Hop til indhold

Indkald - dumme mig! Hjælp til træning


Gæst Coco-doodle
 Share

Recommended Posts

Gæst Coco-doodle

Hej

Ja... det skulle jo ske! :roll: Har en hvalp på 6 måneder i dag:hjerte:

I dag var vi så ude og gå, eller løbe, for hold da op hvor hun trak. Vi kommer så ned til et græsareal hvor jeg plejer at slippe hende løs. Igen i dag slipper jeg hende og hun løber rundt og leger. Vi mødte også en anden hund og de legede godt, ja lige indtil Coco, min hund, hørte nogle børn længere henne. Coco løber derud af og er slet ikke til at kalde til sig.:shock:

Neej hvor var det pinligt! Jeg troede ikke hun ville gøre børnene noget, hun ville jo bare lege. Men hvad hvis nu børnene er bange for hunde eller der kom en anden hund!

Jeg kommer så derned, får indfanget Coco og undskylder mange gange til damen der var sammen med børnene. Hun var lidt sur i det, forståeligt nok, men hun sagde det var okay og der jo ikke skete noget!

 

Men ja, nu slipper jeg da ihvert fald ikke Coco løs, før jeg har trænet indkald og den sidder der! Og det er jo ikke hendes skyld, det er jo mig der bare har været dum og naiv og regnet med at hun kom når jeg kaldte.:damn:

(det plejede hun jo også!:roll:)

 

Har I nogle gode råd/links til træning med indkald og nu når vi er igang så at gå pænt i snor? :vuf: og er jeg den eneste der har prøvet at ens hund bare løber derud af?

 

Havde også lige brug for at skrive om min dag med en løbsk hund:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Coco-doodle

Ja, det har nok meget med alderen at gøre. Så nu må der bare trænes og så må vi håbe det hænger fast :) Ellers må hun leve i snor i teenage alderen.

Har dog læst at hunde først er mentalt voksne omkring 4-års alderen og at "lømmel-alderen" først stopper omkring 2-års alderen! Hvis det er rigtig så er der lang vej ;D Heh'.

Vi har gået til hvalpe-træning/motivation og vi skal også gå til lydighedstræning, men det starter først til februar. Så indtil da må vi træne selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Coco-doodle
Tillykke! Din hund er vist blevet unghund:roll:

 

Jeg havde et super godt indkald på min hund. Så blev han unghund og nu laver han til tider lige pludselig det show, selvom jeg prøver at gardere mig imod det..:roll:

 

Ja, det er irriterende!:roll: Men dejligt at høre at jeg ikke er den eneste:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Unghundealderen varer fra ca 7-12 mdrs alderen. 'Hvis det er en lille hund, udvikles den lidt tidligere. Hvis det er en ældre hund, udvikles den langsommere.

Efter denne periode, skulle der gerne komme nogle måneders ro. Og herefter vil hunden komme i den psykiske kønsmodning. Kan ikke helt huske, hvornår den periode helt starter, men den periode skulle gerne slutte ved 2 års alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uuuh, hvor jeg kender det!

 

Møffe kan være SÅ lydig, ja, man skulle tro han kunne bestå et LP-program med bravour :vedikke: Ligepludselig så siger det bare "cut" oppe i hans hjerne, og noget, der er tilsvarende til noget jeg har kaldt ham tilbage fra 10 gange før på turen, er pludselig bare sååå spændende, at man bliver nød til at løbe over... Og derefter, når det punkt er nået, så dutter hans hørelse ligesom bare ikke rigtig :vedikke: Så herhjemme hedder det langline for tiden (i sele, selvfølgelig).

 

Jeg satser VIRKELIG på, at det bare er alderen herhjemme! Han er 18 måneder nu :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gismo hunden

Dito her.

 

Gismo er 11 mdr. og bestod lydighed i begynder klassen med 175 point af 180.....MEN det skulle man ikke tro :hmm:

 

Når han ser en anden hund eller et barn så er der slukket for høreapp.

 

Forleden så han et barn der blev trukket på kælken af sin mor og smut.

De tog det gudskelov pænt, han ville jo bare lege.

 

Men han kigge dog på mig inden han smutter, så han ved godt han ikke må.:damn:

 

På det område er han en lømmel.

 

Men han kommer altid når jeg løber den anden vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dito her.

 

Gismo er 11 mdr. og bestod lydig i begynder klassen med 175 point af 180.....MEN det skulle man ikke tro :hmm:

 

Når han ser en anden hund eller et barn så er der slukket for høreapp.

 

Forleden så han et barn der blev trukket på kælkken af sin mor og smut.

De tog det gudskelov pænt, han ville jo bare lege.

 

Men han kigge dog på mig inden han smutter, så han ved godt han ikke må.:damn:

 

På det område er han en lømmel.

 

Men han kommer altid når jeg løber den anden vej.

 

Gid det var så simpelt her! Møffe er græsk katolsk når det gælder sådan noget :vedikke: Det har vitterligt aldrig virket. Mærkelige, selvstændige kræ :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gismo hunden
Min hund er også 6 mdr nu. Og han begyndte at blive en rigtig ballademager for 1½ måned siden :stupid:.

 

Mit råd er: tilmeld dig træning!

:-D

 

Godt råd, men mit råd er - hold ham i snor.

Gismo er i snor 9 ud af 10 gåture. Kun når vi går tur uden for alle andres luftetider er han løs.

 

Ellers er han løs når vi træner - der er han koncentreret og ligeglad med andre børn og hunde.

Og løs når vi er på "vores hund løs områder"

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt råd, men mit råd er - hold ham i snor.

Gismo er i snor 9 ud af 10 gåture. Kun når vi går tur uden for alle andres luftetider er han løs.

 

Ellers er han løs når vi træner - der er han koncentreret og ligeglad med andre børn og hunde.

Og løs når vi er på "vores hund løs områder"

 

Ja det er De luxe også, vi har købt en flexline så han kan løbe lidt rundt :-D.

Men når han er ude med andre hunde er der intet problem :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke der er nogen der kan se sige sig fri for at deres hund på et tidspunkt har glemt alt om hvad indkald er....

 

Jeg har kun min løs der hvor jeg har et godt overblik fx marker... Skulle han stryge alligevel (fx efter en hare) så kalder jeg ikke på ham, for jeg kan kke hamle op med den intense opmærksomhed haren har fået... jeg går bare videre.. Han opdager ret hurtigt at jeg er ude af syne og så er der panik.. For selvom haren er deeeejlig, så er tanken om at være væk sgu for slem, så kommer han spurtende... :-D

 

Denne vinter (som kun er hans 2.) synes han at børn på kælke ligner hunde - de er interessante, men han bliver smækfornærmet når han oopdager det ikke er en hund... Fup og fidusser... :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke der er nogen der kan se sige sig fri for at deres hund på et tidspunkt har glemt alt om hvad indkald er....

 

Jeg har kun min løs der hvor jeg har et godt overblik fx marker... Skulle han stryge alligevel (fx efter en hare) så kalder jeg ikke på ham, for jeg kan kke hamle op med den intense opmærksomhed haren har fået... jeg går bare videre.. Han opdager ret hurtigt at jeg er ude af syne og så er der panik.. For selvom haren er deeeejlig, så er tanken om at være væk sgu for slem, så kommer han spurtende... :-D

 

Denne vinter (som kun er hans 2.) synes han at børn på kælke ligner hunde - de er interessante, men han bliver smækfornærmet når han oopdager det ikke er en hund... Fup og fidusser... :stupid:

 

uha der har de luxe det omvendt, han leger med børnene, hopper og danser op og ned af dem :stupid:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er jeg glad for at jeg har oprettet mig som bruger herinde!! Der er jo mange som har hunde ligesom mig :)

 

Kan anbefale at læse indlægget "hvordan får vi vores labrador til at gå pænt" - der er lidt tips til gå pænt - er selv igang med at bruge det.

 

:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er et link til en god artikel om indkald:

indkald

 

Jeg tror, at det er vigtigt at huske, at man som ejer skal være sjov og spændende at være i nærheden af på turene. Mange hundeejere har nok tendens til at bare at være gå rundt i deres egen lille verden og ikke lave noget med hunden, når de går tur. Derfor søger hunden morskab og spænding alle mulige andre steder (andre hunde, mennesker osv.) istedet for at blive ved ejeren. Leg med hunden på turen, træn hundekunster, lav søgeøvelser og hvad hunden ellers synes om - så er sandsynligheden for, at den løber "på eventyr" hos andre meget mindre :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid guffer med i lommen, og kalder hundene ind med jævne mellemrum, og gi'r guffer. Hvis de selv kommer til mig, så får de også guffer. Nogle gange kan jeg også ha' ruskekluden med, så får de en ruske-leg når de kommer. Prøver også at lave indkaldet til en leg, hvor jeg vender og spæææner den anden vej (først når de har vendt op og er på vej mod mig), så bli'r det dødsjovt at løbe til moar!

 

De her ting gør jeg helt fra start af, og gør det på hver gåtur indtil hunden er voksen. Derefter gør jeg det indimellem, og gør det f.eks. stadig med min gamle hund på 7 år. Men jeg slipper da alligevel ikke for at unghunden bli'r "døv" indimellem. Sådan er det bare! Men det er ikke helt galt.

 

Når hunden får sådan en døv-periode, får den gerne en lang line på, bare noget tynd flag-snor købt i Bauhaus/Silvan, som jeg binder en karabinhage fast på. 10 meter line eller lignende, som sikkerhed...

 

Håber det er noget der kan bruges!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Coco-doodle

Tusind tak til jer alle! Rigtig godt at høre at jeg ikke er den eneste med en døv hund! :) haha

Pga. julen har vi ikke fået trænet super meget, men har kigget på nogle links og andre tråde. Så nu er det bare at komme i sving!

Jeg er så småt begyndt med gå-pænt træning, ud fra min onkels råd. Det virker som om at der er LANGT endnu, men intet umuligt og jeg har også en meget bedre kontakt med Coco, så det er positivt :D

Kom gerne med andre erfaringer osv.. Både gode og dårlige!

Og ja! Glædelig jul..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Coco-doodle

Forresten!

Var inde i en dyrehandel og jeg ved ikke hvordan vi kom til at snakke med ekspedienten om det at gå pænt i snor.

Hun anbefalede for det første at jeg ikke brugte sele (Coco går altid med en af de der julius k9 seler) før hun kunne gå ordentligt og så kunne jeg enten gøre et ryk hvor gang hun trak og ellers anbefalede hun en "easy-walk" sele!

Er det ikke lidt hårde metoder og kan en hvalp på 6 måneder bruge en gå-pænt sele???

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten!

Var inde i en dyrehandel og jeg ved ikke hvordan vi kom til at snakke med ekspedienten om det at gå pænt i snor.

Hun anbefalede for det første at jeg ikke brugte sele (Coco går altid med en af de der julius k9 seler) før hun kunne gå ordentligt og så kunne jeg enten gøre et ryk hvor gang hun trak og ellers anbefalede hun en "easy-walk" sele!

Er det ikke lidt hårde metoder og kan en hvalp på 6 måneder bruge en gå-pænt sele???

 

Jeg brugte stop-op-metoden, kombineret med godbidder og ros.

 

Når der trækkes i linen, stoppede jeg. Når hunden så stopper trækket, kan man gå videre.

Jeg gjorde så det (da vores kontakt på turen i den grad haltede) at jeg belønnede al kontakt.

Så når jeg stoppede op (uden at sige noget selvfølgelig) vendte Basse sig om og kiggede på mig og jeg sagde "det var goooodt" og tog en godbid op af lommen. Godbidden skulle hun så selv komme og hente (hun stod jo lidt foran mig) for jeg besluttede hurtigt at jeg ikke ville komme med belønningen, men at hunden selv burde hente den.

Det har virkelig hjulpet hos mig, og medmindre vi går med nye spændende hunde, så går Basse som en drøm.

Men det er noget der kræver ro og tålmodighed og i starten kan man måske gå en tur på en halv time, og kun bevæge sig ti meter...

Den måde at træne i at gå pænt, hjælper også på kontakten mellem hund og ejer, da hunden belønnes for at søge kontakt. Det har også hjulpet mig i mit indkald..

 

Basse havde et ELENDIGT indkald...

 

Så for at afhjælpe det gjorde jeg dels det at jeg i den grad fokuserede på kontakt HELE TIDEN. Jeg arbejdede med klikker, men du kan også gøre det uden.

Hver gang hun søgte min kontakt udenfor, fik hun et klik og en belønning. Var det 100 gange på gåturen, jamen så var det 100 små godbidder. Og det gav resultat.

 

Samtidig så havde vi i laaaang tid aldrig været uden snor, fordi jeg slet ikke turde stole på hende, så jeg sørgede for at finde indhegnede steder hvor hun måtte og kunne være løs (f.eks hundeskove med meget få gæster) og så gik jeg tur der.. Så fik hun lov at løbe rundt og skabe sig vildt og gakke ud og når hun så efter noget tid kom forbi for at tjekke op, fik hun klik og belønning for at søge min kontakt... Hun var så noget ældre end din, men med et umuligt indkald..

 

Som de andre også er inde på, er din hund en unghund, og de hører med nummeren gør de...

Men jeg mener bestemt at kontakt er en af de vigtigste ting for at kunne have et godt samarbejde. Og så snak med hunden.. Jo flere samtaler man fører med hunden, jo nemmere kæder den "så venter vi lige" sammen med at man står pænt inden man går over vejen. Og stopper man op fordi der er en anden hund, og siger "hov, der skal vi ikke hen" så lærer hunden også med tiden hvad det betyder, og man ender med at have "kommandoer" som er indlært helt naturligt, fordi hunden kæder de ord og sætninger sammen med handlinger.. Og så har du en bedre verbal kontrol over hunden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten!

Var inde i en dyrehandel og jeg ved ikke hvordan vi kom til at snakke med ekspedienten om det at gå pænt i snor.

Hun anbefalede for det første at jeg ikke brugte sele (Coco går altid med en af de der julius k9 seler) før hun kunne gå ordentligt og så kunne jeg enten gøre et ryk hvor gang hun trak og ellers anbefalede hun en "easy-walk" sele!

Er det ikke lidt hårde metoder og kan en hvalp på 6 måneder bruge en gå-pænt sele???

 

Av, nej, ikke ryk i linen og da slet ikke med halsbånd på! :???: Det er direkte skadeligt for hundens nakkehvirvler.

 

Hvis jeg var dig, ville jeg holde mig til en helt almindelig, god sele. Ikke noget med "gå-pænt"-seler/-grimer og hvad har vi :-D

 

Synes AnjaCS har skrevet et rigtig godt indlæg om, hvordan I kan træne det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Av, nej, ikke ryk i linen og da slet ikke med halsbånd på! :???: Det er direkte skadeligt for hundens nakkehvirvler.

 

Hvis jeg var dig, ville jeg holde mig til en helt almindelig, god sele. Ikke noget med "gå-pænt"-seler/-grimer og hvad har vi :-D

 

Synes AnjaCS har skrevet et rigtig godt indlæg om, hvordan I kan træne det :5up:

 

Nårh ja, dit egentlige spørgsmål: Nej, nej, er enig med Berner her.. Ikke noget med at trække i linen eller alt muligt..

Og de der gå-pænt-seler er vist en nødløsning til når man VIRKELIG ikke kan få det til at fungere...

 

For mig er det lidt hip som hap om man bruger sele eller halsbånd.. Nogle foretrækker det ene, nogle det andet. Så længe hunden ikke skal gå og kvæle sig selv ihjel, har jeg ikke rigtig en holdning til det..

 

Jeg har måske været lidt pædagogisk i min tankegang, men da jeg fik Basse tænkte jeg noget i retning af "hvis jeg aldrig trækker i snoren, lærer hunden ikke at trække i snoren - så det gør jeg ikke" hvorimod at hvis hun altid oplever at den der ting hiver i hende, så hiver hun sq da bare igen.. Jeg ved ikke om hunde sådan rigtigt fungerer sådan, men sådan har jeg i hvert fald tænkt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador
Hej

Ja... det skulle jo ske! :roll: Har en hvalp på 6 måneder i dag:hjerte:

I dag var vi så ude og gå, eller løbe, for hold da op hvor hun trak. Vi kommer så ned til et græsareal hvor jeg plejer at slippe hende løs. Igen i dag slipper jeg hende og hun løber rundt og leger. Vi mødte også en anden hund og de legede godt, ja lige indtil Coco, min hund, hørte nogle børn længere henne. Coco løber derud af og er slet ikke til at kalde til sig.:shock:

Neej hvor var det pinligt! Jeg troede ikke hun ville gøre børnene noget, hun ville jo bare lege. Men hvad hvis nu børnene er bange for hunde eller der kom en anden hund!

Jeg kommer så derned, får indfanget Coco og undskylder mange gange til damen der var sammen med børnene. Hun var lidt sur i det, forståeligt nok, men hun sagde det var okay og der jo ikke skete noget!

 

Hej. Nu har jeg ikke læst hele tråden, men til grundtræning har vi lært katastrofeindkald. Jeg ville træne dette så du har det på plads hvis - og når det alm indkald fejler. Jeg tror de fleste har oplevet at alm indkald fejler - det er jo levende væsner.. Mvh herfra

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Nu har jeg ikke læst hele tråden, men til grundtræning har vi lært katastrofeindkald. Jeg ville træne dette så du har det på plads hvis - og når det alm indkald fejler. Jeg tror de fleste har oplevet at alm indkald fejler - det er jo levende væsner.. Mvh herfra

 

Hvad er et katastrofeindkald?:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Et katastrofeindkald er et indkald, som man kun anvender i særlige situationer, hvor det er afgørende, at hunden lystrer 1. gang der kaldes f.eks. hvis hunden er på vej mod en trafikeret vej, eller på vej hen mod andre løsgående hunde, som man ikke ønsker hun skal mødes med.

 

Det blev indlært på grundkursus (1. klasse) og har fungeret upåklageligt for os. Har kun måtte anvende den 1. gang i praksis/for alvor. Det indlæres ved, at man vælger et særligt "kodeord", som man ikke siger i daglig tale. Det kan være hvad man vil. Vi har valgt "alarm alarm alarm" - vi var ikke så opfindsomme til træningen, da der skulle træffes en hurtig beslutning :blink:

 

Så indlærer man det faktisk som alm. indkalde (først tæt på i snor, hvor godbidderne kan ses, så uden snor, og til sidst på afstand uden hunden kan se godbidderne). Forskellen er, at når hunden hører kodeordet og kommer hen til dig, skal der kastes en stor håndfuld af små og de allerbedste godbider ned i underlaget. Hunden skal opleve, at få jackpot!!!

 

Alarmordet med efterfølgende godbid skal altså svare til, at vi mennesker fik 1000 kr. ved at komme hen til en person, når vi hørte ordet. Så tror jeg nok lige, vi ville være super opmærksommme på ordet "TV2-nyhederne", hvis det nu var det valgte ord.

 

Jeg har som sagt kun brugt alarmindkaldet én gang, hvor min hund var i fuld galop hen mod en anden hund som gik tæt på en vej. Der gik jeg direkte til alarmindkald og hunden satte straks bremserne og spurtede tilbage. Jeg har talt med andre på holder, der også har rigtigt gode erfarniger med et særligt alarmindkald. Husk dog, at det jævnligt skal vedligeholdes i træningssituationen, så hunden ikke glemmer at kodeordet betyder mega jackpot på de allerbedste godbidder :-)

 

:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...