Hop til indhold

Bruger i hundebure til hvalpetræning?

Gæst Sika
 Share

Recommended Posts

Godaften allesammen.

Jeg har en lille gårdhundehvalp på 3+ mdr.

Vi har det problem at hun ikke har fundet ud af at ledninger ikke er hendes legetøj, så jeg har - via lidt søgning på nettet - set at man kan bruge disse transportbure til at hun kan være i når vi ikke er hjemme.

Jeg synes da det er meget fikst, men jeg ved ikke om hun er ved at være for gammel eller om der er en anden måde hvorpå hun kan lære at ledninger (og for den sags skyld også andre møbler) er fy fy område at bide i. :fyfy:

Vi plejer at distrahere hende væk fra hendes ugerninger med at vise hende noget legetøj og det hjælper altid i situationen - men man kan jo ikke holde øje med hende hele tiden.

Desuden har jeg hørt de skulle være gode til renlighedstræning?

Hvad har i af erfaringer? Er det en god idé med sådan et bur?

Mvh Sika & mor :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne ikke drømme om at putte min hvalp i bur what so ever. Det er jo ikke en høne. Her blænder vi ledninger og andet farligt af, indtil hvalpen er blevet for gammel til at bide i ting (4-6 mdr når den har skiftet tænder som regel). Bur er i mine øjne at springe over hvor gærdet er lavest.

Mange vil være uenige med mig, så du får efter al sandsynlighed synspunkter, der argumentere både for og imod bur. Det er det sjove ved at spørge på HF :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne heller ikke drømme om at putte min hvalp i bur - medmindre jeg selv var hjemme. har brugt bur om natten i starten, for at kunne høre når hvalpen skulle tisse, men som alene hjemme løsning er det ikke noget for mig!

Hvad med at hvalpesikre huset? Altså gemme alle ledninger og tyggevenligt inventar væk, når hvalpen er alene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se noget problem i at have hvalpen i bur - hvis der vel at mærke er brugt god tid på positiv indlæring af at være i bur, så hvalpen synes, at det er det fedeste sted i verden. Og hvis buret er stort nok til, at hvalpen ikke behøver at ligge i sin egen tissetår, hvis den skulle have et uheld. Lonny herindefra har lært sin Luna at være i bur, når hun er alene, og det trives hun godt med.

Men ja, ellers er hvalpesikring vejen frem - og nok under alle omstændigheder en god idé. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Udfra startindlægget syntes jeg det virker til at være vigtigt at understrege, at har hunden et problem med at være alene hjemme, så ændrer man ikke på noget, ved at afskære den muligheden for at give udtryk for det.

Eller sagt på en anden måde: hvis hvalpen ikke har lært at være alene, og derfor har en nagende tro på, at den er ved at dø langsomt i de timer den er alene, vil det ikke rette dens basale følelse af angst ved at proppe den i et bur.

I det tilfælde vil buret være for ejers skyld, og ikke for hundens. Dog skal det siges, at nogle hunde vil have lettere ved at lære at være alene, hvis de trænes til det i bur.

Skulle jeg anvende bur til den type træning, ville jeg dog ikke vælge et transportbur, men i stedet vælge et trådbur. Dels står det bedre fast på gulvet, og der er ikke plastik der kan tygges i. Buret skal være ekstraordinært stort i forhold til hvis det skal bruges til transport af dyret.

Og nej, det er aldrig for sent at lære sin hund nye vaner. Men jo længere tid man har ladet en dårlig vane gro til, jo sværere bliver det at komme af med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Udfra startindlægget syntes jeg det virker til at være vigtigt at understrege, at har hunden et problem med at være alene hjemme, så ændrer man ikke på noget, ved at afskære den muligheden for at give udtryk for det.

Eller sagt på en anden måde: hvis hvalpen ikke har lært at være alene, og derfor har en nagende tro på, at den er ved at dø langsomt i de timer den er alene, vil det ikke rette dens basale følelse af angst ved at proppe den i et bur.

I det tilfælde vil buret være for ejers skyld, og ikke for hundens. Dog skal det siges, at nogle hunde vil have lettere ved at lære at være alene, hvis de trænes til det i bur.

Skulle jeg anvende bur til den type træning, ville jeg dog ikke vælge et transportbur, men i stedet vælge et trådbur. Dels står det bedre fast på gulvet, og der er ikke plastik der kan tygges i. Buret skal være ekstraordinært stort i forhold til hvis det skal bruges til transport af dyret.

Og nej, det er aldrig for sent at lære sin hund nye vaner. Men jo længere tid man har ladet en dårlig vane gro til, jo sværere bliver det at komme af med den.

Det er også et "tråd" bur jeg har, det er normalt et stortbur til at stilel bag i bilen i labrador størrelse, men det er vores bil for lille til :) Njord er kun en dansk/svensk gårdhun, så han kan både stå normalt, på 2 ben og ligge udstrakt uden problemer

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se noget problem i at have hvalpen i bur - hvis der vel at mærke er brugt god tid på positiv indlæring af at være i bur, så hvalpen synes, at det er det fedeste sted i verden. Og hvis buret er stort nok til, at hvalpen ikke behøver at ligge i sin egen tissetår, hvis den skulle have et uheld. Lonny herindefra har lært sin Luna at være i bur, når hun er alene, og det trives hun godt med.

Men ja, ellers er hvalpesikring vejen frem - og nok under alle omstændigheder en god idé. :blink:

Ja, men som du også er inde på, så smed jeg ikke bare Luna ind i et bur, og så var den potte ude...

Jeg brugte 3 uger på at vænne hende til buret, den første uge lå vi bare derinde sammen og lavede hyggelige ting (tyggede kødben, nussede og sov), så hun lærte at i buret skete alle mulige gode ting, og i denne uge blev buret på intet tidspunkt lukket. Herefter brugte jeg de næste to uger på at vænne hende til at buret blev lukket, og her brugte jeg samme fremgangsmåde som ved alene hjemmetræning, først blev lågen lukket i 2 sekunder, så i 3 sekunder osv....

Samtidig så sørgede jeg for at buret var stort nok til at hun kunne stå oprejst og at der var mulighed for at hun kunne besørge i det ene hjørne (hvalpe er jo endnu ikke renlige) og stadig var buret stort nok til at hun under ingen omstændigheder blev tvunget til at ligge i sin egen afføring, så på trods af at Luna var en lille sag, så fik hun et GD bur.

I starten videofilmede jeg hende også for at tjekke at hun bare sov når hun var i buret, det gjorde hun heldigvis, men havde hun ikke gjort det, så havde jeg været nødt til at starte forfra på træningen. I dag videofilmer jeg hende stadig, men kun med et par måneders mellemrum, og bare lige for at sikre mig at hun stadig er ok med at være i buret. Rent faktisk, så står videoen derhjemme og optager lige netop i dag :-D

I dag elsker Luna sit bur og vil slet ikke være alene hjemme medmindre hun er i sit bur, men hvis man tager en hvalp og bare smider den ind i et bur uden forudgående træning, så opnår man ganske vist, at der ikke længere sker skade på inventaret, men hunden er måske rædselslagen over at være alene hjemme og samtidig være spæret inde på så lille et areal. Så jeg kan kun anbefale et bur hvis man samtidig er villig til at lægge den tid i det, som der skal til for at gøre hvalpen tryg ved buret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også et "tråd" bur jeg har, det er normalt et stortbur til at stilel bag i bilen i labrador størrelse, men det er vores bil for lille til :) Njord er kun en dansk/svensk gårdhun, så han kan både stå normalt, på 2 ben og ligge udstrakt uden problemer

Sådan som jeg forstår din beskrivelse, ville jeg være modstander af to ting: stofbur (der er svært at rengøre skulle der ske uheld, og det er let for en hund at bide sig i gennem OG slippe ud af - hvilket hunden dog ikke skulle have behov for, hvis det er indlært korrekt) og størrelsen.

I forhold til størrelsen er jeg dog ikke sikker på hvor stort dit bur er. For hvis det er lab størrelse, er det selvfølgelig alt rigeligt stort til en DSG. Men hvis det kun er er spørgsmål om at hunden lige kan ligge udstrakt, vil jeg ikke syntes det er godt nok.

Der skal være stor forskel på størrelsen af bur alt efter brugen. Skal det bruges i bilen eller generelt til transport, skal der ikke være særlig meget plads til hunden. Er der det, vil der kunne ske store skader ved uheld.

Skal buret bruges i løbet af et par timer på en dag (til prøve eller udstilling), er det heller ikke nødvendigt med kæmpe bur.

Men skal det bruges mens hunden er alene, skal grundarealet være af anseelige størrelse. Netop så hunden kan strække sig ordentligt. Gå lidt rundt, kunne bevæge sig uden risiko for at vælte vandskål - og med nok plads til, at sker der uheld (med vand fra skål eller fra hund), skal hunden ikke være tvunget til at ligge i det i flere timer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at hvalpesikre huset? Altså gemme alle ledninger og tyggevenligt inventar væk, når hvalpen er alene...

Vi har gjort det så godt vi kan med at hvalpesikre huset - men nogle ting kan man jo simpelthen ikke fjerne/dække til.

Men nu havde jeg set at det lidt er normen i USA f.eks., men jeg har personligt ikke noget imod det, så længe buret er stort nok og vores hund kan lide at være der. ;-) - Og det har jeg masser af tid til at lære hende, at det er et funky sted.

Er ikke den store tilhænger af bure som indespæring - jeg ville smøre ledningerne ind i chili eller noget andet ækelt og se om ikke det hjalp :engel:

Jeg ser det nu heller ikke som indespærring. Jeg ser det som et sted for vores hund, hvor hun kan ligge sig og føle sig tryg.

- For mig vil det heller ikke være en permanent løsning, men en metode vi kunne bruge i hvalpefasen, når hun skulle være alene hjemme - og hvem ved, måske hun kunne elske det i samme grad som Lonny's hund.

Men chili ved jeg ikke hvor godt er. Hvad nu hvis man en dag rører ved noget med chili og man så rører ved ens øjne eller noget. Det må da gøre avs :scared:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du ikke mulighed for at begrænse hans "alene hjemme" plads, ved hjælp af et børnegitter. Så han f.eks ikke kom ind i stuen til alle ledningerne. Men var i køkken eller gang?

Det kan jeg desværre ikke nej. Vi bor i ét stort rum, med køkken, stue og soveværelse i ét, så der er ikke lige en fiks måde at gøre det på. - Synes ikke lige jeg vil smide hende ud på badeværelset.

Det var også derfor vi synes vi havde lidt et behov, for hun er nu 3 mdr., dvs at hun snildt kan komme i sofaen f.eks., og det er en stor legeplads for sådan en lille en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser det nu heller ikke som indespærring. Jeg ser det som et sted for vores hund, hvor hun kan ligge sig og føle sig tryg.

- For mig vil det heller ikke være en permanent løsning, men en metode vi kunne bruge i hvalpefasen, når hun skulle være alene hjemme - og hvem ved, måske hun kunne elske det i samme grad som Lonny's hund.

Du skal så være opmærksom på, at den dag du ikke længere ønsker at bruge buret, så skal du nok i gang med alene hjemmetræningen igen.

Jeg troede at jeg bare kunne lade lågen stå åben og så kunne Luna langsomt vænne sig til at være udenfor sit bur, men på trods af at Luna normalt bare ligger og sover i sit bur, så panikker hun altså hvis jeg går og lågen står åben ind til buret :vedikke:

Så vi er aldrig kommet ud af det med at bruge bur, da Luna jo åbenlyst er tryg i sit bur, men overhovedet ikke er det når hun ikke er lukket inde i buret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du ikke mulighed for at begrænse hans "alene hjemme" plads, ved hjælp af et børnegitter. Så han f.eks ikke kom ind i stuen til alle ledningerne. Men var i køkken eller gang?

det er det vi har gjort :5up: han har adgang til badeværelse, soveværelse, gang og kælder og så er der spærret af til resten af huset.

Og ja der er da røget en enkelt topmadras og en gulvmåtte i de 7 måneder vi har haft ham :stupid: men det fungerer ganske glimrende ellers :-D

Jeg synes dog ikke nødvendigvis et bur er et onde hvis det bliver gjort som fx Lonny beskriver hun har gjort med Luna

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Sådan som jeg forstår din beskrivelse, ville jeg være modstander af to ting: stofbur (der er svært at rengøre skulle der ske uheld, og det er let for en hund at bide sig i gennem OG slippe ud af - hvilket hunden dog ikke skulle have behov for, hvis det er indlært korrekt) og størrelsen.

I forhold til størrelsen er jeg dog ikke sikker på hvor stort dit bur er. For hvis det er lab størrelse, er det selvfølgelig alt rigeligt stort til en DSG. Men hvis det kun er er spørgsmål om at hunden lige kan ligge udstrakt, vil jeg ikke syntes det er godt nok.

Der skal være stor forskel på størrelsen af bur alt efter brugen. Skal det bruges i bilen eller generelt til transport, skal der ikke være særlig meget plads til hunden. Er der det, vil der kunne ske store skader ved uheld.

Skal buret bruges i løbet af et par timer på en dag (til prøve eller udstilling), er det heller ikke nødvendigt med kæmpe bur.

Men skal det bruges mens hunden er alene, skal grundarealet være af anseelige størrelse. Netop så hunden kan strække sig ordentligt. Gå lidt rundt, kunne bevæge sig uden risiko for at vælte vandskål - og med nok plads til, at sker der uheld (med vand fra skål eller fra hund), skal hunden ikke være tvunget til at ligge i det i flere timer.

Jeg ved ikke helt om jeg har forstået dit indlæg rigtigt :)

Men det er ikke af stof det jeg har, det er af metal, det er lavet til at være i en bil..

Jeg tager ikke på udstilling med ham, og han er kun der i når han ikke kan komme med os andre.. Dvs når jeg aflevere datterne i vuggestue og når vi er ude og handle...

Jeg har ikke oplevet han har lagt i hans skåle, men der er jo også rigeligt med plads, og flere timer er han ikke alene..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Det kan jeg desværre ikke nej. Vi bor i ét stort rum, med køkken, stue og soveværelse i ét, så der er ikke lige en fiks måde at gøre det på. - Synes ikke lige jeg vil smide hende ud på badeværelset.

Det var også derfor vi synes vi havde lidt et behov, for hun er nu 3 mdr., dvs at hun snildt kan komme i sofaen f.eks., og det er en stor legeplads for sådan en lille en.

Om man bruger badeværelset eller om man bruger bur, syntes jeg personligt kommer ud på det samme :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Og badeværelset er jo rent faktisk noget større end buret, det er det i hvert herhjemme hos os :genert:

Det er vores også, men fliserne er så mørnet af jeg ville være bange for han pillede dem af, nogle gange skal man bare kigge på dem, så ryger en flise ned :genert: Udlejer er desværre ret så meget ligeglad, da han gerne vil af med huset.. (Her er 3 lejligheder, hvoraf 2 er i brug, den overos skal nemlig renoveres før der kan flytte nogle nye ind, plus taget burde repareres..)

Så jeg ville ikke være tryg ved at lade ham være alene derude

Link til indlæg
Del på andre sites

Om man bruger badeværelset eller om man bruger bur, syntes jeg personligt kommer ud på det samme :)

Ganske enig.

Det ærgerlige er bare, at mange mennesker ser buret som et quick fix. Der er jo kommet løsning på den menneskelige del af problemet = der ødelægges ikke noget.

MEN det er SÅ vigtigt at være sikker på, at det også er en løsning, der er god for hunden.

Min pointe er blot (og ikke som sådan til dig jeg har citeret, blot for at understrege generelt), at uanset om man benytter sig af bur eller badeværelse, skal det at være alene være indlært korrekt og solidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ganske enig.

Det ærgerlige er bare, at mange mennesker ser buret som et quick fix. Der er jo kommet løsning på den menneskelige del af problemet = der ødelægges ikke noget.

MEN det er SÅ vigtigt at være sikker på, at det også er en løsning, der er god for hunden.

Min pointe er blot (og ikke som sådan til dig jeg har citeret, blot for at understrege generelt), at uanset om man benytter sig af bur eller badeværelse, skal det at være alene være indlært korrekt og solidt.

Nu vil jeg da også mene det er i hundens bedste interesse at ikke bide i ting der er farlige for dem - f.eks. ledninger.

- Når hunden ikke har lært det endnu og man ikke lige har mulighed for at have den med, så synes jeg det er en god løsning. - Ikke fordi jeg synes det er irriterende, at jeg ikke får lys i min lampe om aftenen, men fordi hvis jeg har glemt at slukke for strømmen er det hunden det går ud over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil jeg da også mene det er i hundens bedste interesse at ikke bide i ting der er farlige for dem - f.eks. ledninger.

- Når hunden ikke har lært det endnu og man ikke lige har mulighed for at have den med, så synes jeg det er en god løsning. - Ikke fordi jeg synes det er irriterende, at jeg ikke får lys i min lampe om aftenen, men fordi hvis jeg har glemt at slukke for strømmen er det hunden det går ud over.

Jo bestemt, men hvis ikke du har lært hunden at buret er et godt og trygt sted at være så risikerer du pludselig at stå med en hund med massive alene hjemme problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo bestemt, men hvis ikke du har lært hunden at buret er et godt og trygt sted at være så risikerer du pludselig at stå med en hund med massive alene hjemme problemer.

Jeg har jo også tænkt mig at lære hende det. Jeg smider hende jo ikke bare derind en dag og siger "Hyg dig Fister Løgsovs". :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites