Gæst chilihunden Skrevet Januar 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2011 Hej vil lige starte med at undskylde hvis der er en tråd ang. dette i forvejen. Jeg har prøvet men kan ikke finde ud af søg. Har en 9uger gammel Fransk Bulldog og tænkte på hvornår de bliver renlig? og hvad man kan gøre for de lære det hurtiger.. Vi har fået ham for 5dage siden.. Han tisser og skider indenfor. JEg har prøvet at gå ture med ham lige efter mad og har da osse hjulpet lidt. Men han skider stadig når han kommer tilbage og han tisser rundt omkring. Er det fordi det koldt eller ? og så et lille spørgsmål mere. Hvor meget vand skal sådan en lille en have om dagen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Hej vil lige starte med at undskylde hvis der er en tråd ang. dette i forvejen. Jeg har prøvet men kan ikke finde ud af søg. Har en 9uger gammel Fransk Bulldog og tænkte på hvornår de bliver renlig? og hvad man kan gøre for de lære det hurtiger.. Vi har fået ham for 5dage siden.. Han tisser og skider indenfor. JEg har prøvet at gå ture med ham lige efter mad og har da osse hjulpet lidt. Men han skider stadig når han kommer tilbage og han tisser rundt omkring. Er det fordi det koldt eller ? og så et lille spørgsmål mere. Hvor meget vand skal sådan en lille en have om dagen? Det er meget forskelligt hvornår hvalpe er renlige. Vores lærte det på ca. 4 uger men det var sommer og havedøren stod åben hele tiden. Nogle hvalpe er 5-6 måneder før de er renlige så det kan altså godt være en længere proces... Der er en artikel om renlighed her: Renlighed - Hunde artikler Ellers skal du bare vælge søg i den nederste af de blå bjælker foroven og så skrive fx renlighed, så dukker der en masse op Mht vand så har vi bare sørget for at der altid står frisk vand fremme og så har vores selv styret det. Hvis din hvalp virker sløv eller noget så ville jeg dog lige holde øje med om han drikker nok. Og så kan jeg altså varmt anbefale dig enten at købe bogen "Hvalpen" af Lone Greva eller låne den på biblioteket, den er guld værd når man er førstegangs hvalpeejer :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Vores labrador-blanding var først renlig omkring de 5 mdr... Og vi var ret gode til at tage hende ned hver gang hun havde leget, sovet eller spist. Dog tisser hun stadig inde hvis hun er alene hjemme i mere end 4 timer - blæren er jo ikke fuld størrelse endnu. Mht vand stemmer jeg i med Skipper-odense. Hav altid frisk vand stående fremme. Jeg synes personligt det er synd at fratage hvalpen vandet om aftenen fordi man ikke gider gå ned med den om natten. Hvalpen/hunden skal altid have adgang til vand. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Som Skipper skriver, så er det meget forskelligt hvor hurtigt hvalpe bliver renlige, nogle fanger det meget hurtigt, andre tager længere tid om det... Tommelfingerreglen er, at hvalpen skal ud hver gang den har sovet, leget, spist eller drukket, eller ca hver / hveranden time her i starten. Målet er, at hvalpen får erfaringen, at det at tisse og lave, det er noget man gør udenfor... Lad være med at "gå tur", vælg et fast "tissested" (hvis du ikke har have) og stil dig der, indtil hvalpen har ordnet det den skal. Husk at rose den til skyerne for at tisse / lave udenfor. Hvalpe har en meget kort koncentrationsevne, så de kan hurtigt glemme hvad det var de skulle, hvis de ser et blad eller lign. Så man må være tålmodig og vente indtil der er gevinst. Nå ja, og jeg er så en af dem der mener, at hunden altid skal have adgang til frisk vand Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst chilihunden Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Mange tak for jeres råd det vil jeg prøve Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Ja jeg er helt enig med de andre Jeg vil bare lige tilføje at du endelig ikke må skælde hvalpen ud når den har et uheld indenfor. Den vil ikke forstå at det er fordi den tisser inde, den vil bare forstå at den skal sørge for at du ikke ser det når den tisser. Så når uheldet er ude så skynder du dig bare at samle ham op og bære ham udenfor. Du vil nok ret hurtigt lære at aflæse hans signaler så hvis han begynder at gå lidt rastløst rundt så er det bare afsted med ham i en fart Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Ligesom Skipper-Odense, så kan jeg også anbefale bogen "Hvalpen", den kan evt. lånes på biblioteket.. Jeg har i hvert fald haft stor glæde af at læse den og der står stort set alle de ting, man kan komme i tvivl om som førstegangs-hundeejer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Hov ... Et lille tip er at begynde at lære ham at tisse på kommando. Hver gang du er ude med ham og MENS han tisser siger du "tisse", "tis-tis" (et hvilket som helst ord som du vil bruge fremover) og så masser af ros og lækre godbidder. Ninja forstod ordet indenfor meget kort tid, og jeg tror også det hjalp os en lang del af vejen med renlighedstræningen. Man gav jo aldrig kommandoen indenfor, og udenfor udløste det godbidder :banan: (og så er det iøvrigt også skidesmart at man lige kan få hunden til at gøre det nødvendige hvis man f.eks skal på en længere køretur) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Hov ... Et lille tip er at begynde at lære ham at tisse på kommando. Hver gang du er ude med ham og MENS han tisser siger du "tisse", "tis-tis" (et hvilket som helst ord som du vil bruge fremover) og så masser af ros og lækre godbidder. Ninja forstod ordet indenfor meget kort tid, og jeg tror også det hjalp os en lang del af vejen med renlighedstræningen. Man gav jo aldrig kommandoen indenfor, og udenfor udløste det godbidder :banan: (og så er det iøvrigt også skidesmart at man lige kan få hunden til at gøre det nødvendige hvis man f.eks skal på en længere køretur) :5up: man skal bare lige lære at overvinde sig selv når forbipasserende står og griner af at man siger tis, tis, tis til hunden Vi fik aldrig gjort det helt konsekvent og vi har faktisk savnet at han kunne tisse af inden vi skulle på køretur. Nu er han så unghund og letter ben overalt så det problem er væk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 :5up: man skal bare lige lære at overvinde sig selv når forbipasserende står og griner af at man siger tis, tis, tis til hunden Vi fik aldrig gjort det helt konsekvent og vi har faktisk savnet at han kunne tisse af inden vi skulle på køretur. Nu er han så unghund og letter ben overalt så det problem er væk Hehe - jeg tror også nogengange dem i stuen griner lidt af os når vi står udenfor deres vinduer og siger "Tis-se" :klap: Men det ER super praktisk .. :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Hov ... Et lille tip er at begynde at lære ham at tisse på kommando. Hver gang du er ude med ham og MENS han tisser siger du "tisse", "tis-tis" (et hvilket som helst ord som du vil bruge fremover) og så masser af ros og lækre godbidder. Ninja forstod ordet indenfor meget kort tid, og jeg tror også det hjalp os en lang del af vejen med renlighedstræningen. Man gav jo aldrig kommandoen indenfor, og udenfor udløste det godbidder :banan: (og så er det iøvrigt også skidesmart at man lige kan få hunden til at gøre det nødvendige hvis man f.eks skal på en længere køretur) Det er nemlig rigtig praktisk at lære sin hund! Jeg har gjort det med alle mine, både med at tisse og at lave stort. Jeg bruger så det svenske ord for at bummelumme, så er det ikke så pinligt! Har været meget glad for at kunne få Frostie til at lave stort på kommando, f.eks. før hun skal ind på agilitybanen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Det er nemlig rigtig praktisk at lære sin hund! Jeg har gjort det med alle mine, både med at tisse og at lave stort. Jeg bruger så det svenske ord for at bummelumme, så er det ikke så pinligt! Har været meget glad for at kunne få Frostie til at lave stort på kommando, f.eks. før hun skal ind på agilitybanen. Haha, jeg plejer at spørge "skal du tis lidt mere?", til nr. 2, for jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at sige pølser og lign. Og det lyder jo ikke lige så pænt at sige "skal/kan du lige skide?!" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Raenil Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Bella er først blevet stabil renlig efter sin første løbetid - det det var omkring 7 måneders alderen. Så tålmodighed kan være en god ting i renlighedstræningen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Det er nemlig rigtig praktisk at lære sin hund! Jeg har gjort det med alle mine, både med at tisse og at lave stort. Jeg bruger så det svenske ord for at bummelumme, så er det ikke så pinligt! Har været meget glad for at kunne få Frostie til at lave stort på kommando, f.eks. før hun skal ind på agilitybanen. Det lykkedes så aldrig os, eller også prøvede vi ikke ihærdigt nok :stupid: Min kæreste mente helt bestemt at det skulle hedde "Flexe" (fordi hunden ligesom flexer ryggen når den ... skider:mrgreen:) mens jeg kaldte det "pølle" ... nok egentlig ikk så mærkeligt at hun så ikke lærte det Men tilgengæld skider hun så næsten på klokkeslet hver dag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Haha, jeg plejer at spørge "skal du tis lidt mere?", til nr. 2, for jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at sige pølser og lign. Og det lyder jo ikke lige så pænt at sige "skal/kan du lige skide?!" Hos os hedder "skal du mere?" :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Raenil Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 (rettet) Vi plejede bare at sige "tis". Men det ligger forbløffende tæt op ad "sit". Vi har haft et enkelt uheld i køkkenet. Men lydig hund, det er hun... Redigeret Januar 10, 2011 af Raenil heft->haft Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret Januar 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2011 Tålmodighed tålmodighed. Det kan tage alt mellem måneder og år. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts