Hop til indhold

Cesar Milan på tv3 puls... Nu

Stjernetosse
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Du har sikkert helt ret. CM´s metoder kan du og mange andre ikke praktisere, men det betyder jo ikke at ingen kan praktisere dem med glæde.

Jeg er IKKE fortaler for hverken CM, IJ, VS, NM eller andre der fører sig frem, med "den eneste rigtige løsning"

Jeg er fortaler for, at man tilpasser sine metoder, så den enkelte hund og dens ejer får en glæde og et resultat ud af træning og samværd.

De som tror, at de har fundet "de vise sten" og kun kan acceptere én måde at gøre tingene på, ja dem kan jeg kun have ondt af.

Det handler ikke for mig om hvorvidt jeg kan have glæde af en metode, eller jo det gør det, men hvis en metode skal glæde mig må den ikke skade hunden.

Dette betyder, at en opdragelses/træningsmetode skal ligge så tæt op ad hundens naturlige måde at lære på, eller i det mindste ikke volde hunden smerter/ubehag, som muligt og ikke ramle sammen med den måde hvorpå hunde behandler hinanden.

Det er vi hundeejere som suverænt bestemmer, hvad vore hunde skal opleve, hvilke adfærd de skal lære at udføre og hvilke adfærd de skal lære at hæmme.

Vi står med magten og dermed ansvaret for hundens velfærd.

Uanset om man synes man kan plukke lidt her og lidt der og evt. kan få nytte af CMs eller lignende metoder, så er det mindsket hundevelfærd at anvende disse metoder i opdragelse og træning.

For ikke at sige totalt unødvendigt..

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 163
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor

Men CM kommer jeg aldrig til at forstå.

Måske kan jeg hjælpe dig lidt på vej ud fra hans egne udtalelser:" Jeg elsker disse kampe med en hund". Sagt ikke én, men hele to gange under en enkelt udsendelse.

Jeg tror faktisk han bliver høj af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det handler ikke for mig om hvorvidt jeg kan have glæde af en metode, eller jo det gør det, men hvis en metode skal glæde mig må den ikke skade hunden.

Dette betyder, at en opdragelses/træningsmetode skal ligge så tæt op ad hundens naturlige måde at lære på, eller i det mindste ikke volde hunden smerter/ubehag, som muligt og ikke ramle sammen med den måde hvorpå hunde behandler hinanden.

Det er vi hundeejere som suverænt bestemmer, hvad vore hunde skal opleve, hvilke adfærd de skal lære at udføre og hvilke adfærd de skal lære at hæmme.

Vi står med magten og dermed ansvaret for hundens velfærd.

Uanset om man synes man kan plukke lidt her og lidt der og evt. kan få nytte af CMs eller lignende metoder, så er det mindsket hundevelfærd at anvende disse metoder i opdragelse og træning.

For ikke at sige totalt unødvendigt..

Kan så kun konstatere, at du hører til "de udvalgte" som har fundet "de vise sten",

Det har jeg heldigvis ikke. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel (desværre) meget almindeligt. Det er jo stadig de færreste hundejere der har studeret etologi, så måske er der også behov for en træningstype, som tilgodeser sådanne hundeejere.
Det synes jeg overhovedet ikke der burde. En træningsmetode burde tilgodese hunden, og ikke ejeren.

Jeg synes ikke en hund skal straffes fordi den reagerer på en naturlig måde for den, bare fordi ejeren ikke er villig til at sætte sig ind i hundens adfærd. Og så er det ikke nødvendigt at studere etologi for at lære noget om sin hund.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

psst Sigurd, kunne du ikke være sød at holde dig til sagen, frem for at gå efter Ninjamor?

Hun siger jo netop ikke at hun bruger een metode, men at hendes kriterie går på om en given metode er skadelig for hunden. Udfra den betragtning er de af CMs metoder der baserer sig på fysisk pres og anvendelse af diverse strafaggregater valgt fra. Det betyder jo igen ikke, at der tilbage står een måde at løse alle problemer på.

Det er da en meget mere interessant at diskutere emnet fremfor Ninjamor (ikke at du er uinteressant Irene :cool:), og jeg synes ærlig talt at et indlæg som dit fører "ingensteder-hen" og er en smule under lavmål.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
psst Sigurd, kunne du ikke være sød at holde dig til sagen, frem for at gå efter Ninjamor?

