Gæst Maj83 Skrevet Januar 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2011 Hej. Jeg har en hvalp på nu 7 måneder, som er igang med at blive kønsmoden. Siden han blev seks måneder er han begyndt ikke at komme, når vi kalder når vi er udenfor og han er også glemt alle sine andre øvelser. Når vi er indenfor kan vi sagtens træne alt med ham uden problemer. Samtidig er han begyndt at stikke af ind til naboerne. Er der nogen som kan give nogen gode råd til at komme gennem denne kønsmodningsperiode. Vi har gået til hundetræning med ham siden vi fik ham og har også trænet her i vinters, mens hundeskolen holdt lukket og vi starter op derude på lørdag igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Du skal fortsætte med det i har lært , og måske især med kontaktøvelser. Mange hvalpe er irriterende i den alder og det kan komme igen senere, men pludselig er der ved træning alligevel kommet noget positivt ind i hovedet på dem. Indhegn jeres grund ordenligt og højt nok, så udbryderen ikke kan komme ud. Han er jo i en alder, hvor lidt mere selvstændighed kommer naturligt i forbindelse med udvikling til lidt mere voksenhund.Og er ikke mere bange for at blive væk fra dig- jeg finder sku selv hjem , når jeg har oplevet noget. Du skal vænne dit hoved lidt om og tænke hvalp/teenager-" jeg kan selv." Så glem problemerne og prøv at lave noget sjovt med ham. Han lyder for mig helt normal . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bamseida Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Når han stikker af, gør han det så den vej som i går, når i går tur? Nana begyndte at stikke af (også op til naboen ), da hun var i samme alder og hun stak altid af over lågen til indkørslen, som vi gik gennem når vi skulle ud at gå tur. Jeg er så heldig at vi kan gå gennem haven og ud på vejen derfra, så jeg begyndte at gå den vej. Det har hjulpet ret meget - men ikke 100%. Nu kommer man kun i indkørslen, når hun sidder i bilen og skal med ud og køre . Håber du kan bruge det til noget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Mht. at han ikke kommer når I kalder - det er også ret normalt, når de er i den alder. Når mine hunde har været i de her "perioder" har de fået en laaang line på. Jeg har bare købt noget flag-line/tynd tøjsnor, og en karabinhage, i byggemarkedet - det er ok billigt og nemt at lave selv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Ja, han skal være i snor i denne teenage-periode.. Og haven skal indhegnes så sikkert, så han ikke kan komme ud.. Og kan det ikke lade sig gøre, må han være i snor i haven Alle hvalpe bliver teenagere:-D Det du skal træne, skal være ting han kan.. Og du kan sagtens opleve at ting han plejer at kunne, pludselig er som en by i Rusland for ham:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 jeg bruger en longe (til heste) fra harald nyborg til en 50er. den vil ikke svitse hænderne ,hvis i har en hund der rykker til. Jeg træner ingen nye ting kun vedligehold- tilgengæld trætter jeg ham en del mental så der ikke er det vilde overskud til ballade. Det sker jo så at han alligevel overrasker som idag, hvor vi går og alt er under kontrol- tror jeg- så lukker han øret og går over vejen (meget stille vej, men alligevel) da jeg så siger øv, glor han på mig somom han siger, hva så har du nu fået det forkerte ben ud af sengen . Omvendt igår kunne han gå forbi to gøende hunde-tæt på og helt løs med perfekt kontakt op til mig. Det har han aldrig kunnet før. Jeg forestiller mig et møllehjul der sprøjter hormoner og ballade ud i kroppen på ham konstant- og indimellem er der så dobbelt sending. Det eneste man kan gøre er at være på vagt, når der er vigtige ting på spil og så være 100 % konsekvent med de regler i har for jeres hund, Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Tror en flagline er for at bide over, så ingen sikkerhed der. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Jeg har aldrig haft mine unghunde i lang line (har haft afprøvet metoden med Thailo da han var omkring de 2 år, for at sætte hans aktionsradius ned) og vil heller ikke gøre det med den næste, men har vist heller ikke rigtig oplevet denne frygtede ballademagerperiode, der skyldes hormoner. Faktisk tror jeg en del problemer opstår fordi folk forventer at der skal komme problemer, eller fordi folk bliver taget med bukserne nede når hvalpen ikke er en afhængig, usikker lille klump længere. Mine hunde har fra allerførste dag af gået uden snor og blevet vant til at følge mig fordi jeg ikke følger dem (den første var helt klar mere "lykkedes" end den anden,... det tog lige nogle år). Jeg gjorde det at jeg havde et øje på hver finger så jeg nåede at se hvis der kom noget distraherende og kaldte ind tidligt. Det er noget af det jeg synes folk er alt for langsomme til, det er enten dèt eller, at de liiige skal se om hunden rent faktisk adlyder i situationen,... og så får de kaldt hvor der ikke er en chance for at hunden reagerer på det og får på den måde ødelagt signalet. Det kan være jeg bliver klogere når jeg får min næste hund men indtil videre har jeg ikke meget forståelse for denne "lømmelalder" og ser det (og nu får jeg nok på puklen) ofte som folks bortforklaring på at de ikke har fået trænet de grundliggende ting grundigt nok mens de fik en masse forærende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Jeg har aldrig haft mine unghunde i lang line (har haft afprøvet metoden med Thailo da han var omkring de 2 år, for at sætte hans aktionsradius ned) og vil heller ikke gøre det med den næste, men har vist heller ikke rigtig oplevet denne frygtede ballademagerperiode, der skyldes hormoner. Faktisk tror jeg en del problemer opstår fordi folk forventer at der skal komme problemer, eller fordi folk bliver taget med bukserne nede når hvalpen ikke er en afhængig, usikker lille klump længere. Mine hunde har fra allerførste dag af gået uden snor og blevet vant til at følge mig fordi jeg ikke følger dem (den første var helt klar mere "lykkedes" end den anden,... det tog lige nogle år). Jeg gjorde det at jeg havde et øje på hver finger så jeg nåede at se hvis der kom noget distraherende og kaldte ind tidligt. Det er noget af det jeg synes folk er alt for langsomme til, det er enten dèt eller, at de liiige skal se om hunden rent faktisk adlyder i situationen,... og så får de kaldt hvor der ikke er en chance for at hunden reagerer på det og får på den måde ødelagt signalet. Det kan være jeg bliver klogere når jeg får min næste hund men indtil videre har jeg ikke meget forståelse for denne "lømmelalder" og ser det (og nu får jeg nok på puklen) ofte som folks bortforklaring på at de ikke har fået trænet de grundliggende ting grundigt nok mens de fik en masse forærende. Ascha- det kan man ,når man ikke har med spidshunde at gøre- mine schæfere har også altid fulgt mig, men en spidshund har ikke altid synderligt behov for at følge flokken (mig) som regel har han- men ikke altid- så jeg kører et specielt princip som funker med longen og en ret stor frihed til hunden. Jeg er meget meget glad for den løsning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Ascha- det kan man ,når man ikke har med spidshunde at gøre- mine schæfere har også altid fulgt mig, men en spidshund har ikke altid synderligt behov for at følge flokken (mig) som regel har han- men ikke altid- så jeg kører et specielt princip som funker med longen og en ret stor frihed til hunden. Jeg er meget meget glad for den løsning. Og det er da fint at det virker godt for jer. Synes nu ikke det har at gøre med om man lige har en spidshund eller ej. Min egen springer havde bestemt heller ikke behovet (blev faktisk væk fra mig på den allerførste gåtur) og Nollikes Noomi er da heller ikke født med det,... men så må man jo bruge andre alternativer end lige den med at løbe fra/ blive væk fra Hvalpen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Og det er da fint at det virker godt for jer. Synes nu ikke det har at gøre med om man lige har en spidshund eller ej. Min egen springer havde bestemt heller ikke behovet (blev faktisk væk fra mig på den allerførste gåtur) og Nollikes Noomi er da heller ikke født med det,... men så må man jo bruge andre alternativer end lige den med at løbe fra/ blive væk fra Hvalpen. ?????????????? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 ?????????????? Jeg mener bare at det ikke er udelukkende typen der gør om man har en hund der er til at lære indkald ved at gå løs. Kender da mange spidshunde der har lært det på den måde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts