Hop til indhold

Frost i poterne - hvorfor?

Gæst Malene Nielsen
 Share

Recommended Posts

• Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Luna får ikke sne op mellem trædepuderne.. Det er på selve trædepuderne. Men det kunne da være vi skulle starte ud med dækken på..

Hmm jeg er altså ikke overbevist om at hunde fryser deres tæer :hmm: men jeg er jo selvfølgelig ikke ekspert på nogen måde, og tråden går jo heller ikke ud på at overbevise mig :-D.

Her er lidt af hvad jeg har fået ud af det, indtil videre!

1: børst poten og hold om den, hvis hunden stikker poten i vejret. Tjek.

2: Man børster saltet væk fra poten. "Det virker logisk"

3: Du varmer poten op ved at holde om den i en kort periode. "hmm" :-D

Her kan jeg ikke følge med mere. Så hvis man holder om poten i en kort periode så bliver den varmet op igen og hunden er klar til at komme videre. Så hurtig kan man da ikke varme en kropsdel op igen, hvis den først er blevet så kold at hunden giver lyd fra sig!! Eller er det kun mig som finder det ulogisk :confused::-D:-D

Men hvorfor hjælper det så?? Og nej, jeg børstede jo netop IKKE salt væk fra poterne i går, da der ikke var smidt salt efter sidste omgang sne:-D Det var sne..

Fie og jeg går meget på asfalt, så det hjælper ikke her....

Det gør vi også..

PS. Vi har lige været nede nu i sne/regn whatever, og der var intet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Kstls humper efter max 10 minutter i dette frostvejr, hvis vi går i sne... trækker benene op under sig og vil ikke støtte på poterne...

når jeg har nulret poterne kan hun gå lidt igen, men samme scenarie gentager sig... det er dog først nu her hvor vi taler under minus 10 grader at det har været et reelt problem

ps. vi taler her om sne ude midt på en mark - ingen salt har været i nærheden af de små fusser

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Som du jo ved selvsyn kunne se, så er det ikke noget problem for tæppetisseren. Det eneste problem hun har, opstår når hun vælger at falde i grøfter og sidde fast i mudder.. som derefter fryser til is:blink:

Og når vi lige er ved det der med frosne poter og poter generelt - kan nogen så forklare hvorfor man skal klippe hårene under poterne og/eller imellem trædepuderne? Har det nogen indvirkning på is mellem tæerne?

Carla ligger i øvrigt og snorkbobler og virker vældig tilfreds med sig selv. Tror hun ligger og smiler lidt for sig selv og tænker "der fik jeg virkelig snøret hende Malene til at tømme fryseren med gode ben. Bare et blik og en logren med halen - så er den hjemme":lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil jeg jo bare udelukke alle muligheder:-D, før jeg overbeviser mig selv om at hunde kan fryse deres tæer! Så kan det lade sig gøre at der ligger salt, under det nyfaldne sne??

Skal jeg være ærlig, så tror jeg det ikke.. For der hvor vi gik i går morges, var sneen trådt godt ned, men stadig et tykt lag. Men jeg aner det selvfølgelig ikke. Og ja, jeg ville også gerne finde ud af hvad det er..

Kstls humper efter max 10 minutter i dette frostvejr, hvis vi går i sne... trækker benene op under sig og vil ikke støtte på poterne...

når jeg har nulret poterne kan hun gå lidt igen, men samme scenarie gentager sig... det er dog først nu her hvor vi taler under minus 10 grader at det har været et reelt problem

ps. vi taler her om sne ude midt på en mark - ingen salt har været i nærheden af de små fusser

Ja det har også kun været i går og lidt i dag, at Luna har trukket poterne til sig (når det ikke er pga salt, altså)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som du jo ved selvsyn kunne se, så er det ikke noget problem for tæppetisseren. Det eneste problem hun har, opstår når hun vælger at falde i grøfter og sidde fast i mudder.. som derefter fryser til is:blink:

Og når vi lige er ved det der med frosne poter og poter generelt - kan nogen så forklare hvorfor man skal klippe hårene under poterne og/eller imellem trædepuderne? Har det nogen indvirkning på is mellem tæerne?

Carla ligger i øvrigt og snorkbobler og virker vældig tilfreds med sig selv. Tror hun ligger og smiler lidt for sig selv og tænker "der fik jeg virkelig snøret hende Malene til at tømme fryseren med gode ben. Bare et blik og en logren med halen - så er den hjemme":lol:

Carla:lun::lun:

Luna's hår mellem poterne vokser ikke og er ikke særlig lange, så de bliver ikke klippet

Link til indlæg
Del på andre sites

Carla:lun::lun:

Luna's hår mellem poterne vokser ikke og er ikke særlig lange, så de bliver ikke klippet

Jeg hører bare tit, at man skal huske at klippe hårene imellem trædepuderne. Og så her forleden kom jeg til at tænke på hvorfor og om det mon har nogen betydning ifm. sneen? Altså om der sidder mindre/mere sne fast, alt afhængig af hårenes længde.. :vedikke:

Carla er tosset... sådan en lille opportunist! Hun har totalt lært at snøre Malene! Hun har i hvert tilfælde fået trænet sine "bedende hundeøjne" i dag...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hører bare tit, at man skal huske at klippe hårene imellem trædepuderne. Og så her forleden kom jeg til at tænke på hvorfor og om det mon har nogen betydning ifm. sneen? Altså om der sidder mindre/mere sne fast, alt afhængig af hårenes længde.. :vedikke:

Altså Alto har meget hår under/mellem trædepuderne - jeg har klippet lidt af det af, men jeg tror det er pga sne, der sætter sig fast i pelsen. Han er dog ikke generet af det, men det ser sjovt ud når han har være tude at lege i sneen, så "vokser" der sne op mellem hans tær :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil jeg jo bare udelukke alle muligheder:-D, før jeg overbeviser mig selv om at hunde kan fryse deres tæer! Så kan det lade sig gøre at der ligger salt, under det nyfaldne sne??

Jeg bor laaangt ude på landet, og det er bondemanden der rydder sne her, og jeg kan garanterer dig for at han ikke også strøer salt, så her er der absolut intet salt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes bestemt jeg kan se en forskel på om hun har dækken på eller ej, hun begynder hurtigere at fryse om fødderne hvis hun ikke har dækken på, det er vel den generelle kulde der gør at fødderne ikke kan holde til så meget?

Luna's tæer sidder også meget tæt, så der kommer ikke sne op i mellem dem, og hun har heller ikke langt hår i mellem tæerne hvor sneen sætter sig fast. Når jeg tager hendes fødder op for at varme dem kan jeg heller ikke som sådan se at der sidder is eller sne.

Men jeg tænker lidt, at du kan være inde på noget af det rigtige med hensyn til hård hud på fødderne. Da Baldur var et år gammel gik vi igennem en masse brændenæller og han hylede og skreg, men da han var 2 år gammel generede brændenællerne ham ikke, og samtidig, så har jeg jo holdt Luna meget i ro, så måske mangler hun at udvikle noget hård hud på fødderne :vedikke:

Jeg kan også se forskel på når Flipsedyret ikke har trøjen på og når han har...

han bliver også lidt manisk i sin opførsel + at han bliver lidt skrutrygget når han fryser og nogle gange strejker han og vil ikke gå længere fordi han har ondt/fryser om poterne, andre gange halter han "bare" :cry:

Han er ligeså pelsløs som Luna...

sidste år var der ingenting i vejen, men tror at det er den ekstreme kulde der gør det i øjeblikket, han kan max være ude i 15-20 minutter af gangen - den lille stakkels fyr :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Luna virker bare ikke til at fryse ellers.. Og hun har underuld, men samtidig har hun jo så også tabt sig.. Jeg prøver sgi at give hende dækkenet på i morgen.. Så kan vi også få testet om hun kan sk*de med det på:mrgreen: Hvis jeg ikke lader hjertet løbe af med mig, og venter med at give hende dækkenet på, til bagefter:oops::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at stikke hånden ned i en blanding af sne og salt og se hvor koldt det er. Eller bare drys lidt salt på en isterning og sæt en finger på :blink:

Dumle har længe haft sarte poter, så det har nok også en del med det at gøre, men saltet reagerer Nova også på. Det er tydelig at det gør ondt og er koldt.

Sneklumper i poterne har Dumle også problemer med. Der hjælper sko på at han ikke får det, for får han det får vi ikke lov til at komme i nærheden af ham og han bliver forfærdelig grumpy.

Nova har ikke virket generet af sne uden salt før igår aftes/nat, der var så også 16minus grader da hun kom ud på plænen og der begyndte hun at løfte det ene bagben.

Redigeret af cs-dumle
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Min berner fryser heller aldrig hverken om fødderne eller på kroppen - han er gerne udenfor i flere timer af gangen og er ikke til at drive ind;-).

Jeg har hørt, at man skal klippe hårene mellem trædepuderne sådan at sneen ikke sætter sig fast og så skrider hunden heller ikke så nemt. Om det er rigtigt ved jeg ikke, ham af min er frygtelig kilden:stupid:, så jeg gør det kun sjældent.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Min berner fryser heller aldrig hverken om fødderne eller på kroppen - han er gerne udenfor i flere timer af gangen og er ikke til at drive ind;-).

Jeg har hørt, at man skal klippe hårene mellem trædepuderne sådan at sneen ikke sætter sig fast og så skrider hunden heller ikke så nemt. Om det er rigtigt ved jeg ikke, ham af min er frygtelig kilden:stupid:, så jeg gør det kun sjældent.

V.H. Sille

Vi har fået at vide, at han skal klippes under poterne, men ikke op mellem trædepuderne.....altså bare sådan; poten løft, klip lige over så pelsen flugter med trædepuderne....meeeeeeen det er så bare, hvad nogle engang har bildt os ind. Jeg skal bestemt ikke sige, at det ikke er mere praktisk på jeres måde :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hos os er det saltet der driller, synes jeg læste noget om en kemisk reaktion der svarer til -21 , når de jokker i salt og derefter sætter poterne i sneen (så tro da fanden de trækker dem)

Fie er ikke særlig meget udenfor pt. hendes poter bliver knaldrøde og mega ømme, så hun bliver aktiveret indendørs ;-)

Det giver jo god mening - det er jo også den måde man lyn-nedkøler hvidvin osv.

Men nu her hvor det har været ekstremt koldt, så virker saltet jo ikke tøende og der burde det jo så være OK for hundene...medmindre at potens varme er nok til at sætte reaktionen i gang. :vedikke:

Og så er der jo lige de hunde, der aldrig går i salt, men hvor ejeren alligevel kan se, at hunden fryser om poterne :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Jeg skrev forkert:oops:, det er da under trædepuderne han skal klippes en smule, så hårene ikke bliver for lange, men der er han nu også frygtelig kilden:blink:.

V.H. Sille

Oki. Så er jeg med mht klipning og det der med at være kilden....det er vist en Berner-ting. Simba synes heller ikke, at det klipperi er alt for sjovt...eller måske netop for sjovt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites