Hop til indhold

Forbudte racer - USA


Ditte91
 Share

Recommended Posts

Deerhound - Skotsk hjortehund er med. Gad vide hvorfor? De sover jo bare hele tiden.

Det er nemmere at starte en Skoda fra 1980'erne i 30 graders frost end at vække en hjortehund.

Det værste min Lille P kan finde på er at bide lopper på mig, jeg håber det er et tegn på venlighed, og ikke fordi han faktisk finder noget..?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 54
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvad mener du med at terriere ikke har bidhæmningerne i behold?

At de bider hul hvor mange andre racer nøjes med at markere. Jeg ved det ikke med sikkerhed, men tror det er forsvundet i takt med at man har fremavlet hunde med lav provokationstærskel og ekstremt mod. Så vidt jeg kan huske gælder det samme også for gravhunde og visse kamphunderacer.

 

Dit eksempel viser i mine øjne også at det er i den anden ende af snoren fejlen ligger(som det oftest er)...

Selvfølgelig er ejerens indstilling vigtig, jeg har heller aldrig sagt andet. Men hvorfor skal vi altid sammenligne fornuftige kamphundeejere med åndsbolleejere af f.eks. retrievere?. For jeg formoder det er med tanke i forb. med kamphunde at du bringer det på bane.

Link til indlæg
Del på andre sites

At de bider hul hvor mange andre racer nøjes med at markere. Jeg ved det ikke med sikkerhed, men tror det er forsvundet i takt med at man har fremavlet hunde med lav provokationstærskel og ekstremt mod. Så vidt jeg kan huske gælder det samme også for gravhunde og visse kamphunderacer.

 

Men, de bider jo kun hul hvis de vil??

 

Altså, hvor har du fra at terriere altid bider hul, når de forsøger at markere?.. Jeg har aldrig læst eller hørt at terriere ikke evnede at kontrollere styrken af deres bid..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
At de bider hul hvor mange andre racer nøjes med at markere. Jeg ved det ikke med sikkerhed, men tror det er forsvundet i takt med at man har fremavlet hunde med lav provokationstærskel og ekstremt mod. Så vidt jeg kan huske gælder det samme også for gravhunde og visse kamphunderacer.

 

Der må jeg indrømme at det ved jeg ikke så meget om, så det kan du have ret i...

 

Selvfølgelig er ejerens indstilling vigtig, jeg har heller aldrig sagt andet. Men hvorfor skal vi altid sammenligne fornuftige kamphundeejere med åndsbolleejere af f.eks. retrievere?. For jeg formoder det er med tanke i forb. med kamphunde at du bringer det på bane.

 

Det er i forbindelse med at der generelt set skal en holdningsændring til det at holde hund...om det er kamphunde eller skødehunde er i mine øjne underordnet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men, de bider jo kun hul hvis de vil??

 

Altså, hvor har du fra at terriere altid bider hul, når de forsøger at markere?.. Jeg har aldrig læst eller hørt at terriere ikke evnede at kontrollere styrken af deres bid..

Ikke altid bider hul, men at de ikke har evnen med i "barselsgave" som mange andre racer. Efter hvad jeg kan huske fordi de har været avlet til den specielle jagtform at drive ræve, grævlinge osv. frem af deres huler (lidt svagt minde fra et racekundskabskursus).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i forbindelse med at der generelt set skal en holdningsændring til det at holde hund...om det er kamphunde eller skødehunde er i mine øjne underordnet...

 

Okay, det er så ikke lige påkrævet i mine øjne. Ikke set med hundens øjne, men for omgivelserne synes jeg klart at der kan være en forskel.

 

 

 

 

 

....Fnis, men det bliver vi jo nok aldrig enige om :lol: og jeg tror nok også det er lidt OT. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Okay, det er så ikke lige påkrævet i mine øjne. Ikke set med hundens øjne, men for omgivelserne synes jeg klart at der kan være en forskel.

 

 

 

 

 

....Fnis, men det bliver vi jo nok aldrig enige om :lol: og jeg tror nok også det er lidt OT. :oops:

 

hehe...tror godt vi kan være enige om at være uenige, så går det ikke så meget ud over det oprindelige emne...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt lige denne via facebook:

Dog Politics: List Of 75 Banned Or Restricted Breeds - Is Your Dog On The List?

 

En liste over de hunderacer der er forbudte i forskellige stater i USA.

 

Mopsen er på listen - Betyder det så min hund er en vaskeægte muskelhund :slem::genert:

 

 

Ved ikke lige om tråden skal ligge i debat, ellers må I der kan, gerne flytte den :blink:

 

Det er rigtigt, at byer, kommuner og stater har ret til at forbyde racer osv., men nu har jeg boet her en del år og rejst meget omkring, og selvom jeg af og til hører/læser om BSL, så kender ikke til nogen konkrete forbud overhovedet. Jeg synes listen er helt vanvittig.

 

Det der med navnet på byen/racen er vist misforstået (det var vist ikke dig, der nævnte det), det er altså ikke sådan, at byens navn har noget med det at gøre, de pointerer bare at man kan forbyde hunde enten ved at nævne specifikke racenavne, eller ved at de passer på en bestemt beskrivelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt, at byer, kommuner og stater har ret til at forbyde racer osv., men nu har jeg boet her en del år og rejst meget omkring, og selvom jeg af og til hører/læser om BSL, så kender ikke til nogen konkrete forbud overhovedet. Jeg synes listen er helt vanvittig.

 

Det der med navnet på byen/racen er vist misforstået (det var vist ikke dig, der nævnte det), det er altså ikke sådan, at byens navn har noget med det at gøre, de pointerer bare at man kan forbyde hunde enten ved at nævne specifikke racenavne, eller ved at de passer på en bestemt beskrivelse.

Håbede også du ville komme på banen :-) Og det er jo kun godt at høre, at listen er vanvittig. Det var også min første tanke da jeg så den, for mange af racerne er langt fra nogle jeg ville have set, som "farlige" hunde.

 

Nej, det var ikke mig der nævnte det :-) Jeg forstod det som, at en by har ret til at bestemme hvilke racer der er tilladt eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan man overhovedet fremavle en hel race uden bidehæmningerne i behold?

Er det ikke noget hvalpen lærer fra moderdyret?

 

Med bidehæmninger læser jeg det som evnen til at kontrolle styrken af biddet.

Som f.eks betyder at når dyrlægen klipper negle på Basse, lægger hun munden blidt om dyllens hånd uden at lave den mindste rødmen i forsøget på at "skubbe" hånden væk. Og samme evne bruger hun når hun får et helt lammeben, og bare bider det direkte over..

 

Jeg tror at det der med de manglende bidehæmninger kommer sig af den samme skrøne om at de ikke har noget sprog, for hvordan i alverden skulle du kunne fremavle en hel gruppe af hunde uden sprog og uden bidehæmninger, de giver jo ingen mening og racen som sådan ville jo ikke overleve da tæven jo højst sandsynlig ville have taget livet af hvalpene inden de blev gamle nok (grundet manglende sprog og bidehæmning)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Undres over at fx welsh terrier ikke er på listen, de er gennemført aggresive :hmm:

Vi har gode venner, der gennem de sidste 18 år har haft welsh terriere og ingen af de hunde var "gennemført aggressive".

 

De har godt nok haft en langt kortere lunte end vores egne airedales, men det at tænde hurtigt skal man nu ikke forveksle med, at de som race er "gennemført aggressive". Vores venners hunde kunne snildt være sammen med vores hunde, og alle var de intakte hanhunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har gode venner, der gennem de sidste 18 år har haft welsh terriere og ingen af de hunde var "gennemført aggressive".

 

De har godt nok haft en langt kortere lunte end vores egne airedales, men det at tænde hurtigt skal man nu ikke forveksle med, at de som race er "gennemført aggressive". Vores venners hunde kunne snildt være sammen med vores hunde, og alle var de intakte hanhunde.

 

Ingen race kan vel karakteriseres som 'alle eksemplarer' er aggresive :oops: mente mere, at welsherne generelt har uheldige tendenser i den retning (mine forældres gamle gigtplagede kan spotte en hanhund på mange 100m og angriber gerne en ridgeback bagfra).

 

Men ikke min mening at køre had på race, undrede mig blot over, hvordan man kvalificerer sig til at komme på listen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det der med de manglende bidehæmninger kommer sig af den samme skrøne om at de ikke har noget sprog, for hvordan i alverden skulle du kunne fremavle en hel gruppe af hunde uden sprog og uden bidehæmninger, de giver jo ingen mening

Nu blander du det manglende sprog ind i sammenhænge (som jeg tror er blevet misforstået fordi det er blevet sagt at hundene er blevet avlet til ikke at være bevidste om det, hvis de kommer i en kampsituation), men de manglende bidehæmninger giver da fint mening når man har fremavlet en type der skal være mere end gennemsnitsmodig og sætte tænderne i jagtbyttet, for det kræver jo mere end at gø for at drive en grævling ud af dens grav.

 

og racen som sådan ville jo ikke overleve da tæven jo højst sandsynlig ville have taget livet af hvalpene inden de blev gamle nok (grundet manglende sprog og bidehæmning)...

Personligt kender jeg en bullterrier med 1½ øre, der mangler det ½ fordi dens mor bed det af ved en irettesættelse, så lige i det tilfælde kan der jo ikke have været meget hæmning involveret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu blander du det manglende sprog ind i sammenhænge (som jeg tror er blevet misforstået fordi det er blevet sagt at hundene er blevet avlet til ikke at være bevidste om det, hvis de kommer i en kampsituation), men de manglende bidehæmninger giver da fint mening når man har fremavlet en type der skal være mere end gennemsnitsmodig og sætte tænderne i jagtbyttet, for det kræver jo mere end at gø for at drive en grævling ud af dens grav.

 

Men at de skal kunne dræbe et byttedyr har jo ikke noget med manglende bidehæmning at gøre, det er jo netop derfor man træner dem op til at lave dette stykke arbejde og at bide igennem.

 

Personligt kender jeg en bullterrier med 1½ øre, der mangler det ½ fordi dens mor bed det af ved en irettesættelse, så lige i det tilfælde kan der jo ikke have været meget hæmning involveret.

 

Og jeg kender til 50+ hvalpe der aldrig er kommet noget til, så dit ene eksempel viser jo kun at lige netop denne ene tæve manglede selvkontrol, og ikke at bestemte racer eller grupper gør :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men at de skal kunne dræbe et byttedyr har jo ikke noget med manglende bidehæmning at gøre, det er jo netop derfor man træner dem op til at lave dette stykke arbejde og at bide igennem.

De hunderacer, der er avlet til SELV at tage livet af et bytte, kan ikke trænes op til det. Eller rettere....de behøver ikke at få den form for træning, for det ligger dybt i deres gener (et eller andet sted, guderne må vide hvor).

Link til indlæg
Del på andre sites

Men at de skal kunne dræbe et byttedyr har jo ikke noget med manglende bidehæmning at gøre, det er jo netop derfor man træner dem op til at lave dette stykke arbejde og at bide igennem.
Det er ikke bare et byttedyr, det er et rovdyr, der potentielt kan slå dem ihjel, de skal gå i lag med. Det får du jo ikke en pudel til. Desuden er der jo en grund til at visse racer er supergode til noget andre er håbløse til?, så alt drejer sig jo ikke kun om træning.

 

Og jeg kender til 50+ hvalpe der aldrig er kommet noget til, så dit ene eksempel viser jo kun at lige netop denne ene tæve manglede selvkontrol, og ikke at bestemte racer eller grupper gør :-D

Tjah, men jeg har alligevel aldrig hørt noget lignende indenfor "mine" racer og der produceres trods alt lidt flere hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

De hunderacer, der er avlet til SELV at tage livet af et bytte, kan ikke trænes op til det. Eller rettere....de behøver ikke at få den form for træning, for det ligger dybt i deres gener (et eller andet sted, guderne må vide hvor).

 

Ej, men det kan alle hunde da, med undtagelse af måske nogle få. Det ligger jo i deres instinkter fra ulven, at bide igennem/dræbe, når de skal kæmpe for maden eller livet?

 

Terriers har jo bare fået avlet et større mod, så de tør angribe potentielt farligere dyr uden egentlig større vinding. Det er jo bare gok i nøden rent overlevelsesmæssigt i længden, men imo siger det da intet om bidhæmning ellers :confused: Møffe er da flere gange blevet markeret af terriers mod hovedet, der er intet sket, ikke en skræmme :vedikke: Og en lille terriertand burde nok kunne give skader i hans hoved.

At mange af dem så bare generelt har en lav irritationstærskel og derfor overreagerer i mange situationer, er noget andet, imo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, men det kan alle hunde da, med undtagelse af måske nogle få. Det ligger jo i deres instinkter fra ulven, at bide igennem/dræbe, når de skal kæmpe for maden eller livet?

 

Terriers har jo bare fået avlet et større mod, så de tør angribe potentielt farligere dyr uden egentlig større vinding. Det er jo bare gok i nøden rent overlevelsesmæssigt i længden, men imo siger det da intet om bidhæmning ellers :confused: Møffe er da flere gange blevet markeret af terriers mod hovedet, der er intet sket, ikke en skræmme :vedikke: Og en lille terriertand burde nok kunne give skader i hans hoved.

At mange af dem så bare generelt har en lav irritationstærskel og derfor overreagerer i mange situationer, er noget andet, imo.

 

Det instinkt fra ulven er vist for længst avlet ud af tamhunden, men så har mennesket vel til gengæld fremavlet hunde, der har en ide om kamp og jagt. En borzoi kan du jo bare ikke tage jagten ud af...ej hellere en saluki, men det er vel ikke et urinstinkt så meget som en fremavlet arbejdsopgave. Og bidhæmningen kan vel tillæres enhver hund...tillæres så det er acceptabelt for os mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, men det kan alle hunde da, med undtagelse af måske nogle få. Det ligger jo i deres instinkter fra ulven, at bide igennem/dræbe, når de skal kæmpe for maden eller livet?

 

Har været på harejagt (måske var det kaniner :oops:) og så en afghansk mynde dræbe - det er noget HELT andet end en sur terrier, vil påstå mynden ikke ejede aggresioner og var fuldt bidehæmmet.

 

Derudover ligger det IKKE i hverken Petrine eller Zamzam at bide noget som helst, om så det gælder livet :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...