Hop til indhold

Tysons alene-hjemme-træning - og P-P-Peros og andre, der har lyst til at deltage :-)

sonja77
 Share

Recommended Posts

Lige en lille sidebemærkning...

Puh, jeg synes du går (lidt for) hurtigt hjemmefra, Bernerazuro.

Hvis jeg var dig ville jeg give ham lidt mere tid til at falde til ro. Selvom han lægger sig ned, når han kommer ind fra søget er det jo ikke ensbetydende at han er helt i ro indvendig, hvis du forstår.

Ved godt det lyder for hurtigt :oops:

Men jeg går ikke, hvis han på nogen måde virker "urolig", hvis du forstår. Han skal have lagt sig til at sove og have sovet lidt, før jeg går. Må indrømme, at jeg ikke tæller minutter, men kigger på, hvordan han virker. Så nogle gange kan jeg i dag stadig vente i længere tid.

Han har jo for det meste også ligget i nogen tid inden jeg er færdig også, da jeg har nogle ting jeg skal have ordnet inden jeg går (ryttet stuen, så han ikke kan gnave i telefoner og dets lige bl.a.).

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 4,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det sprang mig bare meget i øjnene, at du skrev dette:

...så i dag kan jeg ofte gå lige efter. Jeg sørger altid for, at han har ligget i ro i nogle minutter

Et par minutter er altså ikke særlig meget. Eller er det bare mig?

Jeg er så helt i den anden boldgade. Hvis det er i den lave ende går der en halv time til jeg går, men ofte kan der sagtens gå op til en time.. Det virker bare bedst her, hvis jeg sidder helt roligt (med computeren fx) i et godt stykke tid inden jeg forlader ham, og at han fx når sove før jeg går (altså naturligvis ikke mens jeg går, sørger for at vise ham, at nu går jeg).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sprang mig bare meget i øjnene, at du skrev dette:

Et par minutter er altså ikke særlig meget. Eller er det bare mig?

Uh, ja, et par minutter er måske nok lidt lavt sat :lol:

Jeg er så helt i den anden boldgade. Hvis det er i den lave ende går der en halv time til jeg går, men ofte kan der sagtens gå op til en time.. Det virker bare bedst her, hvis jeg sidder helt roligt (med computeren fx) i et godt stykke tid inden jeg forlader ham, og at han fx når sove før jeg går (altså naturligvis ikke mens jeg går, sørger for at vise ham, at nu går jeg).

Helt klart, skal hunden bruge længere tid, så må man jo bruge længere tid! :-D Jeg brugte jo også lang tid med Møffe før og gik jeg for hurtigt, ja, så gik det galt.

Men har vænnet ham til, at jeg går tidligere og tidligere efterhånden som han blev mere og mere stabil. For hvis ikke, hvad så den dag, hvor jeg bare SKAL ud af døren hurtigt af den ene eller anden grund? Det synes jeg godt, jeg vil forberede mig/Møffe mod :???:

Men ja, vil ikke sige, om Laki eller Louie nogen sinde vil kunne det, måske jeg bare er heldig :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Vi klarede 1.10 min i dag :banan:

Jeg gjorde som I sagde. Vi gik 40-50 min. og ca. 15 min. efter vi var kommet hjem, da han lå og døsede i sin seng, så gav jeg ham et styk kallun og så gik jeg helt ned i kælderen og så langsomt op igen. Og han lå stadig i sin seng, da jeg kom op og hyggede med sin kallun. Jeg kunne sikkert være blevet væk i længere tid.

Må jeg så slet, slet ikke prøve mere i dag? Heller ikke bare 3 sekunder i ny og næ?

Må jeg egentlig teste hvor lang tid han rent faktisk kan være alene, hvis vi gør det på den måde? Altså ved at jeg går ned i haven og afventer at han begynder at hyle og gø og så starter træningen med 5 sekunder mindre end den tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nja, han kigger på mig, når jeg går, så jeg vil kalde det halvsove.

Så må vi ud på en lang tur i stedet. Jeg fulgte den her beskrivelse Træning i at være alene i seks trin

"lufteturen skal være kort, og det skal være den samme tur hver morgen. Leg med hunden er formålsløs, da leg kun trætter hunden i kort tid eller ligefrem hidser hunden op, inden den skal efterlades. Skal hunden køres træt, skal den lave søge-øvelser."

Men jeg prøver en længere tur så og ser om det hjælper. Det ville jo være skønt hvis det bare var det, der kunne gøre det lettere. Hvad laver I på jeres gåture om morgenen?

Noget af det der står på siden er ikke gennemtænkt eller er skrevet af uvidenhed.

Blandt andet det du citerer herover.

Især en hvalp har behov for at "buldre igennem" og derved få brugt al den sammensparede energi natten har udstyret den med.

Noget andet er at fysisk aktivitet i højt gear frigiver velbehagsinducerende stubstanser i hvalpens hjerne således at hvalpen bliver veltilpas og glad, som mennesker har det efter en lang løbetur.

Det er et godt udgangspunkt når vi taler separationstræning i stedet for blot at dæmpe og dæmpe hvalpen.

Så lad ham lege og være vild i det omfang han har lyst til det. Det der er væsentligst er at hvalpen har genvundet roen og er afslappet når den forlades og dette opnås typisk bedst når det fysiske overskud er brugt op.

Det kan anbefales at afslutte turen med godbids/fodersøg, så han er kørt ned igen. Derefter skal du vente mindst ½ time hvor han er i ro før han forlades.

Turen bør være en blanding af hvalpetid og hvalpe/mortid samt mortid.

Hvalpetid = Hvalpen får lov til at fordybe sig i at snuse og undersøge uden konstant at blive afbrudt. Han skal have lov til at fordybe sig 100%

Hvalpe/mortid = I laver noget sammen som er sjovt, spændende og lærerigt på turen

Mortid = Du bestemmer suverænt f.eks. at NU går vi og vi skal DENNE vej og det er ikke til diskussion eller bliver forhandlet med lokken og godbidder.

Disse tre elementer dækker hvalpens behov for blandt andet rammer/grænser og vil give en træt og tryg hvalp.

Træthed og tryghed er din ven i separationstræningen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Det var en stor hjælp, Ninjamor! For jeg går jo evig meget op i at han hverken må lege, hilse på andre hunde osv osv om morgenen, for at det bare skal være jordens kedeligste tur, som der stod i den tekst.

Så kender jeg en lille mand, der bliver glad, for så tager jeg flexlinen med, så han kan få løbet lidt og vi kan lege med bold.

TAK! Hvalpetid/mortid/mor-hvalpetid. Got it! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg prøver en længere tur så og ser om det hjælper. Det ville jo være skønt hvis det bare var det, der kunne gøre det lettere. Hvad laver I på jeres gåture om morgenen?

Hvis Tyson skal være alene en hel arbejdsdag, går vi en tur på mindst en time om morgenen. En stor del af turen løber han løs og kan snuse og undersøge alt det, han vil. Undervejs på turen laver vi tit lidt balance- eller dirigeringsøvelser, eller træner måske lidt tricks. Enten laver vi som en del af turen et fodersøg på 20-30 minutter (med brunet, hakket kød, ellers kan jeg ikke lave så langt et fodersøg med ham), eller også træner vi eller laver problemløsning i ca. 20 minutter, når vi er kommet hjem. Så får han en frossen Kong (med hjemmelavet mad), som han spiser, mens jeg laver morgenmad. Han bliver normalt først færdig med den, mens jeg er midt i morgenmaden, og bagefter ligger han så og hviler, indtil jeg går. Jeg går aldrig, før han har været afslappet et stykke tid.

Redigeret af sonja77
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det var en stor hjælp, Ninjamor! For jeg går jo evig meget op i at han hverken må lege, hilse på andre hunde osv osv om morgenen, for at det bare skal være jordens kedeligste tur, som der stod i den tekst.

Så kender jeg en lille mand, der bliver glad, for så tager jeg flexlinen med, så han kan få løbet lidt og vi kan lege med bold.

TAK! Hvalpetid/mortid/mor-hvalpetid. Got it! :5up:

Selvtak.

Husk nu at boldleg i overdreven mængde er stressinducerende fordi hunden :hundifart: meget uden hjernearbejde til at holde den "nede" mentalt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jubii Anton klarede træningen rigtig godt i dag :klap:

Jeg gik en tur med ham i morges på 1 time og 15 minutter. Vi mødte en nabo og hendes hund, så de legede sammen i ca 30 minutter.

Da vi kom hjem fik Anton ca. en time til at falde til ro igen og så fik han sin aktiveringsbold med pølsestykker i. Derefter var han alene i 30 sekunder, uden at gø. Da jeg kom ind til ham igen virkede han overrasket over, at jeg allerede kom igen, logrede lige så stille med halen og gik så igang med hans aktiveringsbold igen :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jubii Anton klarede træningen rigtig godt i dag :klap:

Jeg gik en tur med ham i morges på 1 time og 15 minutter. Vi mødte en nabo og hendes hund, så de legede sammen i ca 30 minutter.

Da vi kom hjem fik Anton ca. en time til at falde til ro igen og så fik han sin aktiveringsbold med pølsestykker i. Derefter var han alene i 30 sekunder, uden at gø. Da jeg kom ind til ham igen virkede han overrasket over, at jeg allerede kom igen, logrede lige så stille med halen og gik så igang med hans aktiveringsbold igen :banan:

Sådan!

Det er bare den helt rigtige måde at gøre det på :-D

Tillykke med en god start på den nye træning :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

55 minutter igen i dag - denne gang uden en eneste lyd :banan:

Om en time skal Louie og jeg spendere dejlige 5 timer i et tog.. Oh god. Vi skal helt op til Lønstrup i Nordjylland, hvor min kæreste er lige nu.

Vi kommer hjem lørdag. Det bliver dejligt med en lille ferie og et lille afbræk i træningen.. :genert:

Selvom det faktisk ikke længere føles som træning. Mavesmerterne er væk (altså hos mig) - jeg ved bare vi kommer til at klare det nu! Louie er blevet så god. I går var jeg en tur på Østerbrogade og sluttede af med en iskaffe på en bænk ved søerne, mens han var alene. I dag har jeg været ude og ordne en masse forskelligt (apotek, bibliotek osv.) og har indkøbt proviant til turen. Og så kommer jeg bare hjem til en elskehund, der har været stille hele tiden! Det er næsten ikke til at forstå :lun:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

55 minutter igen i dag - denne gang uden en eneste lyd :banan:

Om en time skal Louie og jeg spendere dejlige 5 timer i et tog.. Oh god. Vi skal helt op til Lønstrup i Nordjylland, hvor min kæreste er lige nu.

Vi kommer hjem lørdag. Det bliver dejligt med en lille ferie og et lille afbræk i træningen.. :genert:

Selvom det faktisk ikke længere føles som træning. Mavesmerterne er væk (altså hos mig) - jeg ved bare vi kommer til at klare det nu! Louie er blevet så god. I går var jeg en tur på Østerbrogade og sluttede af med en iskaffe på en bænk ved søerne, mens han var alene. I dag har jeg været ude og ordne en masse forskelligt (apotek, bibliotek osv.) og har indkøbt proviant til turen. Og så kommer jeg bare hjem til en elskehund, der har været stille hele tiden! Det er næsten ikke til at forstå :lun:

Hvor er det bare flot! Stort tillykke :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Jeg kan altså ikke rigtig finde ud af om det er gået godt eller ej her til morgen.

Han havde lidt svært ved at lægge sig til ro, men havde endelig lagt sig til at sove i sengen, da jeg ville gå. Jeg gav ham en kallun i hans egen seng, men han tog den med sig og gik med mig hen til døren. Så jeg frygtede et værre hylekor. Men der skete ingenting. Jeg ventede 5 min. nede i kælderen. Intet skete. Så gik jeg op. Han sad oppe i vinduet i soveværelset (jeg kedede mig på et tidspunkt i kælderen, så åbnede døren ud til haven, så der kunne komme frisk luft ind, hvilket han nok har hørt) og havde ikke spist sin kallun, som nu lå i vores seng. Jeg gik ind til ham, og så hoppede han ned i sengen og logrede med halen, hvorefter jeg gik.

Så kort sagt: vi kom op på 5 min. (:banan::banan:), og han sagde ikke en lyd. Men han sad oppe i vinduet for at kigge efter mig og havde ikke spist sin kallun. Godt eller skidt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan altså ikke rigtig finde ud af om det er gået godt eller ej her til morgen.

Han havde lidt svært ved at lægge sig til ro, men havde endelig lagt sig til at sove i sengen, da jeg ville gå. Jeg gav ham en kallun i hans egen seng, men han tog den med sig og gik med mig hen til døren. Så jeg frygtede et værre hylekor. Men der skete ingenting. Jeg ventede 5 min. nede i kælderen. Intet skete. Så gik jeg op. Han sad oppe i vinduet i soveværelset (jeg kedede mig på et tidspunkt i kælderen, så åbnede døren ud til haven, så der kunne komme frisk luft ind, hvilket han nok har hørt) og havde ikke spist sin kallun, som nu lå i vores seng. Jeg gik ind til ham, og så hoppede han ned i sengen og logrede med halen, hvorefter jeg gik.

Så kort sagt: vi kom op på 5 min. (:banan::banan:), og han sagde ikke en lyd. Men han sad oppe i vinduet for at kigge efter mig og havde ikke spist sin kallun. Godt eller skidt?

Jeg synes faktisk det er ok, jeg ville ikke forvente at han blev liggende og sov eller spiste sin mad. Samson går også ud og kigger når vi går, derefter lægger han sig til at sove. Han får ingenting, da vi gav ham noget at spise blev han bare frustreret når han var færdig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det ville ikke være en succes her i huset. Jeg vil have totalt mental afslapning og ikke at min hund "venter" på at jeg kommer tilbage.

Når den venter aktivt er hunden i en tilstand af "påhed" som jeg ikke ønsker for min hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Hmm, vi er på den igen så. Måske hvis jeg ikke var gået op på det tidspunkt, ville han havde lagt sig til ro.

Jeg skulle aldrig have åbnet den kælderdør! Men det er da en begyndelse at han ikke pev og gøede, tænker jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites