Hop til indhold

Tysons alene-hjemme-træning - og P-P-Peros og andre, der har lyst til at deltage :-)

sonja77
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Ikke mega mange, de gængse med at hun skulle mentalt aktiveres inden vi forlod hende osv..

Forstår ikke helt det sidste du skriver, er det mig der har lært hende at pibe når jeg går? For gir hende altså ikke opmærksomhed når hun piber..

Jeg refererer til at dyrlægen har sagt at man nok ikke kan undgå at der kommer lyd, når man forlader sin hvalp.

Hvis man tænker på, at lyden har baggrund i en følelse: Forladthed, utryghed, usikkerhed eller måske ligefrem angst, så ved vi at lyden af den pibende hvalp er lyden af en hvalp i denne følelse.

Hvalpen oplever at have en af disse følelser når den forlades.

Hunde lærer af det de gør/føler i en situation.

Ligesom vi kan betinge en hund til at føle forventningens smag af en lækker godbid gennem klikkeren, lige sådan kan vi betinge en negativ følelse.

Når der drejer sig om separation, vil hvalpen som er utryg mv. få betinget denne følelse til at dukke op, når bestemte ting sker, f.eks. når døren lukkes, mor tager sko på eller hvad som helst hvalpen associerer med følelsen den har oplevet efter mor er gået.

Giver det mening?

Derfor er det jeg skriver, at vi faktisk kan komme til, ubevidst, at træne vore hvalpe til at pibe/klynke = føle den negative følelse, når de forlades.

Hunde lærer af det de gør og det de føler i en situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 4,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg refererer til at dyrlægen har sagt at man nok ikke kan undgå at der kommer lyd, når man forlader sin hvalp.

Hvis man tænker på, at lyden har baggrund i en følelse: Forladthed, utryghed, usikkerhed eller måske ligefrem angst, så ved vi at lyden af den pibende hvalp er lyden af en hvalp i denne følelse.

Hvalpen oplever at have en af disse følelser når den forlades.

Hunde lærer af det de gør/føler i en situation.

Ligesom vi kan betinge en hund til at føle forventningens smag af en lækker godbid gennem klikkeren, lige sådan kan vi betinge en negativ følelse.

Når der drejer sig om separation, vil hvalpen som er utryg mv. få betinget denne følelse til at dukke op, når bestemte ting sker, f.eks. når døren lukkes, mor tager sko på eller hvad som helst hvalpen associerer med følelsen den har oplevet efter mor er gået.

Giver det mening?

Derfor er det jeg skriver, at vi faktisk kan komme til, ubevidst, at træne vore hvalpe til at pibe/klynke = føle den negative følelse, når de forlades.

Hunde lærer af det de gør og det de føler i en situation.

Jeg forstår dog stadig ikke det med man træner hunden i at føle den negative følelse? Hvis man gør alene-tiden kort nok så den vænner sig til at være alene. Eller er jeg slet ikke med her :mrgreen: Er jeg nok ikke, hehe..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor, jeg forstår det heller ikke helt :oops: Jeg forstår godt det med at hvalpen ikke må pibe, men jeg føler ligesom ikke at vi kommer nogen vejne med Duffy, hun kan stadig kun klare 30 sek. uden at pibe.. Er der nogle hvalpe som simpelthen ikke kan lære det? Jeg synes virkelig at vi gør alt det rigtige, men at vi ikke rykker os :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ham dyrlægen, I skal snakke med om sepatationsproblemet - hvad har han af uddannelse inden for adfærd? Jeg spørger, fordi dyrlæger jo nærmest intet undervisning får i adfærd under deres uddannelse, med mindre de selv har valgt kurser i det (og selv da er det vist ret begrænset) eller har efteruddannet sig. Derfor har de ofte ikke nogle særlige forudsætninger for at rådgive om adfærd, men mange af dem gør det alligevel. Jeg har jævnligt hørt om dyrlæger, der er kommet med nogle pænt dårlige adfærdsråd, så det er derfor, jeg spørger ind til det. Men der er selvfølgelig nogle, der har taget noget ekstrauddannelse indenfor adfærd og som ved, hvad de snakker om. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg forstår dog stadig ikke det med man træner hunden i at føle den negative følelse? Hvis man gør alene-tiden kort nok så den vænner sig til at være alene. Eller er jeg slet ikke med her :mrgreen: Er jeg nok ikke, hehe..

Jeg er nok for kringlet i forklaringen...

Jeg omformulerer, så det forhåbenligt bliver bedre: Den følelse hunden har i en bestemt situation, danner den vane for at få denne situation.

Eksempel: Når en hund nogle gange ved et hundemøde har følt sig trykket/usikker og dette har virket stærkt nok på den, begynder den at forvente at få det skidt ved synet af en hund.

Hunden er ved at lære at denne følelse hænger nøje sammen med synet af andre hunde.

Omskrevet: Når en hvalp X antal gange har oplevet Y følelse under separationen, vil Y følelsen dukke op, når hvalpen forlades. Som at trykke på en knap.

Hvalpen har erfaret/lært at Y følelsen hører med til at blive forladt/være alene.

Var det bedre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Altså jeg er med så langt at hunden kan forbinde det man tager sko / nøgler whatsoever frem med at man forlader den, og hvis den ikke kan lide at være alene vil den self reagere på dette..

Ja, og allerede der kommer følelsen af utryghed/hvad det nu er hunden føler, når den forlades

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ninjamor, jeg forstår det heller ikke helt :oops: Jeg forstår godt det med at hvalpen ikke må pibe, men jeg føler ligesom ikke at vi kommer nogen vejne med Duffy, hun kan stadig kun klare 30 sek. uden at pibe.. Er der nogle hvalpe som simpelthen ikke kan lære det? Jeg synes virkelig at vi gør alt det rigtige, men at vi ikke rykker os :cry:

Jeg har svært ved at tro at sunde og raske, velstimulerede hunde ikke kan lære at blive forladt.

Men der er bare så mange fatorer som gør sig gældende, at det er svært at ramme lige præcis udløsningsfaktoren uden et interview.

Er det f.eks. på samme tidspunkt du øver afsked, hvordan ser afskeden ud, hvilke ritualer har du indlagt op til afskeden, hvad er hun beskæftiget med når du går, er det altid dig som øver med hende, er det bedre nogle dage, hvornår har hun spist ift. afskeden osv. osv. osv.

F.eks. er en mæt hvalp mere rolig end når den begynder at blive sulten... For bare at tage en enkelt faktor

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok for kringlet i forklaringen...

Jeg omformulerer, så det forhåbenligt bliver bedre: Den følelse hunden har i en bestemt situation, danner den vane for at få denne situation.

Eksempel: Når en hund nogle gange ved et hundemøde har følt sig trykket/usikker og dette har virket stærkt nok på den, begynder den at forvente at få det skidt ved synet af en hund.

Hunden er ved at lære at denne følelse hænger nøje sammen med synet af andre hunde.

Omskrevet: Når en hvalp X antal gange har oplevet Y følelse under separationen, vil Y følelsen dukke op, når hvalpen forlades. Som at trykke på en knap.

Hvalpen har erfaret/lært at Y følelsen hører med til at blive forladt/være alene.

Var det bedre?

Yes, det er jeg med på, og det er så den følelse jeg forsøger at vende til positiv for min hvalp.. Om jeg gør det korrekt er så en anden sag :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Laki har i dag været alene i 30 min. uden problemer :hmm::klap:

Vi plejer at gå 3-4 timer med ham om dagen, men når han nu har en lungeinfektion, så er vi blevet enige om, at skære det ned til 1½ time i alt ca. Så han fik en kort tur ned til parken, hvor vi egentlig bare stod nede ved søen, hvor han hev grene op fra vandet, gnavede i rødder og gravede.

Så gik der 1½ time inden jeg smuttede, da det øsregnede alt for meget. Det er jo også helt imod rutinen, hvor jeg ellers er gået 20 min. efter. Jeg fik heller ikke sat musik på.

Jeg er begyndt at synes, at det er fjollet, når han ligger og halvsover i sengen at vække ham for at give ham noget lækkert, når jeg skal gå, så jeg pakkede hans kallun ind i viskestykket og lagde det i stedet ved hoveddøren, så sagde jeg farvel til ham og så gik jeg. Han gik straks i gang med kallunen.

Efter 10 min. ringer vores hade-postbud på døren, og Laki flipper totalt ud og hyler og gør. Men efter 2 min. holder han mund. Og det er det :mrgreen:

Nu prøver jeg lige igen senere i dag at se om det bare var et engangstilfælde eller hvad. Vi skal dog til at finde et alternativ til kallun, for han er taget på, og desuden får han dårlig mave af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi plejer at gå 3-4 timer med ham om dagen, men når han nu har en lungeinfektion, så er vi blevet enige om, at skære det ned til 1½ time i alt ca. Så han fik en kort tur ned til parken, hvor vi egentlig bare stod nede ved søen, hvor han hev grene op fra vandet, gnavede i rødder og gravede.

Så gik der 1½ time inden jeg smuttede, da det øsregnede alt for meget. Det er jo også helt imod rutinen, hvor jeg ellers er gået 20 min. efter. Jeg fik heller ikke sat musik på.

Jeg er begyndt at synes, at det er fjollet, når han ligger og halvsover i sengen at vække ham for at give ham noget lækkert, når jeg skal gå, så jeg pakkede hans kallun ind i viskestykket og lagde det i stedet ved hoveddøren, så sagde jeg farvel til ham og så gik jeg. Han gik straks i gang med kallunen.

Efter 10 min. ringer vores hade-postbud på døren, og Laki flipper totalt ud og hyler og gør. Men efter 2 min. holder han mund. Og det er det :mrgreen:

Nu prøver jeg lige igen senere i dag at se om det bare var et engangstilfælde eller hvad. Vi skal dog til at finde et alternativ til kallun, for han er taget på, og desuden får han dårlig mave af det.

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spørgsmålet er om det er fordi hun keder sig ellers?

Laki har f.eks heller ikke noget problem, hvis man sætter ham foran en butik og går. Altså ikke fordi jeg har siddet med en lydoptager og tjekket om han piver, men han gør og hyler i hvert fald ikke, men sidder bare og kigger. Så jeg skal også bare sætte ham foran en butik, når jeg tager på arbejde :mrgreen:

Måske i virkeligheden, at de godt kan være alene, men bare ikke vil? I don't know :vedikke: Jeg er helt ærlig så forvirret for tiden mht. al det her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men spørgsmålet er så bare hvad gør man for at få dem til "at ville være alene"?. Altså hvis de godt kan, men ikke vil, hvordan dælan laver man lige om på det?

Molly kan jo også sagtens gå i kurven i soveværelset og sove mens vi er i køkkenet eller kontoret (Hvis vi er i stuen vil hun hellere være i sofaen :engel:) Så der er hun jo nærmest også alene.. eller hvad? Gir det en tryghed de ved man stadig er i huset?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, den tror jeg helt klart spiller ind. Altså, når du går ud af døren, så ved hun jo, at du skal noget spændende (det plejer jo at være sjovt for hende, når hun får lov at gå med), og det er vel det, hun så måske er utilfreds med?

Altså jeg må ærligt indrømme, at for mig ser jeg kun en hundegård eller en anden hund som en mulighed så, hvis man skal følge den logik. Legetøj, musik osv er jo åbenbart ikke godt nok?

Men det er kun min hjemmestrikkede teori.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg var dig ville jeg ikke øve mere i dag. Hvorfor ikke slutte med en succes? Du plejer jo også at sige, at han er bedst den første gang i øver. Så det ville da være ærgerligt at ødelægge hans flotte præstation i dag, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet bare at gå i 30 min. og se om hun fortsat piver eller om det stopper i løbet af et par minutter?

Nej, for vi var jo oppe på 3½ time hvor hun (efter hvad vi ved, vi optog jo ikke) ikke peb. Men dagen efter var det en hyyyyylende hund min kæreste kom hjem til.. Efter det peb hun bare jeg lukkede døren, og nu er vi så oppe på ca 6 minutter uden lyd.. tør næsten ikke forsøge med meget længere tid hvis vi så skal starte helt forfra bagefter igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, for vi var jo oppe på 3½ time hvor hun (efter hvad vi ved, vi optog jo ikke) ikke peb. Men dagen efter var det en hyyyyylende hund min kæreste kom hjem til.. Efter det peb hun bare jeg lukkede døren, og nu er vi så oppe på ca 6 minutter uden lyd.. tør næsten ikke forsøge med meget længere tid hvis vi så skal starte helt forfra bagefter igen.

Nååh, nej nu du siger det, så kan jeg godt huske det. Nej, så er der ingen grund til at risikere noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg var dig ville jeg ikke øve mere i dag. Hvorfor ikke slutte med en succes? Du plejer jo også at sige, at han er bedst den første gang i øver. Så det ville da være ærgerligt at ødelægge hans flotte præstation i dag, synes jeg.

Det er så ikke helt rigtigt - i hvert fald ikke mere, der er ikke rigtig noget system. For mig er det bare vigtigt, at han lærer, at han kan blive ladt alene på alle tidspunkter, så vi ikke ender ligesom sidst, hvor han i realiteten ikke havde lært det.

Jeg kan godt følge dig, fordi du selv på den hårde måde har skulle lære, at man skal være tålmodighed. Jeg er dog nødt til at gå fra ham igen i dag, når jeg skal handle ind og så kan jeg lige så godt i den forbindelse lave det til noget træning. Jeg går jo fra ham stort set hver dag flere gange, når jeg skal ned med skrald, ned til vasketøjet, hente post og over og handle. Det er så ikke altid, at jeg øver i den forbindelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Jeg sidder og kigger på en hund, der har sovet de sidste 3 timer :klap2:

Har jo været så nervøs for at træne ham op i alene-hjemme (efter 3-4 mdr. uden alene-tid) nu hvor kæresten og jeg ikke længere er sammen.

Igår var jeg på uni i 2,5 time, hvor nettet ikke virkede og jeg derfor ikke kunne holde øje med ham. Var lidt nervøs over det igår, men kan efter i dag se, at jeg slet ikke har haft nogen grund til at være nervøs :-D

Tror nok det skal gå alt sammen :-) Han er så dygtig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Og velkommen til alle de nye i tråden :bighug: Har ikke været aktiv herinde længe, da jeg har haft meget andet at tænke på og derudover slet ikke har ladt min hund være alene i laaaaang tid.

Bare rolig - jeres hunde kan umuligt være lige så umulige som min var! Så det skal nok gå alt sammen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites