Gæst Asfaloth Skrevet Oktober 19, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2010 Hejsa! Nu er vi jo ved at komme ind i efterårssæsonen, med alt hvad der følger med af sjap, mudder og sjove vandpytter :slem: Det medfører selvfølgelig også en ligeså sjappet, mudret og våd hund :hmm: Deraf følgende spørgsmål: Hvordan lærer man sin (hyperaktive) schæferhvalp på fire måneder at blive i kassen, eller i det mindste ude i gangen, indtil den er bare nogenlunde tør? Nogen gode ideer og fremgangsmåder til dette? Evt. med klikker? Mvh Morten og Enya - der lige nu er ved at grave efter guld, eller trærødder, i græsplænen :damn: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Oktober 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2010 Var det ikke bare lettere at tørre den bette smule hund enten med et stort badehåndklæde eller en blower ? Du kan selvfølgelig godt lære den gå-hen-på-tæppet-og-læg-dig, men her må en anden rådgive. Det er en af de discipliner jeg aldrig lærer mine hunde. Hov. eller smid nogle børnegitre op i dørene, så kræet rent faktisk er nød til at blive ude i gangen.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Oktober 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2010 Hvor lang tid tager det at blive tør? Du kan kombinere det med alenetræning ved at sætte et børnegitter op og give hende noget godt at gnaske i, så hun ikke føler sig lukket fra fællesskabet, men faktisk gerne vil være i gangen. Du skriver hun er hyper og det er voldsomt at kræve en hvalp i den alder skal kunne forholde sig i ro i sin kurv, som jeg personligt mener skal være et kommandofrit område, så længe. Klikkertræning er absolut fint, du skal bare være opmærksom på at du får klikket/belønnet for afslapning og ikke for opmærksomhed og agtpågivenhed Med eller uden klikker (indlæringsprincippet er det samme = trinvis forbedring) må du forlænge tiden i gangen næsten umærkeligt, det vil sige at du et godt stykke tid fremover ikke kan bruge gangen til en "bliv dér" zone da dette først skal bygges op rent tidsmæssigt. Succeskriteriet er at hun er i ro både fysisk og psykisk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Oktober 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2010 Altså jeg har lært min hund at gå ud på badeværelset, hvor hun så kan blive vasket eller tørret evt. begge dele :blink: alt afhængig af hvor møget til hun er :5up: det er godt at kunne! Og så taaager det altså ikke lang tid at tørre, især ikke hvis hun lige får lov til at rulle sig på et håndklæde i sin kurv eller i sofaen (afhængig af hvor hun har plads) :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Oktober 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2010 Gad vide om gå-hen-på-tæppet-og-læg-dig er gået af mode. Det er en disciplin jeg husker alle hunde i min barndom kunne, men det skal de måske ikke kunne mere ? OT, I know. Undrer mig bare.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FOX Besvaret Oktober 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2010 Og så taaager det altså ikke lang tid at tørre, især ikke hvis hun lige får lov til at rulle sig på et håndklæde i sin kurv eller i sofaen (afhængig af hvor hun har plads) :blink: Kan lige oplyse at det tager laaang tid før en schæfer er tør :blink: Hundefrisøren opgav Alto, da hun havde fønnet ham i 2½ time Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Oktober 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2010 Kan lige oplyse at det tager laaang tid før en schæfer er tør :blink: Hundefrisøren opgav Alto, da hun havde fønnet ham i 2½ time Nu har Alto jo så også lige på en eller anden måde en lidt anden pelsmængde end den her lille 4 måneders dut må have...en meget anden pelsmængde skulle man måske sige Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Oktober 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2010 Kan lige oplyse at det tager laaang tid før en schæfer er tør :blink: Hundefrisøren opgav Alto, da hun havde fønnet ham i 2½ time Brugte de en børnehårtørrer eller sådan noget? Jeg har vist aldrig været mere end halvanden time om at tørre en stor langhåret (og tykpelset) hund! Vores ryger i burene hvis de er mudrede, og tørrer derinde. Men de er så også i stuen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Oktober 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2010 Gad vide om gå-hen-på-tæppet-og-læg-dig er gået af mode. Det er en disciplin jeg husker alle hunde i min barndom kunne, men det skal de måske ikke kunne mere ? OT, I know. Undrer mig bare.... Det tror jeg det er i de meget "lilla" kredse... Jeg beder Pelle om at lægge sig ind imellem, men han må selvom hvor han lægger sig, undtaget hvis han har en knogle. Der er, i mine øjne, forskel på at bede sin voksne hund at lægge sig og at få sin hvalp til at blive liggende længe samme sted. Det skal jo lige læres først Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bodeval Besvaret Oktober 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2010 hm... jeg har altid lært mine at de skal på tæppet lige når de kommer ind af døren -tæppet er så måtten lige inden for døren. Der skal de blive indtil de er blevet tørret - både poter, mave, ben - altså over det hele. Så det ville være en god ide at lære din hunde det hver dag - også selvom den ikke er våd - bare for indlæringens skyld :blink: Der efter kunne du finde en lille "tyggeting" frem og gå hen i kurven med den så den kan spise den der. Hvis den rejser sig - så er det vel bare at følge den tilbage i kurven igen - tålmodighed er dyd Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bodeval Besvaret Oktober 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2010 Du kan heller ikke forvente at en sådan lille hvalp bliver der alt for længe af gangen - det skal den jo først lære Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret Oktober 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2010 Gad vide om gå-hen-på-tæppet-og-læg-dig er gået af mode. Det er en disciplin jeg husker alle hunde i min barndom kunne, men det skal de måske ikke kunne mere ? OT, I know. Undrer mig bare.... Kommer vist an på hvem man er tror jeg Jeg synes det er et praktisk signal at have indlært, men jeg har så også en hund der i perioder har brug for hjælp til at gå til ro Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Oktober 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2010 Kommer vist an på hvem man er tror jeg Jeg synes det er et praktisk signal at have indlært, men jeg har så også en hund der i perioder har brug for hjælp til at gå til ro Ja, det afhænger vel egentlig af hunden. Det er nok bare fordi de tre hunde vi har haft gennem tiden bare har gået hen og har lagt sig et eller andet sted, når det ikke lige var tid til menneske og hund-halløjsa eller hvordan man skal forklare det... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Oktober 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2010 Det tror jeg det er i de meget "lilla" kredse... Jeg beder Pelle om at lægge sig ind imellem, men han må selvom hvor han lægger sig, undtaget hvis han har en knogle. Der er, i mine øjne, forskel på at bede sin voksne hund at lægge sig og at få sin hvalp til at blive liggende længe samme sted. Det skal jo lige læres først Ja, hvalpen skal selvfølgelig lære det før den kan gøre det. Det giver vel sig selv på en måde. Jeg undrede mig bare siden hen over det der med gå-hen-på-tæppet-og-læg-dig. Jeg synes aldrig man høre det mere, hvis man er ude hos folk, der har hund. Det blev altid sagt, da jeg var barn. Tænkte at det måske var blevet umoderne. Selv bruger vi det ikke, men vores hunde har jo bare altid været sådan nogle anti-hyper nogle....fra fødslen af altså. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Oktober 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2010 jeg bruger det faktisk med Izzie hjemme hos min mor for der må hun ikke komme ind i køkkenet når vi spiser så der får hun besked på at lægge sig i gangen hvor hun kan se ind i køkkenet. Og den lille listetyv lister tit ind under bordet men så rejser jeg mig og guider hende tilbage til hendes kurv i gangen. Bruger det ALDRIG herhjemme, for hun virker så kuet når jeg gør det men er nødt til det dér Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Oktober 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2010 jeg bruger det faktisk med Izzie hjemme hos min mor for der må hun ikke komme ind i køkkenet når vi spiser så der får hun besked på at lægge sig i gangen hvor hun kan se ind i køkkenet. Og den lille listetyv lister tit ind under bordet men så rejser jeg mig og guider hende tilbage til hendes kurv i gangen. Bruger det ALDRIG herhjemme, for hun virker så kuet når jeg gør det men er nødt til det dér Nåe that way. Det svare til at se på Simba, når han er på vej ud for at hjælpe min mor med at lave mad i køkkenet og så sige "Bliv", mens han stadig er ude i gangen. Egentlig kunne han vel lige så godt lære at gå hen og lægge sig. Det er vel det samme dybest set. Bare to forskellige kommandoer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Oktober 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2010 Ja, hvalpen skal selvfølgelig lære det før den kan gøre det. Det giver vel sig selv på en måde. Jeg undrede mig bare siden hen over det der med gå-hen-på-tæppet-og-læg-dig. Jeg synes aldrig man høre det mere, hvis man er ude hos folk, der har hund. Det blev altid sagt, da jeg var barn. Tænkte at det måske var blevet umoderne. Selv bruger vi det ikke, men vores hunde har jo bare altid været sådan nogle anti-hyper nogle....fra fødslen af altså. Jeg kommer hjem til en del hundeejere som bruger "gå i kurven", så jeg tror det afhænger noget af holdning, og som Lykkeliv siger, af hundens behov. Men nu vi er der, så oplever jeg at mange hunde kun har en "legal" liggeplads, f.eks. denne kurv. Måske er Pelle forkælet, men han har pt. 3 forskellige liggehynder, som han kan vælge mellem alle tider af døgnet udover sofa og min seng? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Oktober 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2010 Vi har børnegitter med låge ud til bryggerset. Her opholder Bassil sig indtil han er tør nok til at komme videre ind i huset. Gulvet er fliser, men der er store smudsmåtter og hundetæpper at ligge i. Han kan ikke fordrage at man lukker lågen - men eftersom 'bliv i bryggerset' ikke virker, bliver den nu lukket alligevel. han bliver tørret grundigt med et stort badehåndklæde og får så lov at ligge derude med en tygge-ting. Når vi spiser, får han beskeden: 'Vi spiser' - så går han i kurven eller lægger sig et eller andet sted - begge dele er fint - bare han ikke sidder og tigger og savler ved bordet. Faktisk er han begyndt at gå i kurven helt af sig selv, når vi sætter tallerkener på bordet Dygtig hund :klap: At han så samtidig også går igang med sit meget højlydte yndlingspivedyr for fuld skrald er en anden snak - jeg tror der er lidt hævner gemt i ham :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Oktober 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2010 Jeg kommer hjem til en del hundeejere som bruger "gå i kurven", så jeg tror det afhænger noget af holdning, og som Lykkeliv siger, af hundens behov.Men nu vi er der, så oplever jeg at mange hunde kun har en "legal" liggeplads, f.eks. denne kurv. Måske er Pelle forkælet, men han har pt. 3 forskellige liggehynder, som han kan vælge mellem alle tider af døgnet udover sofa og min seng? Ok, troede bare, at hunde lagde sig, der hvor de lagde sig. Simba har godt nok en kurv, men han bruger den kun, når han tigger godbidder. Ellers bruger han den aldrig. Han gider desværre heller ikke sengen eller sofaen, men vi løfter ham op, gør vi og så kæler vi med ham, indtil han får spat og går sin vej. Ellers lægger han bare et eller andet sted, hvor han gider ligge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts