Hop til indhold

Bliv ved med at sitte?


Gæst Asfaloth
 Share

Recommended Posts

Gæst Asfaloth

Enya er efterhånden rigtig dygtig til en masse ting :-) En ting jeg dog gerne vil have banket ind i knolden af hende er at når hun får kommandoen 'Sit', så skal hun blive siddende indtil hun får andet at vide :-) Hun bliver siddende så længe man kigger på hende, men hvis man prøver at vende ryggen til hende, så er hun straks igang med noget andet :-P

 

Men en rigtig dejlig, og ikke mindst klog hund :-) Bl.a. har hun lært at tisse på kommando (dog kun hvis hun er trængende). Det er rigtig smart når man som vi gør kører fra Viborg til Sønderborg engang om måneden :-)

 

\Morten

Link til indlæg
Del på andre sites

Koden er gradvis tilvænning :-D

 

Først vend dig lidt, så lidt mere, så 90grader, så lidt mere end 90grader osv., indtil du til sidst kan stå med ryggen til hende. Så kan du øge tidsintervallet, mens du står med ryggen til og så kan du begynde at tage et skridt, så to skridt, så 3 skridt, så 5 skridt osv. :-D

 

Og så selvfølgelig ros og godbidder ved succes :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, nej, nej - første trin i at lære hunden sitfasthed, er at du som fører giver ord for, hvornår hunden er fri. Hvordan skal den ellers lære, at øvelsen er slut. Hvis du ikke bruger en "slut" eller "fri" kommando når øvelsen er færdig, så er det klart hunden tror øvelsen slutter, når du bryder kontakten.

 

Så start med at sætte hunden af. Giv ros og vent et par sekunder. Giv godbid og "fri". Og så bryder du kontakten. Hermed vil hunden hurtigt lære, at fri betyder at den nu selv må bestemme hvad den vil (betyder ikke nødvendigvis, at nu er man sluppet fri og kan stikke af med benene over nakken).

 

Efterhånden forlænger du tiden hunden skal blive siddende inden du giver fri. Gå altid tilbage og giv godbid, så forstærker du hunden i at blive siddende.

 

Har du så - når du har lært hvad "fri" betyder" - problemer med at kunne vende dig rundt, så bruger du rådet med at dreje lidt af gangen, som skrevet lige oven over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det burde jeg måske have skrevet i det første indlæg - vi bruger ordet 'Værsgo' når hun er færdig med at sitte :-) Det ved hun også godt - så længe jeg har front mod hende bliver hun siddende indtil jeg siger 'Værsgo'. Problemet er når vi ikke har direkte kontakt :hmm:

 

Men jeg prøver med ovenstående råd, og mange tak :cool:

 

\Morten

Link til indlæg
Del på andre sites

Valdemar bliver heller ikke siddende når man giver ham kommandoen "Sit".

Han bliver siddende hvis man siger "bliv", og det syntes jeg fungerer super.

Han bliver siddende så lang tid at jeg kikker på ham, hvis jeg kun siger sit.

Men når jeg siger "bliv" behøver jeg ikke holde øjenkontakt el. noget.

 

Vi trænede "Bliv" med ham ved at starte med at give ham kommandoen "Sit". Så gik vi et museskridt bagud, og roste ham hvis han blev. Så øgede vi bare afstanden mere, og mere. Da vi kunne gå langt væk fra ham, begyndte vi at dreje kige på noget andet i 1 - 2 sekunder, også rose ham meget hvis han blev siddende. Gradvis tilvending, så virker det. Nu har han styr på det :-D

 

Go' fornøjelse med træningen :)

 

/Victoria

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik et godt lille fif, af en træner jeg havde på et tidspunkt, som jeg bruger hvis jeg har en hund der har lidt krudt i numsen.

Man starter selvfølgelig lidt af gangen, men når det kommer til, at man måske skal vende ryggen til hunden, holder du en flad åben hånd bag på ryggen, med håndfladen ud imod hunden, så ved den at øvelsen stadig er igang, og at man ikke bare går fra den, hånden kan så fjernes, når hunden er klar over hvad den skal.

Det har virket fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...