Hop til indhold

Tysons alene-hjemme-træning - og P-P-Peros og andre, der har lyst til at deltage :-)

sonja77
 Share

Recommended Posts

:damn::damn::damn:

I fredags var hun alene i 1½ time og da jeg kom hjem for at slukke, så var computer stivnet og jeg kunne ikke gøre andet end at hive stikket ud:evil:

Om eftermiddagen skulle jeg lige på apotek og hente den yngste bagefter og var væk i 40 minutter, hvor mine 2 ældste var ovenpå. da jeg kom tilbage, sad Lotje med hende og sagde, at hun havde gøet og pevet lidt her til sidst.

Jeg kunne jo ligesom ikke se, hvordan hun havde klaret de 1½ time om formiddagen, så:

- havde hun ikke klaret det godt?

- Var det bare, at jeg gik for 2. gang?

- Eller fornemmede hun at ungerne var ovenpå?

derfor lagde jeg kun ud med 1 time idag. Satte optagelsen til. Kom hjem. Sttoppede optagelsen, men intet var gemt :evil:

Så igen idag ved jeg heller ikke, hvordan det er gået. Ikke desto mindre var hun cool i stolen som altid. Kom ikke ud til mig.

Nu har jeg så fundet en anden bærbar frem, som gerne skulle virke. Godt at man er gadget-narkoman:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 4,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

:damn::damn::damn:

I fredags var hun alene i 1½ time og da jeg kom hjem for at slukke, så var computer stivnet og jeg kunne ikke gøre andet end at hive stikket ud:evil:

Om eftermiddagen skulle jeg lige på apotek og hente den yngste bagefter og var væk i 40 minutter, hvor mine 2 ældste var ovenpå. da jeg kom tilbage, sad Lotje med hende og sagde, at hun havde gøet og pevet lidt her til sidst.

Jeg kunne jo ligesom ikke se, hvordan hun havde klaret de 1½ time om formiddagen, så:

- havde hun ikke klaret det godt?

- Var det bare, at jeg gik for 2. gang?

- Eller fornemmede hun at ungerne var ovenpå?

derfor lagde jeg kun ud med 1 time idag. Satte optagelsen til. Kom hjem. Sttoppede optagelsen, men intet var gemt :evil:

Så igen idag ved jeg heller ikke, hvordan det er gået. Ikke desto mindre var hun cool i stolen som altid. Kom ikke ud til mig.

Nu har jeg så fundet en anden bærbar frem, som gerne skulle virke. Godt at man er gadget-narkoman:blink:

Mon ikke hun kunne fornemme de var der. Ved godt hun ikke kan høre, men er overbevist om de så udvikler de andre sanser..

Link til indlæg
Del på andre sites

Louie har været alene i 40 minutter i dag. Ikke fordi det var uundgåeligt, men fordi jeg er ved at være lidt stresset..

Vil så enormt gerne i (fuldtids)praktik næste semester - men det kan jeg nok så småt skyde en hvid pil efter. Lorte allergi - den ødelægger bare alt..... :megaked:

Nå, men det gik fint med de 40min. Han brokkede sig med lidt piv efter ti minutter, men ellers var der ikke noget. Han sad dog op hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Louie har været alene i 40 minutter i dag. Ikke fordi det var uundgåeligt, men fordi jeg er ved at være lidt stresset..

Vil så enormt gerne i (fuldtids)praktik næste semester - men det kan jeg nok så småt skyde en hvid pil efter. Lorte allergi - den ødelægger bare alt..... :megaked:

Nå, men det gik fint med de 40min. Han brokkede sig med lidt piv efter ti minutter, men ellers var der ikke noget. Han sad dog op hele tiden.

lorteallergi:damn::damn::damn:

men flot med de 40 minutter:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vist længe siden at jeg er kommet med en update, så er her kommer der lige en...

Det går jo faktisk ret godt for Duffy med at være alene hjemme :mrgreen: Det længste hun er blevet nødt til at være alene er 5 timer og den sidste halve time, er hun urolig og småpiver lidt -der synes hun vist at det er på tide vi kommer hjem.. Fair nok :blink: Når hun er alene hjemme nu, er hun optaget af at spise sit alene hjemme stuff, går lidt rundt og lægger sig til at sove under sofaen eller kradsetræet.. Så kan hun være vågen lidt igen, spise lidt for herefter igen at lægge sig til at sove igen..

Tænk sig at det rent faktisk er lykkedes, det havde jeg ikke regnet med for to mdr siden, hvor alt bare så sort ud...

I sidste uge har vi dog ikke trænet alenehjemme i tre-fire dage, da Dufffy har været syg, så jeg har været meget spændt på, hvordan hun ville reagere.. Men hun var alene i en time uden lyd :5up:

I denne uge har kæresten efterårsferie, så der blir god tid til at få trænet de korte intervaller også :mrgreen: I denne uge vil vi også prøve at træne at hun er alene hjemme om aftenen, det har vi ikke rigtigt haft mulighed for at afprøve endnu, så det skal også lige testes...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor fedt at høre, Findus :banan: Dygtige Duffy!

Louie har været alene hjemme i 55 min. i dag. Det gik pisse godt! Bortset fra 1-2 minutters piben efter 35 min., hvor han først gik en runde i stuen og derefter sad i gangen, var han stille hele tiden :mrgreen: Og lå ned resten af tiden.

Jeg er begyndt at stille hans nye stofbur op ude i gangen, men han har endnu ikke lagt sig derind. I dag lagde han sig bag det (så jeg kan ikke se om han har sovet, men det regner jeg stærkt med, for ellers plejer han at sidde op). Så han lå helt ude i hjørnet af entreen, så buret ligesom lavede en afskærmning mellem ham og stuen. Det var åbenbart dejligt trygt at ligge der :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stadig bare helt vildt glad over succesen i går :-D Min seje, dygtige vuf! :banan:

Havde jo egentlig planer om ikke at øve indtil han var blevet helt kløefri. Men det har jo desværre lange udsigter, og jeg kan mærke at jeg bliver lidt stresset over ikke at kunne øve bare lidt, sådan en gang imellem. Det skal jo også holdes ved lige osv. (ja, jeg har mange gode undskyldninger).

Men nu har jeg fået blod på tanden, fordi jeg har set, at vi faktisk godt kan øve mens han stadig kløer sig. Det er jo gået skide godt de tre gange vi har forsøgt, hvor han har været alene i henholdsvis 20, 40 og 55 min. Det er jo ikke meget ift. de 2,5 time vi var kommet op på, men jeg er bare SÅ lettet over at vores udgangspunkt når vi starter rigtig op med øvningen igen er så godt :-D Havde virkelig frygtet at vi skulle starte helt forfra igen-igen :???:.

Så jeg tror at de dage, hvor jeg lige føler for det og har overskuddet og tiden til det, vil vi øve og på den måde forsøge at forbedre udgangspunktet endnu mere til det store alene hjemme-marathon i december og januar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aaaaaaall by myseeeeeeeelf. Don't wanna be, aaaaaall by myyyyyseeeeeeeeeelf :cry:

:ae:Lige pludselig en dag så er du ikke længere i den her tråd. Hold ud. I skal nok få styr på den allergi og så rykker Louie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aaaaaaall by myseeeeeeeelf. Don't wanna be, aaaaaall by myyyyyseeeeeeeeeelf :cry:

Kan godt forstå, at det ikke er fedt at vi andre stille og roligt forlader tråden efter nogle måneder..

Hold fast i de små succeser at I har nu, det er super, at det er gået godt de sidste tre gange I har øvet på trods af hans allergi-udbrud.. Jeg håber virkelig for Jer, at I kan slippe af med allergien ved at skifte til Barf :x: Så skal det nok gå fremad med alene hjemme træningen også :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Louie har lige været alene hjemme i 1 time & 20 min. :banan: Og det er gået helt perfekt, ikke en eneste lyd :klap: Han har ligget ned stort set hele tiden, men ikke rigtig sovet.

Hold kæft hvor er jeg bare stolt over, hvor dygtig han er :hjerte:

De sidste 4 gange har set sådan her ud (jeg har øget med omkring 20min. pr. gang, fordi han jo har været helt oppe på 2,5 time før, så de her 'små' tidsrum burde ikke være noget problem for ham - håbede jeg. Og jeg havde ret :mrgreen: YES!):

5/10: Alene i 22 min. Pev meget lidt i starten og gøede 3 gange efter ca. syv min. Ellers ikke noget.

12/10: Alene i 38 min. Pev meget lidt efter 10 min. Samt lidt omkring 30min. Sad op hele tiden.

19/10: Alene i 55 min. Ingen gøen. Pev i et minuts tid efter 35 min. Har ligget rigtig meget ned bagved hulen :-D

26/10: Alene 1 time 20 min. Helt perfekt :-D Har ligget rigtig meget ned foran hulen, ved døren. Dog ikke rigtig sovet.

Det er egentlig sjovt, at vi har øvet hver tirsdag de sidste fire uger - det er helt tilfældigt, undtagen i dag, for der var det uundgåeligt at han skulle være lidt alene.

Men den sidste gang han var alene inden de her fire tirsdage var helt tilbage ved den 4/9, kan jeg se. Der var det gået meget ned af bakke efter vi var nået de 2,5 time, og denne dag måtte afbryde øvningen efter 1,5 time, fordi der havde været alt alt for meget gøen og også hylegøen.

Og se hvor sej han er nu :banan: Fuldstændig stille :klap:

Redigeret af Lille Louie
Link til indlæg
Del på andre sites

Yay, dygtig Loui. :banan:

Klør han mindre nu?

Shit, det så underligt ud det der indlæg, fordi jeg havde kopieret fra word.

Mjah, måske lidt mindre, tror jeg. Det er svært at sige, synes jeg. For jeg ved ikke om det er fordi jeg bare VIRKELIG ønsker det.

Men hans ører lugter ikke så slemt længere, så jeg tror at ørebetændelsen er på vej væk. Han klør sig faktisk heller ikke ved ørerne længere, nu er det kun 'mulen'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, jeg tror at min hund er ved at udvikle et alene hjemme problem - hvis han da ikke allerede har det. Håber det er okay jeg lige joiner jer med al alene hjemme erfaringen ;-)

Indtil for en uges tid siden er det gået fint siden han var helt lille (nu er han knap 6 måneder). Han får en halv times gåtur/aktivering hvorefter der bliver slappet af i 20 min. Når jeg så begynder at gå og lukke dørene og gøre klar til at tage afsted, hopper og springer han og render ivrigt hen i sin kurv for at få sit fyldte marvben. Og det gør han sådan set stadigvæk.. MEN 3 gange i løbet af den sidste halvanden uges tid er marvbenet ikke interessant nok (og måske heller ikke de ekstra guffer der også er der) og han smutter med mig hen til døren og peber og hyler efter mig.

De første 2 gange var det bare i få sekunder og da jeg kom hjem var marvbenet da også tomt. Men i dag var det nok nærmere 30 sekunders peben og hylen og marvbenet var IKKE rørt.

Jeg tror han har det med at blive lidt træt af mad han er vant til. Og jeg prøver virkelig at variere indholdet af marvbenet og sprede ekstra ting ud på gulvet osv. så maden er så interessant som muligt. Nu er han jo også ved at være i den alder hvor de fleste alene hjemme problemer opstår, så jeg tænker også at det bare handler om mere aktivering?

Der er sket meget i den halvanden uge hvor problemet er opstået. Han er begyndt at lette ben flere gange dagligt. Han har forkortet sin nattesøvn med 1-1½ time (også selvom vi har en aktiv aften) og vi har skåret ned på de daglige gåture fordi vi simpelthen "havde glemt" at han stadig er en hvalp og helst ikke må gå meget mere end en halv time dagligt. Til gengæld prøver jeg så at træne mere med ham.

Tror I bare at vejen frem er varierede guffer og mere aktivering? Eller skulle jeg prøve noget helt andet? Om en uges tid skal jeg gå hjemme en måned med læseferie og eksaminer, så der har jeg tænkt mig at starte forfra.. men så er det lige hvordan jeg skal gribe det an :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå hvis I ikke rigtig orker at skulle til at sætte jer ind i endnu en ny situation og hund. Jeg tror også selv jeg har fundet ud af hvordan jeg vil træne det fremover. Indtil videre går det godt og jeg går op i at give ham nogle ugentlige ture med masser af hundebekendtskab, så der sker lidt ekstra flere gange om ugen. Så jeg satser på at det var mere generelt han var begyndt at kede sig og ikke lige inden han skulle være alene.

God weekend fra os der lige har været til intro agility og HELT sikkert skal på et hold når han er gammel nok :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg kan godt forstå hvis I ikke rigtig orker at skulle til at sætte jer ind i endnu en ny situation og hund. Jeg tror også selv jeg har fundet ud af hvordan jeg vil træne det fremover. Indtil videre går det godt og jeg går op i at give ham nogle ugentlige ture med masser af hundebekendtskab, så der sker lidt ekstra flere gange om ugen. Så jeg satser på at det var mere generelt han var begyndt at kede sig og ikke lige inden han skulle være alene.

God weekend fra os der lige har været til intro agility og HELT sikkert skal på et hold når han er gammel nok :klap:

Jeg er ikke særlig aktiv i denne tråd, men selvfølgelig skal du have et svar :lol:

Din hvalp er ved at blive unghund med hvad deraf følger af øget hormonproduktion og en masse nye indtryk han skal forholde sig til.

Det er ikke ulamindeligt, at der opstår separationsproblemer i denne periode og det vil helt sikkert ske, hvis basistræningen af separation ikke har været optimal = hvalpen har accepteret at være alene og er tryg ved det.

Det optimale må være at hunde sover, når de er alene. Dels går tiden hurtigere under søvn dels opdager de ikke så mange lyde og andre indtryk når de sover, som hvis de ligger på vagt.

For at få hunden til at sove kræves at den er træt både fysisk og tilfreds mentalt samt er faldet til ro igen efter eventuel ophidsende aktivitet. Det sidste tager 30 - 45 minutter.

Nu hvor der er opstået problemer er det bedst at situationen undgås og det kan være umiligt hvai hunden skal være alene dagligt.

Kan det ikke undgås så øv sideløbende separation, men på en anden måde med tydelige signaler som får betydningen "kommer straks".

Dette kan du gøre ved at sætte en stol i gangen, tage en bestemt hat på, hænge noget på døren eller hvad som helst. Det skal være det samme hver gang der øves. Objejtet fjernes når du kommer hjem.

Når det visuelle signal er sat frem er det vigtigste af det hele at du starter helt forfra, det vl sige blot åbner døren, træder ud, lukker døren, kommer ind igen og fjerner objektet.

Det vigtigste er at du kommer tilbage før din hund viser uro.

I stedet for marvbenet, som han nu forbinder med at du går, kan du sige "farvel" og drysse godbidder på gulvet til ham. Kom gerne tilbage før han har spist færdig.

Dette kan du gentage dagligt lige så mange gange han kan klare uden at køre op.

Du kan læse om problemet på min hjemmeside www.hundeliv.dk under artikler og du er naturligvis velkommen til at spørge :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for svar. Vi har gjort meget ud af træningen og jeg troede det var en god nok base til at kunne klare teenageperioden. Helt i starten smed vi godbidder på gulvet, men han ville hellere følge med hen til døren hvilket resulterede i en hylende hund der ikke ville have døren lukket lige for snuden af sig.

Vi introducerede så marvbenet med super lækker mad som han aldrig havde smagt før og som han KUN får når han er alene. Og det har virket super. Nogle gange kan jeg godt se at han lige har sovet når vi kommer hjem, men jeg har aldrig filmet ham, så jeg ved ikke hvor meget af tiden han sover. Det tror jeg at jeg vil prøve.

Indtil videre er der ikke problemer hver gang han forlades (der har kun været problemer 3 gange), så vi klarer lige ugen ud og så er der en måned med alene hjemme træning forfra for en sikkerheds skyld. Jeg vil prøve med et visuelt signal også :5up: - og så ellers sørge for at der sker noget spændende i hverdagen for ham. Vi er vant til bare at støde ind i vores hundevenner flere gange om ugen, men når jeg tænker tilbage har vi ikke mødt dem den sidste uges tid og så må jeg jo huske at arrangere noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tusind tak for svar. Vi har gjort meget ud af træningen og jeg troede det var en god nok base til at kunne klare teenageperioden. Helt i starten smed vi godbidder på gulvet, men han ville hellere følge med hen til døren hvilket resulterede i en hylende hund der ikke ville have døren lukket lige for snuden af sig.

Vi introducerede så marvbenet med super lækker mad som han aldrig havde smagt før og som han KUN får når han er alene. Og det har virket super. Nogle gange kan jeg godt se at han lige har sovet når vi kommer hjem, men jeg har aldrig filmet ham, så jeg ved ikke hvor meget af tiden han sover. Det tror jeg at jeg vil prøve.

Indtil videre er der ikke problemer hver gang han forlades (der har kun været problemer 3 gange), så vi klarer lige ugen ud og så er der en måned med alene hjemme træning forfra for en sikkerheds skyld. Jeg vil prøve med et visuelt signal også :5up: - og så ellers sørge for at der sker noget spændende i hverdagen for ham. Vi er vant til bare at støde ind i vores hundevenner flere gange om ugen, men når jeg tænker tilbage har vi ikke mødt dem den sidste uges tid og så må jeg jo huske at arrangere noget.

Selv tak..

Du skal være opmærksom på at hvis han kun kan være alene uden problemer når han er gennemtræt, så har han ikke helt accepteret situationen.

Træthed er vores ven, når vi øver separation, i den forstand at hunden ikke må have overskudsenergi, men den skal kunne klare at blive forladt i frisk tilstand også, hvis den har det ok med at være alene.

Dejligt du har en måned fri, det må man sige komer lige tilpas :-D

Hvordan fungerer det hvis du lige skal ud med affald eller andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Aha... For et par uger siden hvor der ikke var problemer kunne han godt forlades uden han var helt træt. Men jeg tror det er det der er problemet. NU skal han være gennemtræt før han kan acceptere at skulle være alene. Det er vist godt vi skal øve forfra nu her..

Jeg må indrømme at han ikke er vant til at vi lige forlader ham hurtigt fx for at gå ud med skraldet. For det første bor vi to her og så er der jo en tilbage hvis den anden lige hurtigt går. For det andet bor vi på 1. sal og når man skal ned med skraldet skal man heeeeele vejen ned ad trapperne og ned på parkeringspladsen, så jeg plejer bare at tage skraldet med når vi alligevel skal gå tur (vi går mange små ture i løbet af dagen).

Link til indlæg
Del på andre sites