martin Skrevet Januar 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2011 hej jeg har lige et dumt spørsmål............. hvornår giver i man inde i går tur eller før i går tur.???? eller mere 1 time før eller efter en gåtur for at undgå mavedringer ??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 Vi giver mad kl. 08 om morgenen, og kl. 17.30-18 om aftenen, uafhængigt af hvordan hendes ture i løbet af dagen ser ud. Er mavedrejninger ikke ved ret ekstreme tilfælde ? Altså hvor hunden enten har spist flere kg. foder eller været udsat for usædvanlig hård motion lige efter et måltid ? Dog ved jeg at det forekommer, og at man skal passe på med store hunde, så ret mig endelig hvis jeg tager fejl Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 Vi giver mad kl. 08 om morgenen, og kl. 17.30-18 om aftenen, uafhængigt af hvordan hendes ture i løbet af dagen ser ud. Er mavedrejninger ikke ved ret ekstreme tilfælde ? Altså hvor hunden enten har spist flere kg. foder eller været udsat for usædvanlig hård motion lige efter et måltid ? Dog ved jeg at det forekommer, og at man skal passe på med store hunde, så ret mig endelig hvis jeg tager fejl Nej ikke nødvendigvis.. Min veninde's gd fik det pga stress og døde. Det er især dybbrystede racer der har risiko for mavedrejning og jeg ved at flere ikke fodrer 2 timer før og 2 timer efter motion.. Jeg personligt fodrer ikke på fast tidspunkt. Og så lidt alligevel Luna får mad onsdag morgen efter gåtur, fredag i løbet af eftermiddag/aften og søndag igen eftermiddag/aften. Dog ikke senere end kl 18, da hun skal ud en 5-6 timer efter hun har spist:-D Vores gamle lab fik mad en gang om dagen og det var lige efter vi havde spist aftensmad og så gik vi tur med det samme, hun var færdig:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 Luna får mad onsdag morgen efter gåtur, fredag i løbet af eftermiddag/aften og søndag igen eftermiddag/aften. Dog ikke senere end kl 18, da hun skal ud en 5-6 timer efter hun har spist:-D Har jeg misforstået noget eller får Luna kun mad 3 gange om ugen?. Hvad er baggrunden for det, og hvad får hun så til hendes måltider?. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 Liva får sin morgenmad, når vi kommer hjem fra morgentur og aftensmaden ved 18-tiden eller når vi er kommet hjem frem eftermiddagstur helt an på hvad der kommer først. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MorTilKatja Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 Det er forskelligt.. Njord får det altid i en bold, men jeg bliver nødt til at give det når min datter ikke er i nærheden, hvor så står hun og hælder det hele ud på gulvet :stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 Min race er ikke specielt dyb-brystet (bordercollie), men jeg er nu obs på mavedrejning alligevel. Måske fordi man også får det banket ind i hovedet fra start af, som agilityløber. Jeg vil ha' at der går minimum 4-5 timer imellem mad og fysisk aktivitet (f.eks. gåtur eller træning). Derfor får mine hunde ikke mad før de skal være fysisk aktive, men først bagefter, ligesom jeg også har lært dem at vi ta'r den med ro efter maden. De kommer lige kort ud i haven efter maden, og så ta'r vi ellers en morfar og slår mave! Som min hverdag ser ud, er det endt med at mine hunde får mad én gang om dagen, og det får de så om aftenen. Det fungerer fint for dem, men hundemaver er jo meget forskellige, så andre ville sikkert ha' et problem med det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
a9 Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 Jacki bliver til hverdag fodret 2 gange i døgnet. Om morgenen ca. ½ time efter morgenturen og lige før jeg går ud ad døren. Og om aftenen efter eftermiddagsturen/træning. Tiden efter hvert måltid er "sofatid", og der går min. 2 timer fra måltid til motionering/træning/aktivering. I weekenderne bliver det ofte kun til én gang (et måltid skippes) - Jacki skipper også ind i mellem selv et måltid i løbet af ugen, hun er så fornuftig kun at spise, hvis hun er sulten :5up: det kunne hendes moar lære noget af Jeg er MEGET obs på mavedrejning, Lucki havde trods alt 2 så maven SKAL være i ro før og efter fodring Men ikke kun fodring og vand kan give mavedrejning, luft i maven kan også, faktisk ved man ikke helt, hvad der fremprovokere mavedrejning, men der er mistanke til aktivitet med fuld mave, for hurtig "fyldning" af mavesække (vand/mad) og luft i mave/tarm. Der kan ikke advares nok mod mavedrejning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst E.G. Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 Bella får mad 2-3 gange dgl. Morgenmad efter morgenpillerne en time før. Hvis ikke hun spiser op får hun resten et par timer efter. Aftenmad er heller ikke præcis men normalt omkring kl. 19. Ture spiller ingen rolle da hun lukkes ud når hun beder om det og altid lige efter hun har spist. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
CrazyDogLady Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 Nala får morgenmad når vi står op. Om det er kl 7 eller kl 12 er ligemeget... Så kommer hun hurtigt i haven. Midt på dagen, midt imellem hendes to måltider, får hun en god gåtur, hvis albuerne vil det... Og aftensmad får hun inden vi går i seng igen og så en tur i haven... Nala fik en mavedrejning i forsomren 2010, sikker pga for meget motion efter mad. Dvs 1½ time efter hun havde spist... Derefter er jeg blevet TOTAL hysterisk inden og efter hun har spist... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 Bassil får morgenmad kl. ca. 6.45 og en 20-minutters gåtur i snor ved 7.10 tiden Aftensmad får han mellem 17 og 18 - efter gåturen om eftermiddagen. Og derefter får han ikke mad - kun hvis han tygger tyggeben eller lign. Er ikke mere obs på mavedrejning end at han ikke får mad inden en tur hvor han ikke er i snor og som ikke forventes at være stille og rolig.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 Izzie får sin skål fyldt når jeg lige husker det når jeg er i nærheden af hendes skål eller hvis hun selv gør opmærksom på at hun er sulten Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 Har jeg misforstået noget eller får Luna kun mad 3 gange om ugen?. Hvad er baggrunden for det, og hvad får hun så til hendes måltider?. Nej, du har ikke misforstået noget:-) Hun får mad 3 gange om ugen, men får dog stadig tilskud hver dag og guffer og andet, der falder af (f.eks, når jeg laver æggemad, så får hun enderne på tomater og æg) Luna er råfodret og fik 200 gram mad om dagen.. Ikke meget for en hund på 28 kg (på daværende tidspunkt). Og vægttabet stod i stampe.. (en hund på den vægt ville "normalt" skulle have 5-600 gram pr dag) Så tænkte jeg, at nu ville jeg prøve det her med at fodre på anden vis. Og det virker, må man sige.. Hun har tabt sig, er blevet flot og fin og har fået SÅ meget energi og glæde.. Det er så folk, der kender hende, kommenterer glæden og lyset i hendes øjne. Hun går ikke på rov på gåturene, ja selv hestepærer kan hun gå forbi, det har hun ikke gjort før. Og det er det, sammen med glæden og lyset i øjnene, der bekræfter, at det vi gør pt, er noget Luna trives på. Min dyrlæge fodrer også selv hver 2. dag.. (Ja fra søndag til onsdag er det 2½ dag) Hun får 1 kg om søndagen og 700 gram fredag og onsdag, så ialt 2.4 kg mad pr uge. Så får hun jo så 2 pump fiskeolie og 5 ml bodyboost hver dag.. Samt tørrede guffer hist og pist. Og guffer, når vi træner. Hendes vægt er nu på 26.1 kg, hun får ikke så meget motion i disse dage, da hun lige har haft en luftvejsinfektion (er på pencilin til fredag, blev tjekket i dag og er okay, men skal holdes i ro i yderligere 2-3 uger), så måske bliver det sat lidt ned.. Det kommer helt an på vægten.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts