Hop til indhold

teenagehund - er vi bare heldige?


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Ja det her skal ikke læses som en praletråd om min nemme unghund, men som et seriøst spørgsmål om hvorvidt vi "bare" har været heldige eller om myterne om de forfærdelige unghunde er overdrevne?

 

Skipper bliver 8 mdr i morgen og vi kan da sagtens mærke at han har ændret sig efter han er blevet kønsmoden, men jeg synes som sådan ikke han er blevet sværere at håndtere og det havde jeg regnet med at han ville blive :hmm:

 

Altså han laver da nogle små stunts hvor man bare har lyst til at grave sig ned og sælge hunden; bl.a. da han sprang op på svigermors køkkenbord og spiste medisterpølsen eller da han tissede i ringen i Herning :oops::mrgreen: men det er enkelte episoder og bestemt ikke noget der sker på hverken daglig eller ugentlig basis.

 

Ellers er det mest sådan noget med at snuse meget mere på gåturene og markere meget. Han kan også have ret selektiv hørelse til tider. Og så er hanhunde med tendens til egetkønsaggression begyndt at reagere på ham.

 

Bortset fra det er han bare Skipper - glad og legesyg og tilfreds med livet :lun:

 

Så tilbage til spørgsmålet... Hører man bare mere om de hunde der er besværlige i unghundeperioden eller har vi bare været rigtig heldige?

 

Og så er der naturligvis den tredje mulighed som jeg vælger at lukke øjenene for :blink: nemlig at han bare er lidt sent udviklet og det snart går løs med hormonerne herhjemme :shock::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde faktisk lidt samme tanke med Luna:-D Hun har også været meget nem, da hun var teenager. Så tror bare nogle hunde er værre end andre.. :-D

 

nu er 2 hunde nok lidt for lidt at konkludere noget ud fra :blink: men jeg kom lige til at sidde og tænke på om det kan være racebetinget :hmm:labradoren har jo ry for at være en "nem" hund hvis ellers den bliver mentalt og fysisk aktiveret...

 

Min mor har en labradorblanding og jeg mindes altså ikke at han var specielt besværlig da han var teenager, men det er 10 år siden og det var i min teenageperiode så jeg kan huske forkert :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det er meget forskelligt fra hund til hund, Baldur oplevede jeg intet med, hvor jeg med Luna oplever en del flere episoder. Men jeg syntes ikke det er fordi hun generelt er blevet slem, der er bare mange flere episoder hvor hun lige skal afprøve noget nyt, og som regel med en mindre katastrofe til følge :blink:

 

Til gengæld vil jeg så sige, at Luna var en engel som 8 måneder gammel, og indtil hun blev ca. 1,5 år, der troede jeg rent faktisk at jeg fuldstændigt var sluppet for alt hvad der hed teenageproblemer, men hendes sidste kønsmodning er tydeligt anderledes end de andre og der sker en hel del mere i hendes hoved denne gang end der har gjort de andre gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu er 2 hunde nok lidt for lidt at konkludere noget ud fra :blink: men jeg kom lige til at sidde og tænke på om det kan være racebetinget :hmm:labradoren har jo ry for at være en "nem" hund hvis ellers den bliver mentalt og fysisk aktiveret...

 

Min mor har en labradorblanding og jeg mindes altså ikke at han var specielt besværlig da han var teenager, men det er 10 år siden og det var i min teenageperiode så jeg kan huske forkert :mrgreen:

 

:mrgreen:

 

Vores gamle lab var også et pragteksemplar, det var hun hele livet og med alt.. F.eks renlighed. Vi fik hende hjem lørdag formiddag. Mandag var hun renlig:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det er meget forskelligt fra hund til hund, Baldur oplevede jeg intet med, hvor jeg med Luna oplever en del flere episoder. Men jeg syntes ikke det er fordi hun generelt er blevet slem, der er bare mange flere episoder hvor hun lige skal afprøve noget nyt, og som regel med en mindre katastrofe til følge :blink:

 

Til gengæld vil jeg så sige, at Luna var en engel som 8 måneder gammel, og indtil hun blev ca. 1,5 år, der troede jeg rent faktisk at jeg fuldstændigt var sluppet for alt hvad der hed teenageproblemer, men hendes sidste kønsmodning er tydeligt anderledes end de andre og der sker en hel del mere i hendes hoved denne gang end der har gjort de andre gange.

 

Jeg synes det er lidt interessant at man som førstegangs hvalpekøber hører så mange skrækhistorier om den forfærdelige teenagetid... men det er måske meget smart :hmm:hellere blive glædeligt overrasket end totalt overrumplet :-D

 

Uh jeg krydser fingre for at han ikke sparer sammen til den sidste kønsmodning :x: vi venter familieforøgelse når han bliver 15 mdr... nå det klarer vi jo nok hvis det sker :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, min lille hund (som ellers skulle udvikle sig hurtigere end en stor hund) blev først lige pludselig en lille hormon-pestilens, da han var 9 mdr.

Så der er håb forude for Skipper:slem:

 

Og vi går på et hvalpehold med en laborador-unghund og han er i hvert fald en ballademager, selvom de virker til at være gode til at træne ham. Senest fortalte de, at når kvinden havde menstraution, sprang hunden simpelthen på hende:shock::shock:

Så de har i hvert fald deres hyr med deres hormonbombe..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan den enkelte hund reagerer på de forskellige udviklingsfaser er meget individuelt.

 

Nogle hunde sejler lige igennem dem alle uden den mindste krusning på et spejlblankt hav, andre kommer ud i regulære stormvejr i en eller flere faser.

 

Som Lonnys Luna var Jacki super nem de første 2 faser, mens den 3. gav moaren maaaange grå hår :damn: P.t. er hun en engel :lun: så regner med, at hun kommer nemt igennem den sidste psykiske modningsfase :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, min lille hund (som ellers skulle udvikle sig hurtigere end en stor hund) blev først lige pludselig en lille hormon-pestilens, da han var 9 mdr.

Så der er håb forude for Skipper:slem:

 

Og vi går på et hvalpehold med en laborador-unghund og han er i hvert fald en ballademager, selvom de virker til at være gode til at træne ham. Senest fortalte de, at når kvinden havde menstraution, sprang hunden simpelthen på hende:shock::shock:

Så de har i hvert fald deres hyr med deres hormonbombe..

 

haha så er det godt at der er lukket for den slags de næste 7 mdr :blink: ej vi gik faktisk også til ungehundetræning med en anden labrador som var helt umulig, men der var ejerne godt nok også noget af det mest vattede, de stod nærmest og bad hunden om lov før de gav en kommando :stupid:

 

Men jeg vil afvente og se om skipper pludselig bliver en lille hormonbombe :shock: så skal jeg nok æde mine ord om en nem unghund i mig igen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan den enkelte hund reagerer på de forskellige udviklingsfaser er meget individuelt.

 

Nogle hunde sejler lige igennem dem alle uden den mindste krusning på et spejlblankt hav, andre kommer ud i regulære stormvejr i en eller flere faser.

 

Som Lonnys Luna var Jacki super nem de første 2 faser, mens den 3. gav moaren maaaange grå hår :damn: P.t. er hun en engel :lun: så regner med, at hun kommer nemt igennem den sidste psykiske modningsfase :x:

 

Sidste, siger du at der venter mig endnu en :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan den enkelte hund reagerer på de forskellige udviklingsfaser er meget individuelt.

 

Nogle hunde sejler lige igennem dem alle uden den mindste krusning på et spejlblankt hav, andre kommer ud i regulære stormvejr i en eller flere faser.

 

Som Lonnys Luna var Jacki super nem de første 2 faser, mens den 3. gav moaren maaaange grå hår :damn: P.t. er hun en engel :lun: så regner med, at hun kommer nemt igennem den sidste psykiske modningsfase :x:

 

ej nu bliver jeg helt forvirret jeg troede kun der var 3 :oops::confused: hvornår kommer den sidste?

Link til indlæg
Del på andre sites

haha så er det godt at der er lukket for den slags de næste 7 mdr :blink: ej vi gik faktisk også til ungehundetræning med en anden labrador som var helt umulig, men der var ejerne godt nok også noget af det mest vattede, de stod nærmest og bad hunden om lov før de gav en kommando :stupid:

 

Men jeg vil afvente og se om skipper pludselig bliver en lille hormonbombe :shock: så skal jeg nok æde mine ord om en nem unghund i mig igen :mrgreen:

 

Der var også en anden laborador på vores hvalpehold, men der var det også ejerens skyld, at den var ustyrlig.

Der er også en golden-/labblanding, på vores hvalpehold, somm også virker til at være en mundfuld til tider, selvom hun har en rigtig god ejer.

 

Men tillykke med graviditeten:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også at det er meget forskeligt hvordan hunde kommer igennem modningsfaserne. Oskar var en pestilens og Victor er gået glat igennem uden problemer.

Tror også at det har noget at sige hvordan man som hundeejer tackler det.

 

Det tror jeg helt sikkert har en stor del at sige, én af grundene til at Baldur ikke havde nogle teenage problemer var, at vi på daværende tidspunkt ikke rigtig gik så meget op i det med træning, så vi opdagede ikke at han måske glemte øvelser, eller nægtede at udføre dem, for han kunne ingen, og vi var også ligeglade :blink:

 

Her stiller det sig jo lidt anderledes med Luna, jeg har pludselig en masse forventninger og bliver overrasket når hun reagerer anderledes end jeg forventer, og her forventede jeg jo bare ikke rigtig noget af Baldur, og blev dermed heller ikke skuffet :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidste, siger du at der venter mig endnu en :shock:

 

ej nu bliver jeg helt forvirret jeg troede kun der var 3 :oops::confused: hvornår kommer den sidste?

 

Ja, jeg var altså også kun med på tre, så A9 har lige ødelagt mit humør totalt, jeg var helt overbevist om at vi bare skulle have denne overstået og så var alt fint og min hund var voksen :mrgreen:

 

I alle bøgerne står der 3 faser :genert:

 

MEN min erfaring med schæferen er: 1. fase ca. 12-16 uger (spøgelsesfase :ae:), 2. fase ca. 7-10 mdr. (fysisk kønsmodning :slem:), 3. fase ca. 16-20 mdr. (teenager :damn:) sidste "fase" omkring 30-36 mdr. psykisk modning (hvor brikkerne falder på plads i de bette hundehoveder :klap:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også at det er meget forskeligt hvordan hunde kommer igennem modningsfaserne. Oskar var en pestilens og Victor er gået glat igennem uden problemer.

Tror også at det har noget at sige hvordan man som hundeejer tackler det.

 

Enig :5up: og i hvilken (type) relation man har opbygget i tiden inden de kritiske faser :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

I alle bøgerne står der 3 faser :genert:

 

MEN min erfaring med schæferen er: 1. fase ca. 12-16 uger (spøgelsesfase :ae:), 2. fase ca. 7-10 mdr. (fysisk kønsmodning :slem:), 3. fase ca. 16-20 mdr. (teenager :damn:) sidste "fase" omkring 30-36 mdr. psykisk modning (hvor brikkerne falder på plads i de bette hundehoveder :klap:)

 

 

Puha, det er jo den "fase" jeg går og venter på, jeg kalder det bare ikke en fase, fordi at dette bare er her jeg endelig ser frugten af alt mit hårde arbejde, og dette skulle jeg jo helst opleve resten af hundens dage, og derfor er det i mine øjne ikke en "fase" :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, vi har altid fået at vide at vi havde en nem hvalp/teenager.

 

Og jeg tror jeg kan forholde mig til som du skriver at man bare har lyst til at grave sig ned.

 

Det der nok har været hårest ved os er at komme af med trækkeriet IMENS han var teenager, men det er jo en fejl fra vores side og ikke teenager tingen.

 

 

Jeg tror at man kan ende med at få en slem teenager hund, men ikke som et must, tror lidt det måske er MENNESKERNES frustrationer over at det ikke er perfekt, der gør at det virker slemt. Ved ikke helt om det giver mening, men npr jeg tænker tilbage, er det jo egentlig...... småting det meste :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mjoah jeg ved ikke rigtigt. Det som man nogle steder kan læse om at hunden tester en, det har vi ikke haft noget af. En af de positive ting ved Motors kønsmodning har været, at han pludselig kunne koncentrere sig om at øve tricks - og huske dem! Det kom sådan ret *ding*.

 

I forhold til andre hanhunde, tog han helt klart lige pludselig et ordentligt skridt, men det var senere end de 8 måneder. Jeg kunne også godt mærke det øgede testosteron, det er svært at forklare, men han blev (og bliver stadig lidt) sgu så vild hele tiden :lol: Altså lettere eksplosiv i hovedet til tider, men ikke sådan overfor os, synes jeg.

Men han er så også en hanhund som mener han er skabt for damernes skyld, det tror jeg har meget at sige, også i forhold til hannerne.

 

 

Jeg har faktisk godt kunnet mærke at han gik fra hvalp til unghund, han gør mange flere voksne ting, en af dem er, at han ikke straks kaster sig ud i leg med en ny hund, men derimod snuser og vil gerne lige løbe lidt først og sådan.

Han klynker også MEGET mindre, som om han alligevel har fået banket bare lidt selvbeherskelse ind i sig :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mjoah jeg ved ikke rigtigt. Det som man nogle steder kan læse om at hunden tester en, det har vi ikke haft noget af. En af de positive ting ved Motors kønsmodning har været, at han pludselig kunne koncentrere sig om at øve tricks - og huske dem! Det kom sådan ret *ding*.

 

I forhold til andre hanhunde, tog han helt klart lige pludselig et ordentligt skridt, men det var senere end de 8 måneder. Jeg kunne også godt mærke det øgede testosteron, det er svært at forklare, men han blev (og bliver stadig lidt) sgu så vild hele tiden :lol: Altså lettere eksplosiv i hovedet til tider, men ikke sådan overfor os, synes jeg.

Men han er så også en hanhund som mener han er skabt for damernes skyld, det tror jeg har meget at sige, også i forhold til hannerne.

 

 

Jeg har faktisk godt kunnet mærke at han gik fra hvalp til unghund, han gør mange flere voksne ting, en af dem er, at han ikke straks kaster sig ud i leg med en ny hund, men derimod snuser og vil gerne lige løbe lidt først og sådan.

Han klynker også MEGET mindre, som om han alligevel har fået banket bare lidt selvbeherskelse ind i sig :hmm:

 

Ligesom dig, så har jeg overhovedet ikke oplevet at Luna tester mig, det jeg lægger mærke til, er igen ligesom dig, at hendes selvkontrol nogen gange er ikke-eksisterende og at ting helst skal foregå på fuld skrue :lol:

 

Men hun er absolut ikke trodsig eller nægter at høre hvad jeg siger, nogen gange kan hun så bare ikke høre fordi hun er så højt kørt op, men det har jo ikke noget at gøre med at være trodsig, sådan en teenage hjerne kan bare ikke rumme meget mere end én ting ad gangen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...