Hop til indhold

Ny hvalp-hjælp.

Gæst Kongo
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen.

Mig og min kæreste har lige fået en lille hvalp. Han er 3 måneder, og vildt dejlig. Det er min første hund, og derfor er der en masse ting jeg er i tvivl om :confused:. Håber der er nogen der kan give mig svar på nogen af tingene :)

• Jeg har læst at der ALTID skal stå rent vand til ham, og det gør der også. Men han drikker det vildt hurtigt, og tisser så over det hele. Vi går tur med ham tre gange om dagen, og vi går rigtig ofte ud for at tisse, som han så også gør. Problemet er så bare at han kan tisse to gange uden for, og stadig gå direkte hjem, og tisse på gulvet. Vi giver ham godbider når han gør det uden for, og roser ham.

• Han har fået rigtig dårlig mave. Vi giver ham det dyrefoder som dyrelægen sagde vi skulle, det er det samme som han fik det sted vi købte ham, hills hvalpefoder. Han vil meget gerne spise alt der ligger uden for, især gerne kattelort. Jeg hiver ham væk, men nogen gange når han at få fat i noget. Ved ikke om det kan være en grund, eller om godbidderne måske er dårlige for ham.

• Er der nogen som kender en god bog om hunde opdragelse, og bare de normale ting man skal vide. Man bliver forvirret når man søger på nettet, og får 1000 forskellige oplysninger.

Vil gerne give ham en god opdragelse, og et trygt hjem :) Så gode råd er altid dejligt.

Mange hilsner

Helene

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen.

Mig og min kæreste har lige fået en lille hvalp. Han er 3 måneder, og vildt dejlig. Det er min første hund, og derfor er der en masse ting jeg er i tvivl om :confused:. Håber der er nogen der kan give mig svar på nogen af tingene :)

Jeg har læst at der ALTID skal stå rent vand til ham, og det gør der også. Men han drikker det vildt hurtigt, og tisser så over det hele. Vi går tur med ham tre gange om dagen, og vi går rigtig ofte ud for at tisse, som han så også gør. Problemet er så bare at han kan tisse to gange uden for, og stadig gå direkte hjem, og tisse på gulvet. Vi giver ham godbider når han gør det uden for, og roser ham.

hej og velkommen :-D

ja der skal altid være friskt vand, og hvalpe tisser altså bare en sørens masse. vores var renlig omkring 5-6 måneders alderen (altså, uheldene bliver færre i takt med at hvalpen bliver lidt større). du gør det helt rigtige, roser og giver en guf udenfor - og indenfor skal du bare ignorere det og tørre op - sige nej hvis du ser han lægger an til det og så bære ham ud. bare ikke skæld ud.

de har ikke særlig meget styr på blæren når de er så små, nogle er selvfølgelig heldige at de har, men det er stadig ikke unormalt at hvalpen er 6-7 måneder før den er helt renlig.

Er der nogen som kender en god bog om hunde opdragelse, og bare de normale ting man skal vide. Man bliver forvirret når man søger på nettet, og får 1000 forskellige oplysninger.

af bøger kan jeg bestemt anbefale irene jarnved's "fra hvalp til hund": http://www.bogpriser.dk/forfatter-irene-jarnved/

der står ALT muligt guld i :-D

Han har fået rigtig dårlig mave. Vi giver ham det dyrefoder som dyrelægen sagde vi skulle, det er det samme som han fik det sted vi købte ham, hills hvalpefoder. Han vil meget gerne spise alt der ligger uden for, især gerne kattelort. Jeg hiver ham væk, men nogen gange når han at få fat i noget. Ved ikke om det kan være en grund, eller om godbidderne måske er dårlige for ham.

har i skiftet foder fra det opdrætteren gav ham? har i gjort det stille og roligt?

i kan købe zoolak på apoteket, det er mælkebakterier, der står på tuben hvor meget man skal give. hvis det er rigtig tynd mave, så lav skånekost (meget udkogte ris og kogt kylling).

uf ja, kattelort ér altså bare lækkert, du er slet ikke den eneste med sådan en hvalp :lol: få indøvet et "nej" derhjemme og prøv at spotte kattehømmeren før hunden. du kan også øve "slip" hvor man bytter tingen hvalpen har for en super god godbid, men det skal nok øves en del før hvalpen ligefrem frivilligt afgiver en katte...snack.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kiacaroe

haii og tillykke med den lille vufi:-D

min lille hunni er nu 13 uger og han har ikke haft et uheld indfor i 22 dag :banan::banan: man må godt prale lidt ik:vuf:

men han har osse komme ud hver gang han har sovet spist og leget , og så ellers en gang i timen, og hver gang han har tisset eller noget , så har jeg stået og ros ham det bedste jeg har lært DYGTIGGGG, og så en godbid (folk må have troet jeg var tosset)

Med maden der har Valde fået A38 på sin mad for og holde maven i orden .

Link til indlæg
Del på andre sites

Bogen "Hvalpen" af Lone Greva er guld værd som førstegangs-hundeejer, den kan virkelig anbefales :5up:

det er rigtigt - det var dén jeg mente, men kunne ikke lige finde den på nettet, så troede jeg huskede titlen forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke lufteture 3 gange om dagen lyder af særlig meget.

Som tommelfingerregel skal den lille fyr ned og tisse efter han har sovet, leget, drukket og spist.

Jeg mener vi nemt kunne komme op på en 8-10 ture da vores var helt lille.

Det er jo ikke lange ture vi snakker om, bare lige ned og få lov at snuse og så ellers gøre det han nu skal :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som tommelfingerregel skal den lille fyr ned og tisse efter han har sovet, leget, drukket og spist.

Det er jo ikke lange ture vi snakker om, bare lige ned og få lov at snuse og så ellers gøre det han nu skal :blink:

han kommer vist også ned mange gange:

Vi går tur med ham tre gange om dagen, og vi går rigtig ofte ud for at tisse, som han så også gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var mange ture, Aslan har fået 3 ture og en masse ud i haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig selv haft problemer med foderskift, men af en eller anden grund, er det noget jeg ofte hører problematiseret. Og kan egentlig ikke finde ud af, om der er lidt urban legend over det - i stil med at hunden ikke må gå på trapper det første år?

I forhold til dårlig mave, kørte jeg det første lange, lange stykke tid med opblødt foder og A38. Husker ikke hvor længe, men har været forskånet ganske godt for dårlige hvalpemaver. For at få ro på maven, kan man køre et par dage på skånekost. Kogte ris og torskerogn eller kogt kylling. Nogle gange går der også bare lidt roskildesyge i hundeverdenen. Og det kan være svært at undgå, når nu hunden render rundt og læser aviser.

I skal meget snart i gang med at indlære "nej" og "bytte skatte". Så får I nogle mere rolige og behagelige gåture. Nej øvelsen er beskrevet ganske godt i bogen "Hvalpen" - og mener også hun nævner noget om, hvordan man lærer hunden at aflevere farligt spændende ting.

Især som hvalpeejer bør man aldrig forlade hjemmet uden lommerne fulde af godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Samme her :5up:

Ang den dårlige mave, kom den før eller efter den spiste kattelort? Jeg tænker om den kan have fået orm?

Det har han fået efter :) Men han spiser virkelig mange klamme ting. Jeg tager ham væk, og siger nej, men han når jo nogen gange at få fat i det før jeg når det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar :) Hvor meget skånemad skal han have, og hvor mange gange om dagen?

Selv plejer jeg ikke at hænge mig så meget i mængder (vægt). Heller ikke i når det gælder foderpiller. Og med hvalpe plejer jeg også at lade dem spise i gode mængder. Ved ikke om det skulle være noget i retning af 3 dl ris kogt, og så et kyllingebryst og en rigtig, rigtig god sjat A38 til hvert måltid.

Og så ville jeg nok køre med samme antal måltider som du gør i forvejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med den lille!

Mimas er lidt over 3 måneder nu og har altså stadig sine uheld :) De er ikke renlige med det samme. Hun har uheld selvom vi går 2-3 ture og lukker hende ud hver time, cirka.

Vi har faktisk taget vandet fra hende, da vi er kommet frem til at hun bruger det som en aktivering, selvom hun har legetøj fremme. Vi giver hende derfor lidt vand af gangen, dog ganske ofte.

Vi lukker hende ud hver gang hun har sovet, spist og leget. 3 ture er bare ikke nok. Det er det når hunden er meget ældre, men ikke hvalp! :) Jeres hund sover hele natten igennem? For der er der også normalt at de skal ud 1-3 gange.

Og snak med dyrelægen - det er gratis at ringe og høre om råd :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange hvalpe skal tisse ca hver anden time til 4 mdr´s alderen.Så begynder nogle heldigvis at sove igennem om natten.

Hvis din hvalp har tynd mave, skal den hurtigt have Zoo-lac pasta eller lignende og så små måltider (skånekost), der øges til maven er OK. Der kan sagtens fodres 5 gange daglig i den alder. Og derefter køres over på sin egen hvalpfoder, der så i starten bør være opblødt i vand. Giv gerne A 38 oprørt i hvalpefoderet.

Hvis afføring bliver vandet eller blodigt skal du straks til Dr Dyr.

Fald ikke for rådet vedr at fjerne vandskålen. Det er almindeligt at småsyge hvalpe bliver dehydrerede af væskemangel og slappe.

Dehydrering vil kræve at den bliver lagt i drop hos Dr Dyr og især hunde med tynd mave kan få et stort væskebehov.

Der skal altså stå frisk vand, men ikke nødvendigvis om natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fald ikke for rådet vedr at fjerne vandskålen. Det er almindeligt at småsyge hvalpe bliver dehydrerede af væskemangel og slappe.

.

Ved ikke om det er mig du hentyder til, men jeg ville heller ikke fjerne den hvis hunden var syg. Havde lige glemt dette, da jeg skrev det.

Link til indlæg
Del på andre sites

.

Ved ikke om det er mig du hentyder til, men jeg ville heller ikke fjerne den hvis hunden var syg. Havde lige glemt dette, da jeg skrev det:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen.

• Jeg har læst at der ALTID skal stå rent vand til ham, og det gør der også. Men han drikker det vildt hurtigt, og tisser så over det hele. Vi går tur med ham tre gange om dagen, og vi går rigtig ofte ud for at tisse, som han så også gør. Problemet er så bare at han kan tisse to gange uden for, og stadig gå direkte hjem, og tisse på gulvet. Vi giver ham godbider når han gør det uden for, og roser ham.

• Han har fået rigtig dårlig mave. Vi giver ham det dyrefoder som dyrelægen sagde vi skulle, det er det samme som han fik det sted vi købte ham, hills hvalpefoder. Han vil meget gerne spise alt der ligger uden for, især gerne kattelort. Jeg hiver ham væk, men nogen gange når han at få fat i noget. Ved ikke om det kan være en grund, eller om godbidderne måske er dårlige for ham.

• Er der nogen som kender en god bog om hunde opdragelse, og bare de normale ting man skal vide. Man bliver forvirret når man søger på nettet, og får 1000 forskellige oplysninger.

Vil gerne give ham en god opdragelse, og et trygt hjem :) Så gode råd er altid dejligt.

Mange hilsner

Helene

Du har fået mange gode råd allerede, så jeg vil nøjes med at sige, at hvis din hvalp vejer under 4-5 kilo, så skal han til dyrlæge hvis han har dårlig mave mere end et døgn.

Små hunde, især hvalpe, kan meget hurtigt dø af dehydrering.

Hvad er det for en race?

Link til indlæg
Del på andre sites