Petrine Skrevet Januar 14, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2011 Petrine træner pose, har et tæppe over en stol og så skal hun gå gennem tæppet - præcis hvornår skal jeg klikke? Når hun er under tæppet? Når hun stikker snuden ud? Når hun er helt igennem? En (af aussie-folkene) skrev om krops-hukommelse, noget med at lave en lynhurtig sit-dæk-sit-dæk-stå-serie, skal man så klikke efter hver del eller først efter en hel serie? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2011 Petrine træner pose, har et tæppe over en stol og så skal hun gå gennem tæppet - præcis hvornår skal jeg klikke? Når hun er under tæppet? Når hun stikker snuden ud? Når hun er helt igennem?Det kommer vel lidt an på hvor i træningsforløbet du er..? Hvis du vil shape det hele, så må du vel først klikke for at hun kigger på tæppet, så for at hun sætter snuden mod det, så for at hun stikker hovedet under, så for at hun ta'r et skridt frem under det osv. osv. Altså ikke at det nødvendigvis er netop de kriterier, men princippet i det - dele op i mindre bidder. Når hun så til sidst går igennem hele "posen" så skal klikkeren væk, og du belønner bare som normalt efter en forhindring. Sådan ville jeg gøre i hvert fald. En (af aussie-folkene) skrev om krops-hukommelse, noget med at lave en lynhurtig sit-dæk-sit-dæk-stå-serie, skal man så klikke efter hver del eller først efter en hel serie? Den forstår jeg så ikke helt..? Men det er vel lidt det samme - klikkeren bruges til indlæringen, så når hunden kan sine positioner er klikkeren vel væk? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2011 Aner ikke om jeg shaper, hun har ømme ører og bryder sig ikke om posen, så hun er startet med at gå under tæppet og så rykker jeg det længre og længre nede, nu er det så helt nede ved gulvet, jeg siger pose og hun fiser igennem (tæppet skulle gerne ende med at være lige så langt som en pose), jeg klikker stadig (tror jeg er rigtigt), men bliver mere og mere i tvivl om hvornår jeg skal klikke, nu hvor hun kommer i nærkontakt med tæppet. Ih, skulle have spurgte den aussie-person (har glemt hvem af dem det var ), jeg må lige lede! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2011 Aner ikke om jeg shaper, hun har ømme ører og bryder sig ikke om posen, så hun er startet med at gå under tæppet og så rykker jeg det længre og længre nede, nu er det så helt nede ved gulvet, jeg siger pose og hun fiser igennem (tæppet skulle gerne ende med at være lige så langt som en pose), jeg klikker stadig (tror jeg er rigtigt), men bliver mere og mere i tvivl om hvornår jeg skal klikke, nu hvor hun kommer i nærkontakt med tæppet. Ih, skulle have spurgte den aussie-person (har glemt hvem af dem det var ), jeg må lige lede! Okay, så ville jeg nok bare klikke dér hvor hun er i nærkontakt med tæppet, og så evt. trække det lidt når tæppet bli'r længere. Evt. kan du jo også bare droppe klikkeren, hvis hun har fanget idéen, og så bare rose hende med stemmen hele vejen igennem tæppet, og belønne når hun kommer ud? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2011 Evt. kan du jo også bare droppe klikkeren, Niks, nu klikkertræner jeg Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2011 Niks, nu klikkertræner jeg Nå ja, men selv om man klikkertræner så bruger man jo kun klikkeren ved selve indlæringen - når hunden har forstået øvelsen så skal den altså lægges væk! Og i princippet har hun jo forstået øvelsen, hvis hun går under tæppet... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Januar 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2011 Aner ikke om jeg shaper, hun har ømme ører og bryder sig ikke om posen, så hun er startet med at gå under tæppet og så rykker jeg det længre og længre nede, nu er det så helt nede ved gulvet, jeg siger pose og hun fiser igennem (tæppet skulle gerne ende med at være lige så langt som en pose), jeg klikker stadig (tror jeg er rigtigt), men bliver mere og mere i tvivl om hvornår jeg skal klikke, nu hvor hun kommer i nærkontakt med tæppet. Ih, skulle have spurgte den aussie-person (har glemt hvem af dem det var ), jeg må lige lede! Kan godt følge Korvis, er lidt i tvivl om, hvor langt henne i øvelsen Petrine er. Er der berøring med tæppet? Du siger hun fiser lige igennem, men er det med eller uden kropskontakt? Som hovedregel bruger jeg kun klikkeren, når udfordringen/sværhedsgraden øges. Ikke når det er noget, hunden allerede kan/kender. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret Januar 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2011 Petrine træner pose, har et tæppe over en stol og så skal hun gå gennem tæppet - præcis hvornår skal jeg klikke? Når hun er under tæppet? Når hun stikker snuden ud? Når hun er helt igennem? En (af aussie-folkene) skrev om krops-hukommelse, noget med at lave en lynhurtig sit-dæk-sit-dæk-stå-serie, skal man så klikke efter hver del eller først efter en hel serie? Hrmffff.... jeg har altså Border Collier :mrgreen: I starten klikker du får hver del - i sit, dæk, stå vil det så sige for hvert skift. Først når hunden helt automatisk kan udføre dem, går du over til at sætte flere sammen. Mht. posetræningen, så ville jeg vurdere, hvad der er svært for Petrine - er hun bange for at stikke snuden ind? For så ville jeg klikke, når hun nærmer sig.... Hvis hun bare drøner igennem ville jeg bare lege med hende på den anden side og ikke bekymre mig om at klikke - alternativt kan du øge sværhedsgraden ved at lade hende "søge" indgangen - dvs. starte i forskellige vinkler. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2011 Border, Aussie, sådan noget hyrde noget Endnu engang fremviser jeg min totale mangel på forståelse for klikkeren, men takker for input! Petrine kan ikke lide kontakten mellem ører og pose, lige pt er der et kvart sekunds kontakt, når hun skal gennem en rigtig pose er der vel 2 sekunders kontakt, så det satser jeg på at nå op til....og vil misbruge klikkeren hele vejen (troede seriøst den skulle blive fremme altid, suk) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2011 Er det en ide at lave øretræning først? Hvis hun er lidt øm overfor ting der berører hendes ører, så kunne du måske starte med en klud - vaskeklud- viskestykke- gulvklud - håndklæde der glider hen over ørene? Eller måske kunne du løfte tæppet lidt? Kan hun se igennem posen? Ellers hvis tæppet hænger lodret fra stolen, så ville jeg klikke lige idet hun stikker snuden ud på den anden side. Hun behøver ikke at være helt igennem til at starte med. Kan hæve tæppet en lille smule i starten, så hun kan se igennem det? Du kan eventuelt kombinere det ved at ligge nogle guffer/ et legetøj på den anden side af tæppet?. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2011 Eller måske kunne du løfte tæppet lidt? Kan hun se igennem posen? Hun kommer ikke til at kunne se gennem posen til agility! Har et tæppe til at hænge ned over en stol, som hun så skal gå under, startede med at det var oppe over ørerne, og har så langsomt sænket det en centimeter ad gangen. Er nået til at tæppet nu ligger hen ad gulvet. Udover ømme ører, så bryder hun sig vist generelt ikke om at gå gennem noget, uden at kunne se igennem, mistænker katten har givet hende en lidt for voldsom krammer, når hun har leget i dynen (førhen kunne hun godt lide, at lave tunnel i dynen, det gør hun ikke mere) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2011 Hun kommer ikke til at kunne se gennem posen til agility! Har et tæppe til at hænge ned over en stol, som hun så skal gå under, startede med at det var oppe over ørerne, og har så langsomt sænket det en centimeter ad gangen. Er nået til at tæppet nu ligger hen ad gulvet. Udover ømme ører, så bryder hun sig vist generelt ikke om at gå gennem noget, uden at kunne se igennem, mistænker katten har givet hende en lidt for voldsom krammer, når hun har leget i dynen (førhen kunne hun godt lide, at lave tunnel i dynen, det gør hun ikke mere) Haha ja, det kan de ikke til agility. Men til agility der er der som regel en træner eller familiemedlem, der sender hunden afsted, imens en ejer står i den anden ende og løfter posen lidt, så hunden har lyst til at løbe igennem. Så vanker der, ros, godbidder eller lejetøj og klap og kæl i den anden ende. Det handler om at få hunden til at føle, at det at løbe igennem posen, det er det bedste den har gjort nogensinde. Så alt efter hvilken type hund, så skal der fanfare, trommehvirvler og truthorn i gang for at fejre begivenheden. :klap: Nogle hunde bryder sig så ikke så meget om store armbevægleser, så der må man lige afpasse begrejstringen, men det skal stadig fejres, så den får en aha! oplevelse. Nogengange kan man endda se på hunden, at den selv er overrasket over din glæde og så får den lyst til at gøre det igen, lige med det samme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2011 Har prøvet i 1½ år med alt muligt at få Petrine igennem, nu er hun så startet til agility et nyt sted med en spade-træner, så vi måtte gøre noget drastisk og jeg tror tæppe-over-stol er ret effektivt Har nu prøvet at sige sit-dæk-stå-sit uden klik-guf efter hver ting, Petrine laver to ting og så går hun i strejke :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts