Hop til indhold

Så skal der krydses fingre

Lonny
 Share

Recommended Posts

• Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Øv sikke noget juks:cry:

Men det er meget mystisk så forskelligt som hunde OG dyrlæger reagerer. Min Luna har jo nøjagtig samme hofter A og C (C på højre hofte) og 1 på venstre albue. Hun må lave alt hvad hun vil, og har ikke smerter (Ihvertfald ikke noget, vi kan smertedække så). Det eneste forbehold vi har fået er fra massøren og det er cykling, der er for hårdt for hende.

Men øv er det sgu:cry:

Nu er der også stor forskel på et Obtrack skrylle (som Karina havde købt til Misja) og et af BoT'dækkerne med keramisk materiale:-D Jeg har lige købt et nyt BoT udedækken til min Luna og de har lavet noget nyt foran, så der er 2 "snøredimser" - 1 til hver side fremfor kun 1 i midten - så det ville jeg altså helt klart mene, at Lonny's Luna ville kunne passe.

Hvad størrelse har du til dine? For jeg har lige købt det der før i tiden ville hedde 64-67 og nu hedder 67. Havde det der hed 60-63 før og det var liiige en takt for smalt, når hun lå ned (og er derfor gået fra i syningen ved brystet) bare så Lonny ikke opgiver fordi Luna ikke kan passe Mollie og Jessie's dækkener:-D

Og HVIS du ikke vil ud i dækkener, Lonny, så er der også rygvarmeren til heste, som man kan lægge i sofa/kurv/bur whatever, som hunden så kan ligge på.. Det har også den samme effekt som dækkenerne. Det skal jeg have til Luna's bur om natten. Det koster 598 kr for et der er 100x100 cm, rigeligt stort til en bette vuf

Og ellers ja, så får Luna fiskeolie og luposan gelenk men det vil du kunne læse dig til i Dorte's tråd om foder og tilskud til led:-D

Det ved jeg godt.

Mollie's BOT-udedækken er af den gamle model med kun en indstillingsmulighed.

Jessie's BOT-udedækken er af den nye model med 2 indstillingsmuligheder.

Så er der mulighed for at prøve begge dele :mrgreen: Man må jo ikke gå ned på udstyr til dyrene :mrgreen:

Mollie's udedækken er str. 57-59. Jessie's udedækken er str. 59 og er synligt større end Mollie's.

Mollie's netdækken er str. 52 og Jessie's netdækken er str. 59. Netdækkenerne har kun 1 indstillingsmulighed i fronten og de er købt på samme tid som Jessie's udedækken.

Pasformen er helt klart bedst i den nye model, men ham der den kedelige herhjemme vil ikke lade mig skifte Mollie's gamle dækken ud :shock:

Og han vil slet ikke høre tale om, at jeg køber en pude til bilen :evil: Han er simpelthen så kedelig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg godt.

Mollie's BOT-udedækken er af den gamle model med kun en indstillingsmulighed.

Jessie's BOT-udedækken er af den nye model med 2 indstillingsmuligheder.

Så er der mulighed for at prøve begge dele :mrgreen: Man må jo ikke gå ned på udstyr til dyrene :mrgreen:

Mollie's udedækken er str. 57-59. Jessie's udedækken er str. 59 og er synligt større end Mollie's.

Mollie's netdækken er str. 52 og Jessie's netdækken er str. 59. Netdækkenerne har kun 1 indstillingsmulighed i fronten og de er købt på samme tid som Jessie's udedækken.

Pasformen er helt klart bedst i den nye model, men ham der den kedelige herhjemme vil ikke lade mig skifte Mollie's gamle dækken ud :shock:

Og han vil slet ikke høre tale om, at jeg køber en pude til bilen :evil: Han er simpelthen så kedelig :mrgreen:

Luna's (altså min:mrgreen:) netdækken er 68-71 og ja kun en snøre foran:-D

Hmm han er da godt nok kedelig:lol::lol: Luna ligger lige nu med sit nye udedækken på. Og det er bare så dejlig løst foran.. Jeg har løsnet det totalt... Og så ligger hun på det gamle udedækken i buret om natten:-D

Men det er noget af en forskel i størrelserne på de dækkener.. Synes da ikke Jessie (har ikke mødt Mollie) er så meget mindre end Luna:hmm:

Og nej, man må ikke gå ned på udstyr:mrgreen::lol: Har vist også lidt ting til Luna:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er "kun" musklerne der holder det på plads. Vi går i waterwalkeren hver halvanden uge nu, men i starten var det to gange om ugen, så én gang om ugen og nu hver halvanden uge og det fungerer fint. Vi fik af vide at da hun blev opereret ville der muligvis gå tre uger før hun overhovedet ville overveje at bruge benet, men om natten, samme dag hun var blevet opereret hørte vi et piv og fór op og tændte lyset. Så var damen da spankuleret ud i gangen, på 4 ben... Så hun har heldigvis villet bruge sit ben lige fra starten, måske også fordi den anden hofte jo også er syg.

Vi kan overhovedet ikke mærke på hende at hun er blevet opereret. Vi har dog sat hjælpepuder op, som hun kan bruge når hun skal op i sofaen og en rampe ude i køkkenet til når de skal op i vindueskarmen. Men hun kan godt hoppe op hvis hun vil, meeen, vi vil jo gerne skåne hende lidt.

Hun løber mindst lige så hurtig som vores anden hund, vi går til rally-træning og hun får lov til at være hund.

Men vi har hele tiden i baghovedet at det andet ben også skal opereres på et tidspunkt, men vi ved jo ikke hvornår.

Jeg mener også at man kun vælger at fjerne kuglen når det er små racer, da der vist ikke er så stor belastning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er "kun" musklerne der holder det på plads. Vi går i waterwalkeren hver halvanden uge nu, men i starten var det to gange om ugen, så én gang om ugen og nu hver halvanden uge og det fungerer fint. Vi fik af vide at da hun blev opereret ville der muligvis gå tre uger før hun overhovedet ville overveje at bruge benet, men om natten, samme dag hun var blevet opereret hørte vi et piv og fór op og tændte lyset. Så var damen da spankuleret ud i gangen, på 4 ben... Så hun har heldigvis villet bruge sit ben lige fra starten, måske også fordi den anden hofte jo også er syg.

Vi kan overhovedet ikke mærke på hende at hun er blevet opereret. Vi har dog sat hjælpepuder op, som hun kan bruge når hun skal op i sofaen og en rampe ude i køkkenet til når de skal op i vindueskarmen. Men hun kan godt hoppe op hvis hun vil, meeen, vi vil jo gerne skåne hende lidt.

Hun løber mindst lige så hurtig som vores anden hund, vi går til rally-træning og hun får lov til at være hund.

Men vi har hele tiden i baghovedet at det andet ben også skal opereres på et tidspunkt, men vi ved jo ikke hvornår.

Jeg mener også at man kun vælger at fjerne kuglen når det er små racer, da der vist ikke er så stor belastning.

Jeg kender en rottweiler der har fået samme operation med stor success, og den har også været på tale for Sadie (doberman), hvis hun engang skulle få brug for operation.

Min dyrlæge har også nævnt det som en (af mange) muligheder

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, jeg kunne ikke lige huske hvordan det er for de store racer.

Vi har i hvert fald været glade for det, men er også enige om at vente med det andet til det bliver et problem.

Vi opdagede det ved, at hun ikke rigtig ville hoppe op i sofaen og så havde jeg hende med til dyrlægen for at få hende testet og der kunne de godt mærke at det var galt og så fik vi taget billeder og aftalte tid til en operation.

Hun kan sagtens hoppe op i sofaen nu og skal nogle gange mindes om, at hun skal "brug puderne Sille". Nå, ja, så kigger hun på dem og løber hen og bruger dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha Lonny, sikke en øv-tråd det her er gået hen og blevet. Stort kram til dig og Luna:ae::kys::bighug:

Håber I med tiden får godt styr på hendes hofter, så hun kan leve et langt og dejligt hundeliv.

Når man lige får diagnosen, så er det svært at holde styr på alle de råd og vejledninger, man får fra højre og venstre, og mit råd vil være at lytte og så bruge dem, du mener er relevante for Luna! Ikke alle hunde med HD har brug for det samme og reagerer heller ikke ens på behandling, så derfor er du den eneste, som med tiden vil vide, hvad der er bedst for Luna.

Det koster rigtig mange penge at have en hund med dårlige led! Men ikke alle ting behøves at være lige dyrere, så igen vælg den retning, som Luna trives bedst med. Herhjemme får den alt hvad den kan trække med vægttab, smertestillende, special foder, operation, massage, water walking og svømning - om det virker aner jeg ikke, men jeg håber at se effekten på sigt. Det er ikke sikkert, at den samme behandling er noget for Luna, så lyt til din egen mave og se på Luna:-D.

Øv øv øv altså - nu skulle Luna jo til at have det bedre, ikke værre. Krydser virkelig fingre for både dig og Luna:kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hjalp desværre ikke med de krydsede fingre :cry:

Luna har HD, hun har A på venstre hofte, men hun har C på den højre, og dette var så også årsagen til at hun begyndte at halte efter at have været så fysisk aktiv i sidste uge. Dyrlægen sagde, at det alene skyldes Luna's muskulatur og det at hendes smertetærskel er så høj, at vi ikke har opdaget det tidligere. Sådan som Luna's hofter så ud, så ville man normalt opdage det allerede når hunden er hvalp, men Luna's skal altså presses lidt mere før hun viser fysiske tegn på at det gør ondt...

Vi skal sørge for at hun vedbliver at holde sig slank, og det er slut med at lege med fiskestangen, og egentlig mente dyrlægen også at (vild) leg med andre hunde skulle være slut. Men samtidig sagde dyrlægen, at vi skulle holde øje med hvornår hun udviste tegn på at det havde været for meget, og på den måde skulle vi så finde grænsen for hendes formåen, og indtil nu har hun jo ikke haft problemer efter leg med andre hunde, så det forsætter vi nok med (bare en gang i mellem).

Luna vil med alderen ende med at skulle smertedækkes, da hendes knogler vil begynde at vokse i forsøget på at kompensere for hende C hofte, og denne udvækst vil komme til at gøre ondt på hende :cry:

Hvad angår hendes blære, så er der få krystaller i urinen, desværre viste røgten af blæren ikke noget, da Luna havde så meget afføring i tarmen, at det dækkede for selve blæren. Så vi skal derop igen om 14 dage, og her skal Luna så have fastet 24 timer før. Men dyrlægen er ret overbevist om at der er noget galt med blæren, og højst sandsynlig blæresten eller en nedsækning af blæren (tror jeg det var). På nuværende tidspunkt er vi blevet forbudt at give Luna godbidder, hun må ikke få andet end sit kvalitetsfoder, og om 14 dage tager vi så en ny urinprøve (og et røgten) for at se om det har hjulpet på krystallerne.

Så alt i alt er det en skod dag i dag :evil:

Tør for ord :cry: Øv hvor det synd for dig og luna Lonny kram herhfra..

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha Lonny, sikke en øv-tråd det her er gået hen og blevet. Stort kram til dig og Luna:ae::kys::bighug:

Håber I med tiden får godt styr på hendes hofter, så hun kan leve et langt og dejligt hundeliv.

Når man lige får diagnosen, så er det svært at holde styr på alle de råd og vejledninger, man får fra højre og venstre, og mit råd vil være at lytte og så bruge dem, du mener er relevante for Luna! Ikke alle hunde med HD har brug for det samme og reagerer heller ikke ens på behandling, så derfor er du den eneste, som med tiden vil vide, hvad der er bedst for Luna.

Det koster rigtig mange penge at have en hund med dårlige led! Men ikke alle ting behøves at være lige dyrere, så igen vælg den retning, som Luna trives bedst med. Herhjemme får den alt hvad den kan trække med vægttab, smertestillende, special foder, operation, massage, water walking og svømning - om det virker aner jeg ikke, men jeg håber at se effekten på sigt. Det er ikke sikkert, at den samme behandling er noget for Luna, så lyt til din egen mave og se på Luna:-D.

Øv øv øv altså - nu skulle Luna jo til at have det bedre, ikke værre. Krydser virkelig fingre for både dig og Luna:kys:

Tak for din lange besked :ae:

I den næste uges tid skal Luna jo holdes i ro imens hun er på smertestillende (jeg sidder lige og spekulerer over hvordan jeg får pillen i hende uden leverpostej :hmm:), og så må jeg bruge de dage til at læggeslagplan i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jamen for pokker da!!!

Der er jo efterhånden ikke de ord, der ikke er sagt i forhold til Luna og al hendes sygdom. :ae:

Det er jo efterhånden skruen uden ende :vedikke:

MEN - Det positive er trods alt, at det har ved du hvordan du kan undgå bliver forværret og at hun stadig kan leve et godt hundeliv, uden at savne noget.

At det bliver noget mere besværligt (og dyrt :???:) for dig, opdager Luna jo heldigvis ikke.

Men jeg føler virkelig med dig. Det må være som at få et slag i hovedet, hver eneste gang, der går fremad og blive sparket 5 skridt tilbage hver gang :cry:

Synes du tackler det flot og jeg er ikke sikker på, at jeg selv ville kunne have overskuet det.

Håber og tror at det må blive det sidste sygdom i kommer til at opleve hos Luna og at hun nu bare for lov at leve et dejligt liv, uden besøg hos dyrlægen i tide og utide :x2:

Og så håber jeg de andre har ret og at HD'en ikke nødvendigvis kommer til at betyde noget i hendes liv!

Tusind varme tanker og kram herfra :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for din lange besked :ae:

I den næste uges tid skal Luna jo holdes i ro imens hun er på smertestillende (jeg sidder lige og spekulerer over hvordan jeg får pillen i hende uden leverpostej :hmm:), og så må jeg bruge de dage til at læggeslagplan i.

Hvad får hun for noget smertestillende? Er det ikke noget med smag i?

Hayly får sit i leverpostej - selvom hun skal tabe sig:oops:, men så glider det ned uden tvang.

Det med at holde hunde i ro, prøver vi også mest muligt, men skal også være ærlig, at hun får lov at være HUND - så en gang imellem får hun lov at lege med andre hunde, hvilket jeg kan se, at hun nyder. Så får hun bare knap så lange gå-ture den dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna's (altså min:mrgreen:) netdækken er 68-71 og ja kun en snøre foran:-D

Hmm han er da godt nok kedelig:lol::lol: Luna ligger lige nu med sit nye udedækken på. Og det er bare så dejlig løst foran.. Jeg har løsnet det totalt... Og så ligger hun på det gamle udedækken i buret om natten:-D

Men det er noget af en forskel i størrelserne på de dækkener.. Synes da ikke Jessie (har ikke mødt Mollie) er så meget mindre end Luna:hmm:

Og nej, man må ikke gå ned på udstyr:mrgreen::lol: Har vist også lidt ting til Luna:engel:

Jeg er ret sikker på, at Mollie's udedækken er forkert mærket i størrelsen, da det matcher netdækkenet, som jo er nogle størrelser mindre.

Mollie er en lille hund - hun er ca. 53 cm. i ryglængden, men hun er bred som en labrador.

Jessie vejer ca. 21 kg. og er temmelig høj og lang, men hun er mindre end en labrador - hun er ca. 58 cm. lang i ryglængden.

Jeg har tøndehunden og tyndehunden og så må du selv gætte hvem der er hvem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad får hun for noget smertestillende? Er det ikke noget med smag i?

Hayly får sit i leverpostej - selvom hun skal tabe sig:oops:, men så glider det ned uden tvang.

Hun skulle jo have smertestillende her til morgen, og så opdagede jeg at det var noget flydende noget man skulle suge op i en sprøjte og derefter sprøjte ud over hendes mad. Jeg valgte så i stedet at stikke sprøjten ind i munden på hende, og på denne måde tvinge hende til at indtage det, for jeg tror simpelthen ikke på at hun ville spise mad der var sølet ind i medicin.

Så nu går jeg og overvejer samme model med kosttilskuddet (som også er flydende), for det syntes Luna da godt nok var det mest klamme jeg nogensinde har forsøgt at byde hende :fornaermet:

Det med at holde hunde i ro, prøver vi også mest muligt, men skal også være ærlig, at hun får lov at være HUND - så en gang imellem får hun lov at lege med andre hunde, hvilket jeg kan se, at hun nyder. Så får hun bare knap så lange gå-ture den dag.

Nu skal Luna heldigvis kun holdes i ro i 5 dage, så det går nok for vores vedkommende. Og herefter vil jeg genoptræne hende via svømning og langsomt gå i gang med andre ting også, for muskelmasse er jo noget af det vigtigeste, så det går ikke hvis hun bliver holdt i ro. Så må jeg tilpasse mængden af motion hvis hun udviser tegn på at det er for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun skulle jo have smertestillende her til morgen, og så opdagede jeg at det var noget flydende noget man skulle suge op i en sprøjte og derefter sprøjte ud over hendes mad. Jeg valgte så i stedet at stikke sprøjten ind i munden på hende, og på denne måde tvinge hende til at indtage det, for jeg tror simpelthen ikke på at hun ville spise mad der var sølet ind i medicin.

Så nu går jeg og overvejer samme model med kosttilskuddet (som også er flydende), for det syntes Luna da godt nok var det mest klamme jeg nogensinde har forsøgt at byde hende :fornaermet:

Det lyder til at hun er på flydende Metacam - det er Hayly også. Jeg sprøjter det udover lidt leverpostej, og så spiser hun det gladeligt. Så undgår jeg tvang:-D.

Er kosttilskudet Flexvital? Har Hayly også været på - mega dyrt, og virkede overhovedet ikke:cry:, så den er vi hoppet fra igen. Men hun spiste det faktisk helt fint, når det blev hældt ud over fodret. Men når nu hun ikke vil spise det, så er det måske løsningen at give hende det med sprøjten ind i munden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder til at hun er på flydende Metacam - det er Hayly også. Jeg sprøjter det udover lidt leverpostej, og så spiser hun det gladeligt. Så undgår jeg tvang:-D.

Er kosttilskudet Flexvital? Har Hayly også været på - mega dyrt, og virkede overhovedet ikke:cry:, så den er vi hoppet fra igen. Men hun spiste det faktisk helt fint, når det blev hældt ud over fodret. Men når nu hun ikke vil spise det, så er det måske løsningen at give hende det med sprøjten ind i munden.

Jeg kan ikke huske hvad kosttilskuddet hedder, og jeg sidder herude på arbejdet, men det kunne godt minde om det du skriver :hmm:

Har du så fundet et andet kosttilskud der virker bedre?

Link til indlæg
Del på andre sites