Hop til indhold

Tysons alene-hjemme-træning - og P-P-Peros og andre, der har lyst til at deltage :-)

sonja77
 Share

Recommended Posts

• Svar 4,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu bliver jeg altså nødt til at spørge om noget... og det er ikke for at være kritisk eller negativ... spørgsmålet er stillet i REN nysgerrighed.

Noget jeg altid har lagt meget vægt på i min alene-hjemme træning er at hunden under indlæring skal have tid til at forholde sig til det at være alene og når vi kommer op i tid (og over "forholde sig til"-delen) gerne være sovende under hele seperationen.

Men noget jeg har oplevet at være lige så vigtigt få formidlet til hunden under alene hjemme processen er, at jeg aldrig aldrig aldrig nogensinde går fra den mere end én gang og den kan regne med at jeg er kommet tilbage "for good" når jeg kommer ind af døren. Ligemeget om den har været alene i 5 minutter eller 9 timer.

Dette for at forhindre at hunden går og "afventer" signaler på om jeg nu går igen og på den måde på sigt får opbygget et anspændt forhold til det at blive forladt, ved at gå og "vente".

Efter at have fulgt denne tråd igennem tiden, kan jeg nu ikke lade være med at spørge... Er du ikke bange for at du spænder ben for dig selv, ved at gå fra dem så mange gange i løbet af dagen? :-)

Jeg går ud fra at det er din adfærdsbehandler der har rådet dig? Ved du hvad tanken bag dette er?

Hvor lang tid bruger du for øvrigt på at træne alene hjemme med en ny hund? :hmm: Jeg tænker bare... hvis du selv i starten kun går fra den én gang om dagen... og de første mange gange jo bare er ud af døren og ind igen... ud af døren nogle sekunder og ind igen osv. Trapper du så meget hurtigt op i tid på et tidspunkt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor lang tid bruger du for øvrigt på at træne alene hjemme med en ny hund? :hmm: Jeg tænker bare... hvis du selv i starten kun går fra den én gang om dagen... og de første mange gange jo bare er ud af døren og ind igen... ud af døren nogle sekunder og ind igen osv. Trapper du så meget hurtigt op i tid på et tidspunkt?

Med Stella tog det 3 uger... Med Asta gik der 14 dage hvor vi var nået op på en 5 timers tid... nej, nok nærmere 4 tror jeg... men så begyndte hun at pive på videoerne, nok fordi jeg var gået for hurtigt frem, så det var en ommer der varede cirka 6-8 uger så vidt jeg husker.

Jeg går slet ikke ud og ind i sekunder på den måde. Jeg kan ikke se formålet, for hunden får IMHO på ingen måder muligheden for at forholde sig til alene hjemme situationen hvis man kommer tilbage med det samme.

Jeg er startet med at tømme postkassen eller lign. første dag, så gå ned og starte bilen anden dag og så udvide derfra. Først i spring på 5 minutter, så 15 minutter, så 30 minutter og til sidst i timer :vedikke:

Jeg videooptager hele tiden, og laver hunden noget som helt andet end at sove, så starter jeg forfra - hvilket var hvad der skete med Asta, som lå i sofaen og pev i nogle minutter da jeg gik og igen halvvejs i processen.

Redigeret af Lykkeliv
Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen gør det det? For... du bliver jo ved med at have problemer :genert:

Tyson var stabil i flere måneder i min gamle lejlighed.

Da vi så flyttede, "glemte" han, at han kunne være alene. Der fik jeg så hjælp af Ninjamor, og på ret kort tid kunne han igen være alene en hel arbejdsdag uden problemer.

For nogle uger siden havde han så en dum oplevelse i parken, hvor han blev meget bange. Jeg blev ikke i parken og fik ham afreageret, og efterfølgende lod jeg ham være alene hjemme en hel dag, hvor han desværre stadig havde den dumme følelse i kroppen. Det resulterede i at han hylede og gøede hele dagen.

Siden da har han haft problemer med morgenafskeden. På alle andre tidspunkter af dagen har han ingen problemer og kan sagtens være alene i 6-7 timer om eftermiddag eller aftenen - også selvom jeg er gået i kortere tidsrum tidligere på dagen.

Lige nu træner jeg helt forfra med begge hunde, da Shabi jo også skal lære at være alene. Og jeg krydser virkelig fingre for, at Tyson så får genindlært, at morgenafskeden er ok. I går gik jeg med Shabi, hvor Tyson var alene en times tid om eftermiddagen. Det var der ingen problemer med, selvom vi havde trænet ind og ud af døren flere gange inden.

Nu er der jo meget at arbejde op imod med Tyson. Han skiftede hjem flere gange, inden jeg fik ham, da han var 14 mdr., og de forrige ejere gik bare fra ham uden at træne alene hjemme og lod ham bare stå og gø. Men han HAR jo lært det, og kan stadig alle andre tidspunkter end om morgenen. Så jo, jeg mener, at det virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er han blevet helt rask og smertefri?

Det er jo dét.. Han får ikke længere smertestillende, men om han er smertefri :hmm:

Han tisser rigtig mange, og rigtig store tåre om dagen, så han er bestemt ikke rask :cry: Jeg er bare så bange for, at hvis der går for længe uden øvning, så glemmer han alt, og vi skal starte forfra (igen) og være 2 måneder om at nå op på ti minutter. Men omvendt er det jo også dumt, hvis han får dårlige gø-oplevelser nu, men siden vi begyndte igen er det jo kun gået godt og hurtigt fremad.. Bortset fra i går :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er jo dét.. Han får ikke længere smertestillende, men om han er smertefri :hmm:

Han tisser rigtig mange, og rigtig store tåre om dagen, så han er bestemt ikke rask :cry: Jeg er bare så bange for, at hvis der går for længe uden øvning, så glemmer han alt, og vi skal starte forfra (igen) og være 2 måneder om at nå op på ti minutter. Men omvendt er det jo også dumt, hvis han får dårlige gø-oplevelser nu, men siden vi begyndte igen er det jo kun gået godt og hurtigt fremad.. Bortset fra i går :cry:

Har du talt med dyrlægen fornylig?

Det Louie gør er det han lærer, skal du huske på :cry:

Dum frustrerende situation :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du talt med dyrlægen fornylig?

Det Louie gør er det han lærer, skal du huske på :cry:

Dum frustrerende situation :ae:

Nej, ikke siden vi hentede foderet og pillerne.. Men der sagde hun, at det hovedsageligt er foderet, der nedbryder urinstenene.. Og man skal fodre med det i mindst 5 uger... Så det har desværre lange udsigter.

Ja, og lige nu lærer han altid at være sammen med os :cry:

(Jeg er til gengæld rimelig træt af at tørre tis op, hehe)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvor giver det til gengæld god mening, at det kan have haft stor indflydelse på alene hjemme problemet.

Jeg tænker, at sådan noget kan have været ret længe undervejs, ligesom blærebetændelse hos mennesker.

Tænk, hvis han har/har haft den der følelse af hele tiden at skulle tisse. Og så går man bare fra ham, og han vil bare ENORMT gerne med ud at tisse! Det giver også ret god mening ift. at jeg ikke har følt, at han har været decideret angst over at være alene (i hvert fald ikke efter vi startede forfra sidst), det var mere en irritation over at blive efterladt...

Selvom han havde gøet lidt, var han slet ikke vildt glad, når jeg kom ind fx. Nogle gange gad han ikke engang hen og sige hej.

Jeg ved det ikke :vedikke: Vi har bare talt om, at det egentlig giver meget god mening. Hvis han har haft den der irritable følelse i kroppen, så er det nok ikke fedt at blive efterladt alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Men hvor giver det til gengæld god mening, at det kan have haft stor indflydelse på alene hjemme problemet.

Jeg tænker, at sådan noget kan have været ret længe undervejs, ligesom blærebetændelse hos mennesker.

Tænk, hvis han har/har haft den der følelse af hele tiden at skulle tisse. Og så går man bare fra ham, og han vil bare ENORMT gerne med ud at tisse! Det giver også ret god mening ift. at jeg ikke har følt, at han har været decideret angst over at være alene (i hvert fald ikke efter vi startede forfra sidst), det var mere en irritation over at blive efterladt...

Selvom han havde gøet lidt, var han slet ikke vildt glad, når jeg kom ind fx. Nogle gange gad han ikke engang hen og sige hej.

Jeg ved det ikke :vedikke: Vi har bare talt om, at det egentlig giver meget god mening. Hvis han har haft den der irritable følelse i kroppen, så er det nok ikke fedt at blive efterladt alene.

Ja, det giver rigtig god mening.

Og ja, pt lærer han at være sammen med jer, men det er trods alt nemmere at "kurere" end at han får en fast vane for at stå og gø.

Hvor længe sagde dokterdamen at han ville ekstratisse?

Stiller han sig bare og og lader det løbe eller letter han ben?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det giver rigtig god mening.

Og ja, pt lærer han at være sammen med jer, men det er trods alt nemmere at "kurere" end at han får en fast vane for at stå og gø.

Hvor længe sagde dokterdamen at han ville ekstratisse?

Stiller han sig bare og og lader det løbe eller letter han ben?

Jep, jeg er enig.. Det er heldigvis også kun i går han har gøet, og hver gang var det ca. 3 gange, så gik jeg jo tilbage, så jeg tror ikke der er nogen skade sket.

Doktordamen havde meget travlt i både telefonen, da hun gav mig svar på prøven, og henne hos hende og hente foderet. Vi plejer at have den sødeste mandlige dyrlæge, men han har ikke været der de sidste par gange, så jeg må hellere høre om han kommer tilbage. For hvis ikke tror jeg vi vil finde en ny dyrlæge. Hun virker noget uerfaren og forvirret.

Men må hellere ringe og høre, hvor længe han skal tisse så meget.

Han pigetisser, og jeg tror tit det pludselig kommer bag på ham. Og han ser så flov ud :cry: Lille pus.

Link til indlæg
Del på andre sites

I skal altså lige høre det kæreste. :lun:

Jeg har trænet en del gange i dag, men ville gerne nå op på 5 minutter uden for opgangsdøren her til aften, da jeg så kunne nå i tørrekælderen efter mit tøj. Jeg har været ude det meste af aftenen (hundene var med), så jeg har først lige været dernede.

Jeg havde stillet computeren ud i gangen, så webcam'et kunne optage, hvad Shabi lavede. Hun løber nemlig ud til døren, når jeg går.

Det gør hun også på denne optagelse. Hun står lidt og kigger på døren. Så kommer Tyson ud og kigger også kort på døren (han syntes sikkert, at det var mærkeligt, at jeg gik så sent om aftenen). Så - som ved fælles overenskomst - vender hundene sig samtidig om og går ind og lægger sig på sofaen. Der lå de så lige så fint og så ud til at hygge sig, da jeg kom tilbage. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

I skal altså lige høre det kæreste. :lun:

Jeg har trænet en del gange i dag, men ville gerne nå op på 5 minutter uden for opgangsdøren her til aften, da jeg så kunne nå i tørrekælderen efter mit tøj. Jeg har været ude det meste af aftenen (hundene var med), så jeg har først lige været dernede.

Jeg havde stillet computeren ud i gangen, så webcam'et kunne optage, hvad Shabi lavede. Hun løber nemlig ud til døren, når jeg går.

Det gør hun også på denne optagelse. Hun står lidt og kigger på døren. Så kommer Tyson ud og kigger også kort på døren (han syntes sikkert, at det var mærkeligt, at jeg gik så sent om aftenen). Så - som ved fælles overenskomst - vender hundene sig samtidig om og går ind og lægger sig på sofaen. Der lå de så lige så fint og så ud til at hygge sig, da jeg kom tilbage. :hjerte:

aiiii, hvor dejligt. Du kan da helt sikkert nå 5 minutter idag:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt det går fremad med træningen. :5up:

Men må jeg også have lov til at stille et spørgsmål, som jeg egentlig har tænkt længe over - og ret mig lige hvis jeg har forstået det forkert. Men synes jeg flere gange i tråden har læst at i også bedømmer hunden, udfra dens reaktion på når i kommer hjem igen, altså om den er nogenlunde afslappet eller helt oppe og køre..

Hvordan kan i det?

Jeg tænker bare, Kency brugte jeg 3 uger på at lære at være alene og Sitto har aldrig haft problemer med det. Begge hunde sov når de var alene, med undtagelse af når de skulle spise / drikke, eller når Kency kravlede op for at sove i vindueskarmen - og begge hunde var helt tosset når jeg kom hjem. Kency rendte rundt, kom og skulle vise mig pivedyr osv., og Sitto sprang glad rundt, hoppede op og ville bare snakkes med. Men ingen af dem havde problemer med at være alene.

Har jeg misforstået jeres indlæg, eller?.. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt det går fremad med træningen. :5up:

Men må jeg også have lov til at stille et spørgsmål, som jeg egentlig har tænkt længe over - og ret mig lige hvis jeg har forstået det forkert. Men synes jeg flere gange i tråden har læst at i også bedømmer hunden, udfra dens reaktion på når i kommer hjem igen, altså om den er nogenlunde afslappet eller helt oppe og køre..

Hvordan kan i det?

Jeg tænker bare, Kency brugte jeg 3 uger på at lære at være alene og Sitto har aldrig haft problemer med det. Begge hunde sov når de var alene, med undtagelse af når de skulle spise / drikke, eller når Kency kravlede op for at sove i vindueskarmen - og begge hunde var helt tosset når jeg kom hjem. Kency rendte rundt, kom og skulle vise mig pivedyr osv., og Sitto sprang glad rundt, hoppede op og ville bare snakkes med. Men ingen af dem havde problemer med at være alene.

Har jeg misforstået jeres indlæg, eller?.. :genert:

Tyson er bestemt også glad, når jeg kommer hjem, springer rundt, henter pivedyr osv. Men jeg kan se forskel, når det er den "dårlige" reaktion. Så taler vi en usundt opkørt/stresset hund, hans øjne er ved at poppe ud af hovedet på ham, han gisper nærmest efter vejret, det er lige som om at huden bliver trukket for langt tilbage fra ansigtet, han kan ikke falde til ro efterfølgende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
det er lige som om at huden bliver trukket for langt tilbage fra ansigtet, han kan ikke falde til ro efterfølgende...

"Spontan ansigtsløftning" - det sætter tanker i gang :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Cleo er skam også rigtig glad:hjerte:

Men hvis hun har været stresset, så er det med ørerne tilbage, mærkeligt ansigtsudtryk og har svært ved at falde ned bagefter. Resten af dagen er hun over mig som en høg.

ved en god velkomst er hun rigtig glad, men har også travlt med at kigge i indkøbsposer og vente på bideben:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forsøger i DEN grad at få familien ud af døren, så vi lige kan øve lidt alene-hjemme.

Hunden er gået med, skype er sat til og puden klar, men så fik jeg sendt de to store ud af døren, men så snakker manden i tlf stadig med nattøj på, om lidt frygter jeg at Leonora blir for træt til at komme ud og lege, og de store kommer hjem:damn:

Vil bare så gerne bare lige i 1 time, for i overmorgen gælder det 2½ time og imorgen får vi ikke øvet pga påskefrokost:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forsøger i DEN grad at få familien ud af døren, så vi lige kan øve lidt alene-hjemme.

Hunden er gået med, skype er sat til og puden klar, men så fik jeg sendt de to store ud af døren, men så snakker manden i tlf stadig med nattøj på, om lidt frygter jeg at Leonora blir for træt til at komme ud og lege, og de store kommer hjem:damn:

Vil bare så gerne bare lige i 1 time, for i overmorgen gælder det 2½ time og imorgen får vi ikke øvet pga påskefrokost:???:

Du må sige til din mand, at han altså skal tage at rubbe sig. :fyfy:

Link til indlæg
Del på andre sites