Hop til indhold

Hvidløg og utøj.

SimbaLøven
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid brugt hvidløgsgranulat (i fineste form) til heste. Køber det i en hestebix.

Jeg har brugt hvidløg i 6 år og Luna har aldrig (7-9-13, bank under bordet, salt over skulderen) haft lopper. Flåter har hun haft 6-7 stk af i alt (hun er 7½ år gammel) og det er kun de første par stykker, der har suget, resten har bare siddet der bittesmå og svære at få af..

Jeg gav en strøgen tsk drysset over maden (og ja, det meste sad fast på tørfoderet, når man lige havde "slynget" det rundt i skålen).

Har kun brugt frisk hvidløg, da Luna fik grøntmix (hun har været råfodret de sidste 5-6 år) ellers er det pulver.. Det er ikke alle hunde, der vil spise et råt fed hvidløg.. Og jeg ved ikke hvor meget de ville skulle have af det rå..

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...

Sakset fra nettet:

"Løg (Allium spp.), f.eks. alm. løg, purløg og hvidløg indeholder giftstofferne N-Propyl-Disulfid og S-methyl-L-cystein sulfoxid (SMCO) der kan give pludselig blodmangel. Hvidløg er mindre giftige end almindelige løg, men bør alligevel fodres med yderste forsigtighed.

Hvidløg har en række positive effekter, hvis det fodres i meget lille dosis, mens det kan give forgiftninger, hvis det fodres i for stor dosis. Kosttilskud der indeholder hvidløg bør derfor kun fodres efter samtale med dyrlægen, idet varedeklarationen på mange hvidløgsprodukter ikke tager højde for at hunde kan forgiftes af hvidløg. Hvidløgs ønskede virksomme stoffer er nogle svovlforbindelser, der til dels er bundet til "hvidløgs lugten", lugtfrie hvidløgsprodukter er derfor ofte mindre virksomme end friskt, knust hvidløg.

Der er lavet en række undersøgelser på hunde. Det er dokumenteret at hvidløg har antibakterielle, dvs. desinficerende egenskaber overfor bakterier. Hvidløg har en desinficerende effekt ved en evt. hudbetændelse, ligesom det har et højt indhold af svovlholdige aminosyrer, der er essentielle stoffer i opbygningen af pelsen. Hvidløg har også en antibakteriel og stabiliserende effekt på mave-tarmkanalen. Hos hunden har hvidløg en mild repellerende, dvs. skræmmende effekt på lopper. Hvidløg vil altså have en mild beskyttende effekt hos hunde, hvilket kan være fint hvor loppepresset er meget lille. Hvis din hund har levende lopper eller omgås andre hunde eller katte, vil hvidløg ikke kunne beskytte tiltrækkeligt. Hvidløg kan heller ikke slå levende lopper ihjel ej heller orm og andre parasitter - her skal du i stedet henvende dig til din dyrlæge for at få den rette rådgivning. "

Link til indlæg
Del på andre sites

Sakset fra nettet:

"Løg (Allium spp.), f.eks. alm. løg, purløg og hvidløg indeholder giftstofferne N-Propyl-Disulfid og S-methyl-L-cystein sulfoxid (SMCO) der kan give pludselig blodmangel. Hvidløg er mindre giftige end almindelige løg, men bør alligevel fodres med yderste forsigtighed.

Hvidløg har en række positive effekter, hvis det fodres i meget lille dosis, mens det kan give forgiftninger, hvis det fodres i for stor dosis. Kosttilskud der indeholder hvidløg bør derfor kun fodres efter samtale med dyrlægen, idet varedeklarationen på mange hvidløgsprodukter ikke tager højde for at hunde kan forgiftes af hvidløg. Hvidløgs ønskede virksomme stoffer er nogle svovlforbindelser, der til dels er bundet til "hvidløgs lugten", lugtfrie hvidløgsprodukter er derfor ofte mindre virksomme end friskt, knust hvidløg.

Der er lavet en række undersøgelser på hunde. Det er dokumenteret at hvidløg har antibakterielle, dvs. desinficerende egenskaber overfor bakterier. Hvidløg har en desinficerende effekt ved en evt. hudbetændelse, ligesom det har et højt indhold af svovlholdige aminosyrer, der er essentielle stoffer i opbygningen af pelsen. Hvidløg har også en antibakteriel og stabiliserende effekt på mave-tarmkanalen. Hos hunden har hvidløg en mild repellerende, dvs. skræmmende effekt på lopper. Hvidløg vil altså have en mild beskyttende effekt hos hunde, hvilket kan være fint hvor loppepresset er meget lille. Hvis din hund har levende lopper eller omgås andre hunde eller katte, vil hvidløg ikke kunne beskytte tiltrækkeligt. Hvidløg kan heller ikke slå levende lopper ihjel ej heller orm og andre parasitter - her skal du i stedet henvende dig til din dyrlæge for at få den rette rådgivning. "

Mine to små krapyler (:mrgreen:) får også hvad der svarer til ikke engang en halv teskefuld. Men de omgåes både andre hunde og katte (vi har besøgsvenner-katte :blink:) og de har altså ikke fået lopper og Karina har aldrig haft det, Marco har heller ikke haft det i de ti måneder jeg har haft ham :x:

Redigeret af LilleBali
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger også hvidløgs granulat til mine og grunden til at jeg startede med det er at Pipi er allergisk over for katte lopper og fik store sår når en af os havde talt med ude kattene.

Siden vi er startet på hvidløg harr hun ikke fået nye sår .:klap:

Hun får ½ tsk i sin mad sammen med lidt youghurt og bamse får 1 tsk sammen med yoghurt.

De får kun tørfoder derfor youghurten..:shock:

Men jeg bliver nok også ved med at give dem loppekur da vi tit er sammen med andre hunde og de er med næsten over alt..

Så ja jeg går både med livrem og seler...:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites