Hop til indhold

Diskutionstråd om samarbejde om videoer


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige prøvet at redigere mit og Korvis' forslag sammen (og sådan tilføjet hist og her og så'n), håber det er blevet okay?

 

Har forsøgt lidt at få de der ord ind, så folk også finder siden, selvom de måske ikke lige søger på "positiv forstærkning".

 

Men er det måske blevet for langt? :hmm:

 

 

 

Jeg er også lidt i tvivl med de to sidste afsnit, synes de var svære at formulere ordentligt?

 

Har læst det, men er for træt til at tænke... Er lige kommet hjem fra arbejde og ha ingen hjerne mere!!! Så jeg kigger nærmere på det imorgen, og kommer med evt. input! Nu skal jeg bare ha' en iskold bajer!!! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 118
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Du mener meta tekst eller at skjule dem med hvid skrift på siden? Det sidste er absolut forbudt, og noget Google straffer.

 

Det var det første jeg mente, havde slet ikke overvejet den anden mulighed:oops:

 

Søgeord er ikke din fjende. Søgeord er din ven. F.eks Korvis' tekst indeholdt ordene "Positiv indlæring" (mener jeg det var) flere gange. Det er jo sådan det skal gøres, hvis I ønsker at folk finder frem til jeres side, hvis de søger på "positiv indlæring". I skal bare finde ud af først, hvad det er for et budskab I ønsker, og hvad de enkelte sider skal omhandle. Så finder I jeres søgeord og så får I brugt dem korrekt i teksten flere gange. Det er den korte version.

 

Tænkte bare, hvis man f.eks. nu ikke har lyst til at nævn Cesar Milan ti gange, men gerne ville have siden skulle poppe op på det søgeord:mrgreen:

 

Og jo, Google søger skam også på undersiderne. Google holder også øje med hvor ofte søgeordene indgår i teksten, hvor meget indhold der er på hjemmesiden, osv. En hjemmeside med flere sider med masser af tekst belønnes, mens hjemmesider med få undersider, der ikke har noget relevant indhold og kun bruger et søgeord et enkelt gang mere eller mindre ignoreres.

 

Okay, det er godt at vide (så ved jeg altså ikke hvorfra jeg skulle have den idé om at der kun blev søgt på index siden:rolleyes:)!

 

Desuden skal teksten i sig selv jo også skrives til web. Man læser ikke tekst på samme måde på web som på tryk.

 

Det lyder spændene:-D Det er vel også noget anden med tålmodigheden på nettet kunne jeg forestille mig

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har læst det, men er for træt til at tænke... Er lige kommet hjem fra arbejde og ha ingen hjerne mere!!! Så jeg kigger nærmere på det imorgen, og kommer med evt. input! Nu skal jeg bare ha' en iskold bajer!!! :5up:

 

Helt fint, venter spændt på din mening :-D

 

Komprimering H264

HD foretrækkes (størrelserne 1280x720 eller 1920x1080)

Husk at lyd skal være ACC

 

Oka, super :5up: Takker!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du hvilken filtype youtube bedst kan lide?

 

For mine videoer uploades typisk ikke i den bedste kvalitet, men kan se, at andre opnår langt overlegen kvalitet, så det ville være rart at vide :genert:

 

Prøver også lige at tjekke Vimeo ud...

 

For nyligt har jeg prøvet et program der hedder NCH Videopad editor. Det har en mulighed for at lave filer direkte bestemt til youtube, og programet er tydeligvis bedre til at konvertere filerne end youtubes egen konvertering.

 

Mht til meta tags, så bruger jeg dem mest til synonymer for noget der kan hedde flere ting. . Feks kan en hunderace have flere mere eller mindre officielle navne. I selve teksten er det bedst at man holder sig til en af mulighederne, men man kan lade de andre indgå i meta tagsene for at de kan komme med i søgningerne. Enkelte mindre søgemaskiner forholder sig kun til det der står i meta-tagsene og læser ikke selve teksten.

 

Jeg har selv oplevet at det går godt ind hvis man bygger noget op omkring "cases" hvor læserne kan følge et forløb der mønter sig på et dyr/person etc.

Det behøver ikke kun være video, men kan være en kombination af tekst, billeder og mindre videoklip.

 

Jeg har lavet en fortælling om en problemhund her, der er kommet en del positiv tilbagemelding på - også noget negativt, men det var mere personfnidder.

 

http://kim-christensen.dk/privat/sj.htm

 

Når jeg skriver at jeg ikke ved hvad der er sket med Jaroff er det ikke korrekt. Jeg ved meget mere end jeg kan skrive uden at få ubehageligheder ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
For nyligt har jeg prøvet et program der hedder NCH Videopad editor. Det har en mulighed for at lave filer direkte bestemt til youtube, og programet er tydeligvis bedre til at konvertere filerne end youtubes egen konvertering.

 

Mht til meta tags, så bruger jeg dem mest til synonymer for noget der kan hedde flere ting. . Feks kan en hunderace have flere mere eller mindre officielle navne. I selve teksten er det bedst at man holder sig til en af mulighederne, men man kan lade de andre indgå i meta tagsene for at de kan komme med i søgningerne. Enkelte mindre søgemaskiner forholder sig kun til det der står i meta-tagsene og læser ikke selve teksten.

 

Jeg har selv oplevet at det går godt ind hvis man bygger noget op omkring "cases" hvor læserne kan følge et forløb der mønter sig på et dyr/person etc.

Det behøver ikke kun være video, men kan være en kombination af tekst, billeder og mindre videoklip.

 

Jeg har lavet en fortælling om en problemhund her, der er kommet en del positiv tilbagemelding på - også noget negativt, men det var mere personfnidder.

 

Projekthund Jaroff

 

Når jeg skriver at jeg ikke ved hvad der er sket med Jaroff er det ikke korrekt. Jeg ved meget mere end jeg kan skrive uden at få ubehageligheder ud af det.

 

Synes det er en helt fantastisk historie - Sidder og bliver helt glad indvendigt og kan slet ikke vente til jeg har tid til at påtage mig opgave med projekthund nr. 2 (Kaia tæller ikke med, for hun har været glad i låget fra dag 1 :mrgreen:)

 

Tænker også, at man i teksten ikke skal tænke for meget på google og i stedet lade meta tags'ne om den del - Ellers mister man folk undervejs.

 

Man kunne jo sagtens have en side, dedikeret til de fortællinger og historier folk har med deres egne hunde.

For det er bestemt hjertevarmende læsning, der understøtter hele formålet med siden.

 

Der går jo lidt tid inden videoerne er på plads, for de kræver meget planlægning og tid - Men de skal nok komme.

Har f.eks kontakt til min gamle lære på multimedie designer uddannelsen og det kan nemt tænkes at hans hold, vil hjælpe med at optage, redigere og gøre videoerne klar til både youtube og andre steder.

 

Men det skal jo passe ind i deres undervisningsplan og så bliver det i midtjylland, for de køre ikke helt vildt langt efter det.

Så det giver jo nogle ekstra udfordringer mht. til at finde folk der kan medvirke :vedikke:

Men hvis der findes folk til det, så er det en mulighed for at få noget lidt mere kvalitet på nogle af videoerne, for han acceptere IKKE sløseri :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige prøvet at redigere mit og Korvis' forslag sammen (og sådan tilføjet hist og her og så'n), håber det er blevet okay?

 

Har forsøgt lidt at få de der ord ind, så folk også finder siden, selvom de måske ikke lige søger på "positiv forstærkning".

 

Men er det måske blevet for langt? :hmm:

 

 

 

Jeg er også lidt i tvivl med de to sidste afsnit, synes de var svære at formulere ordentligt?

 

Okay, så har jeg kigget på det. Det ser ok ud IMO - men afsnit 4 og 6 kunne måske gøres bedre..? :vedikke:

 

Afsnit 4 synes jeg er lidt for langt og svævende. Det burde kunne skrives meget kort, og evt. sættes sammen med afsnit 3? :hmm:

 

Afsnit 6 er IMØ lidt for "glad hund - hippieagtigt", som jeg tror vi skal være meget obs på at ikke være. Det afsnittet siger er jo egentlig kun at vi vil brede kendskabet, og at vi synes det er en sjov metode, også for hunden. Og det er vel egentlig allerede sagt i de foregående afsnit?

 

En anden ting jeg tænker er at denne tekst egner sig rigti godt til sådan en slags "formåls-beskrivelse". Men jeg synes vi skal ha' noget helt andet på forsiden, som jo er det folk ser aller først. Det synes jeg skal være noget helt kort og "opsigtsvækkende", noget der virkelig fanger folks interesse for at gå ind og tjekke siden ud!

 

Tror også vi skal kigge lidt på Miss Menellis "guide til opbyggelse af websites".

 

Og som nævnt før - vi skal også til at kigge på de videos!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som et spændende projekt i har gang i.

 

Hvis i mangler hjemmeside til projektet, vil jeg gerne bidrage med html sider her på hunde forum til dette, og evt. et dedikeret forum tilegnet projektet, samt hoste videoerne.

 

Lad mig høre hvis jeg kan hjælpe med hosting :5up:

 

Det var søreme et flot tilbud! Tak! Har dog ikke en døjt forstand på det tekniske, men det håber jeg én af de andre har! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke noget med at man kan ligge sådan nogen ord "skjult" sådan at de ikke behøver indgå i teksten hvor man kan se det? Og ellers er det så noget med de skal være på index siden, mener at have læst et sted, at google ikke søger i undersiderne?

 

Mht til meta tags, så bruger jeg dem mest til synonymer for noget der kan hedde flere ting. . Feks kan en hunderace have flere mere eller mindre officielle navne. I selve teksten er det bedst at man holder sig til en af mulighederne, men man kan lade de andre indgå i meta tagsene for at de kan komme med i søgningerne. Enkelte mindre søgemaskiner forholder sig kun til det der står i meta-tagsene og læser ikke selve teksten.

 

Ah, det må være det jeg har hørt om :5up:

Jeg ser det heller ikke som "snyd", men det er jo ikke sikkert det lige passer at bruge både Cesar Milan, CM, hundevisker OG dogwisper på siden, ligesom det nok er bedst at holde sig til een betegnels for positiv indlæring (eller hvad det nu skal kaldes), men siden må jo gerne komme frem hvis man søger på andre ord som betyder det samme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, så har jeg kigget på det. Det ser ok ud IMO - men afsnit 4 og 6 kunne måske gøres bedre..? :vedikke:

 

Afsnit 4 synes jeg er lidt for langt og svævende. Det burde kunne skrives meget kort, og evt. sættes sammen med afsnit 3? :hmm:

 

Afsnit 6 er IMØ lidt for "glad hund - hippieagtigt", som jeg tror vi skal være meget obs på at ikke være. Det afsnittet siger er jo egentlig kun at vi vil brede kendskabet, og at vi synes det er en sjov metode, også for hunden. Og det er vel egentlig allerede sagt i de foregående afsnit?

 

En anden ting jeg tænker er at denne tekst egner sig rigti godt til sådan en slags "formåls-beskrivelse". Men jeg synes vi skal ha' noget helt andet på forsiden, som jo er det folk ser aller først. Det synes jeg skal være noget helt kort og "opsigtsvækkende", noget der virkelig fanger folks interesse for at gå ind og tjekke siden ud!

 

Tror også vi skal kigge lidt på Miss Menellis "guide til opbyggelse af websites".

 

Ok, super med kritik - prøver at kigge på det i morgen, hvis ikke nogen andre gør det? Kan ikke nå det i dag, da jeg skal til at lufte hund og så skal jeg over til moster :genert:

 

Og som nævnt før - vi skal også til at kigge på de videos!

 

Enig - men der kan jeg så ikke hjælpe med andet end et kamera på Sjælland :genert:

 

Det var søreme et flot tilbud! Tak! Har dog ikke en døjt forstand på det tekniske, men det håber jeg én af de andre har! ;-)

 

Samme problem her :genert:

 

Ah, det må være det jeg har hørt om :5up:

Jeg ser det heller ikke som "snyd", men det er jo ikke sikkert det lige passer at bruge både Cesar Milan, CM, hundevisker OG dogwisper på siden, ligesom det nok er bedst at holde sig til een betegnels for positiv indlæring (eller hvad det nu skal kaldes), men siden må jo gerne komme frem hvis man søger på andre ord som betyder det samme...

 

Det ville jeg også synes var super, for følte det lidt kringlet, da jeg skrev mit forslag i går (brugte både "hundehvisker" og "Cesar Millan", fik sneget et "alfa" ind og brugte både "positiv indlæring" og "- motivatin" :genert: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det lyder som et spændende projekt i har gang i.

 

Hvis i mangler hjemmeside til projektet, vil jeg gerne bidrage med html sider her på hunde forum til dette, og evt. et dedikeret forum tilegnet projektet, samt hoste videoerne.

 

Lad mig høre hvis jeg kan hjælpe med hosting :5up:

 

Fantastisk tilbud!!

 

Tusind tak - Du skal nok forvente en henvendelse omkring det :engel:

 

Synes et forum ville være fantastisk :5up:

 

Nu må uge 6 gerne komme, så jeg kan komme i gang med at lave lidt praktisk i projektet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg forsøgt at smelte afsnit 3 og 4 sammen og slettet 6. afsnit. Det var lidt lallet, ja, og pænt meget en gentagelse af, hvad jeg allerede havde skrevet :genert:

 

Denne hjemmeside er opstået i kølvandet på de mange debatter om hundetræning, der er aktuelle for tiden. Formålet med siden er, at udbrede kendskabet til de såkaldte “positive træningsmetoder”, som et alternativ til de gammeldags, tit meget håndfaste og dominansbaserede, trænings- og opdragelsesmetoder, som vi blandt andet ser på TV, gennem Cesar Millans programserien "Hundehviskeren" og på nogle træningspladser.

 

Der eksisterer desværre rigtig mange misforståelser omkring de positive metoder, som vi ønsker at rette op på og derudover skabe forståelsen for grundstammen i metoderne, der bygger på forskningen og videnskaben.

 

Vi, grundlæggerne, er både mennesker, der arbejde med hunde på professionelt plan, dvs. hundetrænere og adfærdsbehandlere, og derudover dedikerede konkurrencemennesker, der med succes træner hundene op til den perfektionisme, der er krævet for at klare hundesportens forskellige prøver. Sidst, men ikke mindst, også familiehundeejeren, der bare ønsker en velfungerende, velafbalanceret og lydig hund i dagligdagen. Netop på grund af vores forskellige baggrund, har vi et bredt erfaringsgrundlag, men med den klare fællesnævner, at vi vil have det sjovt - og vi vil se resultater.

 

Vores idé med hjemmesiden er, at samle videoer, artikler og links på ét sted, så det er nemt og hurtigt at finde information om de positive træningsmetoder - vel at mærke, omhandlende alt fra adfærdsbehandlinger, lydighedstræning, opdragelse og lign.

 

Vi håber på, at denne side med tiden kun vil vokse og blive en guldgrube af informationer, der kan hjælpe folk på vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, synes tråden her er gået lidt død :genert:

 

Men har lige siddet og brugt nogen tid på, at se hvad jeg egentlig kunne med mit videoredigeringsprogram.

 

Vil I mene, det er godt nok? Jeg kan ligge lyd henover (havde kun nogle musikfiler at lege med, men stemmeoptagelser kan jo selvsagt også komme på så), sætte tekster ind i mellem klip, men ikke over klip.

 

Det er sådan basis, man kan lege lidt mere, men det er ikke voldsomt:

 

[media]

[/media]

 

Og altså, nej, det er intet professionelt-agtigt og har kun skrevet tingene, for at der kunne komme et "helheds"-billede. Det er ikke fordi det er noget, jeg regner med, at folk kan bruge :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, synes tråden her er gået lidt død :genert:

 

Men har lige siddet og brugt nogen tid på, at se hvad jeg egentlig kunne med mit videoredigeringsprogram.

 

Vil I mene, det er godt nok? Jeg kan ligge lyd henover (havde kun nogle musikfiler at lege med, men stemmeoptagelser kan jo selvsagt også komme på så), sætte tekster ind i mellem klip, men ikke over klip.

 

Det er sådan basis, man kan lege lidt mere, men det er ikke voldsomt:

 

[media]

[/media]

Og altså, nej, det er intet professionelt-agtigt og har kun skrevet tingene, for at der kunne komme et "helheds"-billede. Det er ikke fordi det er noget, jeg regner med, at folk kan bruge :lol:

 

Ja, her har godt nok været lidt stille... Men vi skal jo også ha' tænke-pauser indimellem! :mrgreen:

 

For min del synes jeg det ser fint ud. Det behøver absolut ikke være mere professionelt end som sådan. Jeg tror det er nødvendigt at kunne lægge tekst og stemme på, og det kan du jo.

 

Mht. musik, så vil jeg viiirkelig anbefale at vi IKKE bruger nogen som helst musik på videoerne! Hvis ikke det er noget man selv har skrevet, selvfølgelig... Youtube er skrappe med copyrightlovene, og har man brugt musik man ikke har copyright på, så risikerer man at video'en simpelthen bli'r slettet. Og det ville jo ikke være så godt, på netop denne side!

 

Jeg er ikke selv kommet nogen steder, men tænker videre!

 

Kunne man evt. bruge nogle af de videos man i forvejen har, med indlæring af div. ting..?? Jeg har jo hele serier med indlæring af slalom, tricks, bagbensøvelser m.m... Man kunne jo klippe det sammen, til én kortere video..? :hmm: :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, her har godt nok været lidt stille... Men vi skal jo også ha' tænke-pauser indimellem! :mrgreen:

 

For min del synes jeg det ser fint ud. Det behøver absolut ikke være mere professionelt end som sådan. Jeg tror det er nødvendigt at kunne lægge tekst og stemme på, og det kan du jo.

 

Mht. musik, så vil jeg viiirkelig anbefale at vi IKKE bruger nogen som helst musik på videoerne! Hvis ikke det er noget man selv har skrevet, selvfølgelig... Youtube er skrappe med copyrightlovene, og har man brugt musik man ikke har copyright på, så risikerer man at video'en simpelthen bli'r slettet. Og det ville jo ikke være så godt, på netop denne side!

 

Nej, enig, ingen problemer med copyrights!

 

Nu er du musikker, så du må næsten vide det... Min far siger, at der er noget med, at man må have x antal "takter" eller sådan noget med, han mente at det var omkring 20 sekunder (youtube har heller ikke sagt noget til mig endnu og jeg har netop holdt mig herunder)

 

Jeg er ikke selv kommet nogen steder, men tænker videre!

 

Kunne man evt. bruge nogle af de videos man i forvejen har, med indlæring af div. ting..?? Jeg har jo hele serier med indlæring af slalom, tricks, bagbensøvelser m.m... Man kunne jo klippe det sammen, til én kortere video..? :hmm: :vedikke:

 

Det kunne man sagtens, vil jeg mene, hvis bare det er ok vinkel, om man så må sige :-D Det bedste ville nok være, hvis en anden har filmet det, så det ikke enten er skrupforvirret kamera (*host* min video) eller stillestående (sidstnævnte kan godt være en sejtrækker). Men det er nok lidt svært, hvis ikke man kender nogen, der gider... :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, synes tråden her er gået lidt død :genert:

 

Men har lige siddet og brugt nogen tid på, at se hvad jeg egentlig kunne med mit videoredigeringsprogram.

 

Vil I mene, det er godt nok? Jeg kan ligge lyd henover (havde kun nogle musikfiler at lege med, men stemmeoptagelser kan jo selvsagt også komme på så), sætte tekster ind i mellem klip, men ikke over klip.

 

Det er sådan basis, man kan lege lidt mere, men det er ikke voldsomt:

 

[media]

[/media]

 

Og altså, nej, det er intet professionelt-agtigt og har kun skrevet tingene, for at der kunne komme et "helheds"-billede. Det er ikke fordi det er noget, jeg regner med, at folk kan bruge :lol:

 

Synes det ser rigtig godt ud :)

Det ville nok være bedst hvis man kunne finde/lave en form for stativ til kameraet, eller du bare står stille når du filmer :).

Det med musikken: prøv at se om ikke i kan finde noget som er copyright fri, der er masser af mennesker som gerne vil lade folk bruge deres ting, hvis man bare lige gider linke tilbage til dem sidst i filmen/på siden etc. :-D

Prøv f.eks. at søg på "open source music" eller lignende;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det ser rigtig godt ud :)

Det ville nok være bedst hvis man kunne finde/lave en form for stativ til kameraet, eller du bare står stille når du filmer :).

Det med musikken: prøv at se om ikke i kan finde noget som er copyright fri, der er masser af mennesker som gerne vil lade folk bruge deres ting, hvis man bare lige gider linke tilbage til dem sidst i filmen/på siden etc. :-D

Prøv f.eks. at søg på "open source music" eller lignende;-)

 

Stativ er guld værd... Eller også kan man stable kameraet op et godt sted, og støtte det med hvad man nu har.

 

Mht. musik, selvfølgelig kan man bruge musik hvor tilladelserne er i orden. Men det kan nogle gange være lidt uigennemskueligt... Der er f.eks. en hel del musik der er gratis at downloade - men hvis du vil bruge den i en video som bli'r lagt på nettet, kan der pludselig være helt andre regler der gælder. Så man skal virkelig holde øjnene åbne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det ser rigtig godt ud :)

Det ville nok være bedst hvis man kunne finde/lave en form for stativ til kameraet, eller du bare står stille når du filmer :).

Det med musikken: prøv at se om ikke i kan finde noget som er copyright fri, der er masser af mennesker som gerne vil lade folk bruge deres ting, hvis man bare lige gider linke tilbage til dem sidst i filmen/på siden etc. :-D

Prøv f.eks. at søg på "open source music" eller lignende;-)

 

Tro mig, jeg har stativ med, hvis jeg skal optage noget ordentligt :lol: Klippene i den video var bare tilfældige udklip fra vores gåtur i går, og det er altså svært at gå, filme og holde styr på hunden samtidig :genert: Det var også derfor at det gik galt med hunden, vi mødte - glemte simpelthen at holde øje :oops:

 

Og jeps, jeg vil prøve om jeg kan finde ud af noget med copyright fri musik, jeg garanterer dog intet :5up:

 

Har f.ø megatravlt i dag og i morgen, men dukker nok op i tråden igen til weekenden! :vinken:

 

Det er bare helt i orden :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Nu er tråden jo gået i stå igen :hmm: Nå, men mht. copyright-fri musik kan jeg anbefale videoredigeringsprogrammet Pinnacle Studio. Ikke alene kan det klippe/klistre og lave overlæg, picture-in-picture, tekster og fades/wipes til den helt store guldmedalje, næ det har også en helt fantastisk feature der hedder 'score-fitter'. Her kan vælges mellem en hel række forskellige musikstilarter og variationer - lige fra klassiske sonater over march-musik, ragtime, jazz, easy-listening, tv-jingle-agtig musik til new age og club house. Man markerer i editoren det man vil have sat musik til, går ind i score-fitter, vælger sin musik og trykker 'ok', så laver programmet selv underlægningsmusik der er lige præcis af den længde man har ønsket... og det er helt og aldeles copyrightfrit! Har man ikke nok musik at vælge imellem kan der, relativt billigt, så vidt jeg husker, købes ekstrapakker med endnu mere.

 

Programmet kan arbejde med et hav af spor samtidigt. Der er naturligvis det primære videospor, hvor hovedklippene ligger. Her kan lyden behandles for sig og låses/låses op, klippes, og behandles på alle tænkelige måder. Der kan også laves alverdens former for crossfades vha. de utallige medfølgende skabeloner, eller man kan skabe sine helt egne. Så er der et overlægsspor, der kan indeholde fotos, små overlægsvideoer (f.eks. i forbindelse med pip (billede-i-billede), montagetemaer, skilte/tekster oma. overlægssporet har også sit eget lydspor. Så er der et spor særligt beregnet til skilte, undertekster, rulletekster osv. Al tekst kan sættes til at bevæge sig, f.eks. også som tv2's newsticker der 'crawler' hen over bunden af skærmen. Så har vi også et primært musikspor, her lægges f.eks. underlægningsmusikken ind så den kan køre ubrudt, uanset hvad der ellers sker. Der er naturligvis også et spor til lydeffekter, som der findes en del af som standard, og ellers kan de findes gratis rigtigt mange steder. Endelig er der et spor til speak.

 

Al lyd kan styres via en virtuel mixerpult med skydere til fades og balance, eller man kan gøre det manuelt ved at klikke nogle 'fokuspunkter' og så trække lydniveauet op/ned imellem dem. Endelig kan man naturligvis vælge den lette løsning der hedder automatisk fade in/out mellem to punkter. Både lyd og billede kan reguleres trinløst i hastighed, lyden kan pitchreguleres (hvis man afspiller hurtigt, så der ikke kommer Rasmus Radiomus-stemmer ) og skulle man have lyst til det, kan alting såmænd også afspilles baglæns!

 

Programmet kan lave film til en række forskellige formater, mener faktisk der er en indstilling specifikt optimeret til YouTube?! Eller man kan vælge at få lavet det hele i ægte dvd-format med menuer osv.

 

Jeg er naturligvis også nødt til at nævne minusserne: programmet opretter en række hjælpefiler undervejs, og disse kan godt komme til at optage uhyggelig meget plads på harddisken - så rigtig god plads er en nødvendighed. Et andet minus er, at det er meget fintfølende. Hvis man sætter det igang med en beregningsopgave må man IKKE forstyrre det i processen, heller ikke selvom man har travlt og/eller er utålmodig. Klikker man f.eks. i et spor, mens programmet er ved at lave udregninger til et andet... så går det ned! Jeg har betalt dyre lærepenge på den konto, tro mig! Endelig kan der af og til opstå fejl under den afsluttende konverting til det endelige format - det sker dog ikke 'i det skjulte' så at sige, så man tror tingene er i orden, men viser sig ikke at være det. Nej, der kommer simpelthen en fejlmelding eller processen går bare i stå. Heldigvis har man (naturligvis) gemt projektet lige forinden og kan så prøve igen, men det er da selvfølgelig træls når man kommer hjem og tror man har en færdig film, og så opdager man skal konvertere forfra.

 

Jeg har lavet en del film med programmet og er meget tilfreds - bl.a. 3 udsendelser a hver 30-45 minutter om ombygningen af internatet. Men hvad så med prisen? Ja, det er egentlig forbavsende billigt, følger endda med nogle grafikkort o.lign. - mener det drejer sig om max. 500 kroner (er ved at være et par år siden) og det må jo siges at være småpenge i forhold til projektets størrelse.

 

Naturligvis kræver det lige lidt tilvænning at blive dus med programmet, men har man lidt erfaring på området vil man hurtigt være i stand til at opnå rigtigt fine resultater.

Link til indlæg
Del på andre sites

^^

 

Okay, ja, det lyder pænt godt! :shock: Har selv et, der hedder "Studio Launcher", det er bare ok, og så kan man ikke sige mere om det... Har pt. 640gb. harddisk (hvoraf noget er brugt) og skulle jeg få fat i Pinnacle så sletter jeg da godt nok det gamle "Studio Launcher" - for DET fylder altså også rigtig meget!

 

Uh, og mis_menelli...? Jeg er efterhånden forvirret med om hvorvidt du og Bamse skulle filmes - og af hvem? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst lillefod

Mht. musik, så vil jeg viiirkelig anbefale at vi IKKE bruger nogen som helst musik på videoerne! Hvis ikke det er noget man selv har skrevet, selvfølgelig...

 

Enig i den markerede del, men det har ikke noget med copyright at gøre. Jeg synes bare ikke der skal være musik i en "lærings-video". Det kan jo være ret forstyrrende og man risikerer at gå glip af feks. "klik" osv. der kan have betydning for det der demonstreres.

 

 

Youtube er skrappe med copyrightlovene, og har man brugt musik man ikke har copyright på, så risikerer man at video'en simpelthen bli'r slettet. Og det ville jo ikke være så godt, på netop denne side!

 

Synes absolut ikke Youtube er skrappe... Men de selskaber og labels der holder rettigheder, er til gengæld hurtigt ude hvis man bruger deres musik :engel:

Jeg har flere videoer på Youtube med musik, men kun én video er blevet "begrænset". Rettighederne til det musik (prodigy) jeg har brugt tilhører PIAS, Sony Music Entertainment, Blanco y Negro og EMI Publishing. Den eneste besked jeg har fået er at Youtube har blokeret videoen i Tyskerland, pga. ovenstående selskabers rettigheder og at jeg kunne klage, hvis jeg mente det var uberettiget. Samtidigt skrev de også at jeg ikke behøver at foretage mig yderligere :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...