Gæst Ninjamor Besvaret Juli 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 7, 2010 En metode til at lære sin hund at være afslappet er "signalmetoden" som går ud på, at når man øver separation giver man hunden et synligt signal hver eneste gang. Kun når man øver ikke når man er nødt til at forlade hunden længere tid end den har lært, hvis man er i den situation. Da man er påpasselig med at komme tilbage før hunden bliver utryg/opkørt får signalet betydningen "afslappethed" og at man kommer tilbage inden hunden bliver utryg. Nogle bruger at tage en bestemt hat eller andet klædningsstykke på, som kun bliver anvendt i træningen indtil hunden er oppe på ønsket tid. Jeg bruger legekassen. Det kan også være at man placerer en sofapude ved døren eller andet synligt, som ikke kan overses og som ikke sker i andre situationer. Fremgangsmåden er at man tager hatten på og forlader hunden (gerne ved at man kaster et par godbidder på gulvet og siger sit farvelsignal) og kommer tilbage før hunden er blevet utryg/opkørt. Det er vigtigt ikke at overskride hundens grænse for hvad den kan mestre. På længere sigt vil signalet lære hunden at mor kommer tilbage før hunden bliver urolig og dermed er signalet tryghedsskabende. Som vore hunde hurtigt lærer, at når mor tager affaldsposen kommer hun straks tilbage og derfor klarer de fleste hunde dette fint, selvom de faktisk ikke kan være alene hjemme. Affaldsposen er det synlige signal til at "mor kommer tilbage før jeg bliver bekymret" = tryghed. Når man er oppe på den tid hunden skal være alene bruger man signalet når man skal afsted på job og i andre situationer også. Signalet skal altid gives fremover når man forlader hunden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Juli 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 7, 2010 Hmm, vi er på den igen så. Måske hvis jeg ikke var gået op på det tidspunkt, ville han havde lagt sig til ro. Jeg skulle aldrig have åbnet den kælderdør! Men det er da en begyndelse at han ikke pev og gøede, tænker jeg. Jeg er enig med Ninjamor i at den ultimative succes må være at Laki bare lægger sig afslappet ned, men er det ikke utopi at forvente at han kan gå direkte fra at hyle og så til at være afslappet? Altså jeg ville også mene det var et stort skridt i den rigtige retning at han holder op med at gø, og så kommer resten forhåbentlig snart Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Juli 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 7, 2010 En metode til at lære sin hund at være afslappet er "signalmetoden" som går ud på, at når man øver separation giver man hunden et synligt signal hver eneste gang. Kun når man øver ikke når man er nødt til at forlade hunden længere tid end den har lært, hvis man er i den situation. Da man er påpasselig med at komme tilbage før hunden bliver utryg/opkørt får signalet betydningen "afslappethed" og at man kommer tilbage inden hunden bliver utryg. Nogle bruger at tage en bestemt hat eller andet klædningsstykke på, som kun bliver anvendt i træningen indtil hunden er oppe på ønsket tid. Jeg bruger legekassen. Det kan også være at man placerer en sofapude ved døren eller andet synligt, som ikke kan overses og som ikke sker i andre situationer. Fremgangsmåden er at man tager hatten på og forlader hunden (gerne ved at man kaster et par godbidder på gulvet og siger sit farvelsignal) og kommer tilbage før hunden er blevet utryg/opkørt. Det er vigtigt ikke at overskride hundens grænse for hvad den kan mestre. På længere sigt vil signalet lære hunden at mor kommer tilbage før hunden bliver urolig og dermed er signalet tryghedsskabende. Som vore hunde hurtigt lærer, at når mor tager affaldsposen kommer hun straks tilbage og derfor klarer de fleste hunde dette fint, selvom de faktisk ikke kan være alene hjemme. Affaldsposen er det synlige signal til at "mor kommer tilbage før jeg bliver bekymret" = tryghed. Når man er oppe på den tid hunden skal være alene bruger man signalet når man skal afsted på job og i andre situationer også. Signalet skal altid gives fremover når man forlader hunden. Så kan det være et verbalt signal, man giver? Eller skal det være fysisk. Kunne det f.eks være at han fik sit stykke kallun, og vi så kun bruger kallun i den forbindelse? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Juli 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 7, 2010 Jeg er enig med Ninjamor i at den ultimative succes må være at Laki bare lægger sig afslappet ned, men er det ikke utopi at forvente at han kan gå direkte fra at hyle og så til at være afslappet? Altså jeg ville også mene det var et stort skridt i den rigtige retning at han holder op med at gø, og så kommer resten forhåbentlig snart Pointen er ikke, om der er sket et skridt i den rigtige retning, som det f.eks. også kunne tolkes ud fra at en hund går fra at gø til at pibe. Succeskriteriet er i min bog, at en hund overhovedet ikke når hverken at gå rastløs rundt, pibe, gø, hyle eller lignende. De små tegn på uro, f.eks. at hunden lægger sig ved døren og piber lidt, skal vi tage serisøt og se på som et problem, der bør løses. Det er hundens følelse den udtrykker og denne følelse skal være så positiv som muligt. Derfor skal vi ikke se efter skridt i den rigtige retning, men opstille træningssituationen så succeskriteriet opnås. Her at hunden er afslappet/neutral ift. at blive forladt. Vi skal huske på, at det hunden oplever er det den lærer af og vil vi have en hund i harmoni når den er alene, må dette være det vi øver med den Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Juli 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 7, 2010 Så kan det være et verbalt signal, man giver? Eller skal det være fysisk. Kunne det f.eks være at han fik sit stykke kallun, og vi så kun bruger kallun i den forbindelse? Det kan det godt. Jeg synes dog at et visuelt, og dermed vedvarende signal, er bedre. Kallunen forsvinder i hundens mave og kan derefter ikke længere minde hunden om at "mor kommer lige om lidt og alt er godt". Signalet kan være et det samme håndklæde hængt over en dør/stol eller lignende.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Maria84 Besvaret Juli 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 7, 2010 Vi skulle ud at handle i dag så jeg brugte muligheden til at optage hvordan han reagere når han er alene hjemme. Vi var væk i 30 minutter. Det gik både bedre og værre end jeg havde håbet. De første 5 minutter sagde han ingenting og koncentrerede sig om sin aktivitetsbold . I løbet af de første 20 minutter gør han et par gange da der kommer reklamer og naboen kommer hjem, men han går hurtigt tilbage til sin aktivitetsbold. De sidste 10 minutter gør han meget Hvordan går jeg videre herfra? Skal jeg fortsætte fra de 30 sekunder igår, kan jeg gå videre fra de 5 minutter det gik rigtig godt i dag, eller hvordan gør jeg? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Maria84 Besvaret Juli 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 8, 2010 Anton klarede 3 minutter i dag :banan: Vi besluttede at prøve med 3 minutter i dag, da det gik fint de første 5 minutter i går, og jeg ville gerne så vidt muligt give os alle en succes oplevelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juli 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 8, 2010 Men giver det mening at han selv gik ned i haven og var alene i 20 minutter? Giver fuldstændigt mening, hvis Petrine bliver fjernet fra os med magt skriger hun som skulle hun dø, men sidder vi stille og fx griller, så vandrer Petrine gerne og langt bort Øv, hvor er den her tråd bare elendig - :ae: til alle Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Juli 12, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2010 Så er vi tilbage til træningen. MusiCure kørte, han fik et stykke kallun og jeg lagde vores nye "signal" (en gammel t-shirt, som dufter af os) i hans kurv og så gik jeg. Jeg gik ned i kælderen og satte tøj over og ventede, men turde ikke trække den helt så meget som sidst. Så vi kom op på 3.30 min og han sad og gnaskede kallun og havde knap nok tid til at vende hovedet, da jeg kom tilbage. Så jeg sagde bare hej til ham og så øjnede jeg en chance for at komme ned med skraldet. Så jeg smuttede med det samme og var tilbage igen knap 1½ minut efter. Stadig ingen reaktion Så det gik da fint Tænk, måske kan jeg ligefrem handle ind om 2 ugers tid? :banan:Jeg fatter ikke, at singler kan få hund...hvordan i alverden får de nogensinde handlet ind, når hunden kun kan være alene i et par minutter?? *opgivende smiley* Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Juli 12, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2010 Jeg fatter ikke, at singler kan få hund...hvordan i alverden får de nogensinde handlet ind, når hunden kun kan være alene i et par minutter?? *opgivende smiley* Vi tager hunden med og sætter den uden for butikken. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret Juli 12, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2010 Vi tager hunden med og sætter den uden for butikken. Eller handler ind online Det gør vi, men nu er jeg så ikke single... Vi er bare begyndt at handle ind online da det er 100 gange lettere for os i vores allerede travle hverdag.. hehe! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Juli 12, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2010 Er i syv sind om jeg skal øve alene hjemme, nu her når det er så varmt. Louie er rimelig lydfølsom, så tror ikke jeg tør have åbne vinduer, og det er nok for ulideligt hvis her er helt lukket (her er sindssygt varmt!), selvom det kun er 55 min.? Han gider jo heller ikke gå tur overhovedet, så hvor fedt er det lige at slæbe ham med på en tur på 1 time :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Juli 12, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2010 Jeg har ovenud stor succes i dag (har været nede og sætte tøjvask over hele 4 gange), og det tilskriver jeg altså varmen. Han er åbenbart for sløv til at gide havde en holdning til, at jeg går, selvom han ligger lige foran døren og sover og skam kigger på mig, når jeg går ind og ud (der er nemlig køligst ved døren). Kan du ikke fylde en masse skåle med vand og isterninger? I kunne jo også sagtens spring en dag over, eftersom I ikke er under tidspres, men det er jo ikke til at sige om det fortsætter med at være så varmt en hel uge til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Juli 12, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2010 Det lyder da som om det går fint hos jer. Vi er faktisk under en del tidspres.. Sommerferien varer jo desværre ikke for altid. Og vi har ikke øvet siden sidste tirsdag, fordi vi har været på ferie... Derfor jeg er lidt i tvivl. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Juli 12, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2010 Det lyder da som om det går fint hos jer. Vi er faktisk under en del tidspres.. Sommerferien varer jo desværre ikke for altid. Og vi har ikke øvet siden sidste tirsdag, fordi vi har været på ferie... Derfor jeg er lidt i tvivl. Okay, det var fordi jeg mindedes at kunne huske, at I var studerende, men det er selvfølgelig ikke alle, der kun har 0-2 timers forelæsning om dagen, som jeg var vant til. Jeg ville nok gøre det, hvis jeg var jer. Men jeg er også et utålmodigt menneske. Evt. kunne du lade være med at tage den helt til en time, men bare lige vedligeholde alene-hjemme-træningen ved kun at være væk i 30 minutter, når det nu er et stykke tid siden at I sidst har trænet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Juli 12, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2010 Er i syv sind om jeg skal øve alene hjemme, nu her når det er så varmt. Louie er rimelig lydfølsom, så tror ikke jeg tør have åbne vinduer, og det er nok for ulideligt hvis her er helt lukket (her er sindssygt varmt!), selvom det kun er 55 min.? Han gider jo heller ikke gå tur overhovedet, så hvor fedt er det lige at slæbe ham med på en tur på 1 time :hmm: Ellers må du jo til at stå tidligt op. :blink: Jeg går en time med Tyson mellem kl. 6.30-7.30, på det tidspunkt er det til at holde ud, selvom det allerede er varmt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Juli 12, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2010 Ellers må du jo til at stå tidligt op. :blink: Jeg går en time med Tyson mellem kl. 6.30-7.30, på det tidspunkt er det til at holde ud, selvom det allerede er varmt. Av for den Men her er stadig hamrende varmt på det tidspunkt, for bor på 5., så solen står på hele dagen - og for lige at gøre det bedre, så har vi kun 3 vinduer i lejligheden OG kun ét af dem er fuldt funktionsdygtigt, ét kan kun åbnes på klem og det sidste kan slet ikke åbnes - wooohooooo... :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Juli 12, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2010 Har forresten lige fået mobilt bredbånd ind af døren i dag (helt gratis indtil oktober, og der kan man bare melde det fra hvis man ikke vil fortsætte med det), så i morgen skal jeg så meget på Baresso eller sådan noget, når vi skal øve, for så kan jeg jo på Skype se om han forholder sig roligt og så har jeg ro i maven -mens jeg drikker min Choko iceblend :mums: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Juli 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2010 Nu er det jo blevet dårligt vejr, så du kan sagtens træne igen, Lille Loui. Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget åbenbart Vi er oppe på 6.30 min. her til morgen :banan:Samme procedure som i går: MusiCure, kallun og farvel. Jeg gik endda ud af ejendommen og sad på trappestenen i småregn med hårkur i håret og ingen makeup og kiggede på det arbejdende folk på vej til arbejde. Da jeg kom op, havde han lagt sig til at sove i vores seng. Det kører jo ligefrem. Jeg kan stadig ikke nå over at handle, men vi nærmer os da. Jeg tror jeg vil prøve med 10 minutter i morgen... Bruger I andre musik? Vores stereoanlæg kan vist ikke køre repeat, så jeg kan ikke finde ud af om det er godt eller skidt at vænne ham til musikken. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Juli 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2010 Bruger I andre musik? Vores stereoanlæg kan vist ikke køre repeat, så jeg kan ikke finde ud af om det er godt eller skidt at vænne ham til musikken. Det er selve ritualerne op til og i selve afskeden der er vigtigst, derfor skulle det ikke betyde noget at musikken stopper efter 40 - 50 minutter. Der skulle han jo alligevel gerne sove, kallunen varer jo heller ikke ved Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Juli 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2010 Nu er det jo blevet dårligt vejr, så du kan sagtens træne igen, Lille Loui. Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget åbenbart Vi er oppe på 6.30 min. her til morgen :banan:Samme procedure som i går: MusiCure, kallun og farvel. Jeg gik endda ud af ejendommen og sad på trappestenen i småregn med hårkur i håret og ingen makeup og kiggede på det arbejdende folk på vej til arbejde. Da jeg kom op, havde han lagt sig til at sove i vores seng. Det kører jo ligefrem. Jeg kan stadig ikke nå over at handle, men vi nærmer os da. Jeg tror jeg vil prøve med 10 minutter i morgen... Bruger I andre musik? Vores stereoanlæg kan vist ikke køre repeat, så jeg kan ikke finde ud af om det er godt eller skidt at vænne ham til musikken. Jeg har fjernsynet kørende, når Tyson er alene. Jeg har prøvet med musik, men det virker som om, at han foretrækker fjernsynet, måske fordi der er stemmer, der snakker. Eller måske bare fordi han er vant til, at det tit kører som baggrundsstøj herhjemme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Maria84 Besvaret Juli 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2010 Det er ved at være noget tid siden, at vi har fået trænet alene hjemme. Jeg har haft bøvl med mit knæ igen, så jeg har ikke kunnet gå ture med Anton og det er begrænset, hvor meget tid min kæreste har pga. hans arbejde. Men i dag har jeg kunnet gå en lille tur, så overvejer at prøve at starte igen og så give ham lidt ekstra mental træning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Juli 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2010 Nu er det jo blevet dårligt vejr, så du kan sagtens træne igen, Lille Loui. Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget åbenbart Louie har kastet op i morges mens jeg sov 10-12 gange så vidt jeg kan tælle mig frem til! Det har jeg altså aldrig oplevet før - nu ligger han og sover. Tror ikke det er en god idé at øve i dag, øv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Maria84 Besvaret Juli 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2010 Louie har kastet op i morges mens jeg sov 10-12 gange så vidt jeg kan tælle mig frem til! Det har jeg altså aldrig oplevet før - nu ligger han og sover. Tror ikke det er en god idé at øve i dag, øv. God bedring til Louie :ae: Det er ikke nemt når ens træning bliver afbrudt... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Juli 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2010 Louie har kastet op i morges mens jeg sov 10-12 gange så vidt jeg kan tælle mig frem til! Det har jeg altså aldrig oplevet før - nu ligger han og sover. Tror ikke det er en god idé at øve i dag, øv. Lille stakkel da. Det lyder helt voldsomt. God bedring til ham! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts