Hop til indhold

Frost i poterne - hvorfor?

Gæst Malene Nielsen
 Share

Recommended Posts

Gæst Malene Nielsen

Hvad er der med de der ømme og forfrosne hundepoter :vedikke:

Nu har jeg læst flere steder herinde, at flere har hunde, der fryser poterne så meget, at de ikke vil på tur og at de trækker på benene og jeg har i al den tid troet, at vores hunde bare var sejere end gennemsnittet :cool:

I går var Ida heroppe og tog på markvandring og Pajko viste ingen tegn på forfrysninger - kom så frem til at Pajko, jo også er en sej hund :cool:

I dag har jeg så været i engen med Siri´s Karla og Otto (og selvfølgelig også Siri selv :mrgreen: ) og der var heller ingen forfrosne hundepoter :vedikke:

Karla (lille ekstremt nuttet bomuldshund :lun: ) gik endda igennem isen og fik dyppet bagparten i en kanal, men hun kløede bare på - det meste af turen gik sneen hende til midt på kroppen og der var masser af is i hendes pels... men ingen forfrysninger - Karla er selvfølgelig ultra sej (og nuttet :lun: ), men hun burde da af alle hunde være udsat, især oven på vandturen :vedikke:

Bravo og Otto indtog haven efterfølgende med frosne kødben og var derude i flere timer - de hyggede sig gevaldigt og de var bestemt ikke kolde :hmm:

Er der andet end det kolde vejr der gør, at nogle hunde fryser poterne :confused:

Karla kom en tur i køkkenvasken da vi kom hjem og blev tøet op - resten af tiden brugte hun på at overbevise mig om, at jeg burde få mig en bomuldshund... jeg er så forelsket :lun::lun::lun: men Siri nægtede at lade hende blive :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg har heller ikke haft problemer - Sookie vil sådan ca. i haven og snuse/hygge sig, hver halve time :evil: er træt af at åbne og lukke havedøren.

Når vi går tur går både hun og Alto ind til siden, hvis der er saltet - eller finder selv ud i en snedrive, men gå det vil de rigtig gerne.

Igår da det var piv-koldt og jeg var ude at gå med Sookie fik trådt i noget salt, løftede bagbenet, hvorefter jeg fik tørret hendes trædepude med min vante - og så gik hun fint videre :mrgreen:

Så her har vi altså heller ikke brug for sko eller andet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig hørt om forfrysninger på poterne... dermed ikke sagt at det ikke findes, men har haft hund i næsten hele mit liv og det er første gang jeg høre om dette!

Ved godt man skal fjerne is og sneklumper fra pels og poterne, og at dette kan gøre ondt på dem hvis det for lov at sidde, så glæder mig til at høre nogle af de svar der kommer!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Min hund har heller ikke problemer med kulden. Undgår så vidt muligt selvfølgelig salt, men hun søger selv ind til siden (i højere sne) hvis der er et saltet fortov.

Tørrer og vokser dog poter jævnligt. (tørrer self. hver gang) Måske nogle har tyndere "hud" på poterne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme jeg har undret mig de gange jeg har læst det herinde :genert:

Jeg har aldrig selv oplevet det, til trods for at Sitto ellers var meget kuldskær, men hun har aldrig frosset poterne eller nægtet gåtur i sneen - tværtimod :lun: og det samme med Kency - det eneste tidspunkt hun var generet på, var hvis der sad en stor klump sne i pelsen under poterne - men hun har heller aldrig vist tegn på at fryse poterne.

Så jeg ved ikke hvad der gør det - men synes det lyder lidt underligt :vedikke:

Ikke sagt at det ikke sker, for det lyder det jo til, jeg undre mig bare - især over at det aldrig så har været et problem ved Sitto, som ellers var meget kuldskær..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os er det saltet der driller, synes jeg læste noget om en kemisk reaktion der svarer til -21 , når de jokker i salt og derefter sætter poterne i sneen (så tro da fanden de trækker dem)

Fie er ikke særlig meget udenfor pt. hendes poter bliver knaldrøde og mega ømme, så hun bliver aktiveret indendørs ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os er det saltet der driller, synes jeg læste noget om en kemisk reaktion der svarer til -21 , når de jokker i salt og derefter sætter poterne i sneen (så tro da fanden de trækker dem)

Hmm ... Ninja trækker selv ind i sneen når hun har gået et stykke på saltet fortov. Om det er tilfældigt, eller om det rent faktisk dulmer smerten fra saltet, ved jeg dog ikke :vedikke:

Men forfrysninger er der heller intet af her ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Carla er supersej, og hedder ikke Super-Carla for ingenting:cool:

Nå det er sagt, så har Luna adrig frosset om poterne før i disse dage. I går morges var jeg ret overrasket. Første gang, trede jeg faktisk at hun havde jokket i salt, men det skete igen og igen.. Og vi gik ikke steder, hvor der var saltet:vedikke:

Jeg børstede og holdte poten mellem mine vanter og da jeg slap blev hun så glad at hun hoppede kulrede rundt:lol:

Så jeg går ud fra, at hun må fryse:vedikke: Ellers ved jeg ikke, hvad der sker:hmm:

De steder vi har gået, hvor hun har frosset, har der været "skrabet" eller forsøgt skrabet.. I går på marken frøs hun også lidt, men slet ikke i samme omfang som om morgenen.. Så jeg ved ikke om det har noget med skrabet/ikke skrabet sne.. Der hvor der var skrabet, har der tidligere være strøet salt, så måske der bare har været noget salt stadig:vedikke::vedikke:

Men træls er det sgu.. Luna trækker desværre ikke selv ind, når der er salt.. ikke altid ihvertfald.. Jeg kan mere eller mindre godt undgå salt (det er lidt omveje, men det burde kunne gå), men kulden aner jeg ikke, hvad jeg skal gøre ved:vedikke:

I morgen er planen at vi skal i skoven.. Der kan vi ikke rigtig have skoene på, da sneen er løs og dyb nok til at komme ned i skoene..

Hendes trædepuder har lidt revner, men slet ikke i samme omfang som tidligere

Men jo, jeg gad godt vide hvorfor hun pludselig begynder at fryse:vedikke::???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig også, har aldrig haft en hund med hverken sne eller saltproblemer og Petrine er da ellers ikke tykhudet :hmm:

Overvejer om vores mange gåture på asfalt har hærdet fodsålerne? Eller er det fordi jeg skyller tæerne efter hver gåtur?

Det er sket på stranden, at hun kommer hen og har vildt ondt i en fod, men så varmer jeg den og alt er ok igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heller ikke haft problemer - Sookie vil sådan ca. i haven og snuse/hygge sig, hver halve time :evil: er træt af at åbne og lukke havedøren.

Når vi går tur går både hun og Alto ind til siden, hvis der er saltet - eller finder selv ud i en snedrive, men gå det vil de rigtig gerne.

Igår da det var piv-koldt og jeg var ude at gå med Sookie fik trådt i noget salt, løftede bagbenet, hvorefter jeg fik tørret hendes trædepude med min vante - og så gik hun fint videre :mrgreen:

Så her har vi altså heller ikke brug for sko eller andet :blink:

Det er samme sang herfra, Misja kan fryse på kroppen på de lange gåture selv om hun aldrig står stille - det er bare pga. manglene isolering.

Selv i morges da frosten bed så min næse frøs til is inde i "bore-hullerne" :genert: dansede mitte afsti-afsted på hendes morgentur, og ellers gør huns som Fox's hunde. Ind til siden hvis det kan lade sig gøre og ellers så går hun i saltet og bliver det for meget for en pote, løfter hun den så jeg kan børste det værste væk med min vante.

Ingen tvivl om at det ikke er rart for hende at gå på salt, men det får hende ikke til at "strejke", hun venter bare på at jeg lige ordner det med tryllevanterne :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig også, har aldrig haft en hund med hverken sne eller saltproblemer og Petrine er da ellers ikke tykhudet :hmm:

Overvejer om vores mange gåture på asfalt har hærdet fodsålerne? Eller er det fordi jeg skyller tæerne efter hver gåtur?

Det er sket på stranden, at hun kommer hen og har vildt ondt i en fod, men så varmer jeg den og alt er ok igen.

Vi går nu også rimelig meget på asfalt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Carla er supersej, og hedder ikke Super-Carla for ingenting:cool:

Og når man har mødt hende vil man rigtig gerne have en bomuldshund:lun::lun: Men SÅ møder man Anton, og så vil man ikke længere have en :lol::lol: Aj meget af det er jo opdragelse og så er han teenager.. Men for fanden.. han tror virkelig han er guds gave til alle tæver og hanhunde skal bare have tæsk (indtil de svarer igen, så er han ikke så sej:cool:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Herude bliver der ikke saltet, men Luna stopper op på vores gåture, skriger og rækker poten frem, når jeg så har holdt om hendes pote i et par sekunder og varmet den, så er hun igen klar til at gå videre, og det kan jeg kun tolke som at hun fryser om poterne :vedikke:

Hvorfor der er forskel på hvordan hunde reagerer det er jeg ikke helt klar over, om det er racespecifikt eller om det er de enkelte individer, det ved jeg heller ikke, jeg kan kun sige, Luna fryser, det er jeg overbevist om :-D

Luna har jo så ingen underuld og hendes pels er kun et par mm langt, så måske er hun bare ikke skabt til denne slags vejr :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fie går også videre, hvis jeg lige børster/varmer hendes pote, ligesom hun følger mig på 3 ben hvis det er nødvendigt.

Men der er jo en grund til hunden stopper op og trækker poten, tænk på hvor meget der skal til før hunde viser tegn på smerte....

Snakkede med dyrlægen forleden og han fortalte om nogen redningshunde samt politihunde, han behandler, de kan gå i murbrokker og alt muligt andet, uden at reagere på noget, men når det kommer til salt, så er reaktionen der med det samme, så et eller andet sker der altså.

Det har aldrig været så slemt som iår, så lurer på om de er begyndt at bruge en anden type salt på fortovene, der findes flere forskellige slags

Link til indlæg
Del på andre sites

Fie går også videre, hvis jeg lige børster/varmer hendes pote, ligesom hun følger mig på 3 ben hvis det er nødvendigt.

Men der er jo en grund til hunden stopper op og trækker poten, tænk på hvor meget der skal til før hunde viser tegn på smerte....

Snakkede med dyrlægen forleden og han fortalte om nogen redningshunde samt politihunde, han behandler, de kan gå i murbrokker og alt muligt andet, uden at reagere på noget, men når det kommer til salt, så er reaktionen der med det samme, så et eller andet sker der altså.

Det har aldrig været så slemt som iår, så lurer på om de er begyndt at bruge en anden type salt på fortovene, der findes flere forskellige slags

Helt enig, og med Luna er det sådan, at når hun først har fået frost i en pote, så kommer det hurtigere og hurtigere igen, altså først kan hun gå 15 minutter før det sker, men næste gang sker det efter 10 minutter, og så 5 minutter osv...

I går gik vi kun ned for enden af vores vej og tilbage igen, ca. en lille km, og her nåede hun at skrige 2 gange, så vi holder os altså til de korte gåture, og det virker som om Luna er helt ok med det :-D

En anden ting er, at medmindre jeg tager en snor og går ned til havelågen, så nægter Luna at bevæge sig uden for hoveddøren medmindre hun skal besørge, hvis jeg går over efter vasktetøj eller andet, så nægter hun at gå med ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna har jo så ingen underuld og hendes pels er kun et par mm langt, så måske er hun bare ikke skabt til denne slags vejr :vedikke:

Men har pelsen indflydelse på om de fryser om poterne? For jeg har da overvejet om Luna skulle have sit dækken på, på gåture.. Men jeg kan bare ikke se, at det kan hjælpe på kulde i poterne:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Zamzam har ingen underuld og er lige blevet klippet - han fryser lidt, når vi er på vej op i elevatoren, men ude er der ingen rysteri :hmm:

Luna ryster lige når vi går ud, men når vi begynder at bevæge os, så går det over igen, men står vi stille på et tidspunkt, så begynder hun igen at ryste. Jeg kan også se det på hendes lidt maniske måde at bevæge sig på, hun hopper og danser på gåturen når hun fryser.

Men når hun har sit dækken på, så virker hun kun til at fryse på fødderne, og ryster ikke på samme måde som når hun ikke har det på, og hun er heller ikke lige så manisk.

Jeg kan også se at hun har frosset ved, at gåturerne tager hårdere på hende end de normalt gør, når hun kommer ind, så løber hun manisk rundt i 5 -10 for at få varmen, herefter sover hun i et par timer, og det plejer hun altså ikke at gøre bare fordi vi har været ude og gå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men har pelsen indflydelse på om de fryser om poterne? For jeg har da overvejet om Luna skulle have sit dækken på, på gåture.. Men jeg kan bare ikke se, at det kan hjælpe på kulde i poterne:vedikke:

Jeg syntes bestemt jeg kan se en forskel på om hun har dækken på eller ej, hun begynder hurtigere at fryse om fødderne hvis hun ikke har dækken på, det er vel den generelle kulde der gør at fødderne ikke kan holde til så meget?

Hvor tæt sidder tæerne på de forfrosne hunde? Petrines tæer sidder helt tæt, så måske kommer der ikke sne op mellem :hmm:

Luna's tæer sidder også meget tæt, så der kommer ikke sne op i mellem dem, og hun har heller ikke langt hår i mellem tæerne hvor sneen sætter sig fast. Når jeg tager hendes fødder op for at varme dem kan jeg heller ikke som sådan se at der sidder is eller sne.

Men jeg tænker lidt, at du kan være inde på noget af det rigtige med hensyn til hård hud på fødderne. Da Baldur var et år gammel gik vi igennem en masse brændenæller og han hylede og skreg, men da han var 2 år gammel generede brændenællerne ham ikke, og samtidig, så har jeg jo holdt Luna meget i ro, så måske mangler hun at udvikle noget hård hud på fødderne :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine forældres landhund tåler heller ikke brændenælder, mens Petrine tramper lystigt rundt i den slags...Luna må ud at vandre på landevejene til sommer!

Det kan godt være at det ville hjælpe hende at gå lidt mere på asfalt, hun er jo hovedsagelig vant til at gå på skovstier og jordveje, så måske er det derfor at hendes poter er så sarte :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm jeg er altså ikke overbevist om at hunde fryser deres tæer :hmm: men jeg er jo selvfølgelig ikke ekspert på nogen måde, og tråden går jo heller ikke ud på at overbevise mig :-D.

Her er lidt af hvad jeg har fået ud af det, indtil videre!

1: børst poten og hold om den, hvis hunden stikker poten i vejret. Tjek.

2: Man børster saltet væk fra poten. "Det virker logisk"

3: Du varmer poten op ved at holde om den i en kort periode. "hmm" :-D

Her kan jeg ikke følge med mere. Så hvis man holder om poten i en kort periode så bliver den varmet op igen og hunden er klar til at komme videre. Så hurtig kan man da ikke varme en kropsdel op igen, hvis den først er blevet så kold at hunden giver lyd fra sig!! Eller er det kun mig som finder det ulogisk :confused::-D:-D

Link til indlæg
Del på andre sites