Hop til indhold

fra lokkehund til frishape


Gæst Stinnemus
 Share

Recommended Posts

Gæst Stinnemus

Ja nu VIL jeg altså have det til at lykkes, men jeg synes ikke jeg kan få info nogen steder til hvordan man lærer en hund, der er vandt til at blive lokket/guidet til at lære nye tricks, at tilbyde nye tricks selv :genert: især fordi jeg heller ikke er så skide god til at rose for at tilbyde de små skridt i den rigtige retning :stupid:

 

Når jeg finder klikkeren frem er han ellevild, men i 9 ud af 10 gange tilbyder han "sit" AND THATS IT :stupid: selvom han ikke får noget klik for det, bliver han bare roligt siddende og venter og venter og venter :vedikke:

 

men så i 1 ud af 10 tilfælde ser der ud til at ske noget andet i hovedet på ham. Tog lige 5-10 minutter før - han starter med at gå hen og dutte en apportdummy der står på højkant- fik klik for det 3 gange og 4. gang vælter han den og griber om den med munden - her får han klik igen og kommer hen og får godbid. Prøver også det en gang mere og kommer så hen og tilbydder mig sit.

 

2 gange belønner jeg ham for at sitte og "trækker" ham med godbidden ud af sitten (for ellers rører han sig ikke). 3. gang han sætter sig trækker eg ham ud med tom hånd og uden at klikke og lader ham selv prøve at gøre noget.

 

Her gør han så for første gang i månedsvis det jeg egentlig ønsker - at han selv prøver noget af. Han starter med en pote - får godbid og prøver igen. Ingen godbid = han prøver at give pote og så samtidig dutte min anden hånd med snuden - endnu engang klik og så tager han virkelig fat: dutte modsatte hånd end hvor poten er, samme hånd som han sætter poten i, skifte til den anden pote, poten i den anden hånd osv osv osv - man kan virkelig se at han synes det var SJOVT at prøve at se hvad man fik ros for og kan virkelig se at han tænker "hvis jeg nu gør dét her som er NÆSTEN det samme - er det så stadig godt?".

 

Jeg søger IKKE at vi skal ud og lære de store tricks og kommandoer med klikkeren indenfor den nærmeste fremtid, men at han tilbyder noget selv (jeg er ligeglad HVAD det er - han skal bare tænke selv og have det sjovt med det :engel:), men er i tvivl om jeg skal rose/klikke for de kommandoer der sidder fast (som fx sit, dæk osv) - kun rose for relativt nye øvelser (fx spil død eller vinke) eller kun for de nye tilbydelser(er det et ord overhovedet :lol:) han giver??????

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg søger IKKE at vi skal ud og lære de store tricks og kommandoer med klikkeren indenfor den nærmeste fremtid, men at han tilbyder noget selv (jeg er ligeglad HVAD det er - han skal bare tænke selv og have det sjovt med det :engel:), men er i tvivl om jeg skal rose/klikke for de kommandoer der sidder fast (som fx sit, dæk osv) - kun rose for relativt nye øvelser (fx spil død eller vinke) eller kun for de nye tilbydelser(er det et ord overhovedet :lol:) han giver??????

 

Tilbud ;-)

 

Altså, det anbefaldes, at du altid klikker, også for de ellers gennemtærskede øvelser, ellers kan du få et problem, den dag, hunden ikke gør det korrekt længere - da hunden ikke selv tilbyder øvelsen, så du kan ikke træne den uden signal (gav det mening?).

 

Når jeg træner på den måde (altså, "tilbyd hvad du kan"), klikker jeg for ALT, Møffe tilbyder. Også gamle øvelser, der ellers sidder fast. Men han får kun ét klik for hver øvelse. Tilbyder han twist to gange, surt sjov, han får kun klik for den første twist ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Sookie og jeg startede op på klikkertræning første gang - var første øvelse at der blev lagt en papkasse foran hende. Jeg skulle så klikke hver gang hun gjorde noget med papkassen - men aldrig for det samme, jeg klikkede hvis hun kigge på den, satte poten på, snuste til den, kom hovedet ned i den, poten ned i den osv osv. Det gik bare super stærkt med at hun forstod, at hun selv skulle tænke - så det kan du måske starte med for at han forstår konceptet "tænk selv" :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Da Sookie og jeg startede op på klikkertræning første gang - var første øvelse at der blev lagt en papkasse foran hende. Jeg skulle så klikke hver gang hun gjorde noget med papkassen - men aldrig for det samme, jeg klikkede hvis hun kigge på den, satte poten på, snuste til den, kom hovedet ned i den, poten ned i den osv osv. Det gik bare super stærkt med at hun forstod, at hun selv skulle tænke - så det kan du måske starte med for at han forstår konceptet "tænk selv" :blink:

 

Jeg prøvede lige at sætte et målebæger - og da han snuser til den får han klik - han får så klik en del gange og prøver så at sætte foden på den en enkelt gang og til sidst vælter han den.:mrgreen:

 

To gange på en dag hvor han tilbyder noget nyt :banan: og så endda indenfor en time!!!:klap:

 

Og så gik han ellers igang med sit møgirriterende sit :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede lige at sætte et målebæger - og da han snuser til den får han klik - han får så klik en del gange og prøver så at sætte foden på den en enkelt gang og til sidst vælter han den.:mrgreen:

 

To gange på en dag hvor han tilbyder noget nyt :banan: og så endda indenfor en time!!!:klap:

 

Og så gik han ellers igang med sit møgirriterende sit :stupid:

 

:mrgreen: kun et klik - og så skal han tænke og tilbyde noget nyt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Tilbud ;-)

 

Altså, det anbefaldes, at du altid klikker, også for de ellers gennemtærskede øvelser, ellers kan du få et problem, den dag, hunden ikke gør det korrekt længere - da hunden ikke selv tilbyder øvelsen, så du kan ikke træne den uden signal (gav det mening?).

 

Når jeg træner på den måde (altså, "tilbyd hvad du kan"), klikker jeg for ALT, Møffe tilbyder. Også gamle øvelser, der ellers sidder fast. Men han får kun ét klik for hver øvelse. Tilbyder han twist to gange, surt sjov, han får kun klik for den første twist ;-)

 

ah ok - tilbud :-D

 

ok én gang klik og så noget andet prøver vi næste gang. Hvad siger/gør du så hvis han bliver ved med at tilbyde det samme? Og hvad siger du så for at begynde når I skal lave "tilbyd hvad du kan"?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
:mrgreen: kun et klik - og så skal han tænke og tilbyde noget nyt :5up:

 

jaja fox, men der havde jeg jo ikke læst hvad i havde svaret herinde, vel? :engel:

 

(og ja, jeg HAR flere undskyldninger klar, hvis det skal være :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede lige at sætte et målebæger - og da han snuser til den får han klik - han får så klik en del gange og prøver så at sætte foden på den en enkelt gang og til sidst vælter han den.:mrgreen:

 

To gange på en dag hvor han tilbyder noget nyt :banan: og så endda indenfor en time!!!:klap:

 

Og så gik han ellers igang med sit møgirriterende sit :stupid:

 

Nu skal du også huske, ikke at hæve dine kriterier/krav for hurtigt ;-)

 

Tænk på, at det nok har været meget anstrengende for ham mentalt, at skulle udtænke de ting med målebægeret... Og han er til sidst bare blevet træt - og derfor sætter sig ned i sit... En øvelse han er tryg ved og kan overskue selv når han er træt ;-)

 

Så stop mens legen er god, og efter få repetitioner i starten ;-)

Eller træn lidt frishaping, og så lad ham få en pause med nogle øvelser som han kan. Så han holder gejsten oppe, og ikke kører træt i det... Og gi´ også gerne jackpot når han laver noget helt fantastisk godt - men stadig med tanke på, at kriterierne skal passe til ham :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Nu skal du også huske, ikke at hæve dine kriterier/krav for hurtigt ;-)

 

Tænk på, at det nok har været meget anstrengende for ham mentalt, at skulle udtænke de ting med målebægeret... Og han er til sidst bare blevet træt - og derfor sætter sig ned i sit... En øvelse han er tryg ved og kan overskue selv når han er træt ;-)

 

Så stop mens legen er god, og efter få repetitioner i starten ;-)

Eller træn lidt frishaping, og så lad ham få en pause med nogle øvelser som han kan. Så han holder gejsten oppe, og ikke kører træt i det... Og gi´ også gerne jackpot når han laver noget helt fantastisk godt - men stadig med tanke på, at kriterierne skal passe til ham :blink:

 

ah ups - ja det kræver nok lidt ekstra når han ikke er vandt til at skulle tænke selv i træningssituationer :stupid:

 

Vi øver ikke mere end 5 min ad gangen i forvejen (pause i tv :oops:)

 

Jackpot? Er det dobbeltop på godbidder? eller? Det gjorde jeg da han tilbød bukke (tænk at jeg virkelig glemte at nævne at han gjorde det!!!!) - en øvelse han ellers ALDRIG har gjort uden at blive lokket med godbid foran snuden:banan: Tror nu det var lidt tilfældigt, men han sank en smule ned i forbenene og jeg sprang op med et "JA!" og så sank han helt ned mens halen kørte :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

ah ok - tilbud :-D

 

ok én gang klik og så noget andet prøver vi næste gang. Hvad siger/gør du så hvis han bliver ved med at tilbyde det samme? Og hvad siger du så for at begynde når I skal lave "tilbyd hvad du kan"?)

 

Til at starte med ignorerer jeg bare, hvis han tilbyder samme øvelse flere gange. Kan finde på at sige "eeej, du, det har du fået for, frem med noget nyt" - har ikke noget fast ord for det :genert: Nogle bruger fx at sige "forkert".

 

Nå vi starter, så siger jeg bare "Hva' ka' du?" og når vi slutter, så bare et "slut".

 

Jackpot = Lig med super god belønnig ;-) Det vil sige flere godbidder, bedre godbidder eller yndlingslegetøjet fx. Bare hunden synes, at det er et par hakker bedre end den sædvanlige godbid :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede lige at sætte et målebæger - og da han snuser til den får han klik - han får så klik en del gange og prøver så at sætte foden på den en enkelt gang og til sidst vælter han den.:mrgreen:

 

To gange på en dag hvor han tilbyder noget nyt :banan: og så endda indenfor en time!!!:klap:

 

Og så gik han ellers igang med sit møgirriterende sit :stupid:

 

Du må ikke blive irriteret over hans sit. NOGEN har jo på et tidspunkt fortsærket det så meget at det er det han mener må belønne sig bedst :-D

 

Du kan ophæve sit situationen ved at gå lidt væk og så evt. klikke ham for at følge med dig.

 

Jeg oplever at kliktræning fungerer bedst på lidt afstand af mig (Pelle vil gerne sitte, dække og tilbyde playbow helt henne ved mig) så jeg har kastet en godbid lidt væk og klikket igen i det øjeblik han vendte sig mod mig igen, kastet ny godbid osv.

Dette er en nem måde at give hunden som ikke er operant trænet fra starten forståelsen for at de skal gøre noget for at få klikket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med en hund der ikke tidligere er klikkertrænet ville jeg maks træne 1-2 minutter, det er utroligt krævende selv at skulle finde på, så ville jeg til gengæld gøre det en 3-4 gange om dagen.

 

Han skal lære at næsten alt hvad han gør betaler sig, så hver generøs med dine klik, klik for at øret bevæger, halen bevæger, han blinkede med øjet, i det hele taget enhver bevægelse. Og som Ninjamor er inde på, lad være med at give ham godbidden fra hånden, kast den, det vil helt automatisk få ham til at bevæge sig, så når han er på vej tilbage til dig vil der altid være et eller andet du kan belønne.

 

Her til at starte med ville jeg slet ikke tænke i øvelser, men i bevægelser, klik ham for at bevæge sig, det er fuldstændigt ligegyldigt hvad han gør, først skal han lære at det er initiativ der betaler sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Du må ikke blive irriteret over hans sit. NOGEN har jo på et tidspunkt fortsærket det så meget at det er det han mener må belønne sig bedst :-D

 

Du kan ophæve sit situationen ved at gå lidt væk og så evt. klikke ham for at følge med dig.

 

Jeg oplever at kliktræning fungerer bedst på lidt afstand af mig (Pelle vil gerne sitte, dække og tilbyde playbow helt henne ved mig) så jeg har kastet en godbid lidt væk og klikket igen i det øjeblik han vendte sig mod mig igen, kastet ny godbid osv.

Dette er en nem måde at give hunden som ikke er operant trænet fra starten forståelsen for at de skal gøre noget for at få klikket.

ehm ja okay så :genert:

 

Jeg sidder gerne nede på gulvet og han vil allerhelst stå heeeelt oppe i hovedet på mig :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Med en hund der ikke tidligere er klikkertrænet ville jeg maks træne 1-2 minutter, det er utroligt krævende selv at skulle finde på, så ville jeg til gengæld gøre det en 3-4 gange om dagen.

 

Han skal lære at næsten alt hvad han gør betaler sig, så hver generøs med dine klik, klik for at øret bevæger, halen bevæger, han blinkede med øjet, i det hele taget enhver bevægelse. Og som Ninjamor er inde på, lad være med at give ham godbidden fra hånden, kast den, det vil helt automatisk få ham til at bevæge sig, så når han er på vej tilbage til dig vil der altid være et eller andet du kan belønne.

 

Her til at starte med ville jeg slet ikke tænke i øvelser, men i bevægelser, klik ham for at bevæge sig, det er fuldstændigt ligegyldigt hvad han gør, først skal han lære at det er initiativ der betaler sig.

 

ok - han bliver bare ved med at følge efter mig når jeg har sagt slut og står og kigger meget forventningsfuldt på mig :genert: så jeg har bare troet at jeg stoppede for tidligt. Men så igen - man skal jo ikke stoppe når han mister fokus/interessen, for så starter man jo dérfra næste gang

Link til indlæg
Del på andre sites

ehm ja okay så :genert:

 

Jeg sidder gerne nede på gulvet og han vil allerhelst stå heeeelt oppe i hovedet på mig :stupid:

 

Naturligvis vil han det for så er han jo meget tæt på belønningen, han er ikke dum :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

ok - han bliver bare ved med at følge efter mig når jeg har sagt slut og står og kigger meget forventningsfuldt på mig :genert: så jeg har bare troet at jeg stoppede for tidligt. Men så igen - man skal jo ikke stoppe når han mister fokus/interessen, for så starter man jo dérfra næste gang

 

Det er dig der sætter start og slut på træningstiden.

 

Hvis han er fattesvag hvad slut angår, kan du sige slutordet og straks gå i gang med noget han ved ikke kommer ham ved: Rydde op, vaske op, støvsuge eller lignende, som han har erfaring for ikke kaster noget af sig. Dermed tydeliggør du slutsignalets betydning for ham :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Naturligvis vil han det for så er han jo meget tæt på belønningen, han er ikke dum :-D

 

OK - er du sikker på at det er det? FOr så stopper jeg jo godbidder i hovedet på ham uden grund - godbidderne ligger altid ved siden af mig eller på et lille bord hvor jeg kan nå dem - han viser aldrig interesse for dem før han får ros

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Det er dig der sætter start og slut på træningstiden.

 

Hvis han er fattesvag hvad slut angår, kan du sige slutordet og straks gå i gang med noget han ved ikke kommer ham ved: Rydde op, vaske op, støvsuge eller lignende, som han har erfaring for ikke kaster noget af sig. Dermed tydeliggør du slutsignalets betydning for ham :-D

 

Gør jeg også , men han er oppertunist af dimmension- én gang det er lykkes ham at få mig igang igen og jeg kæmper med det i måneder :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Forresten: Når du bruger reklamepauserne på TV til træning, er han så begyndt selv at reagere på at reklameblokken starter?

 

nej det er han ikke - når tvet kører er hunden i komalignende søvn, jo mindre jeg kalder på ham eller går hen imod godbidderne:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

ok - han bliver bare ved med at følge efter mig når jeg har sagt slut og står og kigger meget forventningsfuldt på mig :genert: så jeg har bare troet at jeg stoppede for tidligt. Men så igen - man skal jo ikke stoppe når han mister fokus/interessen, for så starter man jo dérfra næste gang

 

Nemlig, og især med så krævende træning som klikkertræning er for en uøvet hund, så risikerer du at han kører træt i det, især hvis du træner hver dag og i for lang tid ad gangen. Tro mig jeg har været der, og det var til og med en klikkervant hund, pludselig fra den ene dag til den anden, så gad hun bare ikke mere og det var tydeligt at se at hun betragtede synet af klikkeren som en straf...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...