Hop til indhold

Hvordan får jeg min löwchen til at sætte sig?

Gæst pewlsen
 Share

Hvad vil du helst have din hund skal kunne?  

27 stemmer

1. 1. Hvad vil du helst have din hund skal kunne?

• Blive i kurven når jeg siger det
    • Have hunden væk fra sofaen
      0
    • Gå pænt i snor
    • Komme når jeg kalder

Recommended Posts

Jeg har en dejlig, MEGET lærenem (generelt) dejlig dejlig Löwchen hvalp på 6 måneder.

Jeg kunne godt tænke mig at få ham til at sætte sig ned på kommando, på det sted han er når jeg siger det, uanset hvad han er i gang med (også optaget af andre sjove ting)

Spørgsmålet er bare: Hvordan?

Han kan sætte sig (generelt), gå i kurv, ved hvornår han skal ha sele på (og giver plads til det), komme hen til mig næsten hver gang, gø på kommando og søge efter det som jeg beder om (Hvem er det?! (der banker))

Jeg vil gerne bruge kommandoen "Bil" - men næsten uanset hvad så kommer han hen til mig, i stedet for at sidde, og vente på at jeg kommer.

Vi bruger I-click - klikkertræning med MEGET stor success!

Nogle som har erfaring med det? Jeg føler han er helt parat til flere kommandoer.

Jeg er ny i forummet og ser frem til jeres svar :)

God weekend - og på forhånd tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg forstår dig ret, så vil du kunne sige "sit" og så sætter han sig - også om han er på afstand? Men når du nu siger "sit" så kommer han hen til dig?

Hvis det er sådan, så vil jeg sige at det er en øvelse der skal bygges op over lang tid. I starten sætter du ham tæt på dig. Så må du bygge afstanden op gradvist - og gå meget langsomt frem, måske 5 cm ad gangen, hvis han synes det er svært. Husk også at belønne ham der hvor han er, ikke inde ved dig selv!

Siger også som Tonks - gi' det tid, han er kun 6 måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for hurtigt svar :)

Naturligvis arbejder vi også med vores personlige "lyst" til at han skal lære hurtigt. Det skal selvfølgelig være en leg for ham, hvilket det også er :) - og vi forventer bestemt ikke at han skal kunne det i løbet af 2 dage. :)

Ja egentlig ville "sit" (eller sæt dig) være fint - men vi prøver at lære ham forskellige kommandoer i forskellige situationer, sådan at vi undgår "peter og ulven" hvis det virkelig gælder. Vi har fx en "panikkommando" som vi kun bruger hvis det er virkelig nødvendigt, og så roser vi ham rigtig rigtig meget når han så kommer :) Det ser ud til at lykkedes - naturligvis med en del træning da vi kun gør det 1-2 gange om ugen max for at vi ikke selv "misbruger kommandoen" :)

Det er så dejligt (når han får lov i lukkede, indhegnede områder) at se at han slutter sig til os HELE tiden, og hvis han endelig løber kan jeg kalde ham ind 98 gange ud af 100 med det samme. Der er ikke noget jeg hellere vil end at han kan gå ved siden af mig uden snor, og hvor der er plads (på landet hvor vi kan spotte en bil på 4 km afstand - og forskellige steder/områder mv) får han også lov til det. Han bliver ved os hele tiden, men jeg vil nu synes det var rigtig betryggende at han sætter sig når vi beder om det.

Jeg ved det kræver tid, og jeg lytter til Jer :) Så tak ind til videre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror måske jeg ikke helt har luret problematikken?

Men hvis det er som jeg tror, har jeg følgende svar - som ligger i tråd med de andre: giv tid. Tingene kommer. Og nu er du ved at ramle ind i en periode, hvor hunden meget vel kan glemme alt den tidligere har lært. Så undlad at sætte kravene for højt. På visse tidspunkter gennem puberteten, er det succes nok at kunne vedligeholde en øvelse.

Har ikke luret din tanke om, at have forskellige kommandoer til forskellige situationer. Jeg er fint med på, at man kan have et panik-indkald. Men alle andre øvelser bør nu være det samme, uanset hvor det skal ske.

Vil anbefale at du laver en liste over, hvilke kommandoer du vil have skal gælde for hvad. Hvad skal det betyde, når du afgiver hvilket signal? Som eksempel kan jeg fortælle, at herhjemme er der både en "sit" og en "sæt dig". Sit betyder "sæt dig ned og bliv siddende til du får noget andet at vide". Det vil sige, at der ikke er grund til at skulle messe ting som "bliv siddende" eller "bliiiiii-ve" når man går fra hunden. Modsat betyder sæt dig "sæt dig ned til du finder på noget andet". Det samme gælder for "dæk" og "(gå hen og) læg dig".

Personligt ser jeg ingen grund til, at skulle til at indlære endnu et signal for samme handling. Når tingene er godt nok indlært, vil det fungere i alle situationer. Også selvom hunden er ved at koge op i en situation. Nu går jeg på jagt med mine hunde, og her betyder og fungerer et sit-signal (på fløjte) nøjagtigt som hvis jeg giver verbalt signal hjemme. Også selvom hunden netop har fået sig et skud adrenalin ved at være for fugl.

Mange hunde indlærer en meget stærk sit, fordi det er det første vi lærer hunden. Men samtidig fastholder vi den også ofte i, at det at sætte sig skal ske lige foran fører. Ikke bagved, ved siden af eller væk fra. Så du kan begynde med, at lære hunden at sit betyder det samme, selvom du beder den om det når den står på din højre side. Som Korvis var inde på, kan det være du i starten kun kan få succes, hvis hunden er få cm. væk fra "oprindelig position".

For at indlære sitfasthed (at hunden bliver siddende når du går væk fra den), skal du først lære hunden, at den skal blive siddende i længere tid. For at kunne gå væk fra hunden, kræver det to variabler: tid og afstand. For at få afstand på, kræver det tid hvori hunden kan fastholde positionen. Man kan ikke træne begge dele samtidig. Så det er derfor oplagt at starte ud med, at man lægger tid på øvelsen.

Husker du at give signal til at øvelsen er slut? Et "fri" eller andet? Hvis du ikke indikerer for hunden, hvornår øvelsen er færdig, så lader du den selv bestemme hvornår nok er nok - og så vil du få svært ved at få afstand og tid på. Så gå tilbage og afslut øvelsen hver gang.

Ved ikke om det fik besvaret dine spørgsmål?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er meget enig med MK101. Jeg synes det er en kæmpe fordel hvis der kun er én handling per kommando og én kommando per handling (uanset om kommandoen er et ord eller et håndtegn). Fx, hvis du vil have hunden til at sitte på afstand, så kan det være en fordel at bruge en forskellig kommando fra at sitte ved fod.

Men som andre har påpeget, så er din hund meget ung og du har masser af tid til at lege træningen ind i ham.

Link til indlæg
Del på andre sites