Hop til indhold

En konsekvens?


Gæst JulieHansen
 Share

Recommended Posts

Gæst JulieHansen

Hej, jeg har brug for hjælp her.

 

jeg har en hanhund, meget klog. MEeeeen, når vi træner, fx. fri ved fod, så finder han pludselig en go' duft og stopper, så, hvis han finder noget der er bedre end godbidder, så stopper han... så jeg tænker, skal der ikke være en konsekvens, men jeg ved heller ikke hvad??

- nogen der har nogle idéer?? - evt. hvae er jeres konsekvens?

 

& så har jeg lige to andre spørgsmål.

 

hver gang han kommer over til mig, uden at jeg kalder - skal jeg så give en godbid eller ej? - det gør jeg, men jeg tænker bare sådan, at måske tænker han at, jeg ikke behøver at kalde, bare han kommer, får han en? - hvis I forstår. - altså, bare han kommer over til mig er nok til at få en godbid, så han behøver ikke at komme, når jeg kalder på ham, fordi han får alligevel, når han bare kommer... Ikke fordi, han ikke kommer hver gang, men han er jo en hvalp på 8 mdr. så ja (:

 

&

 

Har I nogle idéer, hvordan jeg kan få han til at komme, når der fx er løbende folk og han løber efter, eller hvis blade flyver rundt omkring, han synes det er mega sjovt at løbe efter. Det er også okay, men kun når vi er på en stor græsplane, så der ikke er fare? (:

 

Tak, for hjælp. :klap::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Julie!

 

Det lyder da virkelig som om, at det går fremad med jeres træning i forhold til dine seneste posts! :-D

 

Når han snuser under fri ved fod, skal du selvfølgelig ikke bare lade ham. Jeg gør det, at jeg sætte en fod i vejen og i det hele taget forhindre ham i at snuse. Ikke noget straf, bare "stille mig i vejen". Når der er kontakt igen, går vi et par meter, hvorefter jeg RIGTIG ofte bruger pågældende duft som belønning for kontakten - det er jo det, han helst vil have og så får han det ;-)

 

Derudover, jo, giv godbid HVER gang han kommer af sig selv. Når du ser, at han løber imod dig, kan du også skynde dig at sige "*navn* kom!", så får du også lige forstærket indkaldsordet samtidig ;-)

 

Løbende mennesker og blade er jo kraftigt selvforstærkende at løbe over til, så det er træning, træning, træning i at ignorere disse ting, hvis du spørger mig. Hav øjnene på stilke og kommer der en løber, så får du din hund ind og så sørger du for, at han er bevidst om løberen, men vælger dig til (og belønner stort med godbidder, selvfølgelig). Giver det mening? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst JulieHansen

Jo, mange tak.. (:

 

Ja, det går virkelig fremad! - han er blevet en helt anden. Men ja, vi kæmeper stadig med andre hunde ;p

 

Har du ingen konsekvens, hvis din hund ikke kommer,. når du kalder osv?

 

- kan det passe at du er med i en hund med din hund, i den der bog, som hedder sjov på turen med din hund eller noget i den stil?:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis hunden giver sig til at snuse så er det fordi belønningen for at gå fri ved fod ikke er god nok :-D

Dvs du skal blive bedre til at belønne, måske skal der flere belønninger til eller måske skal belønningerne være bedre.

Det handler om at belønne hunden så tit og godt, at den hellere vil gå fri ved fod en den vil snuse.

Jeg starter en fri ved fod træning ved først at belønne mange gange for kontakt medens jeg står stille med hunden på plads, så bevæger jeg en fod og belønner hunden for at holde kontakten, senere begynder jeg at gå, belønner rigtig mange gange, men hvis hunden bryder kontakten stopper jeg øvelsen og starter forfra, dvs, klarer hunden ikke at holde kontakten, så får den ingen belønning, ingen balade eller korrektion af nogen art, bare ingen belønning.

Øvelsen startes forfra og jeg er mere opmærksom på at belønne lidt mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, mange tak.. (:

 

Ja, det går virkelig fremad! - han er blevet en helt anden. Men ja, vi kæmeper stadig med andre hunde ;p

 

Har du ingen konsekvens, hvis din hund ikke kommer,. når du kalder osv?

 

- kan det passe at du er med i en hund med din hund, i den der bog, som hedder sjov på turen med din hund eller noget i den stil?:genert:

 

Jeg har for det meste ingen konsekvens, da konsekvens desværre i denne forbindelse er MEGET svær at time. For hunden får belønnet sig selv inden man når derover og har glemt at man kaldte. Så jeg gør simpelthen alt hvad jeg kan for ikke at kalde, når jeg ikke tror, at han vil komme.

 

Ok, har så godt nok et par indkaldssignaler, et ultimativt og et, som jeg bruger, når jeg ikke ved, om han kommer. Om det er smart ved jeg så ikke :lol:

 

Og jo, vi er med i den bog ;-)

 

^^ Ja, jeg tænker bare sådan, at hvis jeg en dag, siger at han gå skal ved siden af mig, og så tror han ikke, at der vil ske noget, hvis han går væk... hvis du forstår hvad jeg mener :S

 

Konsekvensen for ufuldført øvelse, skal for hunden være, at den ikke får det, den vil (godbid, snuseplet, osv.). Skide let at sige, men mega svært i praksis :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

^^ Ja, jeg tænker bare sådan, at hvis jeg en dag, siger at han gå skal ved siden af mig, og så tror han ikke, at der vil ske noget, hvis han går væk... hvis du forstår hvad jeg mener :S

 

Der findes et lille bitte ord, som kan anvendes, når det er indlært til at stoppe hunde i noget uønsket. Dermed signalerer man, at det ikke var det der var tanken og straks hunden stopper det uønskede, f.eks. at snuse, begynde at gå væk osv. roser man stort og belønner lige så stort.

 

Dette lille ord er ilde set af mange hundetrænere, ordet bliver ofte overdrevet af hundeejere, men anvendt korrekt er det en hjælp til hunden.

 

Ordet er "nej"... ;-) sagt i en neutral tone.

 

Men, hunde skal jo helst ikke blive ved side af os af frygt for hvad der sker hvis den ikke bliver der. De skal blive der, fordi de har lært at det betaler sig at samarbejde.

 

Når man opbygger kontakten, belønner man hver eneste gang hunden selv henvender sig. Derefter får man ordet under signalkontrol.

 

Til dit spørgsmål om du skal give belønning hver gang han kommer af sig selv, ville jeg se meget nøje på situationen og på hunden.

 

Nogle hunde bliver nemlig som du er inde på: De finder ud af, at de ikke "behøver" komme/tage kontakt når der kaldes, fordi de har erfaret at belønningen altid kommer alligevel, når de tilbyder sig selv = belønningen er altid tilgængelig, hvorfor så behøve samarbejde for at få den?

 

Det samme med træning: Hvis man stort set kun kan vride nogle øvelser ud af hunden, når den kommer af sig selv, så er vi inde i, at det er hunden som kontrollerer, hvornår der skal trænes, hvilket ikke er godt for samarbejdet.

 

Som eneste konsekvens for en hund som ikke har lært indkaldet i bund ville jeg hente hunden, stille og roligt og uden ord. Ikke som træning, men for at forhindre den fik belønnet sig selv ved ikke at komme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...