Dinah Besvaret Januar 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2010 Jeg gik ud med Thim liggende indenfor på sofa. Han skulle ligge musestille, og jeg sagde til det ekstremt hostende barn, at han ikke måtte hoste imens:genert: Da jeg så kom ind, spurgte jeg ham om hun havde sagt noget: NOP:banan: Så spurgte jeg, hvor hun havde ligget henne:"Øh, hvor skulle jeg vide det fra, mor, når jeg ikke måtte bevæge mig":stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Januar 29, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2010 Jeg gik ud med Thim liggende indenfor på sofa. Han skulle ligge musestille, og jeg sagde til det ekstremt hostende barn, at han ikke måtte hoste imens:genert: Da jeg så kom ind, spurgte jeg ham om hun havde sagt noget: NOP:banan: Så spurgte jeg, hvor hun havde ligget henne:"Øh, hvor skulle jeg vide det fra, mor, når jeg ikke måtte bevæge mig":stupid: HA, elsker Thim. :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buju Besvaret Januar 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2010 Hej jer. Lige et spørgsmål - har ledt efter det lydoptagnings program jeg har set en af jer skrive om, men kan ikke finde navnet (her i tråden altså). Eller måske et program som kan optage via computerens indbyggede kamera? Jeg har ikke skype. Ved nemlig at Motor gør af katten.... og det tolker jeg ikke som andet end at han gerne vil tygge i den. Har i tænkt mere over at lave en sticky hjælpeseddel til nykommere? Ting som tegn på begyndende (hvis man kan kalde det det) seperations angst vil nok være en rigtig god ide, hvis nu nogen kunne nå at tage en sådan ting i opløbet? Håber 2010 går godt for jeres alene hjemme træning! Vi brugte et program der hedder peak - det virker i hvert fald til mac, ved ikke om det virker til pc Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Januar 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 I morgen starter det nye semester Og vi er nået op på 3 minutter.. Kan jo ikke engang nå at komme ned og låse min cykel op på 3 minutter. Så kan nok heller ikke nå til Roskilde på 3 minutter (der hvor jeg studerer). Shit, det her semester bliver noget for sig selv... Det bliver virkelig forfærdeligt at skulle forhandle om hvis tur det nu er til at pjække. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Januar 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 I morgen starter det nye semester Og vi er nået op på 3 minutter.. Kan jo ikke engang nå at komme ned og låse min cykel op på 3 minutter. Så kan nok heller ikke nå til Roskilde på 3 minutter (der hvor jeg studerer). Shit, det her semester bliver noget for sig selv... Det bliver virkelig forfærdeligt at skulle forhandle om hvis tur det nu er til at pjække. Nøj altså - louie: LÆR DET DOG:evil: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Januar 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 Her satser jeg selvfølgelig på en super uge :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Januar 31, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 I morgen starter det nye semester Og vi er nået op på 3 minutter.. Kan jo ikke engang nå at komme ned og låse min cykel op på 3 minutter. Så kan nok heller ikke nå til Roskilde på 3 minutter (der hvor jeg studerer). Shit, det her semester bliver noget for sig selv... Det bliver virkelig forfærdeligt at skulle forhandle om hvis tur det nu er til at pjække. Jeg ved godt, at det ikke føles sådan - men 3 minutter på 3 uger er faktisk flot for en hund, der har så svært ved at lære det. I første omgangs træning tog det Tyson et par måneder at komme så langt op i tid. Men for pokker, jeg ved præcis, hvor surt og frustrerende og hæmmende det er. I det mindste er I to til at deles om byrden. :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Januar 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 Jeg ved godt, at det ikke føles sådan - men 3 minutter på 3 uger er faktisk flot for en hund, der har så svært ved at lære det. I første omgangs træning tog det Tyson et par måneder at komme så langt op i tid. Men for pokker, jeg ved præcis, hvor surt og frustrerende og hæmmende det er. I det mindste er I to til at deles om byrden. :ae: Vi ved det godt - det ér jo flot! Og prøver også at sige det til os selv rimelig ofte, når det føles som om det står i stampe, så det er fint du også lige hjælper til med det :5up: Har du haft det opfølgende besøg? Ninja var hos os i fredags og vi fik justeret planen lidt. Blandt andet skal vi prøve at dække ham mere på puden hvor vi bare bliver i lejligheden og går lidt rundt eller fordyber os i et eller andet - forhåbentlig vil det hjælpe på hans problem med ikke at forstå konceptet den første gang når vi starter træningen op. Så jeg har lige stået og vasket op i to minutter mens han bare lå fint. Og så har hun lovet at sende mig et lille skema over antal øvegange pr. dag og hvor meget vi må øge tiden med i de forskellige tidsrum osv. Det glæder jeg mig meget til.. Så vil jeg forhåbentlig være bedre til ikke at trække den for længe end han kan klare, når jeg har noget på skrift om hvad jeg må. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Januar 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 Vi ved det godt - det ér jo flot! Og prøver også at sige det til os selv rimelig ofte, når det føles som om det står i stampe, så det er fint du også lige hjælper til med det :5up: Har du haft det opfølgende besøg? Ninja var hos os i fredags og vi fik justeret planen lidt. Blandt andet skal vi prøve at dække ham mere på puden hvor vi bare bliver i lejligheden og går lidt rundt eller fordyber os i et eller andet - forhåbentlig vil det hjælpe på hans problem med ikke at forstå konceptet den første gang når vi starter træningen op. Så jeg har lige stået og vasket op i to minutter mens han bare lå fint. Og så har hun lovet at sende mig et lille skema over antal øvegange pr. dag og hvor meget vi må øge tiden med i de forskellige tidsrum osv. Det glæder jeg mig meget til.. Så vil jeg forhåbentlig være bedre til ikke at trække den for længe end han kan klare, når jeg har noget på skrift om hvad jeg må. ai hvor flot trods alt :klap: Har du en plan over, hvad Ninjamor ellers har sagt til dig, som vi kunne lægge som link i første indlæg? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Januar 31, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 Vi ved det godt - det ér jo flot! Og prøver også at sige det til os selv rimelig ofte, når det føles som om det står i stampe, så det er fint du også lige hjælper til med det :5up: Har du haft det opfølgende besøg? Ninja var hos os i fredags og vi fik justeret planen lidt. Blandt andet skal vi prøve at dække ham mere på puden hvor vi bare bliver i lejligheden og går lidt rundt eller fordyber os i et eller andet - forhåbentlig vil det hjælpe på hans problem med ikke at forstå konceptet den første gang når vi starter træningen op. Så jeg har lige stået og vasket op i to minutter mens han bare lå fint. Og så har hun lovet at sende mig et lille skema over antal øvegange pr. dag og hvor meget vi må øge tiden med i de forskellige tidsrum osv. Det glæder jeg mig meget til.. Så vil jeg forhåbentlig være bedre til ikke at trække den for længe end han kan klare, når jeg har noget på skrift om hvad jeg må. Jeg ved godt, at det er svært at huske, når man synes, at det går megalangsomt. Men til gengæld skal man prøve at huske, at det meget langsommelige grundarbejde med museskridt betaler sig i den anden ende, når man pludselig begynder at kunne gå hurtigere frem. Ninjaen kom også hjem til mig i fredags. Der var nu ikke så meget at sige, for det går jo strålende, men jeg fik da mulighed for at prale af Tyson. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Januar 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 Jeg ved godt, at det er svært at huske, når man synes, at det går megalangsomt. Men til gengæld skal man prøve at huske, at det meget langsommelige grundarbejde med museskridt betaler sig i den anden ende, når man pludselig begynder at kunne gå hurtigere frem. Ninjaen kom også hjem til mig i fredags. Der var nu ikke så meget at sige, for det går jo strålende, men jeg fik da mulighed for at prale af Tyson. Det er jo fantastisk:klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Januar 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 Jeg ved godt, at det er svært at huske, når man synes, at det går megalangsomt. Men til gengæld skal man prøve at huske, at det meget langsommelige grundarbejde med museskridt betaler sig i den anden ende, når man pludselig begynder at kunne gå hurtigere frem. Ninjaen kom også hjem til mig i fredags. Der var nu ikke så meget at sige, for det går jo strålende, men jeg fik da mulighed for at prale af Tyson. :klap::klap: Haha, pas nu på det ikke stiger jer til hovedet.. Men I ér jo bare for seje altså! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Januar 31, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 :klap::klap: Haha, pas nu på det ikke stiger jer til hovedet.. Men I ér jo bare for seje altså! Det ér allerede steget os til hovedet - vi er de sejeste i verden! :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Januar 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 Det ér allerede steget os til hovedet - vi er de sejeste i verden! :banan: Det er I i hvert fald:banan::banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Januar 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 Louie er en Coton de Tulear, intakt hanhund, på 9 mdr. som gør når han forlades. Aktivitet For tiden ser aktivitetsplanen ud som følger: i alt ca 1½ time med ture, hvoraf der er fri leg med andre hunde, når dette kan lade sig gøre. Morgenturen, som varer ca. en time, inkluderer fodersøg af 20 – 30 minutter. Derudover bliver Louie trænet ca. en gang om ugen i ca. 20 minutter. Rutinen forud for afsked ligger fast. Foreslag til træningsplan: Øget daglig aktivering så vi sikrer at Louie bliver mæt af oplevelser og stimulering dagligt, dette er en modvægt til frustration/stress ifm. at blive forladt. Det er en væsentlig del af træning i separation at hans behov for aktivering tilfredsstilles. Aktivering deles ind i forskellige områder: Næsearbejde, problemløsning, generel aktivering, nyindlæring og kropskontrol. Jeg vil foreslå, at I holder fast i morgenrutinen med fodersøg og evt. leg med andre hunde. I er bevidste om vigtigheden af at Louie skal være faldet helt til ro efter aktivitet, før han forlades. Indenfor kan Louie aktiveres med legekassen, som vi introducerede ved besøget, og med ”bliv” øvelsen hvor I begge to øver ham i at blive i stuen, mens I gradvist øger afstanden til ham for til sidst at forlade lejligheden. Da han meget gerne vil træne, synes jeg, I skal bruge en del energi på denne model da der kan etableres et forhold til separation, så det i Louis hjerne ”bare er træning” af en øvelse. Dermed ændrer han holdning til at blive forladt. Legekassen skal han gerne op på at bruge ca. 10 - 20 minutter på. Når han er det begynder I at forlade ham for straks at komme tilbage igen. Nye oplevelser: I det omfang det er muligt vil det være passende at tilbyde en ny oplevelse for Louie 1 – 2 gange om ugen de næste 3 – 4 uger. Nye oplevelser kræver opmærksomhed og giver dermed en god træthed. Ydermere stimuleres alle hundes sanser når de kommer et fremmed sted hen. Det kan være en fremmed strand, en skovtur, en tur på strøget, til en bådehavn, faktisk hvad som helst ud over det vante og hvor der enten sker en del han skal forholde sig til eller hvor han engageres i undersøgelse af området. Et par timer vil være fint. På sådanne ture kan kropskontrol gennem balancegang på væltede træstammer, skæve sten o.lign. udfordre Louies balanceevne og koordination. Der kan gemmes godbidder rundt i skovbunden mv. Træning af nye øvelser: Introducer et par nye øvelser om ugen så der stadig sker noget nyt, han skal tage stilling til. Dette kan i princippet være at øve større afstand i øvelser han allerede kan, længere varighed og forstyrrelser. Nye øvelser: Halsgivning på signal og derefter et tydeligt stopsignal, således at Louie lærer at stoppe på signal. Fortsæt med ”hviske”... Separationstræning: Efter aktivering og derefter opnået ro tages legekassen frem, Louie sættes i gang med den og forlades med tydeligt signal f.eks. ”bliv hjemme” eller andet. Samme signal hver gang. Forlad ham og kom straks tilbage. Han skal helst ikke have forladt kassen. Har han det dropppes yderligere lidt godbidder derned og I venter på, at han er i gang igen, før han atter forlades. I kan med fordel øve dette ved, at I går i køkkenet og laver noget der med døren lukket, men det skal bygges gradvist op så døren først bare lukkes og åbnes straks, så han bliver overbevist om at I kommer tilbage ”med det samme”. Dette øves, og gerne flere gange dagligt, til han viser han er overbevist om at I kommer tilbage og derfor bliver ved kassen. Når træningen ender fjernes kassen. Herfra forlænges alenemomentet et par sekunder af gangen. Jeg kan ikke give et præcist bud på, om der kan forlænges med 2 – eller 5 sekunder da dette er individuelt, I må prøve jer frem. Han må under ingen omstændigheder nå at blive urolig. Sker dette skal I et skridt tilbage i træningen og øge tiden langsommere herfra. Typisk skal der øges i varigheden efter ca 8 gentagelser på samme niveau. Sideløbende med denne træning, øves med klikker (eller uden) som vi gjorde det ved mit besøg. Pas meget på ikke at rose for rørstrømsk, da det er ro vi gerne vil have, så ros hjerteligt, men lidt afdæmpet. Øv på alle tider af dagen, med og uden overtøj på, så Louie ikke lærer at ”alene” kun er ok, når I er i indetøj. Det er en stor fordel at skrive skema over træningen så I ved præcist hvor langt I er nået til og ikke kommer til at forlade ham længere tid end han kan klare. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Januar 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 Så Dinah, nu ligger den ovenfor.. Havde slet ikke set det du/I havde lavet i første indlæg. Smart.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Januar 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 Hvad bruger I som legekasse, hvor stor er den og hvormeget har I i den? (udover de godbidder den skal søge efter;-)) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Januar 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 Hvad bruger I som legekasse, hvor stor er den og hvormeget har I i den? (udover de godbidder den skal søge efter;-)) Rent faktisk bruger vi ikke længere legekasse-modellen ifm. han bliver forladt - så planen holder ikke rigtig. Dækker ham nu på en pude i stedet, da han ikke rigtig fangede at vi gik fra ham - selvom vi gjorde tydeligt opmærksom på det - og i stedet blev kørt op af kassen og gøede lige så snart godbidderne slap op og vi ikke var der. Men vi bruger en gammel sodavandskasse (sådan en af træ). Der er bare en masse legeting i - bamser, ruskere, tørrede okseører osv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Januar 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 Rent faktisk bruger vi ikke længere legekasse-modellen ifm. han bliver forladt - så planen holder ikke rigtig. Dækker ham nu på en pude i stedet, da han ikke rigtig fangede at vi gik fra ham - selvom vi gjorde tydeligt opmærksom på det - og i stedet blev kørt op af kassen og gøede lige så snart godbidderne slap op og vi ikke var der. Men vi bruger en gammel sodavandskasse (sådan en af træ). Der er bare en masse legeting i - bamser, ruskere, tørrede okseører osv. Tak - det var nemlig bare for at få en fornemmelse af, hvor stor den skal være Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Januar 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2010 Tak - det var nemlig bare for at få en fornemmelse af, hvor stor den skal være Den må gerne være så stor så hun lige nøjagtig kan stå oppe i den.. Louie ser så sød ud når han står deroppe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Februar 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 1, 2010 :klap:Har du en plan over, hvad Ninjamor ellers har sagt til dig, som vi kunne lægge som link i første indlæg? Hub hub hub... Hvis I lægger nogle af mine planer ind som sticky, bedes I skrive MEGET TYDELIGT; at planerne er sammensat til den enkelte hund ud fra de oplysninger jeg har om den og, som medicin, ikke er noget der passer til alle hunde. Og at der kan blive justeret hen ad vejen efter behov Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Februar 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 1, 2010 Hub hub hub... Hvis I lægger nogle af mine planer ind som sticky, bedes I skrive MEGET TYDELIGT; at planerne er sammensat til den enkelte hund ud fra de oplysninger jeg har om den og, som medicin, ikke er noget der passer til alle hunde. Og at der kan blive justeret hen ad vejen efter behov god idé. Det skriver jeg lige i første indlæg. Louies er vist den eneste, der er direkte skrevet. Generelt er det jo også vigtigt at pointere, at hver af vores idéer, som fører til sejre, mange gange kun er gode for den enkelte hund.:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Februar 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 1, 2010 Hub hub hub... Hvis I lægger nogle af mine planer ind som sticky, bedes I skrive MEGET TYDELIGT; at planerne er sammensat til den enkelte hund ud fra de oplysninger jeg har om den og, som medicin, ikke er noget der passer til alle hunde. Og at der kan blive justeret hen ad vejen efter behov god idé. Det skriver jeg lige i første indlæg. Louies er vist den eneste, der er direkte skrevet. Generelt er det jo også vigtigt at pointere, at hver af vores idéer, som fører til sejre, mange gange kun er gode for den enkelte hund.:5up: Done:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Februar 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 1, 2010 11 minutter:banan: Hun stod godt nok ved døren, da jeg kom, men hun kan godt ha hørt mine tunge skridt i sneen udenfor og at jeg var på vej - man kan jo ikke liste i dette vejr:-D Ikke desto mindre var der kun lidt udsving på lyden fra fjernsynet og ikke fra Cleo:vuf: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 1, 2010 Ævævææv! Træningen er bare gået galt den sidste tid, efter vi nåede op på 40min. Fejlkommunikation med mine forældre førte til, at vi aldrig fik trænet mere end 10min og 20min i sidste uge og torsdag og fredag lagde de sig begge syge :damn: I dag var min far så fortsat syg, men vi tænkte, at han måske kunne gemme sig på et værelse ovenpå, så Møffe ikke vidste, at han var der... Jeg dummede mig så bare gevaldigt :damn: Vi kom tilbage fra gåturen og Møffe var noget rastløs/havde svært ved at falde til ro. Da han så endelig lagde sig ned, lod jeg der gå 1-1½min, før jeg begyndte at tage overtøj på og gik. Min far ringede 30-40min inde, at Møffe vidst nok kunne høre ham og havde gøet et par gange. Ok, han blev deroppe, til jeg kom hjem. Og denne gang blev jeg desværre (selvfølgelig) mødt af en stresset Møffe, der havde bidt i både et par handsker, en træting, vi bruger til vores stuedør og et blomsterskilt. ØV ALTSÅ! Men forsøger med 50min. igen i morgen, sørger bare for at han er træt og har tid til at falde ordentligt til ro... Og så jeg virkelig for, at det lykkes! Og til Dinah: VILDT MEGET TILLYKKE MED DE 11 MINUTTER! :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts