Hop til indhold

overvægt, hvis skyld?

Gæst Millepigen
 Share

Recommended Posts

Gæst Millepigen

Jeg har nu siddet og kigget lidt på HF. og der var der en opfattelse der strejfede mig.

hvis skyld er det, hvis ens hund er for tyk??

Min klare holdning er, at det er 110% ejerens skyld, også selvom hunden er sterialiseret. eneste undskyldning er hvis hunden får medicin, der feks. nedsætter stofskiftet (ved ikke om det findes til hunde)

HVAD SIGER I ?:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu siddet og kigget lidt på HF. og der var der en opfattelse der strejfede mig.

Min klare holdning er, at det er 110% ejerens skyld, også selvom hunden er sterialiseret. eneste undskyldning er hvis hunden får medicin, der feks. nedsætter stofskiftet (ved ikke om det findes til hunde)

helt enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lige komme på, hvordan det nogensinde kunne være andres fejl end ejeren? Havde du noget i tankerne, som du gerne ville debattere? Spørger ærligt, da jeg bare ikke lige kan forestille mig et alternativ.

Som PinPoynter siger, så er stofskifte meget simpelt at regulere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Millepigen
Jeg kan ikke lige komme på, hvordan det nogensinde kunne være andres fejl end ejeren? Havde du noget i tankerne, som du gerne ville debattere? Spørger ærligt, da jeg bare ikke lige kan forestille mig et alternativ.

Som PinPoynter siger, så er stofskifte meget simpelt at regulere.

ja jeg kiggede bla. tråden for og imod sterialitation (staves?)

og der kan jeg se at nogle er imod da hundene let bliver tykke.

Det er nok meget rigtigt, men det er vel noget man som ejer på tage på sig, og så få hundens mad reguleret. Syntes lidt at man løb fra ansvaret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok meget rigtigt, men det er vel noget man som ejer på tage på sig, og så få hundens mad reguleret. Syntes lidt at man løb fra ansvaret.

Helt enig. Jeg ville nu heller ikke vælge en sterilisation fra, fordi hunden kunne risikere at tage på..

Link til indlæg
Del på andre sites

OK. Men en sterilisation er jo også ejerens beslutning, så det falder jo tilbage på ejeren uanset, vil jeg mene.

Og sjovt nok, så har jo hørt til hudløshed, at hunde nemmere tager på, når de er neutraliserede, men til trods for at de fleste af mine er/har været neutraliserede, har jeg aldrig haft en overvægtig hund, og jeg synes altså ikke, det er noget jeg overhovedet har behøvet tænke over. Måske nogle racer har mere tendens til det end andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og sjovt nok, så har jo hørt til hudløshed, at hunde nemmere tager på, når de er neutraliserede, men til trods for at de fleste af mine er/har været neutraliserede, har jeg aldrig haft en overvægtig hund, og jeg synes altså ikke, det er noget jeg overhovedet har behøvet tænke over. Måske nogle racer har mere tendens til det end andre.

Oh yeah!!! labben.. Damn jeg har problemer ved at holde det nede.. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

OK. Men en sterilisation er jo også ejerens beslutning, så det falder jo tilbage på ejeren uanset, vil jeg mene.

Zamzam er intakt hanhund og spiser 3 gange så meget som Petrine (steriliseret), men fik da klar besked fra dyrlægen og det er jo ikke så svært at hoppe på vægten en gang om ugen :engel:

Jeg er selv smælderfed, men meget stolt, har aldrig ejet et overvægtigt dyr :5up: (bortset fra et par rotter, men det VAR håbløst)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tysons stofskifte blev meget lavt efter hans kastration. Det er faktisk ekstremt lidt, han kan spise nu uden at tage på, synes jeg. Derfor kan det være lidt svært at holde hans vægt, for jeg har jo heller ikke lyst til at sulte ham. I perioder bliver han lidt for buttet, især når vi træner mere end normalt (jeg er for dårlig til at skære ned i den normale fordermængde, når han får ekstra godbidder). Men jo, det er da 100 % min fejl, og så sørger jeg for at skære ned på foder og godbidder, så han taber sig igen. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Medicin (fx. prednisolon) og sygdom kan være en årsag ejer ikke kan gøre så meget ved, men ellers så er der ingen gode undskyldninger for en overvægtig hund.

Og imø er 2-3 kg ikke overvægt, men bare lidt for buttet. Den slags behøver slet ikke at ødelægge en hunds livskvalitet eller aktivitet :-D

Overvægt er imø når hunden er meget fysisk besværet og/eller truet på sundhed/livet.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Helt sikkert ejernes :o)

Men ligesom hos menneske har nogle hunde nemmere ved at tage på end andre - og her er det ejerne kommer på arbejde for at hunden ikke skal tage på. Det opdagede vi desværre for sent...

Vi har 2 PBGV, de har samme far, den ene vejer 21 kg og den anden 13 kg. Begge er intakte hanhunde. Den på 21 kg er dog også noget højere (3-4 cm) end den lille, og noget anderledes bygget (større knogler, bredere over snuden osv.) - og hans kost skal vi konstant overvåge.

Den anden på 12 kg er meget klein i det, og tager bare ikke på - selvom han får større fodermængde og mere leverposteg eller andet lækker på tørfoderet.

Den store er bare SÅ madglad, hver dag fra kl. 17 begynder han at kredse om mig og slikke mig - og så er han SULTEN. Den lille spiser ikke meget, kan sagtens springe måltider over, og skal noglegange lokkes/snydes til at spise. Og hvis vi ikke er mege hurtige ser Luffe sit snit til at spise Buddys rester..

Men helt sikkert ejernes ansvar- ingen tvivl om det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Sjovt spørgsmål, for folk går faktisk tit ud fra at Bamse er intakt, fordi han ikke er tyk :stupid:

Men når man så fortæller, at han er skam kastreret, så spørger folk tit hvordan jeg holder han vægt nede.... Øhmmm.... Tjo, på samme måde, som mennesker gør.

Ikke mere mad, end man kan forbrænde.. :vedikke:

Temmelig enkelt og der findes mange light fodertyper, som man kan bruge til hunde med lavt stoftskifte, og man kan supplere med alverdens ikke fedende ting.

Men tror holdningen, at kastrerede og steriliserede hunde konsekvent er tykke og at det kan bruges som undskyldning for en overvægtig hund, er noget mere udbredt end man regner med.

Oplever det i hvertfald tit, blandt andre hundeejere jeg møder til træning og på ture.

Det er jo ihhhh og åhhhh så synd for Fido, at den ikke bare kan æde løs - Skide værd med at det er hårdt at løbe, lege og være hund når man er tyk :roll:

Det bunder for nogle nok også lidt i, at det jo er nemt at have en lad og doven hund, fremfor et energibundt, der er i fysisk god form.... Og så er det nemt at sige, at det er synd at Fido ikke må få mere at spise - Bare min hjemmebryggede teori :engel:

Uanset hvad, så kan man som ejer ikke lægge ansvaret fra sig, for det er de færreste hunde der selv kan regulere deres fodermængde, selvom der jo er undtagelser ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men tror holdningen, at kastrerede og steriliserede hunde konsekvent er tykke og at det kan bruges som undskyldning for en overvægtig hund, er noget mere udbredt end man regner med.

Oplever det i hvertfald tit, blandt andre hundeejere jeg møder til træning og på ture.

Det er jo ihhhh og åhhhh så synd for Fido, at den ikke bare kan æde løs - Skide værd med at det er hårdt at løbe, lege og være hund når man er tyk :roll:

Det bunder for nogle nok også lidt i, at det jo er nemt at have en lad og doven hund, fremfor et energibundt, der er i fysisk god form.... Og så er det nemt at sige, at det er synd at Fido ikke må få mere at spise - Bare min hjemmebryggede teori :engel:

Det tror jeg - desværre - at du har fuldstændig ret i. I hvert fald for de mere gennemsnitlige hundeejere (læs ikke hf medlemmer :-D)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da udelukkende ejerens skyld. Nogle hunde kan desværre lide af forskellige lidelser, der gør at de er overvægtige men de fleste kan heldigvis let behandles. Har netop fået en hund i pleje, som vejer 8 kilo. Jeg vil gætte på at hun skal veje 5!! Det gør altså helt ondt at se så dårligt gående hun er og så besværet hun er pga. overvægten.

Hun skal så udredes for Cushings, da det formodentlig er årsagen. Hun har i hvert tilfælde samtlige symptomer.

Link til indlæg
Del på andre sites