Hop til indhold

Hvor gammel skal en shin tzu tæve være før hun må få hvalpe??

Gæst minehunde
 Share

Recommended Posts

Gæst minehunde

Hej:roll: Jeg er den heldige ejer af 2 skønne shin tzu hunde , Rosa som er 18 mdr og luna som er 4 mdr:-D

Jeg ville gerne hører om jeres mening om hvornår i mener det er passende at få hvalpe på sin tæve. Dette er der virkelig delte meninger om. Håber på respons.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil da starte med at ønske dig velkommen til!

Du må godt få noget respons fra mig, men jeg er ikke en kender af racen, og jeg avler heller ikke selv. Men jeg har da også selv leget med tanken, og gjort mig nogle overvejelser i den forbindelse...

Selve den fysiske alder på en tæve er jo bare én faktor af mange, når man vil avle på hende. Hun skal selvfølgelig være fysisk moden til det, og her skal du nok ha’ fat i én der kender racen godt. Hvad med f.eks. dine hundes opdrætter?

Så er der jo også den psykiske/mentale del - og det er nok her det svinger mest? Er tæven “færdig nok” til at man ved hvilket temperament/hvilke mentale egenskaber man avler videre på? Er hun moden nok/egnet til at ta’ sig af et kuld hvalpe?

Og så er der jo alle sundhedsmæssige ting - skal der undersøges/testes for racerelaterede sygdomme, og er der alderskrav på disse undersøgelser/tests?

Så man kan nok ikke bare sige at “tæven skal være X år, før den kan få hvalpe” - der er alt for mange faktorer der spiller ind. Men håber at du får respons fra nogen der ved mere om det end jeg gør!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundene skal være undersøgt for patellaluxation, uanset om du ønsker at få hvalpene stambogsført eller ej.

Undersøgelsen kan først foretages, når hunden er mindst 12 mdr.

Også hanhunden skal være undersøgt.

hvis hvalpene viser sig at have sygdommen, så KAN der meget nemt komme erstatningskrav fra hvalpekøberne. Det er ikke supermuntert som opdrætter at skulle betale måske 50.000 kr tilbage til køberne fordi du har solgt hvalpe med arvelige sygdomme.

Og hvis du vil have hvalpene stambogsført, så skal dine hunde selvfølgelig udstilles og avlsgodkendes inden parring.

Har begge hundene været i løbetid? Jeg ville nok vente med at parre til mindst 3. løbetid. Måske senere, afhængig af tævens fysiske og psykiske modenhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundene skal være undersøgt for patellaluxation, uanset om du ønsker at få hvalpene stambogsført eller ej.

hvis hvalpene viser sig at have sygdommen, så KAN der meget nemt komme erstatningskrav fra hvalpekøberne. Det er ikke supermuntert som opdrætter at skulle betale måske 50.000 kr tilbage til køberne fordi du har solgt hvalpe med arvelige sygdomme.

Og hvis du vil have hvalpene stambogsført, så skal dine hunde selvfølgelig udstilles og avlsgodkendes inden parring.

Har begge hundene været i løbetid? Jeg ville nok vente med at parre til mindst 3. løbetid. Måske senere, afhængig af tævens fysiske og psykiske modenhed.

Selvfølgelig er det ikke rart at skulle betale erstatning til en hvalpekøber, men at det skulle kunne blive kr. 50.000, synes jeg nu lyder helt usansynligt.

Men med hensyn til erstatninger, tror jeg det følelsesmæssige ofte er et større problem end det økonomiske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er det ikke rart at skulle betale erstatning til en hvalpekøber, men at det skulle kunne blive kr. 50.000, synes jeg nu lyder helt usansynligt.

Men med hensyn til erstatninger, tror jeg det følelsesmæssige ofte er et større problem end det økonomiske.

Det tænkte jeg også.. Det kan vel aldrig overstige det beløb man har fået for hvalpen? syens jeg at jeg læste et sted på DKKs hjemmeside..

Og hvis det er med en anden stamtavle end DKK elelr helt uden, så får man jo aldrig en krone tilbage.. Medmindre man anlægger privat søgsmål. Og hvem har tid/råd til det??

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal og skal..De bør undersøges (og hvis det er med DKK tavle skal de) men uden tavle elelr i en anden klub skal de ikke en pind.

Den lille på 4 mdr har vel ikke været i løbetid endnu? er det ikke den store der spørges til?:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst minehunde
Skal og skal..De bør undersøges (og hvis det er med DKK tavle skal de) men uden tavle elelr i en anden klub skal de ikke en pind.

Den lille på 4 mdr har vel ikke været i løbetid endnu? er det ikke den store der spørges til?:shock:

Hej JO, naturligvis kun den store!!! Jeg har undersøgt dette spørgsmål hos min egen dyrlæge og hendes svar var omkring 2 års alderen hvis ellers hunden er moden :-) Tak for alle jeres tilbagemeldninger..

Link til indlæg
Del på andre sites