN kontrakt i virkeligheden ). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Klüssendorf Besvaret Oktober 16, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2010 Jo, det gør de netop!Hos brugshunde gælder det samme - altså, at fejlder gør at hunden ikke kan udstilles, ikke giver refusion. Hvis hunden så ikke kan arbejde, ved jeg sgu ikke hvad der sker.. har aldrig hørt om det:) På Ottos kontrakt står der at han er købt som "arbejdshund". Der gælder det samme for Arbejds- / brugshunde som avls- eller familiehunde. At køber, af en hund der ikke kan fungere til det, den er købt til, kan kræve en ombytning af hunden, hvis fejlen skyldes opdrættet. Kravene til hvad de forskellige hunde skal indeholde er bare forskellig alt efter om det er en familie-, avls-, eller brugshund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts