Sammy Skrevet Januar 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2011 Jeg søger ikke her den (for mig) komplicerede formel for hvordan HD-index'et regnes ud. Den kan jeg finde på DKK's hjemmeside... Men vil bare lige høre om nogen ved om udlandske HD-resultater er med i det danske tal? Om der er noget samarbejde på tværs af grænserne med helbredsoplysninger, vel egentlig....? Og Tyske hanner.... når jeg slår op på pågældende hund på hundeweb og trykker HD-index... så står der et tal - er det et dansk index på en tysk hund? Det er ved at være den tid hvor Enzo snaaaaaaaaaaart skal HD-fotograferes (og AD selvf.), så jeg sad og bladrede på hundeweb. Enzos far er forholdsvis ung, og ældste danske parringer er fra 2009 - så der er en del ufotograferede hvalpe - faktisk er der kun to fotograferede hvalpe pt. Begge med HD A og AD 0 :klap::banan::5up: (er dog generelt overrasket over hvor få der fotograferes og registreres - men den debat hører hjemme et andet sted). Nå men slog som sagt Enzos far op på hundeweb: Han står på hundeweb registreret til at have et (dansk går jeg ud fra) hd-index på 96 (hvis det er dansk - skulle den jo gerne have været over 100) Jeg ved fra opdrætter, at han har et godt index, så slog ham op på den tyske schæferhundeklubs-hjemmeside, hvor han står registreret til et tysk hd-index på 72 (det tyske skal modsat det danske være under 100) Uanset - så syn's ikke rigtig de to tal passer sammen :confused: :confused: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sammy Besvaret Januar 9, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2011 - Har det fint med det tyske tal, så det får lov at blive i baghovedet til jeg får vished for at der ikke er noget at komme efter hos Enzo :blink: (enzos mor har et dansk hd index over 100 - så selvom Enzos far's måske-danske-index-tal er til den lave side kommer de alligevel sammen noget over 200) Men syn's bare der er noget af en forskel på de to tal... og undre mig noget herover... - og det rigtige må da være fra hans eget hjemland/det land han er registreret i..... Men så kan man jo ikke bruge DKK's til noget... eller hva'.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Januar 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2011 Problemet er, at der kun er registreret ganske få HD-resultater fra hans aner på dansk hundeweb. Samme problem med Møffes far, kun hans far selv og dennes mor er blevet registreret, hvilket gjorde, at det var under 90. De havde ellers henholdsvis B og A (at HD-indekset så i bund og grund passede meget godt, er en helt anden sag, hvalpenes resultater er ikke alt for kønne). Der skal være flere resultater, for at hunden kan få et godt HD-indeks. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sammy Besvaret Januar 9, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2011 Problemet er, at der kun er registreret ganske få HD-resultater fra hans aner på dansk hundeweb. Samme problem med Møffes far, kun hans far selv og dennes mor er blevet registreret, hvilket gjorde, at det var under 90. De havde ellers henholdsvis B og A (at HD-indekset så i bund og grund passede meget godt, er en helt anden sag, hvalpenes resultater er ikke alt for kønne). Der skal være flere resultater, for at hunden kan få et godt HD-indeks. Ok, det vil sige at de ikke får resultater fra andre lande (ved heller ikke lige hvordan det skulle ske). Hmm syn's lidt det er noget rod med to forskellige index - især når de er så forskellige. Øv med Møffes søskende/halv-søskende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Januar 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2011 Ok, det vil sige at de ikke får resultater fra andre lande (ved heller ikke lige hvordan det skulle ske). Hmm syn's lidt det er noget rod med to forskellige index - især når de er så forskellige. Det er noget med, at man skal betale for hver gang der registreres disse resultater og det kan jo hurtigt blive dyrt! 250kr. for hver hun, om jeg ikke huske helt glat. Så hvis bare man vil have hundens forældre med, så er det allerede 750. Bedsteforældre også, 750+1000 osv Kan ske, at det er billigere, er langt fra sikker. Øv med Møffes søskende/halv-søskende Ja, rigtig æv - men har heldigvis ikke hørt, at nogle af dem skulle have problemer grundet det! Heldigvis Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2011 Øøhhmm... Har jo selv en importeret hund, så kigger lige med på et hjørne her... Er jeg heeelt galt på den, når jeg mener at ku' huske noget med at udenlandske hunde automatisk får tildelt en HD-status (B?) uanset hvad de egentlig er fotograferet til i hjemlandet..? Og at det muligvis har noget med HD-indekset at gøre..? Må tilstå at jeg ikke helt aner hvad jeg selv taler om - men husker bare "ét eller andet" omkring netop HD, index og udenlandske hunde... :hmm: Skal se om jeg kan finde ud af hvor jeg har hørt det... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sammy Besvaret Januar 9, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 9, 2011 Det er noget med, at man skal betale for hver gang der registreres disse resultater og det kan jo hurtigt blive dyrt! 250kr. for hver hun, om jeg ikke huske helt glat. Så hvis bare man vil have hundens forældre med, så er det allerede 750. Bedsteforældre også, 750+1000 osv Kan ske, at det er billigere, er langt fra sikker. Ok, det er da lidt ærgerligt - hvis index'et skal have sin berettigelse, så er der jo brug for at man får så mange resultater ind som muligt - så det giver så rigtigt et billede som muligt... Ja, rigtig æv - men har heldigvis ikke hørt, at nogle af dem skulle have problemer grundet det! Heldigvis Det var godt! Øøhhmm... Har jo selv en importeret hund, så kigger lige med på et hjørne her... Er jeg heeelt galt på den, når jeg mener at ku' huske noget med at udenlandske hunde automatisk får tildelt en HD-status (B?) uanset hvad de egentlig er fotograferet til i hjemlandet..? Og at det muligvis har noget med HD-indekset at gøre..? Må tilstå at jeg ikke helt aner hvad jeg selv taler om - men husker bare "ét eller andet" omkring netop HD, index og udenlandske hunde... :hmm: Skal se om jeg kan finde ud af hvor jeg har hørt det... Enzo's tyske forfædre er registreret med enten a eller b, så det ser ud til at de godt kan skelne derinde. Men ja gerne undersøg det nærmere om muligt. Syn's det er lidt interessant i forhold til index-beregningen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts