Hop til indhold

må han ikke springe?

Gæst Castro
 Share

Recommended Posts

jeg har lige et spørgsmål som jeg håber en erfaren hundeejer kan hjælpe mig med:)

Castro (5 mdr, border collie, japansk spids blanding) elsker, elsker, ELSKER at springe, så i den seneste tid har jeg haft ham med på den lokale skateboard bane, hvor han springer, løber på ramper, ballancerer osv, i min verden er det ikke anderledes end en form for agility. og han synes det er vildt sjovt og jeg mener det er et super sted at træne ham.

probleet er at min onkel en dag sagde til mig at jeg ikke må få hunden til at springe før han er over et år, er det rigtigt?

jeg kan forstå at jeg ikke må overbelaste ham, men når han så gerne vil lege sådan, så skader det vel ikke, eller?

vi er på banen ca 2-3 gange om ugen i ca en tre kvarters tid. hvor vi holder "pause" midt i og lige inden vi går hjem.

hvis han ikke må springe, er der så andet end dette jeg skal være opmærksom på at skåne ham for?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det må han ikke. En hvalps væksplader i knoglerne er ligesom en babys fontanel (den bløde plet i hovedet), helt åbne og bløde mens hvalpen vokser til...

En hund må ikke løbe agility før den er fuldt udvokset - dvs. 1 år for små racer og halvandet for de store.... der er alt for stor risiko for overbelstning og skævvridning af de bløde vækstplader....

Under alle omstændigheder ville jeg heller ikke vælge at springe ham der - hvis han var fuldvoksen... jeg går ud fra, at det du springer ham over er pipes? de er ikke mulige at rive ned, så der kan han komme til skade hvis han rammer "forhindringen"... og så går jeg ud fra, at det er cement han lander på i nedslaget fra springet? det er heller ikke særligt sundt, da det ikke giver efter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Castro (5 mdr, border collie, japansk spids blanding) elsker, elsker, ELSKER at springe,

Jeg er absolut og aldeles enig. Man skal ikke træne spring med sin unge hund, før den er fyldt 1 år.

Det samme gælder fx at løbe efter en cykel.

Heldigvis kan du bruge hans energi til at lære ham at balancere på forskellige forhindringer. Træstammer på skovture er glimrende til den slags. Deroppe kan han også lære at sitte, dække, (vende) omkring, halse, vinke, give pote, bakke....hvad du end kan komme i tanker om. Det er sjovere for ham, når han samtidig skal holde balancen.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm, okay. jeg vil jo selvfølgelig ikke gøre noget der kan skade ham i længden, men han vil det jo bare så gerne, det var helt tilfældigt vi gik deromme en dag og han selv begyndte at hoppe op på ramperne, han gør desuden det samme når vi går i parken med bænkene, springer op op springer fra bænk til bænk. skal jeg så stoppe ham i det?

altså en ting er jo at stoppe med at jeg "kommanderer" ham til at hoppe og springe, men skal jeg direkte hindre det? for det bliver da svært...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
hmmm, okay. jeg vil jo selvfølgelig ikke gøre noget der kan skade ham i længden, men han vil det jo bare så gerne, det var helt tilfældigt vi gik deromme en dag og han selv begyndte at hoppe op på ramperne, han gør desuden det samme når vi går i parken med bænkene, springer op op springer fra bænk til bænk. skal jeg så stoppe ham i det?

altså en ting er jo at stoppe med at jeg "kommanderer" ham til at hoppe og springe, men skal jeg direkte hindre det? for det bliver da svært...

Ja du skal stoppe ham - de fleste hunde ville også foræde sig i kage, hvis de fik muligheden... men der stopper vi dem jo også - hunden ved ikke altid bedst :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Under alle omstændigheder ville jeg heller ikke vælge at springe ham der - hvis han var fuldvoksen... jeg går ud fra, at det du springer ham over er pipes? de er ikke mulige at rive ned, så der kan han komme til skade hvis han rammer "forhindringen"... og så går jeg ud fra, at det er cement han lander på i nedslaget fra springet? det er heller ikke særligt sundt, da det ikke giver efter...

jeg lader ham aldrig springe over pipes der er højere end ca 40 cm og det klarer han uden problemer, bare når han leger hopper han ca 1 meter op i luften. men nej forstår godt at underlaget ikke er så godt at lande på, men nu har vi bare ikke så mange andre muligheder her hvor vi bor.

udover spring over pipes, lader jeg ham løbe op på ramper og enten springe ned (fra ca 70 cm højde) eller gå ned igen. balancere på mindre ramper, springe op på en flad overflade, hvor vi så træner sit, dæk, stå på bagben, osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
jeg lader ham aldrig springe over pipes der er højere end ca 40 cm og det klarer han uden problemer, bare når han leger hopper han ca 1 meter op i luften. men nej forstår godt at underlaget ikke er så godt at lande på, men nu har vi bare ikke så mange andre muligheder her hvor vi bor.

Muligheder for hvad? :-)

Sådan en bette fyr skal bare ud og opleve verden, lære lidt basal lydighed, møde andre søde hunde og mennesker osv... han skal ikke springe osv før hans skelet er udviklet..:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja du skal stoppe ham - de fleste hunde ville også foræde sig i kage, hvis de fik muligheden... men der stopper vi dem jo også - hunden ved ikke altid bedst :-)

synes det bliver svært, især når han så gerne vil det og det aktiverer ham jo på gåturen... men ok hvis jeg så venter til han er et år så må han godt ikke??

Link til indlæg
Del på andre sites

Muligheder for hvad? :-)

Sådan en bette fyr skal bare ud og opleve verden, lære lidt basal lydighed, møde andre søde hunde og mennesker osv... han skal ikke springe osv før hans skelet er udviklet..:-)

jeg ved godt at det måske ikke er det vigtigste at lege og træne sådan som vi gør, men det er slet ikke nok for ham synes jeg ikke at møde andre hunde og mennesker, især ikke hvis hundene ikke løber frit og leger og det er desværre sjældent vi har mulighed for det, da vi bor midt i byen....

tænkte også bare at det var nemmere at bygge videre på hans evner når han er blevet vænnet til at springe op på ting han ikke kender helt fra hvalp (4mdr)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
synes det bliver svært, især når han så gerne vil det og det aktiverer ham jo på gåturen... men ok hvis jeg så venter til han er et år så må han godt ikke??

'Man' siger et år til halvandet før de større fysiske udfoldelser - herunder spring (også små spring) længere gå og traveture osv.

Går du til noget træning med ham i en hundeklub fx?

Hvis du mangler ideer til aktivering af ham, så er der flere bøger, som vil kunne give dig masser af inspiration...evt lån dem på biblioteket :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
jeg ved godt at det måske ikke er det vigtigste at lege og træne sådan som vi gør, men det er slet ikke nok for ham synes jeg ikke at møde andre hunde og mennesker, især ikke hvis hundene ikke løber frit og leger og det er desværre sjældent vi har mulighed for det, da vi bor midt i byen....

tænkte også bare at det var nemmere at bygge videre på hans evner når han er blevet vænnet til at springe op på ting han ikke kender helt fra hvalp (4mdr)

Hvad er det, som du gerne vil bygge videre på - tænker du på agility.

Sådan en størrelse som ham du har, aktiveres bedst ved næse/hjernearbejde - du kan evt begynde at indlære spor, lave tricks med ham, alm lydighed...

Link til indlæg
Del på andre sites

'Man' siger et år til halvandet før de større fysiske udfoldelser - herunder spring (også små spring) længere gå og traveture osv.

Går du til noget træning med ham i en hundeklub fx?

Hvis du mangler ideer til aktivering af ham, så er der flere bøger, som vil kunne give dig masser af inspiration...evt lån dem på biblioteket :-)

jeg har haft lidt problemer med at få ham til hvalpetræning, jeg havde meldt os til men hørte aldrig tilbage om hvornår han kunne komme på hold og nu er der ikke plads så vi må vente til han kan komme på unghundehold, ØV!

han reagerer slet ikke på de ting jeg har læst ang aktivering, hehe, han er lidt en særling på det punkt, han elsker at træne kommandoer, men gider eksempelvis slet ikke søge, hverken efter mad eller legetøj... det har mine tidligere hunde elsket, men de var jo self også en helt anden type hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg kan se, at du bor i Vejle og så vidt jeg ved er der flere hundeklubber og private trænere deromkring - jeg kan kun anbefale sig, at kigge rundt og så komme på et hold så hurtigt som muligt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det, som du gerne vil bygge videre på - tænker du på agility.

Sådan en størrelse som ham du har, aktiveres bedst ved næse/hjernearbejde - du kan evt begynde at indlære spor, lave tricks med ham, alm lydighed...

ja overvejer kraftigt agility... han er udpræget border collie forklædt i en spidshundekrop, så tror han vill være god til det. for som sagt omhan må det eller ej er han altså VIRKELIG god til at springe....:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja jeg vil også gerne begynde til træning de fleste er bare for langt væk fra hvor vi bor da vi skal kunne gå derhen:( vi havde fundet det perfekte sted, men de var jo som fortalt, yderst uprofessionelle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
ja overvejer kraftigt agility... han er udpræget border collie forklædt i en spidshundekrop, så tror han vill være god til det. for som sagt omhan må det eller ej er han altså VIRKELIG god til at springe....:lol:

Det er også en sjov sport for både hund og ejer - men pas godt på ham... der er alt for mange hunde, der aldrig når at komme rigtigt i gang med agility, fordi de bliver taget alt for tidligt i brug, med deraf følgende skader og slidtage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også en sjov sport for både hund og ejer - men pas godt på ham... der er alt for mange hunde, der aldrig når at komme rigtigt i gang med agility, fordi de bliver taget alt for tidligt i brug, med deraf følgende skader og slidtage.

jeg ved heller ikke om det er noget vi vil, overvejer det bare, men synes det er en fed måde at træne ha på... vil aldrig bruge ham i konkurence.

årh jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, blev virkelig skuffet da min onkel fortalte han ikke må springe, føler virkelig slet ikk jeg kan afholde ham fra det, det virker ærlig talt or mig meget mere synd.

og hvis han ikke må lande på hårdt underlag så må han jo så slet ikke lege i haven som er belagt med beton, eller hvad? for der springer han jo også vildt rundt....

undskyld hvis jeg lyder lidt sur, men er lige lidt overvældet....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
jeg ved heller ikke om det er noget vi vil, overvejer det bare, men synes det er en fed måde at træne ha på... vil aldrig bruge ham i konkurence.

årh jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, blev virkelig skuffet da min onkel fortalte han ikke må springe, føler virkelig slet ikk jeg kan afholde ham fra det, det virker ærlig talt or mig meget mere synd.

og hvis han ikke må lande på hårdt underlag så må han jo så slet ikke lege i haven som er belagt med beton, eller hvad? for der springer han jo også vildt rundt....

undskyld hvis jeg lyder lidt sur, men er lige lidt overvældet....

Jo han må gerne lege i haven, men man anbefaler alle steder fra, at de ikke har mulighed for at hoppe ned fra noget...det samme med trapper, som også er 'forbudt' område for hvalpe/unghunde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
jeg har haft lidt problemer med at få ham til hvalpetræning, jeg havde meldt os til men hørte aldrig tilbage om hvornår han kunne komme på hold og nu er der ikke plads så vi må vente til han kan komme på unghundehold, ØV!

han reagerer slet ikke på de ting jeg har læst ang aktivering, hehe, han er lidt en særling på det punkt, han elsker at træne kommandoer, men gider eksempelvis slet ikke søge, hverken efter mad eller legetøj... det har mine tidligere hunde elsket, men de var jo self også en helt anden type hund...

Tænker ligesom de andre, at du skal se om du ikke kan finde et sted der starter et nyt hvalpehold op efter nytår.

For det med at springe rundt på den måde han gør nu, kan risikere at skade ham for livet, rent fysisk - Men også mentalt, da dårlige oplevelser kan sætte sig meget, meget dybt i hans bevidsthed og så er der en ret stor risiko for, at du aldrig kommer til at løbe agility.

Under alle omstændigheder er spring på 40 cm. ALT for høje for en hvalp på 5 mdr. og spring skal KUN foregå på velgenet underlag, for ikke at ødelægge, knogler, sener, muskler og de stakkels små poter.

Som eksempel, så starter vi først op med A-spring når hundene er mindst et år gamle og det er ikke engang 40 cm. højt - Og der skal hundene lære at løbe roligt og kontrolleret over springet - Ikke noget med at hoppe/springe!!!

Først når hundene er 100% sikre på det lille bræt går vi videre til de større og der er ALTID to med til at sikre at hunden kommer godt over de første gange og bliver tryg ved det.

Så meget gør de fleste træningssteder ud af, at indlære spring, fordi det kan ødelægge en hund, at komme galt afsted bare ÈN gang!

At han ikke er meget for fodersøg og spor, kan skyldes at han er vant til at køre i meget højt gear og løbe/lege meget når han er udenfor.

Det er noget du kan indlære og noget, der virkelig trætter en hvalpe hjerne - Start f.eks med kyllingetern, eller andet der er virkelig lækkert og så bare nogle stykker, som han ser du smider i græsset i haven, eller andet roligt og kendt sted.

Så kommer det efterhånden.

For det er altså vigtigt at du tager den med ro, med de fysiske udfoldelser og i stedet bruger energien på mental aktivering i stedet - Du vil aldrig tilgive dig selv, hvis han som 2-4 årig skal aflives pga. ødelagte ben.

Og så fortsæt med træningen og lær ham nye tricks og lydighedsmomenter. :5up:

Det er kun kreativiteten der sætter grænser og i kan jo træne mange af tingene på jeres gåture, så i laver andet på turene end at snuse i totter og spurte rundt - Og så giver det jo bare en skøøøøn opmærksomhed fra hunden, i alle situationer, fordi man altid er den der finder på de sjove ting ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo han må gerne lege i haven, men man anbefaler alle steder fra, at de ikke har mulighed for at hoppe ned fra noget...det samme med trapper, som også er 'forbudt' område for hvalpe/unghunde :-)

åh gud hvis min lille skat overlever den "barndom" han har haft så er han da godt nok undtagelsen der bestemmerreglen, må da indrømme at han gik både op og ned af trapper fra han var 3 mdr, nu er vi så flyttet så det gør han ikke mere, jeg tror jeg bliver nød til at stoppe med at spørge om ting herinde, føler mig som verdens dårligste ejer hver eneste gang....:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
åh gud hvis min lille skat overlever den "barndom" han har haft så er han da godt nok undtagelsen der bestemmerreglen, må da indrømme at han gik både op og ned af trapper fra han var 3 mdr, nu er vi så flyttet så det gør han ikke mere, jeg tror jeg bliver nød til at stoppe med at spørge om ting herinde, føler mig som verdens dårligste ejer hver eneste gang....:cry:

Stop straks med at føle dig som en dårlig ejer!!

Det er du IKKE - Så længe du stiller spørgsmål, lære af svarene og gør det bedste for din hund, så kan jeg ikke se hvordan du kan blive en dårlig ejer :vedikke:

ALLE herinde - Måske med undtagelse af nogle få :mrgreen: - laver fejl og ingen af os ved alt. Men det at spørge, når der er noget man er i tvivl om er jo udgangspunktet for at blive en bedre hundeejer.

Så klø på, læs det du kan komme i nærheden af (har du fået anbefalet "hvalpen" af Lone Greva?) og spørg løs - Så kan det ikke gå helt galt ;-) :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stop straks med at føle dig som en dårlig ejer!!

Det er du IKKE - Så længe du stiller spørgsmål, lære af svarene og gør det bedste for din hund, så kan jeg ikke se hvordan du kan blive en dårlig ejer :vedikke:

Så klø på, læs det du kan komme i nærheden af (har du fået anbefalet "hvalpen" af Lone Greva?) og spørg løs - Så kan det ikke gå helt galt ;-) :5up:

jeg gør jo bare hvad der falder både ham og jeg naturligt, men ja lærer da af mine fejl... self kommer kun det dårlige jo frem når det fremlægges sådan her, men bliver også nød til at sige t han virkelig er en dejlig hund, lærer hurtigt, kan mere end overhovedet forventede af en så ung hund og jeg er helt vild med ham:hjerte:

det er måske også derfor jeg "presser" ham så hårdt, selvom det er frivillig tvang, da han jo selv gør noget først og jeg så arbejder videe på det.

jeg kan da trøste alle med at til dec bliver den omtalte skaterbane til skøjtebane og der vover vi os ikke ud;-) så må vi vente til sommer og finde et andet sted.

og vente til han kan komme til træning også selvom det no først bliver som unghund....

Link til indlæg
Del på andre sites

I vejle området er der træning hos DKK vejle og DCH vejle - ved dog ikke om de har hold nu - eftersom sæsonen egentlig er ved at være slut. I Hedensted ligger der en privat træner, hvor der trænes hele året rundt. Sanne´s Hunde Center der er få pladser åbne på hvalpehold lige i øjeblikket...

Det er i øvrigt også verdens bedste træningssted - agilitymæssigt - når han bliver større ;-)

Og så lige til sidst, det er jo ikke for at genere dig, at vi siger at han ikke må springe, men simpelthen for hundens sikkerheds skyld... Når han hopper ned fra noget der er 70cm højt, så lægges der et uhyggeligt pres på hans forben når han lander... Det er han slet ikke klar til endnu...

Agility er en fantastisk sjov sport, men hunde der skal løbe agility skal være fuldt udvokset og i god form, så kroppen belastes mindst muligt... og agility skal indlæres korrekt fra starten, så hunden lærer at bruge sin krop rigtigt i forhindringsarbejdet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle de andre har jo forklaret det med at han ikke må springe - og hvis du gerne vil træne agility med ham, så lad også vær med at begynde på det selv, vent til du kan komme på hold - forhindringerne skal indlæres og bruges på en bestemt måde, og lærer man hunden det forkert fra starten af, kan det være svært at få den vendt af med igen - det er meget nemmere at indlære det korrekt fra starten, med hjælp fra en træner :5up:

Men skriv dig op til agility i god tid, der er ofte lang venteliste!

Tror dog ikke du kommer på et hold før han er 1½ år, da klubber kræver den alder for de større hunde.

Og der er mange andre former for aktivering du kan lave med ham - min ene hund gad heller ikke søge i starten, men med tålmodighed og LÆKRE godbidder (fx lever) - så ville hun pludselig al verdens ting! :klap: Så i gang med at finde nogle rigtig lækre godbidder - og træn din hund stille og rolig i øvelser som trætter den mental - det er MEGET vigtere for en hvalp, den skal nemlig ikke motioneres. Kun ud og opleve verden på korte gåture.

Link til indlæg
Del på andre sites