Hop til indhold

Hybrid hunde


Gæst Capone
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Vi har gået til træning med en tjekkoslovakisk ulvehund. De sagde at det var 50 % ulv og 50 % schæfer. Hvad de ville med staklen er jeg stadig i tvivl om. De var jo selv bange for dyret...eller det må de have være, siden de totalt faldt i med de gamle træningsmetoder. Man har vel kun brug for alt det hejs for at stive sig selv af.

 

Kender ikke pointen helt præcist i den tjekkoslovakiske, men den har virkelig brug for kompetente ejere.

 

Har selv haft mødt et eksemplar til noget brugs-halløj her i Rødovre. Ejeren har to styks og har bruger herinde. Kæft, han var dejlig (hunden, altså), men i de forkerte hænder går det galt. Har set resultatet i de forkerte hænder: Skide angst hund!

 

De bruges til samme som schæfere, de har nogle virkelig hårde brugsprøver i Tjekkoslovakiet vist nok.

 

50/50 delen i forhold til ulv/schæfer kan dog godt diskuteres... Det er jo en etableret race og der avles efter sunde individer, der kan arbejde, så vidt jeg har forstået, men er ikke sikker. Ikke specifikt på, om der nu er så og så meget ulv og så og så meget schæfer.

 

Men har ikke lige den store interesse i racen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

50/50 delen i forhold til ulv/schæfer kan dog godt diskuteres... Det er jo en etableret race og der avles efter sunde individer, der kan arbejde, så vidt jeg har forstået, men er ikke sikker. Ikke specifikt på, om der nu er så og så meget ulv og så og så meget schæfer.

 

Det er ikke rigtig forstået. En ulvehybrid er en ulvehybrid, med de problemer og risici det giver. En lav eller en høj procentdel af ulv, giver hverken fra eller til i forhold til det problematiske omkring ulvehybrider.

 

Hvis den engelske tekst er et problem, oversætter jeg gerne. Al seriøs viden på dette område- publiceres på engelsk- så der er ingen vej udenom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke jeg ville turde sådan en hybrid hund :hmm:

 

Jeg troede faktisk de var ulovlige :oops:

 

Og så til det "dumme" spørgsmål:

 

Skal man have en vildt-dyrs-tilladelse til at have den?

 

 

Nej, det tror jeg bestemt ikke man skal ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvem &%€&( sælger hvalpe over faceren :shock:

 

De kunne ligeså godt stille sig ud på staden og sælge dem...

 

Nej, det er jo ikke sådan det foregår, mange har jo links til deres hjemme sider mm, samt ligger billeder med info ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

50/50 delen i forhold til ulv/schæfer kan dog godt diskuteres... Det er jo en etableret race og der avles efter sunde individer, der kan arbejde, så vidt jeg har forstået, men er ikke sikker. Ikke specifikt på, om der nu er så og så meget ulv og så og så meget schæfer.

 

Det er ikke rigtig forstået. En ulvehybrid er en ulvehybrid, med de problemer og risici det giver. En lav eller en høj procentdel af ulv, giver hverken fra eller til i forhold til det problematiske omkring ulvehybrider.

 

Hvis den engelske tekst er et problem, oversætter jeg gerne. Al seriøs viden på dette område- publiceres på engelsk- så der er ingen vej udenom.

 

Ehm, nu snakkede vi om den etablerede race, tjekkoslovakisk ulvehund, med FCI-stambog, FCI-standard og hele molesjeisen :blink: Hvor man avler efter noget specifikt og vist efterhånden er nået i mål.

 

Standard:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/TjekUlv.PDF

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men har man avlet ulv ind i racen, så er ulven i racen og man har -en ulvehybrid

pointen fra de der forsker i området er også at man ikke kan tale om etablerede racer- når vi har med ulvehybrider at gøre- heller ikke selv om en evt kennel påstår sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men har man avlet ulv ind i racen, så er ulven i racen og man har -en ulvehybrid

pointen fra de der forsker i området er også at man ikke kan tale om etablerede racer- når vi har med ulvehybrider at gøre- heller ikke selv om en evt kennel påstår sådan.

 

Altså, det giver så ikke mening for mig og min viden om genetik.

 

Det tager lang tid, ja, men det burde kunne lade sig gøre at få noget homogent til at opstå i sidste ende - om man så kan få lige det man ønsker, er så spørgsmålet (det kommer jo an på, hvilke gener man ønsker og på hvilke kromosomer de befinder sig).

 

Desuden er det jo lykkedes før, vores hunde stammer fra ulven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, det giver så ikke mening for mig og min viden om genetik.

 

Det tager lang tid, ja, men det burde kunne lade sig gøre at få noget homogent til at opstå i sidste ende - om man så kan få lige det man ønsker, er så spørgsmålet (det kommer jo an på, hvilke gener man ønsker og på hvilke kromosomer de befinder sig).

 

Desuden er det jo lykkedes før, vores hunde stammer fra ulven.

 

prøv at læse den tekst jeg har lagt ind fra UCLA -

ja vores hunde stammer fra den vildere udgave- men har du overvejet hvor mange tusinde generationer der ligger mellem den vilde udgave og den domesticerede udgave.

 

Mht genetik- og hundeavl- så kan du stort set tage en hvilken som helst race og dokumenterer hvor meget mennesket ikke fatter- når de avler hunde- hvis du ser på raten af dårligt avlede hunde (hvis man alene skulle gå ud fra stærke, sunde og levedygtige hunde) Genetik er alt andet end enkelt og uforudsigeligheden i blandingen ulven/hund er jo hele problemet- man kan vel nærmest lidt populært sige at nogle uvidende har leget med nitroglycerin i trampolinen

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er jo ikke sådan det foregår, mange har jo links til deres hjemme sider mm, samt ligger billeder med info ind.

 

Nåeh men det skrevne var jo bare at der blev solgt hvalpe på facebook. Så misforstod jeg.

 

Men er du ikke sød at dele hjemmesiden eller linket? så vi andre også kan se det??

Link til indlæg
Del på andre sites

prøv at læse den tekst jeg har lagt ind fra UCLA -

ja vores hunde stammer fra den vildere udgave- men har du overvejet hvor mange tusinde generationer der ligger mellem den vilde udgave og den domesticerede udgave.

 

Mht genetik- og hundeavl- så kan du stort set tage en hvilken som helst race og dokumenterer hvor meget mennesket ikke fatter- når de avler hunde- hvis du ser på raten af dårligt avlede hunde (hvis man alene skulle gå ud fra stærke, sunde og levedygtige hunde) Genetik er alt andet end enkelt og uforudsigeligheden i blandingen ulven/hund er jo hele problemet- man kan vel nærmest lidt populært sige at nogle uvidende har leget med nitroglycerin i trampolinen

 

Jeg har skam læst din tekst, det er ikke det, der er problemet - jeg har bare ikke fundet forklaringer nok i den.

 

Jeg kender ikke selv til tilvejebringelsen af den tjekkoslovakiske ulvehund (TU), hverken hvor meget ulv, der er brugt, eller hvor meget schæfer - ikke engang mængden af individer, som er brugt til at lægge grundstammen til avlen.

 

Derudover, så startede man jo ikke fra scratch, når vi snakker TU, som dengang ulven skulle blive til hund - hvilket den jo blev ret så hurtigt i følge de ting, jeg har læst (relativt, selvfølgelig). Det skulle jo først være fra da mennesket begyndte at have affaldspladser, at ulven begyndte sin domestisering - hvilket ikke vil sige særlig mange flere tusind år før end vi begyndte at bruge hunden seriøst til forskellige ting (vogtende hyrdehund fx) og slet ikke førend man begyndte at se beviser på, at de i én eller anden udstrækning var en del af samfundet.

 

Det er ikke fordi jeg påstår, at TU er nået helt i mål og hvor godt den er på vej i mål afhænger nok af hvor bevidste, avlerne er. Jeg har ikke forstand på racen, som jeg sagde helt fra starten - jeg forsøgte blot at forklare, hvad jeg vidste om den, nemlig at den ikke avles for selve hybriddelen, men nogle fordele, som grundlæggerne mente der var ved det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, det giver så ikke mening for mig og min viden om genetik.

 

Det tager lang tid, ja, men det burde kunne lade sig gøre at få noget homogent til at opstå i sidste ende - om man så kan få lige det man ønsker, er så spørgsmålet (det kommer jo an på, hvilke gener man ønsker og på hvilke kromosomer de befinder sig).

 

Desuden er det jo lykkedes før, vores hunde stammer fra ulven.

 

Jeg kunne forestille mig (uden at vide noget som helst om genetik), at probelmet ligger i at det er to forskellige arter og ikke to racer?

De fleste nuværende hunderacer er vel lavet ved at blande to eller flere racer, for som du skriver til sidst at opnå en rigtig race med nogenlunde ens dyr..

Men er det ikke noget med at vi ikke engang er sikre på om hunden i det hele taget stammer fra ulven, på samme måde som at vi nok ikke stammer fra chimpanserne, selvom vi har næsten ens gener?

Måske er det derfor resultatet kommer så tilfældigt ud?

 

Egentlig kan jeg slet ikke se hvad fordelene ved at blande ulv i hunde skulle være, med mindre de skulle være fysisk sundere eller noget. Vores hunderacer er jo netop som de er, fordi de er avlet efter hvad vi ønsker af dem. At blande ulv i, kan da kun være et tilbageskridt?

Jeg mener endda at have læst at de fleste ulvebestande er ret indavlede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne forestille mig (uden at vide noget som helst om genetik), at probelmet ligger i at det er to forskellige arter og ikke to racer?

 

Ulve og hunde er samme art og det samme er sjakaler. De er bare forskellige under"arter" af hinanden. Alle tre kan få frugtbare hvalpe med hinanden og det sker fra tid til anden :-)

 

Selvfølgelig vil det give problemer, men der er stadig x antal kromosomer (mener canis-familien har 38 kromosompar? Dvs. i alt har de 76 kromosomer) og de kan, over længere tids specifik og bevidst avl, blive "homogene", så de gener, der giver "farlige cocktails" ikke begge befinder sig i dyrene. Med homogene mener jeg, at begge "kromosom 8" stammer fra en hund, mens begge "kromosom 10" stammer fra ulve fx. Det er mere avanceret end som så, da 2 forskellige kromosom-par begge kan have en grad af indflydelse på en adfærd/fysik.

 

Fx. hos mennesker, bestemmes brune eller blå øjne af samme kromosompar (nr. 12, mener jeg, er langt fra sikker). Mens grønne øjne stammer fra et andet kromsompar, nemlig nr. 16 eller 17 (kan ikke lige huske det).

 

Men jeg benægter ingenlunde, at det tager tid - lang tid - at få en hybridtype etableret som en stabil race :-) Men den tid kan både afkortes og forlænges, alt efter hvor mange og af hvilken type dyr, man bruger som grundlæggere.

 

De fleste nuværende hunderacer er vel lavet ved at blande to eller flere racer, for som du skriver til sidst at opnå en rigtig race med nogenlunde ens dyr..

 

Ja, omtrent sådan, omend nogle er "originale" hunderacer, hvor der ikke har været andre racer blandet ind bevidst, som led i et renraceavl. Altså, de er fundet som en race og dermed etableret som denne race. Agtigt.

 

Men det vidste du nok godt :lol:

 

Men er det ikke noget med at vi ikke engang er sikre på om hunden i det hele taget stammer fra ulven, på samme måde som at vi nok ikke stammer fra chimpanserne, selvom vi har næsten ens gener?

Måske er det derfor resultatet kommer så tilfældigt ud?

 

Altså, jeg har ikke set et egentligt videnskabeligt bevis på, at ulven er hundens direkte stamfader, omend det er det de fleste siger. Så det findes måske et sted, jeg er bare ikke snublet over det endnu.

 

Og synes personligt, at det virker meget logisk, at hunden er et resultat af både naturlig evolution og sammenblanding af sjakaler og ulve (giver også en ekstra forklaring på de ekstremt forskellige farveaftegn o.lign., som er opstået hos hunden på ekstrem kort tid, selvom man også kan finde andre teser for dette).

 

Egentlig kan jeg slet ikke se hvad fordelene ved at blande ulv i hunde skulle være, med mindre de skulle være fysisk sundere eller noget. Vores hunderacer er jo netop som de er, fordi de er avlet efter hvad vi ønsker af dem. At blande ulv i, kan da kun være et tilbageskridt?

Jeg mener endda at have læst at de fleste ulvebestande er ret indavlede.

 

Jeg kan så heller ikke se nogen som helst fordele, udover at ulven måske er noget sundere end hundene (survival of the fittest - og ikke survival of the most beautifull sådan, RIGTIG hårdt sat op, for jeg mener jo ingenlunde at raceavlen går ud på det - men desværre mangler der nogle flere sider i den). Men ulvenes skyhed og manglende "pleasergen" er jo virkelig ikke særligt ønsket... + deres fulde jagtinstinkt samtidig er uhyre intakt. Og flere ting, jeg ikke orker at nævne her :lol:

 

Men jeg tror du har ret med ulvebestandende, at de er virkelig voldsomt indavlede. Der findes ikke særlig mange og de er spredt over store områder, såeeh :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bernerazuro - Mange tak for dit lang svar :)

Har kun lige en kommentar til det neden for:-)

 

Jeg kan så heller ikke se nogen som helst fordele, udover at ulven måske er noget sundere end hundene (survival of the fittest - og ikke survival of the most beautifull sådan, RIGTIG hårdt sat op, for jeg mener jo ingenlunde at raceavlen går ud på det - men desværre mangler der nogle flere sider i den). Men ulvenes skyhed og manglende "pleasergen" er jo virkelig ikke særligt ønsket... + deres fulde jagtinstinkt samtidig er uhyre intakt. Og flere ting, jeg ikke orker at nævne her :lol:

 

Men jeg tror du har ret med ulvebestandende, at de er virkelig voldsomt indavlede. Der findes ikke særlig mange og de er spredt over store områder, såeeh :???:

 

Der er jo masser af hunderacer som er avlet efter survival of the fittest, det er alle de oprindelige racer som du nævner tidligere jo:mrgreen:

Langt de fleste spidshunde (de som ikke er blevet modehunde endnu) og også mange hyrde racer som du finder i mellemøsten og norden, bliver udelukkende avlet efter egenskaber og sundhed!

Disse steder har man ikke plads til at beholde en adfærdsvanskelig eller svag hund fordi den måske er smuk, der skyder man jo langt de flest hvalpe og lader kun de beste hunde leve og få hvalpe.

Men det er stadig hunde og ikke ulve, så hvorfor man ikke i stedet starter med dem, forstår jeg altså ikke :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter jeg har fået Møffe, har jeg set ejeren lufte hybriderne på afstand et par gange og hørt et og andet fra andre, der kendte dem fra før. Efter han har fået nr. 2, "gik det skævt". Der var simpelthen for meget ulv i den (har jeg hørt og kan ikke forklare nærmere). Den fnyste af mig og Møffe, når den så os (hvilket jo er en: "Pas på, fare! Flygt!"-adfærd). Så den er nok simpelthen for sky til vores samfund

 

Så den trives absolut ikke :cry:

Hvis du har set manden lufte sine "ulve" om dagen, er det nok derfor, at de går rundt og fnyser. Ulve er jo natdyr, så de er nok bare ski' søvnige. :slem:

 

Men hvad der får folk til at vælge så besværlige hunde (eller hybrider), forstår jeg simpelthen ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har set manden lufte sine "ulve" om dagen, er det nok derfor, at de går rundt og fnyser. Ulve er jo natdyr, så de er nok bare ski' søvnige. :slem:

 

Men hvad der får folk til at vælge så besværlige hunde (eller hybrider), forstår jeg simpelthen ikke.

 

Det sædvanlige; Se mig ! Jeg har og er noget særligt !

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...