Hop til indhold

Frost i poterne - hvorfor?

Gæst Malene Nielsen
 Share

Recommended Posts

Gæst Malene Nielsen
Som du jo ved selvsyn kunne se, så er det ikke noget problem for tæppetisseren. Det eneste problem hun har, opstår når hun vælger at falde i grøfter og sidde fast i mudder.. som derefter fryser til is:blink:

Og når vi lige er ved det der med frosne poter og poter generelt - kan nogen så forklare hvorfor man skal klippe hårene under poterne og/eller imellem trædepuderne? Har det nogen indvirkning på is mellem tæerne?

Carla ligger i øvrigt og snorkbobler og virker vældig tilfreds med sig selv. Tror hun ligger og smiler lidt for sig selv og tænker "der fik jeg virkelig snøret hende Malene til at tømme fryseren med gode ben. Bare et blik og en logren med halen - så er den hjemme":lol:

Mht poteklip, så har jeg 'lært' at det er for at mindske evt snebolde under poterne, da sneen klæber til pels.

Karla er bare :lun:

Hun ville blive fed som en gris, hvis hun boede her :oops::lol:

Har drømt om hende i nat... hold da op, hvor er jeg hårdt ramt :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Mht poteklip, så har jeg 'lært' at det er for at mindske evt snebolde under poterne, da sneen klæber til pels.

......og i gamle dage sagde man, at hunden kunne begynde at træde forkert på fødderne, så man ødelagde dens rigtige måde at gå på, hvis man ikke klippede hårene under poterne, men om det er sandt eller en myte aner jeg ikke.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om det er blevet skrevet før, men er det ikke mest saltet der er et problem for de kære små? Jeg har ikke oplevet at hunden har frosset sine poter som så, men har oplevet pivende hunde hvis de har gået et sted hvor der er saltet lige rigeligt. Det tørre vist poterne ud og får dem til at revne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mman skal klippe de lange hår mellem trædepuderne fordi der kan sætte sig frostklumper som kan gnave hul, mens man går tur.............meen det er et helvede, fordi hunden som regel er kilden som bare pokker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
......og i gamle dage sagde man, at hunden kunne begynde at træde forkert på fødderne, så man ødelagde dens rigtige måde at gå på, hvis man ikke klippede hårene under poterne, men om det er sandt eller en myte aner jeg ikke.....

Det tror jeg så ikke på - jeg tror at det er en meget lille del, der klipper poter... langt de fleste 'familie og brugshunde' får vist lov at gå som de er skabt :-)

Og hår imellem og under poterne er jo eftergivende og uden modstand.

Jeg klipper pelsen lige over, under poterne... men det er for at mindske grusspredningen i huset :genert: jeg tror dog på, at det sundeste for hunden er, at man dropper saksen helt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg så ikke på - jeg tror at det er en meget lille del, der klipper poter... langt de fleste 'familie og brugshunde' får vist lov at gå som de er skabt :-)

Jeg klipper pelsen lige over, under poterne... men det er for at mindske grusspredningen i huset :genert: jeg tror dog på, at det sundeste for hunden er, at man dropper saksen helt.

Der er jo også racer, hvor man slet ikke må klippe, hvis man vil udstille...f.eks. Tibetansk Spaniel. Vi klipper af gammel vane. Jeg har egentlig aldrig tænkt over hvorfor. Det er den der med, at sådan har vi nu engang altid gjort hjemme hos os, men det kunne da være, at man skulle genoverveje den der saks lidt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved først Lucki og nu Jacki må jeg fra tid til anden fjerne de små iskugler, der danner sig mellem trædepuderne på dem :ae:

Poten smelter sneen, smeltevandet fryser gradvist til is, og det gør altså ondt at gå på :ae: Det er derfor, at man kan/skal klippe pelsen mellem trædepuderne, så er der mindre til at smelte isen, og mindre isen kan hænge fast i.

Det må være lige som, når vi har en skarp sten i skoen :???:

Lucki var så dreven, at han blot stod stille med poten løftet og ventede på, at jeg kom og fiksede poten :lun: Jacki skal lige, hvad der sker, men hun har efter kun 2 gange fattet, at moar kan fikse det :hjerte:

Når iskuglen er fjernet, så hoppede/hopper de glad og fro videre - indtil næste iskugle :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

- det er faktisk min dyrlæge der har anbefalet mig at klippe under poterne- jeg har mere den holdning at pelsen er jo skabt som den er, og dermed også designet til at håndtere diverse under poterne.

Men dyrlægen har vel set sin version af gnavsår siden hun siger at jeg bør gøre det- altså klippe de hår.:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehehe sådan virkede hun også på mig, da jeg mødte hende for et par år siden:lol:

Ved ikke om det er blevet skrevet før, men er det ikke mest saltet der er et problem for de kære små? Jeg har ikke oplevet at hunden har frosset sine poter som så, men har oplevet pivende hunde hvis de har gået et sted hvor der er saltet lige rigeligt. Det tørre vist poterne ud og får dem til at revne.

Nej, i forgårs var det netop ikke salt, men kulde.. I vores tilfælde ihvertfald..

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo også racer, hvor man slet ikke må klippe, hvis man vil udstille...f.eks. Tibetansk Spaniel. Vi klipper af gammel vane. Jeg har egentlig aldrig tænkt over hvorfor. Det er den der med, at sådan har vi nu engang altid gjort hjemme hos os, men det kunne da være, at man skulle genoverveje den der saks lidt :hmm:

Det er lige netop det jeg mener. At jeg også lige kom til at overveje hvorfor jeg rent faktisk klipper pelsen mellem trædepuderne - og om det overhovedet er gavnligt. For rent evolutionært, så må der vel være en grund til at det er der. Nu ved jeg godt, at ulve ikke er hunde og hunde ikke er ulve. Men ulve har jo nu engang pels imellem trædepuderne, og det bliver (så vidt vides...) ikke klippet. Altså må der være en eller anden årsag til at hårene rent faktisk gror der. Kan bare ikke lige se hvilken...;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lige netop det jeg mener. At jeg også lige kom til at overveje hvorfor jeg rent faktisk klipper pelsen mellem trædepuderne - og om det overhovedet er gavnligt. For rent evolutionært, så må der vel være en grund til at det er der. Nu ved jeg godt, at ulve ikke er hunde og hunde ikke er ulve. Men ulve har jo nu engang pels imellem trædepuderne, og det bliver (så vidt vides...) ikke klippet. Altså må der være en eller anden årsag til at hårene rent faktisk gror der. Kan bare ikke lige se hvilken...;-)

Der har vi sådan set allerede avlet os væk fra :blink:

De huskys jeg har set har ikke fået sneklumper i pelsen på samme måde som Dumle og Nova. Det er ligesom om de har en pels der afskyer sne på en helt anden måde.

Samtidig har de ikke så meget mellemrum mellem poterne som Dumle har, for han har meget mellemrum mellem og utrolig meget pels der. Nova har ikke så meget mellemrum mellem trædepuderne. Der er da noget pels, men det er sjældent sneklumperne sætter sig der, det er mere i pelsen lige bagpå poten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige været på tur i en time. I fygende snevejr.. Bjerge af sne på stier og Luna har ikke trukket poten en eneste gang.. Men det er så heller ikke lige så koldt i dag, som i forgårs og i går morges.. :vedikke:

vi har også været ude nogle timer-(det var ærllig talt hårdt for de tobenede idag) jeg tror ikke bjerge af løs sne er lige så slem som de der tilfrossede halvryddede fortorve. Tilgengæld hang snekuglerne som ponponer under hele bugen, i den lange pels - så jeg gav et kødben på det opvarmede klinkegulv i badeværelset for at undgå vand i hele huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har også været ude nogle timer-(det var ærllig talt hårdt for de tobenede idag) jeg tror ikke bjerge af løs sne er lige så slem som de der tilfrossede halvryddede fortorve. Tilgengæld hang snekuglerne som ponponer under hele bugen, i den lange pels - så jeg gav et kødben på det opvarmede klinkegulv i badeværelset for at undgå vand i hele huset.

Åh ja, det passede da heller ikke Luna, at jeg vendte om, men orkede helt ærligt ikke at gå i sne til knæene, for at komme ned til skoven:mrgreen: Har lovet hende, at det gør vi i morgen istedet for, så kan vi nemlig gå den vej vi plejer og så bare gå en lille omvej omkring stadion. Og dermed undgå sne til knæene.. håber jeg

Øv ja, der er jeg glad for at Luna er korthåret..

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh ja, det passede da heller ikke Luna, at jeg vendte om, men orkede helt ærligt ikke at gå i sne til knæene, for at komme ned til skoven:mrgreen: Har lovet hende, at det gør vi i morgen istedet for, så kan vi nemlig gå den vej vi plejer og så bare gå en lille omvej omkring stadion. Og dermed undgå sne til knæene.. håber jeg

Øv ja, der er jeg glad for at Luna er korthåret..

Man skulle have nogle langrendsski- men jeg vil vædde med at hvis jeg køber nogle ,så går der ti år inden vi igen ser denne her type vinter.

Jeg synes min er tarvelig idag (:slem:............vi har været ude på en 2 timer lang tur - deromkring og nu sidder han bare ved døren og har intet større ønske end en tur mere gerne på 8 timer...........suk. Der går duracelkanin i ham i det her vejr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skulle have nogle langrendsski- men jeg vil vædde med at hvis jeg køber nogle ,så går der ti år inden vi igen ser denne her type vinter.

Jeg synes min er tarvelig idag (:slem:............vi har været ude på en 2 timer lang tur - deromkring og nu sidder han bare ved døren og har intet større ønske end en tur mere gerne på 8 timer...........suk. Der går duracelkanin i ham i det her vejr.

Hehehe ja så får vi ikke sne igen foreløbig:-D

Luna kommer også og prikker indimellem.. Så vi må nok snart over på marken... kunne være at vi fandt vores bold, vi mistede forleden dag:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kstls humper efter max 10 minutter i dette frostvejr, hvis vi går i sne... trækker benene op under sig og vil ikke støtte på poterne...

når jeg har nulret poterne kan hun gå lidt igen, men samme scenarie gentager sig... det er dog først nu her hvor vi taler under minus 10 grader at det har været et reelt problem

ps. vi taler her om sne ude midt på en mark - ingen salt har været i nærheden af de små fusser

:lol: Karla har ikke været til numerolog, hun hedder stadig KARLA. Ved ikke liiiige hvad der skete med hendes navn i den post

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehehe ja så får vi ikke sne igen foreløbig:-D

Luna kommer også og prikker indimellem.. Så vi må nok snart over på marken... kunne være at vi fandt vores bold, vi mistede forleden dag:engel:

Åh ja, så køber jeg et par ski, når vi ligsom har fået nok af sneen........så forsvinder den med det samme.

Den bold minder mig desværre om noget- min dyrbare hue som jeg egenhændigt har fået strikket og filtet i norge er forsvundet- og jeg har ham mistænkt for at have stjålet den og begavet den i sneen, ude i haven........... den er nok ikke meget værd når det bliver forår igen.:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

brr, sheila kan også fryse sine poter. der var intet før denne weekend hvor vi kom ned på -15 grader. Hun kunne fint gå i haven og søge foder, men nu kan hun kun være derude få minutter før den er gal med poterne.

Det samme på ture, det er dog værst i starten, ligesom at kontrasten mellem indenfor og udenfor bliver for voldsom. når vi har gået lidt og bare holder os igang, så der ingenting:-D

Mysla fryser selvsagt ikke poterne, hun får bare isklumper i dem i stedet:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

- det er faktisk min dyrlæge der har anbefalet mig at klippe under poterne- jeg har mere den holdning at pelsen er jo skabt som den er, og dermed også designet til at håndtere diverse under poterne.

Men dyrlægen har vel set sin version af gnavsår siden hun siger at jeg bør gøre det- altså klippe de hår.:banan:

Petrine har masser af lange hår under fødderne :hmm:

Ved ikke om det er gammel overtro, men en hund fryser først når ørerne er kolde (plejer at tjekke, ved at mærke med læberne, mine fingre er jo også frosne....og det fungerer fint, når ørerne begynder at blive kølige skal Petrine sætte farten op)

Link til indlæg
Del på andre sites

Misjas potehår bare vokser og vokser nede under så om sommeren klipper jeg det, så hun bedre kan svede og stå fast.

Nu når der er sne, is og salt får det lov at gro og det beskytter faktisk super godt mod saltet. Nu vokser hendes potehår heller ikke som jeg fx. har set det hos cocker hunde, hendes er stive, ja mere stive end resten af hendes pels. Min gamle labber Buster's potehår voksede også i en uendelighed og ligeledes gjorde Max's (golden). Hans var så fint og blødt og voksede mere som en spaniels og generede og gav sne klumper, det gjorde Busters ikke og det gør Misjas heller ikke.

Nu er det ikke sådan at hun render rundt på et cm. tykt lag pels, der ligger bare et tæt og ensartede lag på hendes trædpuder og i mellem ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine har masser af lange hår under fødderne :hmm:

Ved ikke om det er gammel overtro, men en hund fryser først når ørerne er kolde (plejer at tjekke, ved at mærke med læberne, mine fingre er jo også frosne....og det fungerer fint, når ørerne begynder at blive kølige skal Petrine sætte farten op)

Den med ørerne har jeg så aldrig hørt før, kan det så hænge sammen med hvor beskyttet en hunds ører er af pels, med hensyn til hvor hurtigt de fryser?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke lige læst hele tråden færdig endnu - men vi klipper kun Motors pels under fødderne om sommeren for at han kan komme af med varme, om vinteren gror det bare og vi har indtil nu ikke haft nogle problemer.

Motor spreder tæerne helt ud på ture og får da sne imellem, men det rører ham ikke. Tror han én gang har løftet poten for at vi kunne pille en stor isklump af.

Virker heller ikk som om han har opdaget at der findes salt..

Hvis vi har gået hvor der har været meget salt, skyller vi dem hjemme, og så har vi givet lidt kopattesalve på da de så rimeligt tørre ud.

Link til indlæg
Del på andre sites