Hop til indhold

Råd til udstilling


Siri
 Share

Recommended Posts

Måske kan denne video bruges?:

[media]

[/media]

Den viser en border collie som har lært selv at stille sig pænt :5up:

På den måde slipper man for at skulle flytte rundt på hundens ben og endnu bedre: man behøver ikke at bruge snoren til at få hunden til at stå pænt :klap:

 

Det er sgu sejt - det vil vi også lære!!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 95
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er sgu sejt - det vil vi også lære!!

 

Sæt i gang :mrgreen: Det er jo "bare" træning som alt andet :cool:

 

Det bedste er jo helt klart at få hjælp, af andre der udstiller racen ... men stemningen til udstillinger (og måske lidt i udstillingsverdenen?) kan ofte godt være lidt anspændt - og man kan ikke nødvendigvis tage et godt råd for at være godt :???: ... tror jeg.

 

Men google billeder af udstillings-bordere og se på, hvordan de står - og øv så foran et spejl - eller få en til at hjælpe dig med at se, hvordan han står ... og måske bliv ved med at tænke, at det er træning - præcis lige som, hvis du træner lydighed - det er bare andre færdigheder - men metoderne og vejen til målet kan sagtens være den samme.

 

Typisk er ringtræning ikke noget man melder sig til og kommer x antal gange ... ude ved os betaler man bare når man kommer - og der er ikke noget bindende.

 

Og så vil jeg som andre, også anbefale at starte med et skue - jeg ved at kreds 6 holder nytårsskue d. 2. januar ... stemningen til skuer er ofte ret meget mere afslappet - fordi resultatet ikke tæller for alvor ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Kiggede ind på BC'klubbens hjemmeside, og der er begynderudstilling d. 19/2. Her er hvad de selv skriver om det:

 

"Vores begynder udstilling er en årligt tilbagevendende begivenhed, der skal hjælpe nye Border Collie ejere ind i sporten. Vi mødes om formiddagen, har en times ringtræning, en times undervisning i soignering, derefter er der en kort frokostpause.

Efter frokost underviser udstillingsdommeren i ½ - 1 time i hvad dommeren kigger på når han/hun dømmer og forklarer de fagudtryk der bruges - f.eks. 'vinkler', 'overlinje' og hvad der ellers kan virke fremmede på en ny udstiller.

Kl. 13 går bedømmelserne i gang som ved en sædvanlig certifikat udstilling."

 

 

Det kunne jeg i hvert fald godt tænke mig at prøve selv... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kiggede ind på BC'klubbens hjemmeside, og der er begynderudstilling d. 19/2. Her er hvad de selv skriver om det:

 

"Vores begynder udstilling er en årligt tilbagevendende begivenhed, der skal hjælpe nye Border Collie ejere ind i sporten. Vi mødes om formiddagen, har en times ringtræning, en times undervisning i soignering, derefter er der en kort frokostpause.

Efter frokost underviser udstillingsdommeren i ½ - 1 time i hvad dommeren kigger på når han/hun dømmer og forklarer de fagudtryk der bruges - f.eks. 'vinkler', 'overlinje' og hvad der ellers kan virke fremmede på en ny udstiller.

Kl. 13 går bedømmelserne i gang som ved en sædvanlig certifikat udstilling."

 

 

Det kunne jeg i hvert fald godt tænke mig at prøve selv... :hmm:

 

Hvor er det henne? Det lyder da som en super introduktion!

Link til indlæg
Del på andre sites

I mine øjne er freestacking ved at gribe lidt for meget om sig. Meget fint at hunden kan stille sig godt selv, og det kræver ganske meget træning. Hvilket gør det meget imponerende. Men det er bare ganske få racer, hvor det ser rigtig godt ud. Og selv ved de racer, er freestacking ikke det eneste, der gøres brug af.

 

Rigtig mange hunde har brug for mere støtte, end man som udstiller kan give dem ved komplet freestacking. Især når dommeren er tæt ved. Hvis hunden ikke er meget stærk i at stå selv, vil den have en tendens til at trippe lidt frem og tilbage, hvilket vil give dommeren et sløret billede at se på.

 

Det vil kræve utrolig meget træning at få en hund, der står ordentlig på den måde. Og selv de der arbejder med det fra hunden er hvalp, går ind og støtter hunden og skal rette på den i ny og næ.

 

Sad ringsekretær på terriers for nyligt, og her var der også mode i at freestacke. Langt størstedelen af tiden uden succes. Hvilket efterlod dommeren lettere irriteret og frustreret i løbet af ganske kort tid.

 

Man må selvfølgelig gøre som man vil, men må huske på, at man betaler ganske mange penge for få minutter af dommerens tid. Og personligt er jeg af den opfattelse, at hvis man tilmelder sig sådan noget, er det fordi man vil gøre det så godt som man kan. Hvorfor jeg så ikke kan forstå, at man ikke udstiller hunden som den viser sig bedst.

 

Var faktisk forundret over at se juniorhandling her i weekenden, hvor de gæve unge mennesker i stor grad har smidt gammeldags handling væk, og nu udstiller alle racer ens. Det er bare ikke alle racer, der skal udstillles på samme måde. Og mit gæt er også, at det er derfor der er så stor forskel på hvem der placeres fra gang til gang. Tidligere var det stort set altid de samme der lå i top, og det var de, der formåede at vise den pågældende race som den race skal udstilles.

 

Nu udstilles newfer pludselig som afghanere, amerikanere udstilles som spidshunde og terriers som et eller andet midt i mellem. Ja, jeg er måske lidt konservativ på det punkt, men syntes man bør se på hvad der gør ens hund bedst, og ikke hvad der ser vel kækt ud.

 

Hunden BØR se ligefrem når den bevæger sig. Ellers vil den få forkert udtryk i fronten. Nu står der ikke om noget om længde på overarm i standarden, men har man en border der kigger meget op på fører, vil den kunne få en tendens til at trippe og gå for højt med forbenene, hvilket vil være kraftigt i strid med standardens tekst om bevægelse, der skal være meget jordvindende og med poter der løfter sig så lidt fra jorden som muligt.

 

Man vil kunne gøre en del med en smule småtrimning på en border. Det ses der ganske sikkert ikke særligt begejstret på rundt omkring, men det kan gøres så det ikke ses, men er med til at give et bedre billede af hunden.

 

Fandt video fra Bratislava 2009 World Dog Show, så er der noget at se lidt på. Man skal bare huske, at ringene dernede var så pokkers små, at det ikke var til at bevæge hundene ordentligt. Derfor snyder det en smule i forhold til optimal hastighed at løbe i.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Sæt i gang :mrgreen: Det er jo "bare" træning som alt andet :cool:

 

Det bedste er jo helt klart at få hjælp, af andre der udstiller racen ... men stemningen til udstillinger (og måske lidt i udstillingsverdenen?) kan ofte godt være lidt anspændt - og man kan ikke nødvendigvis tage et godt råd for at være godt :???: ... tror jeg.

 

Men google billeder af udstillings-bordere og se på, hvordan de står - og øv så foran et spejl - eller få en til at hjælpe dig med at se, hvordan han står ... og måske bliv ved med at tænke, at det er træning - præcis lige som, hvis du træner lydighed - det er bare andre færdigheder - men metoderne og vejen til målet kan sagtens være den samme.

 

Typisk er ringtræning ikke noget man melder sig til og kommer x antal gange ... ude ved os betaler man bare når man kommer - og der er ikke noget bindende.

 

Og så vil jeg som andre, også anbefale at starte med et skue - jeg ved at kreds 6 holder nytårsskue d. 2. januar ... stemningen til skuer er ofte ret meget mere afslappet - fordi resultatet ikke tæller for alvor ..

 

Altså jeg har lidt en plan om, at hvis jeg finder nogle billige spejle en dag, så sætter jeg spejle op langs hegnet i bunden af haven. Det savner jeg virkelig nogle gange!! Det gør det meget nemmere at se hundens bevægelser!

Kan se at kreds 7 har et nytårsskue i Terndrup den 22/1 - måske skulle jeg tage med der...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det henne? Det lyder da som en super introduktion!

 

Ved ikke, kan ikke finde det nogen steder... :vedikke:

 

Mht. videoklippet fra Bratislava - hvis ikke jeg ta'r helt fejl, så er det danske Felicia/Zorro der bli'r nr. 2. Hun holder showkursus d. 6/2, godt nok på Sjælland, mere info findes på BC-klubbens hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sgu sejt - det vil vi også lære!!

 

Jeg stiller Vilya sådan - dog KAN jeg rette ben, hvis det skulle være nødvendigt. Det eneste, jeg ellers gør er, at løfte hende en smule mellem forbenene, så hun sætter vægten lige på begge ben og ikke kommer til at stå med poterne udad :engel: Hun retter til på mine finger bevægelser og kan stå ganske længe sådan, så jeg kan få lov at gå rundt og nyde synet. Hun får så lov at stå og kigge på mig - eller når dommeren bedømmer hende, snyder jeg lidt og holder en hånd ud, så hun drejer hovedet lidt mod ham - hendes hovede er én af hendes få forcer :mrgreen:

 

Løb har jeg indlært vha. en "trave" kommando for at adskille det fra lydighed. Starter direkte fra stå ved at jeg går lidt foran og siger "go trave". Jeg starter lidt langsomt, for at hun ikke kommer til at springe i galop og øger så farten, når traven ligger stabilt. Som der også blev skrevet tidligere er det bedst, hvis de kan kigge nogenlunde ligeud - jeg løber simpelthen lidt foran - da du ellers nemt får forbensspjæt :mrgreen: Pas dog på, at du ikke kommer til at lægge for meget vægt på forparten - især ikke med en ung hund, der så nemt vil komme til at smide bagbenene (tænk på hestene) og få en ustabil overlinie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dem fra Pistop siger, at black'n'black ikke er godt til tri'er?? Fordi så bliver overgangen imellem farverne ikke så tydelig...? Men altså, hvad ved jeg:blink:

 

Jeg har i hvert tilfælde ikke en blower til rådighed, så det bliver føntørreren! Poter tror jeg godt jeg kan finde ud af klippe, men ørerne er straks værre. De stritter lige op i luften, men han har umiddelbart ingen fimrehår.

 

Det med hsampoo er nok et spørgsmål om smag og behag :-D Personligt bruger jeg Black'n'black til både black tri. og Blue merle :blink: Og er meget tilfreds med det, det sorte bliver rigtig skinnene sort, sjovt nok :lol:

Det hvide kommer til at se mere hvidt ud, og tan farverne (for)bliver dybe og varme i farven.

Men der er nok næsten lige så mange meninger om shampoo, som der er om opdragelse og træningsmetoder :blink:

 

Eftersom jeg ikke går udfra at du udstiller for at vinde, så er det vigtigtste også at han bare er ren og pæn og opføre sig ordenligt :blink:

Så du behøver ikke nødvendligvis at bekymre dig så meget om ørerne :-) Men poter og haser skal naturligvis klippes, og pas på at du ikke kommer til at klippe for tæt ind til benet når du klipper haserne, så benstammerne kommer til at se for tynde ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stiller Vilya sådan - dog KAN jeg rette ben, hvis det skulle være nødvendigt. Det eneste, jeg ellers gør er, at løfte hende en smule mellem forbenene, så hun sætter vægten lige på begge ben og ikke kommer til at stå med poterne udad :engel: Hun retter til på mine finger bevægelser og kan stå ganske længe sådan, så jeg kan få lov at gå rundt og nyde synet. Hun får så lov at stå og kigge på mig - eller når dommeren bedømmer hende, snyder jeg lidt og holder en hånd ud, så hun drejer hovedet lidt mod ham - hendes hovede er én af hendes få forcer :mrgreen:

 

Løb har jeg indlært vha. en "trave" kommando for at adskille det fra lydighed. Starter direkte fra stå ved at jeg går lidt foran og siger "go trave". Jeg starter lidt langsomt, for at hun ikke kommer til at springe i galop og øger så farten, når traven ligger stabilt. Som der også blev skrevet tidligere er det bedst, hvis de kan kigge nogenlunde ligeud - jeg løber simpelthen lidt foran - da du ellers nemt får forbensspjæt :mrgreen: Pas dog på, at du ikke kommer til at lægge for meget vægt på forparten - især ikke med en ung hund, der så nemt vil komme til at smide bagbenene (tænk på hestene) og få en ustabil overlinie.

 

Skide gode "trave-fifs" - det vil jeg prøve. Måske skal du lige kigge på os en dag og skælde lidt ud, så vi kommer til at gå ordentligt! Jeg tillægger mig altså nogle gange nogle pudsige vaner når jeg går med hund. Eks. så ligner jeg John Cleeses imitation af Hitler, når jeg går fri ved fod med Carla:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med hsampoo er nok et spørgsmål om smag og behag :-D Personligt bruger jeg Black'n'black til både black tri. og Blue merle :blink: Og er meget tilfreds med det, det sorte bliver rigtig skinnene sort, sjovt nok :lol:

Det hvide kommer til at se mere hvidt ud, og tan farverne (for)bliver dybe og varme i farven.

Men der er nok næsten lige så mange meninger om shampoo, som der er om opdragelse og træningsmetoder :blink:

 

Eftersom jeg ikke går udfra at du udstiller for at vinde, så er det vigtigtste også at han bare er ren og pæn og opføre sig ordenligt :blink:

Så du behøver ikke nødvendligvis at bekymre dig så meget om ørerne :-) Men poter og haser skal naturligvis klippes, og pas på at du ikke kommer til at klippe for tæt ind til benet når du klipper haserne, så benstammerne kommer til at se for tynde ud.

 

Jeg udstiller ikke for at vinde... vi skal bare prøve det og have det sjovt samtidig.Godt tip med klipningen - det kan være at jeg lige skal prøve en gang inden vi rent faktisk skal udstille. Havde et mindre klippeuheld, sidst jeg klippede min coton... ikke kønt:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Siri - du er velkommen til at gribe fat i Michael og høre om han vil hjælpe mht hvad du skal i ringen og opstilling og hvad der forventes af dig og Otto.

 

Michael har udstillet rigtig mange hunde både her i DK og i udlandet... han har også udstillet Bravo en enkelt gang og kunne herefter 'prale' med sit 1. gule bånd :genert::mrgreen:

Ikke let at være en langbenet og spinkel BC, når de åbenbart helst skal være kortbenede og kraftige :engel:

Heldigt at han kan bruge hans lange ben, når han løber agility og hyrder :mrgreen:

 

Jeg fik Laila C. oppe fra klubben til at vaske, føne og klippe Bravo - hun gjorde et pænt stykke arbejde :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Heldigvis kan Otto sagtens arbejde med andre hunde tæt omkring sig. Det har vi gjort rigtig meget i, indtil nu, netop fordi han skal lære at arbejde intenst på trods af at der er andre hunde omkring ham. Så det bliver ikke noget problem. Det er mere det der med hvad jeg selv skal gøre og hvordan han skal stille for at stå "korrekt". Tror jeg skal se om jeg kan finde lidt videoer på youtube..

 

 

:5up: men en ting er at arbejde roligt og koncentreret tæt på andre hunde...

I udstillingsringen kan der være meget støj og man løber tæt nogle gange MEGET tæt så hunden skal kunne vise sig godt selvom man har en hund i bevægelse lige foran sig og en hund lige tæt bagved rumpen....

 

Koda arbejder fint lydighed tæt på andre hunde og enser dem ikke men noget andet var at lære ham at kunne løbe pænt og behærsket med en løbende hund foran og bagved ham...

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri - du er velkommen til at gribe fat i Michael og høre om han vil hjælpe mht hvad du skal i ringen og opstilling og hvad der forventes af dig og Otto.

 

Michael har udstillet rigtig mange hunde både her i DK og i udlandet... han har også udstillet Bravo en enkelt gang og kunne herefter 'prale' med sit 1. gule bånd :genert::mrgreen:

Ikke let at være en langbenet og spinkel BC, når de åbenbart helst skal være kortbenede og kraftige :engel:

Heldigt at han kan bruge hans lange ben, når han løber agility og hyrder :mrgreen:

 

Jeg fik Laila C. oppe fra klubben til at vaske, føne og klippe Bravo - hun gjorde et pænt stykke arbejde :5up:

 

Okay - jeg havde så aldrig gættet på at Michael havde udstillingserfaring! Der kan man sgu bare se:blink:

Jeg må lige få nogle gode råd med på vejen. Nu har jeg altså besluttet mig for at jeg skal prøve at udstille, i stedet for bare at brokke mig over udstillingerne:mrgreen: Og eftersom jeg har klippet Carla næsten skaldet, så er det Otto der står for skud!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Malene Nielsen
SÅ har jeg netop meldt Otto til skue i Terndrup. Det tog lidt om sig, den her idé, så det er faktisk endt med at der er 4 tilmeldte fra samme kuld... :lol:

Så nu kan det altså komme an på en prøve. Vi skal træne stå og rolig indtil januar, tror jeg:blink:

 

Spændende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hov - lige en totalt forsinket opdatering!

Det gik super. Jeg følte mig dog lidt dum, da jeg dagen inden brugte halvanden time på badeværelsesgulvet med en håndføntørrer.. og Otto var vist enig i min tanke!

Men vi fik excellent og rødt bånd. Det er vist godt. Og så blev i nummer to i hanhundene. Den der vandt racen var naturligvis en overtypet, tung og pelset BC - trist syn.

Otto opførte sig som en engel og gav dommeren en ordentlig tungeslasker :blink: I kommentaren stod der også "herligt temperament", men det havde han nu ikke behøvet at skrive.. det vidste jeg jo i forvejen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov - lige en totalt forsinket opdatering!

Det gik super. Jeg følte mig dog lidt dum, da jeg dagen inden brugte halvanden time på badeværelsesgulvet med en håndføntørrer.. og Otto var vist enig i min tanke!

Men vi fik excellent og rødt bånd. Det er vist godt. Og så blev i nummer to i hanhundene. Den der vandt racen var naturligvis en overtypet, tung og pelset BC - trist syn.

Otto opførte sig som en engel og gav dommeren en ordentlig tungeslasker :blink: I kommentaren stod der også "herligt temperament", men det havde han nu ikke behøvet at skrive.. det vidste jeg jo i forvejen :mrgreen:

 

Det må jo siges, at være gået over al forventning! :banan:

 

Men øv, at vinderen var overtypet... Det ser man jo desværre her og der :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er åbenbart normen hos mange racer, har jeg forstået... er det også sådan hos berneren?

 

Jeg er ikke nok inde i det til at have fået et ordentligt billede, jeg er vildt dårlig til sådan noget - men jo, der er lidt vel meget pels på nogle af dem og det er jo heldigvis ikke skade til. Men synes også, at jeg ser et par overdrevne brystkasser her og der - men om det er pelsen, der gør det er svært at sige har ikke mærket på dem :vedikke:

 

Synes dog heldigvis ikke, at berneren er skrækeksemplet på det område.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke nok inde i det til at have fået et ordentligt billede, jeg er vildt dårlig til sådan noget - men jo, der er lidt vel meget pels på nogle af dem og det er jo heldigvis ikke skade til. Men synes også, at jeg ser et par overdrevne brystkasser her og der - men om det er pelsen, der gør det er svært at sige har ikke mærket på dem :vedikke:

 

Synes dog heldigvis ikke, at berneren er skrækeksemplet på det område.

 

Det er da altid noget at det ikke står så galt til. For hos borderen er man slet ikke i tvivl. Den der vandt har aldrig nogensinde lignet en border collie! Den lignede nok mest en tung og langhåret aussie.. :shock:

 

Men vi fik vores fine røde bånd, så jeg er glad - også selvom vi ikke vandt klassen. Nu var mine forventninger jo også helt utroligt lave, så der skulle altså ikke meget til at gøre mig glad ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da altid noget at det ikke står så galt til. For hos borderen er man slet ikke i tvivl. Den der vandt har aldrig nogensinde lignet en border collie! Den lignede nok mest en tung og langhåret aussie.. :shock:

 

Men vi fik vores fine røde bånd, så jeg er glad - også selvom vi ikke vandt klassen. Nu var mine forventninger jo også helt utroligt lave, så der skulle altså ikke meget til at gøre mig glad ;-)

 

Åhr, for satan, de nye udstillingsregler...! Nu er jeg fuldstændig forvirret om, hvor godt placering du egentlig rent faktisk blev :mrgreen:

 

Men du vant da klassen, han stillede op i, siden du blev nr. 2 i hanhunde? Eller vant den anden han i din klasse over alle hanhundene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...