Hun siger jo netop ikke at hun bruger een metode, men at hendes kriterie går på om en given metode er skadelig for hunden. Udfra den betragtning er de af CMs metoder der baserer sig på fysisk pres og anvendelse af diverse strafaggregater valgt fra. Det betyder jo igen ikke, at der tilbage står een måde at løse alle problemer på.

Det er da en meget mere interessant at diskutere emnet fremfor Ninjamor (ikke at du er uinteressant Irene :cool:), og jeg synes ærlig talt at et indlæg som dit fører "ingensteder-hen" og er en smule under lavmål.

Tak skal du have :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Et rigtig godt citat :lol:

Som måske kunne supleres med at: En hundetræner eller -adfærdsbehandler som kun kan foreslå én type løsning, fortjener ikke sin titel.

En sådan bør altid, efter vudering hver enkelt hund og ikke mindst dens ejer, kunne tilpasse sine idéer og forslag til problemløsninger og træningsmetoder.

Jeg er enig med dig så langt at ikke alle hunde kan trænes ens. Men så stopper det også der, jeg mener at der ALDRIG burde eller bør indgå fysisk afstraffelse, eller psygisk terror i opdragelse eller træning af hunde og det er uanset hvilken race det er eller hvad den har med sig i bagagen, hvor gammel den er og hvad der kunne være af problemer.

Uanset hva syntes jeg aldrig det er i orden at bruge fysisk afstraffelse eller hård manipulation som han bla. også bruger. Jeg er hverken træner, adfærdsbehandler eller lign. men mener at alt kan løses på en ordentlig måde, med respekt og forståelse for hinanden.

Når jeg diskutere dette med andre der er uenige, så plejer jeg også at spørge dem om de også slår deres børn når de er "uartige" og de fleste svare nej......men hvorfor er det så i orden at slå sine dyr ????? Jeg sidestiller bestemt ikke dyr med bør og omvendt. Men jeg er også mor og kunne aldrig drømme om at bruge fysisk afstraffelse, spykisk terror, eller fysisk manipulation over for mine børn, og det samme gælder mine hunde. Herhjemme omgås vi hinanden med gensidig respekt og forståelse for hinanden og det gælder både voksne, børn og hundene.

Når det blev lige en lang smøre hvor børn kom ind i billedet. Jeg forstår bare ikke man kan retfærdigøre at behandele sine dyr sådan.

Alt kan løses på en fornuftig måde uden at dyret burde lide overlast. Det er bare et spørgsmål om at finde den rigtige måde. Og der er altså stadig mange forskellige måde at gøre det på, selvom hårde metoder ikke er indblandet. At træne efter "bløde" metoder kan altså være mange ting.

Uhhhhhhh dine indlæg kan nogen gange gøre mig så gald i skralden og hvorfor skal du altid nedgøre andre og fremhæve hvor "god" du selv er. Det er bestemt ikke på sin plads og slet ikke når du ikke har en skid at have det i. Men tvært imod siger det en masse om dig, nemlig at du åbenbart mener det er i orden at bruge fysisk afstraffelse, spykisk terror og fyssik manipulation over for hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det synes jeg overhovedet ikke der burde. En træningsmetode burde tilgodese hunden, og ikke ejeren.

Jeg synes ikke en hund skal straffes fordi den reagerer på en naturlig måde for den, bare fordi ejeren ikke er villig til at sætte sig ind i hundens adfærd. Og så er det ikke nødvendigt at studere etologi for at lære noget om sin hund.

Heldigvis :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Indlæringspsykologi er indlæringspsykologi.

Positiv forstærkning er positiv forstærkning.

Ubehag som konsekvens er ubehag som konsekvens

Smerte er smerte.. Ligegyldigt hvem disse metoder anvendes overfor.

Valget af de metoder, man vil gøre brug af i opdragelse og træning er ens for alle. Vi skal alle træffe disse valg.

Valget fortæller langt mere om personen end om den hund, som mærker konsekvensen af valget.

Hvis en person "er mere til" f.eks. CM's metodevalg i opdragelse og træning fortæller alene dette en historie, enten om uvidenhed, magtsyge eller manglende indfølingsevne.

Det første kan man læse/lære sig ud af... Så i mine øjne er CM metoder ikke værdige til brug.

Uværdige for brugeren og uværdige for hunde at skulle lægge liv til.

Åhhh du skriver lige det jeg gerne ville have skrevet. Du har bare forstået at skrive det på en måde der ikke kan misforståes. Noget bedre end det "rod" jeg fik skrevet. Men lige mine ord :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Kan så kun konstatere, at du hører til "de udvalgte" som har fundet "de vise sten",

"De vise sten" mig i røven (undskylder for mit sprøg) det har jo ikke noget at gøre med at have funde de vise sten. Som jeg skriver længere oppe (og som Ninjamor også prøver at forklare dig), så er der mange måde at træne og opdrage hunde på også selvom man ikke har ubehag ind over billedet. Det har jo noget at gøre med, at man kan træne og opdrage alle hunde uden fysisk ubehag. Hvorfor pokker så bruge det :vedikke: Det må da være folk der er for dovn til at gide at gøre det på en fornuftig måde (for ja det virker tit hurtigere på den hårde måde, det giver så bare større problemer i den anden ende, men nok om det).........

Ejjj jeg tror sku jeg stoppe her, ellers kommer jeg bare til at gå lang over grænsen..........(men tænkt at der stadig er nogen der mener det er i orden, eller ligfrem nødvendigt at have hårde metoder med ind i billedet) :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan vel godt have en rød tråd igennem sin træning og samværet med sin hund, selvom man tilrettelægger sin træning efter den enkelte hund, så man får det ud af det, som man havde sat sig for.

Det er klart, at der findes forskellige typer hunde med forskellige personligheder og det skal man selvfølgelig tage højde for, når man planlægger sin træning. Men at man er mere tilhænger af én metode fremfor en anden, kan jeg altså ikke se det forkerte i og det behøver da ikke betyde, at man opfatter sig selv som en, der har fundet "de vises sten." Og det behøver da heller ikke betyde, at man ikke kan "plukke" lidt fra andre træneres metoder eller fremgansgmåder.

Man går jo nok bare ikke helt over i den anden grøft. Hvis man f.eks. er mest til Irene Jarnveds og lignende metoder, bruger man nok ikke særlig mange af CM's teknikker - eller omvendt.

Men det betyder jo ikke nødvendigvis, at man ikke kan bruge noget andre steder fra - det skal jo bare hænge sammen med det, man bruger i forvejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Ejjj jeg tror sku jeg stoppe her, ellers kommer jeg bare til at gå lang over grænsen..........(men tænkt at der stadig er nogen der mener det er i orden, eller ligfrem nødvendigt at have hårde metoder med ind i billedet) :damn:

Noget må være blevet misforstået i mine indlæg. :confused:

Jeg mener så absolut ikke, at jeg på nogen måde, at jeg har udtrykt at jeg selv bruger - eller går ind for fysisk afstraffelse af hunde.

Håber det hermed er blevet forstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan vel godt have en rød tråd igennem sin træning og samværet med sin hund, selvom man tilrettelægger sin træning efter den enkelte hund, så man får det ud af det, som man havde sat sig for.

Det er klart, at der findes forskellige typer hunde med forskellige personligheder og det skal man selvfølgelig tage højde for, når man planlægger sin træning. Men at man er mere tilhænger af én metode fremfor en anden, kan jeg altså ikke se det forkerte i og det behøver da ikke betyde, at man opfatter sig selv som en, der har fundet "de vises sten." Og det behøver da heller ikke betyde, at man ikke kan "plukke" lidt fra andre træneres metoder eller fremgansgmåder.

Man går jo nok bare ikke helt over i den anden grøft. Hvis man f.eks. er mest til Irene Jarnveds og lignende metoder, bruger man nok ikke særlig mange af CM's teknikker - eller omvendt.

Men det betyder jo ikke nødvendigvis, at man ikke kan bruge noget andre steder fra - det skal jo bare hænge sammen med det, man bruger i forvejen.

Helt enig. Man skal naturligvis bruge de - eller den træningsmetode man tror på. Det vil jo som regel også give det bedste resultat.

Men derfor behøver man ikke "se skævt til" eller nedgøre andre, hvis de bruger andre metoder, det er måske disse metoder, de andre har det bedst med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig. Man skal naturligvis bruge de - eller den træningsmetode man tror på. Det vil jo som regel også give det bedste resultat.

Men derfor behøver man ikke "se skævt til" eller nedgøre andre, hvis de bruger andre metoder, det er måske disse metoder, de andre har det bedst med.

Jeg synes absolut ikke der er noget i vejen med at tage afstand fra metoder som CM's eller lignende. Når man er en engageret hundeejer, som de fleste herinde er, er det helt naturligt at have en holdning til den slags - især når man ved/har oplevet hvad det kan gøre ved en hund.

Når man holder af sin hund, og af hunde generelt, er det forståeligt nok, at man ikke ønsker, at se en hund blive udsat for så grænseoverskridende behandling, som virkelig kan ødelægge en hund.

Også selvom andre har det bedst med de metoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Noget må være blevet misforstået i mine indlæg. :confused:

Jeg mener så absolut ikke, at jeg på nogen måde, at jeg har udtrykt at jeg selv bruger - eller går ind for fysisk afstraffelse af hunde.

Håber det hermed er blevet forstået.

Nej det siger jeg egentlig heller ikke (eller jo det gør jeg vist, men det er dårlig formuleret) for nej jeg læser ingen steder at du selv benytter disse metoder, og det e rikke det jeg "reagere" på. Det der gør mig harm er at du prøver at retfærdigøre at nogle bruger disse metoder og at metoderne i nogle tildfælde er i orden. Det er som sagt i mine øjne ganske unødvendige uanset hvad man har af problemer. Det jeg ligeledes hisser mig op over er at du skal nedgøre andre i dit forsøg på at "retfærdigere" at nogle bruger hårde metoder.

Bare fordi man ikke ynder at bruger hårde metoder, er det jo ikke fordi man har fundet "de vise sten" som du så fint siger. Det har jo bare noget at gøre med at man har anderkendt at hårde metoder er helt unødvendige og misforstået. Igen er der altså mange måder at træne på selvom man ikke bruger hårde metoder.

Hvorfor har du brug for at retfærdigøre den form for træning, når det nu er så unødvendigt ???? Det er bare det jeg ikke forstår :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo. Jeg vil til enhver tid se både skævt til, og ned på, mennesker der bruger de metoder CM indimellem bruger, hvor straf og psykiske overgreb er vejen "frem". Uanset om nogen "har det bedst med" disse metoder - hvordan f***en nogen nu kan ha' det godt med dem??!! :evil:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor har du brug for at retfærdigøre den form for træning, når det nu er så unødvendigt ???? Det er bare det jeg ikke forstår :vedikke:

Jeg har jo netop IKKE brug for at retfærdiggøre nogen form for træning.

:genert:

Jeg vil bare "hylde" friheden til at vi alle kan vælge den form for træning, som vi ejere og vore hunde trives bedst med.

Hvad det så er for en type træning, må være op til den enkelte, jeg kan ihvertfald ikke afgøre hvilken træning og hvilke metoder der er bedst for andre end mig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil bare "hylde" friheden til at vi alle kan vælge den form for træning, som vi ejere og vore hunde trives bedst med.

Hvad det så er for en type træning, må være op til den enkelte, jeg kan ihvertfald ikke afgøre hvilken træning og hvilke metoder der er bedst for andre end mig selv.

Når træningen ender med at gå ud over hunden (f.eks. med fysiske metoder), vil jeg til enhver tid blande mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg tror bare ikke at der er nogle hunde, der trives bedst med at blive trænet efter Cæsar Milans metoder. Han ser jo slet ikke hunden og dens sprog. Jeg har indtryk af, at han bruger den samme metode til alle hunde og at han allerede har en "plan" klar, inden han får set hunden.

Selvfølgelig kan alle vælge de metoder de synes bedst om, og selvfølgelig kan andre selv vælge hvad der er bedst for den enkelte. Mange træningsmetoder bidrager jo også med nogle gode ting, selvom man ikke føler, man kan bruge det hele. Men lige netop CM har jeg svært ved at finde noget positivt ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager lige fat i dette svar, selvom det ikke var til mig. Jeg er enig med dig i, at frihed principielt er en god ting, og at hund såvel ejer skal trives med det. Vores hunds trivsel ligger bare i hænderne på os, så det er en frihed med et stort ansvar.

Jeg forbander bare mediel*dere såsom CM, der på en halv times nøje klippet sendeflade får det til at se ud som om skidtet virker. :evil: Ja, gu virker det da at sætte sig ovenpå hunden, det behøver man da heller ikke at være etolog for at bevise, og det er jo der, det bliver let at tage metoderne til sig.

Det er da fint at slå et slag på det frie valg, men så er det jo heller ikke friere end den snævre vinkel tv vælger at præsentere, hvis nu vi skal holde os til den virkelighed medierne skaber.

Man kan jo vælge at slukke, men det er der desværre ikke nok der gør - IMO.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forbander bare mediel*dere såsom CM, der på en halv times nøje klippet sendeflade får det til at se ud som om skidtet virker. :evil:

Det er da fint at slå et slag på det frie valg, men så er det jo heller ikke friere end den snævre vinkel tv vælger at præsentere, hvis nu vi skal holde os til den virkelighed medierne skaber.

Man kan jo vælge at slukke, men det er der desværre ikke nok der gør - IMO.

Jamen her er vi så helt enige. :-)

Men det med "en halv times nøje klippet sendefalde" er vist ens for alle, uanset om "helten" hedder CM, VS, IJ eller noget helt andet.

Netop fordi disse udsendelser er meget alvorligt "klippede og tilpassede" finder jeg det endnu mere vigtigt, at der sendes forskellige former for sådanne udsendelser.

Så kan det da goddt være, at man ikke bryder sig om den ene eller den andens metoder, men alsidigheden og muligheden for at gøre tingene på flere forskellige måder bør belyses.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen her er vi så helt enige. :-)

Men det med "en halv times nøje klippet sendefalde" er vist ens for alle, uanset om "helten" hedder CM, VS, IJ eller noget helt andet.

Netop fordi disse udsendelser er meget alvorligt "klippede og tilpassede" finder jeg det endnu mere vigtigt, at der sendes forskellige former for sådanne udsendelser.

Så kan det da goddt være, at man ikke bryder sig om den ene eller den andens metoder, men alsidigheden og muligheden for at gøre tingene på flere forskellige måder bør belyses.

Nu var jeg ved at skrive et helveds langt indlæg som svar til et andet, hvor jeg vist desværre ikke kunne styre mine følelser af flere grunde, så nu bliver det bare slettet og forkortet til et kort spørgsmål:

Synes du ikke, at disse programmer bør have bund i videnskaben i stedet for bare at forsøge at tilpasse et publikum?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en stor kulturforskel på hver side af atlanten når det gælder holdningen til kæledyr.

"Over there" kan man købe hunde i dyreforretninger, og "puppy mills" er et almindelig begreb.

Man klipper gladeligt hale og ører af hunde, og på opdragelsesområdet bruger man stadig metoder som os på denne side af Atlanten åske brugte for 30 - 40 år siden eller mere.

På medieområdet er der mere gang i fabrikationen i USA, og mange af vores TV kanaler køber i læssevis derovrefra, og alt de selv skal gøre er bare at sætte danske tekster på. Dejligt nemt.

Ofte kommer "alt nyt" fra Amerika, men lige på det her punkt er det dem der kan lære noget af os. Victoria Stilwell har lagt ridepisken og lakstøvlerne og er taget på missionstur for at vise at det går med blidere metoder. Hurra for det.

Amerikanerne køber sq* ikke noget af det vi laver. Er der endelig en europæsik film de synes om kan det være at de laver en remake på amerikansk. Sikkert derfor at Victoria måtte tager derover.

Det bliver sikkert ikke let at overbevise amerikanerne om at det Cesar laver er noget lort, for hvor vi har janteloven, har de den amerikanske drøm. Cesar er "Selfmade VIP", man har endda set ham på fjernsynet og han er kendt from eastcoast to westcoast. Og han ved hvordan man skal optræde foran et kamera.

Han får det til at virke legende let, og det kan desværre opfattes af mange som "den rigtige måde" at gøre det på.

Jeg har en hund som har været udsat for en ret grov håndtering tidligere i livet. De der har set ham ved hvor svært det er at få lov til at røre ham. Jaroff har en bror som stadig bor der hvor Jaroff kom fra. Man kan ikke sådan komme til at røre denne bror. Som dog er DKCH.. Hvordan kan han være blevet det når man ikke kan røre ham? Jo, et knæ i siden, så finder han sig i at blive berørt. Det trick har ejeren måske ikke lært af Cesar, men havde han konsulteret Cesar kunne det meget vel have været metoden - eler noget tilsvarende der var blevet valgt.

Gad nok vide hvilken af de to hunde der i grunden har det bedst?

Og hvad angår Cesar......

ceasar.png

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen synes du virkelig at det er en metode folk skal fristes til at bruge??
Link til indlæg
Del på andre sites