Hop til indhold

Cesar Milan på tv3 puls... Nu

Stjernetosse
 Share

Recommended Posts

Så kort kan det siges :5up: Jeg tror så også at du, Sigurd, oplever at folk stiller spørgsmål til dine egne holdninger, fordi mennesker ønsker at forstå andre personer og deres bagvedliggende motivation for at handle og vælge som man gør. Det røgslør du lægger for dagen gør simpelthen folk nysgerrige i en blanding med forargelse (hvis det nu viste sig at du anvender metoder som CM)

Og vil tilføje at jeg for mit eget vedkommende tænker at vold ikke er træning, vold er bare vold.

For at kunne tale om træning eller at noget trænes, skal der være en egentlig læring hvori individet lærer gennem en aktiv deltagelse (hund som menneske).

Erfaringen fra voldssituationer med fysiske og psykiske overgreb kan kun blive en degenerering af et individs potentialer for udvikling.

Vist er undgåelsesstrategier, passivitet, øgede udskillelser af endorfiner osv også en slags læring, men læringen går jo på en afvikling af det sunde individ og fremelskelse af det patologiske.

Problemet med vold er også, at offerets reaktion er en stor forstærker for at optrappe eller vedligeholde voldsgerninger. Reaktionen kommer jo promte og er synlig - men behøver jo desværre vedvarende at blive vedligeholdt med tvang. Det er jo netop fordi, der ingen læring og aktiv tilegnelse af alternativ adfærd, er i vold og tvang.

Jeg kan ikke altid se formålet med, at skulle have pligt til oplyse hvorfor jeg synes og mener, som jeg gør. Faktisk ved jeg det ikke altid selv. :-)

Igen må jeg beklage, at en mere generel debat om "retten til" at bruge de træningsmåder man ønsker og magter, ikke er mulig i en tråd hvor CM er blevet nævnt.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 163
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ingen modargumentation - kan du så forklare mig, hvordan en debat skal udvikle sig? Man er jo nød til at argumentere for sine holdninger og argumentere, hvorfor man mener noget andet er forkert - ellers kan emnet da ikke blive ordentligt belyst.

Jo, jeg kan skrive en ordentlig udredning.

Så kan du skrive en ordentligt udredning.

Og så var det det?

Måske jeg er blind :vedikke: Men jeg kan i hvert fald ikke se, hvordan en debat ellers kan udvikle sig.

OK ordet "modargumentation" var nok ikke det rigtige at bruge, kan jeg godt se nu. For selvfølgelig skal man i en debat kommentere på andres indlæg.

Men jeg synes så bare ikke man kan forlange, at andre skal forklare hvorfor de lige mener som de gør. Hvor meget " personlig baggrundsviden" der skal sendes ud på siden, bør man respektere, er den enkelte debatørs eget valg.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK ordet "modargumentation" var nok ikke det rigtige at bruge, kan jeg godt se nu. For selvfølgelig skal man i en debat kommentere på andres indlæg.

:-)

Men jeg synes så bare ikke man kan forlange, at andre skal forklare hvorfor de lige mener som de gør. Hvor meget " personlig baggrundsviden" der skal sendes ud på siden, bør man respektere, er den enkelte debatørs eget valg.

Selvfølgelig, det gør det som sagt bare svært at debattere med vedkommende :vedikke:

Men tak for svar på den del af indlægget :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vælger jeg så alligevel at kommentere/svare på dit indlæg (selvom jeg havde sagt at jeg ikke gad :blink:) Grunden til min frustration er at jeg er pokkers dårlig til at formulere mig på skrift, det jeg har i "hovedt" har jeg meget svært ved at få overført på skrift. Så jeg bruger tit enormt lang tid på at få formuleret et indlæg og så ender det alligevel sjældent ud som jeg havde tænt. Det er også derfor jeg ikke så tit blander mig herinde, men bare læser med på sidelinien :genert:

Vi havde gang i en god debat syntes jeg og jeg føler bestemt ikke at nogen prøver at overbevise andre og omvent. Det debatten for mig gik ud på var ikke hvorvidt man bruger hårde metoder eller ej eller fratage folks frie valg om hvordan de vælger at træne og opdrage sine hunde (den kan vi tage i en anden tråd).

Det jeg bare gerne ville høre fra dig, var hvorfor du mener det er så vigtigt at denne form for træning også bliver vist i fjermsynet. Jeg har meget svært ved at forstå hvorfor du mener at denne metoder også er så vigtig at få med. Det er så nemt for familien danmark at tage denne metode til sig, netop fordi han bruger så mange "kloge fagudtryk" der får ham til at fremstår som en super træner. Jeg syntes der skal tages afstand fra de metoder på offentlig fjernsyn, for man kan tilegne sig viden så mange andre steder og det skal folk nok gøre hvis de vil. Dem der bruger de hårde metoder er tit fordi de ikke ved bedre (men igen den kan vi tage i en anden tråd).

Jeg var også inde på om du så også syntes man skal vise børneopdragelses programer hvor "spykologen" råder til at man baer slår børnene eller køre spykisk terror på dem. Som du siger så man får alle aspekter med og så kan folk selv vælge......er det virkelig det du mener ???? det håber jeg så sandelig ikke :shock:

Igen det er jo lige meget hvilke metoder vi hver især er til (eller det er det bestemt ikke, men det kan også tages i en anden tråd :blink:). Det det handlede om for mig var bare at forstå dit synspunkt om hvorfor du syntes det er så vigtigt, både at have de gode og dårlige metoder belyst i fjernsynet. I stedet for kun at vise de gode metoder, det må da unægteligt være det mest rigtige. Dem der har lyst til at bruge de hårde metoder, skal nok tilegne sig den viden andre steder. Så bare fordi kun de gode metoder bliver vist i fjernsynet, betyder det jo ikke at folks frie valg bliver frataget, det har tværtimod noget at gøre med at vise et godt eksempel i disse tider hvor der er så meget fokus på dyrevelfærd :blink:

kan du se hvor jeg vil hen, giver mit svar nogen som helst mening for dig ?

Som sagt er jeg dårlig til at formulere mig på skrift og jeg blev bare så bund frustret over at have brugt så lang tid på et indlæg, eller faktisk flere, som du så ingen gang gad at kommentere. Og nej det er ikke fordi jeg forventer at alle skal kommentere mine indlæg, det sker faktisk tit at de ikke gør, så det er jeg vant til :blink: Men jeg syntes bare vi havde en debat kørende, så forventede måske du gad svare eller kommentere det. Men det er også okay hvis det var for meget forlangt.

Jeg oplever/føler tit at du ikke har lyst til at svare på det folk spørger om, men til gengæld har du meget travlt med at udspørge og dømme andre. Derfor valgte jeg (i kampens hede) at jeg bare ikke vil spilde mit krudt på at debatere med dig en anden gang, når det alligevel bare ender i en "blindgyde". Det er nemlig for mig meget frustrerende når jeg bruger så meget tid på at få formuleret mine indlæg, og når de nu var henvendt til dig. Men igen var det nok bare mig der forventede for meget og det har jeg lært til en anden gang.

Men mon ikke jeg alligevel vælger at kommenter dine indlæg på et senere tidspunkt.

Jeg er meget modstander af censur og manipulering, derfor ser jeg gerne en bred form for alsidighed på landsdækkende tv.

Jeg synes at man bør lade det være op til den enkelte hvilke metoder der er gode og hvilke der er dårlige.

Jeg vil da bestemt håbe, at både du og andre fortsat vil kommentere mine indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget modstander af censur og manipulering, derfor ser jeg gerne en bred form for alsidighed på landsdækkende tv.

Jeg synes at man bør lade det være op til den enkelte hvilke metoder der er gode og hvilke der er dårlige.

Jeg vil da bestemt håbe, at både du og andre fortsat vil kommentere mine indlæg.

Men ikke desto mindre er visse ting jo bevist.

Eksempelvis at hunde får nakkeskader af ryk i linen - hvilket vel egentlig burde give sig selv, det gør det bare ikke :vedikke: - det er bevist (Anders Hallgren) og noget CM og mange andre trænere, desværre, bruger i vid ustrækning.

Det er bare én ting og nok den umiddelbart simpleste at forklare. Det meste andet kræver vist 1000 litteraturhenvisninger (diverse hundesprog, teorier, studier osv.) :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sigurd. Jeg synes jeg kan forstå på dig at du mener CM er en helt ok hundetrænder/adfærdsbehandler...:hmm: jeg har fundet nogle få klip frem

Jeg ved ikke hvor du har fået opfattelsen af, at jeg mener CM er en helt ok hundetræner, for det eneste jeg har skrevet om CM er, at jeg ikke kender nok til ham og hans metoder, til at kunne udtale mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er et gammelt ord der hedder "Som du råber i skoven får du svar".

Flere har fortalt dig hvordan de opfatter din tone, så det kan ikke komme bag på dig, at der kommer nogle reaktioner ind imellem.

Helt ærligt, så mener jeg ikke min tone er så meget anderledes end så mange andre herinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay undskyld mig, men har du overhovedet læst mine spørgsmål? Jeg beder dig intet sted om at beskrive dine egne træningsmetoder, men om du aldrig har oplevet at overvære en træningsmetode, du fandt forkert.

Jeg ved godt, at jeg skrev, at årsagerne til at du fandt en træningsmetode forkert kunne være, at du vidste, det ville skade hunden mere end det ville gavne eller at træningen slet ikke matchede den omgangsform du har med dine hunde. Men jeg synes da ikke det betyder du skal komme med en udførlig beskrivelse af din træning - blot svare på om du aldrig har oplevet det.

Jeg accepterer selvfølgelig, at du så vidt muligt vil være anonym, men jeg synes faktisk spørgsmålene var relevante for debatten. Mange af os andre har tydeligvis oplevet træningsformer vi tager afstand af og når du nu skriver om at der skal være plads til alle træningsformer, ville jeg bare gerne vide om du ikke havde været ude for det samme. Det er som sagt ikke for at du skulle dele alt muligt om dig selv som du ikke har lyst til.

Vil du så svare på det nu?

Jeg ikke set træningsmetoder som jeg fandt forkerte, jeg har set træningsmetoder, som jeg aldrig selv ville bruge, men jeg har også set træningsmetoder, som jeg ville ønske jeg kunne bruge.

I alle tilfælde respekterer jeg den enkeltes valg til at bruge de midler og metoder, som man hver især finder bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke altid se formålet med, at skulle have pligt til oplyse hvorfor jeg synes og mener, som jeg gør. Faktisk ved jeg det ikke altid selv. :-)

Igen må jeg beklage, at en mere generel debat om "retten til" at bruge de træningsmåder man ønsker og magter, ikke er mulig i en tråd hvor CM er blevet nævnt.

Jeg synes da heller ikke man har absolut udtalelsespligt på et forum. Men hvis du nogle gange ikke ved hvorfor du mener, som du gør, kan andres spørgsmål jo ses som en inspiration til at finde ud af det.

Jeg har forstået at det egentlig ikke handler om at du synes CMs metoder er ok og at dette nærmere går på principper om retten til at vælge frit - og at du er imod manipulering gennem ensidighed. :5up:

Laver du andetsteds en tråd om "retten til at bruge de træningsmetoder man ønsker og magter" vil det dog nok være urealistisk, hvis du håber det kan gøres, uden at begrunde hvorfor man mener som man gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Kan vi være enige om, at vold i børneopdragelse ikke er godt? Eller er det også op til den enkelte at vurdere?

Det er bevist igen og igen og igen, at der intet positivt kommer ud af voldelig opdragelse.

Det samme gælder opdragelse af hunde (og andre dyr). Vold avler mistillid, frygt, stress, apati og meget andet skidt. Det er ikke til diskussion!

Ikke fordi JEG ikke vil diskutere det, men fordi videnskaben har bevist det flere gange.

Som Mettemille også skriver, er der ingen indlæringsværdi mht. opdragelse/træning i vold.

Hvis målet med opdragelse og træning er at lære hunden, hvordan den skal opføre sig/udføre øvelser er vold altså ikke nogen god måde at lære den dette på.

Dette er ikke op til den enkeltes vurdering!

Derfor, hvis man ønsker et frejdigt individ med selvtillid og initiativ er Cesar Millans metoder ikke vejen. Cesar Millans metoder kan ikke vurderes som andet end dårlige med ovenstående viden i baghovedet.

Hvis en person ser Millans metoder som gode, må det være grundet mangel på viden, empati eller andre menneskelige egenskaber.

Det der imidlertid er op til den enkeltes vurdering er hvilke metoder h*n ønsker at bruge og det er muligvis det du mener, men vurderingen om egnethed er ikke til diskussion når det drejer sig om Millans metoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Saphiira

Jeg kan godt nok ikke lide hans metoder... Synes det er synd for dyret, og kan slet ikke forstå, at ejerne af hundene synes det er okay, at han behandler deres hund sådan.

Hvis det var min hund han behandlede sådan, så ville jeg gå amok. Jeg har aldrig trænet mine hunde, og jeg ved ikke, om jeg kommer til det, men jeg kan da sagtens se, at det han gør, er noget som ikke er til dyrets fordel. :megaked:Hvordan kan han få lov til at gøre dette mod dyrene? Hmm... Ja.. Jeg ville i hvert fald aldrig vælge hans metoder, hvis jeg ville træne mine dyr...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan vi være enige om, at vold i børneopdragelse ikke er godt? Eller er det også op til den enkelte at vurdere?

Se, her er så et spørgsmål, af den type, som jeg finder meget upassende !!!

Man kan da ikke forlange af en anden debatør, at denne skal redegøre for sit syn på børneopdragelse, bare fordi man i en tråd udtrykker en mening om hundeejeres frie ret til selv at vælge hvilke træningsmetoder de vil bruge.

Så uanset hvor upopulær jeg gøres, synes jeg ikke det er pænt, at forlange svar på sådanne spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt nok ikke lide hans metoder... Synes det er synd for dyret, og kan slet ikke forstå, at ejerne af hundene synes det er okay, at han behandler deres hund sådan.

Hvis det var min hund han behandlede sådan, så ville jeg gå amok. Jeg har aldrig trænet mine hunde, og jeg ved ikke, om jeg kommer til det, men jeg kan da sagtens se, at det han gør, er noget som ikke er til dyrets fordel. :megaked:Hvordan kan han få lov til at gøre dette mod dyrene? Hmm... Ja.. Jeg ville i hvert fald aldrig vælge hans metoder, hvis jeg ville træne mine dyr...

så de kan hverken sitte, gå pænt eller noget :mrgreen: lade være at tigge ect.:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ikke set træningsmetoder som jeg fandt forkerte, jeg har set træningsmetoder, som jeg aldrig selv ville bruge, men jeg har også set træningsmetoder, som jeg ville ønske jeg kunne bruge.

I alle tilfælde respekterer jeg den enkeltes valg til at bruge de midler og metoder, som man hver især finder bedst.

Jeg respekterer da også valgfrihed som princip, men det er ikke ensbetydende med at respektere de handlinger der bliver truffet i denne frihed. Jeg respekterer at mennesker på trods af et frit valg, alligevel træffer beslutninger der tager etiske hensyn og som ikke er den letteste og mest komfortable løsning for dem selv.

Jeg har svært ved som menneske at forholde mig indifferent til frihedens mulige omsættelige handlinger. Det vil jo være det samme som at være ligeglad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt, så mener jeg ikke min tone er så meget anderledes end så mange andre herinde.

Jeg har længe overvejet, om jeg skulle svare noget her, for jeg synes lidt, at det tangerer at gå efter manden og ikke bolden. Men jeg opfatter dig meget anderledes, end jeg opfatter de andre brugere. Første gang vi skriver i samme tråd får jeg en :stupid: smiley af dig. Du virker nedgørende/sarkastisk omkring andres meninger og holdninger, og jeg har flere gange overvejet, om du blot er en troll, der skriver for at provokere og til tider genere :vedikke: Jeg ved det stadig ikke, men nu skriver jeg i håbet om, at det måske er en skriftlig barriere, der kan ændres ved?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Saphiira
så de kan hverken sitte, gå pænt eller noget :mrgreen: lade være at tigge ect.:lol:

Lige nu kan Charlie ingenting :oops: Er ved at lære ham at komme på hans navn, men det er kun nogle gange han kommer... Men det tager jo tid..Ellers er jeg bare langsom.. :vedikke:Men ville aldrig bruge hans metoder.. Puha... Så hellere de metoder, som jeg har fået anbefalet, som er mere "humane"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har længe overvejet, om jeg skulle svare noget her, for jeg synes lidt, at det tangerer at gå efter manden og ikke bolden. Men jeg opfatter dig meget anderledes, end jeg opfatter de andre brugere. Første gang vi skriver i samme tråd får jeg en :stupid: smiley af dig. Du virker nedgørende/sarkastisk omkring andres meninger og holdninger, og jeg har flere gange overvejet, om du blot er en troll, der skriver for at provokere og til tider genere :vedikke: Jeg ved det stadig ikke, men nu skriver jeg i håbet om, at det måske er en skriftlig barriere, der kan ændres ved?

Jeg tror ikke på at ændringer er mulige, det er jeg vist blevet for gammel til.

Men vi er vel alle "meget anderledes" hver på vores måde.

Med hensyn til min uddeling af smileys er det faktisk meget ofte, at jeg ikke bemærker hvem der har skrevet - men går mere op i hvad der er skrevet. Så derfor er smileys aldrig personlige når de kommer fra mig.

Hvis jeg er en Troll, så er det ihvertfald en meget hunde interesseret én af slagsen. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal den enkelte have lov til at vælge hvad han/hun har lyst til. Men derfor kan man efter min mening sagtens påpege, hvis det er bevist, at den træningsform er skadelig for hunden.

Hvis der f.eks. kommer en ny bruger herind, som fortæller om at han/hun rykker hunden tilbage i snoren, når den ikke går pænt, ville jeg da ikke tøve med at henvise til undersøgelser, der viser, at hunden kan få nakkeskader af det og samtidig komme med forslag til mere skånsomme metoder.

Det ser jeg ikke noget galt i. Jeg har selvfølgelig forståelse for, at folk selv må vælge til og fra, men efter min mening betyder det ikke, at man ikke må oplyse folk om at der findes mange veje til Rom. Nogle mennesker ved sandsynligvis ikke, at der er andre valgmuligheder og vælger derfor bare det de kender eller det deres træner viser dem. Derfor kan man stadig sagtens have respekt for at folk selv må træffe deres valg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Se, her er så et spørgsmål, af den type, som jeg finder meget upassende !!!

Man kan da ikke forlange af en anden debatør, at denne skal redegøre for sit syn på børneopdragelse, bare fordi man i en tråd udtrykker en mening om hundeejeres frie ret til selv at vælge hvilke træningsmetoder de vil bruge.

Så uanset hvor upopulær jeg gøres, synes jeg ikke det er pænt, at forlange svar på sådanne spørgsmål.

Sigurd. Jeg forlanger intet af dig. Gør som du vil.

Det er din ret ikke at svare ligesom det er min ret at spørge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Holder spilleren på bolden risikerer han en ankelskade i en anden spillers forsøg på at få bolden i spil, hvis vi skal blive i det sprog.

Jeg vil snart gerne have et indkast så bolden kommer i spil igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så mene at hvis metoderne er vold mod hunden så skal det ikke være op til den enkelte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så mene at hvis metoderne er vold mod hunden så skal det ikke være op til den enkelte.

Jeg tror det bliver meget svært, at afgøre hvad vold er, på en side som denne.

Men heldigvis har vi da vore domstole til at afgøre den slags spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites